Social media marketing

Media społecznościowe to sposób na komunikowanie się z innymi ludźmi przez Internet. Nazwa nawiązuje do społecznego angażowania się użytkowników – w rozmowy, komentarze, transmisje na żywo (wideo live) i inne interakcje. Zasięg social media szybko rośnie m.in. dzięki temu, że tworzenie i publikowanie treści stało się bardzo proste. Stwarza to wiele okazji dla firm, w tym na poznawanie klientów i możliwość dotarcia do nich z reklamą. Jednak największą wartością jest możliwość tworzenia długotrwałych relacji z klientami. Tym właśnie zajmuje się marketing społecznościowy (ang. social media marketing).

Najpopularniejsze narzędzia z zakresu ePR (inaczej PR w Internecie), które stosujemy:

Ikona

Prowadzenie profili w social media

Ikona

Marketing szeptany

Ikona

Reklama w Facebook Ads

Ikona

Content Marketing

Potrzebujesz profesjonalnej obsługi w social media?

Aktywność użytkowników social media w Polsce

W ciągu ostatnich kilku lat nastąpiła ekspansja takich serwisów jak Facebook, Twitter, Google+, LinkedIn, YouTube, Pinterest. Era mediów społecznościowych dopiero się zaczyna, a ich zastosowanie w biznesie będzie rosło. Niezależnie od tego, czy prowadzisz małą firmę, czy kierujesz globalną korporacją, statystyki jasno wskazują, że klienci są online – w mediach społecznościowych nawiązują interakcje zarówno z innymi klientami, jak i markami, poszukując informacji, rekomendacji, rozrywki. Już ponad 15 milionów (40%) Polaków aktywnie odwiedza portale społecznościowe. Polacy korzystają z Internetu średnio przez 5,4 godziny dziennie, z czego prawie 2 godziny przeznaczają na aktywność w social media (dla porównania czas przed telewizorem to 2,3 godziny).

social_media_marketing

Dlaczego firmy potrzebują mediów społecznościowych?


Portale społecznościowe coraz prężniej rozwijają usługi dla biznesu, które dynamizują działalność firm na wiele sposobów. Warto przekazać biznesowe konta w ręce ekspertów, aby w pełni wykorzystać potencjał social media.

  1. INFORMACJE O KLIENTACH
    Za pośrednictwem mediów społecznościowych można bardzo szybko (często w czasie rzeczywistym) udostępniać informacje. Serwisy społecznościowe generują więc ogromną ilość danych o klientach – kim są, co lubią, jak postrzegają Twoją markę. Aktywnie słuchając, możesz zbierać dane o klientach i używać ich do podejmowania mądrych decyzji biznesowych.
  2. KREOWANIE WIZERUNKU
    Popularne platformy, choć skupiają wokół siebie różne społeczności i mają odmienne funkcje, dają szansę na kształtowanie spójnego obrazu marki. Konsumenci wyrabiają sobie opinie na temat firmy często w oparciu o narrację prowadzoną w social media oraz sposób interakcji z odbiorcami. Przedsiębiorstwa mogą w tym celu publikować interesujące treści, prowadzić aktywną komunikację i dzielić się ważnymi wydarzeniami z życia firmy.
  3. REKLAMA W MEDIACH SPOŁECZNOŚCIOWYCH
    Reklama online to naturalny wybór dla nowoczesnych firm. Reklama w social media pomaga odnaleźć nowych klientów, przy wykorzystaniu informacji o ich zainteresowaniach udostępnionych przez nich samych. W odróżnieniu od reklamy w wyszukiwarce, kierowanej do osób szukających określonego produktu, reklama w serwisach społecznościowych aktywnie trafia do odpowiednich użytkowników, zanim jeszcze rozpoczną wyszukiwanie. W ten sposób możemy efektywnie zwiększać ruch w naszym serwisie i generować sprzedaż.
  1. POPRAWA WYNIKÓW W WYSZUKIWARKACH
    Choć zdania specjalistów SEO są w tej sprawie podzielone, uważamy, że dobrze zarządzane profile w mediach społecznościowych mają także wpływ na pozycjonowanie i poprawę wyników witryn w wyszukiwarkach.
  2. DWUKIERUNKOWA KOMUNIKACJA
    Poznanie opinii klientów na temat działań firmy jeszcze nigdy nie było tak proste. Media społecznościowe to narzędzie, które znacząco ułatwia proces dostarczania treści i otrzymywania informacji zwrotnych. Jeśli konsumenci zechcą podzielić się uwagami dotyczącymi używanych produktów albo pochwalić dostępny asortyment, mogą to zrobić w każdym momencie. Wystarczy, że napiszą komentarz lub wystawią recenzję..
    1. RELACJE
      Portale społecznościowe nastawione są na budowanie wzajemnych relacji. Dzięki nim zniknęły bariery komunikacji między markami a konsumentami. Budowanie relacji to jedno z najważniejszych zadań obecności w tych mediach. Jeśli oferujesz dobry produkt i świetną obsługę klienta, to, dodając do tego odpowiedni kontakt, zbudujesz trwałe związki ze swoimi klientami. Dzięki temu zyskasz ich lojalność, a nawet stworzysz grupę rzeczników Twojej marki.
    2. REKRUTACJA W SM
      Wiele firm używa mediów społecznościowych do pozyskiwania pracowników. Pozwalają one na sprawdzanie kandydatów, którzy złożyli aplikacje, a także na poszukiwanie kandydatów, którzy spełniają wymogi, w tym kandydatów pasywnych, którzy obecnie nie szukają pracy. Poza tym, podobnie jak w przypadku klientów, jest to znakomite miejsce do budowania wizerunku firmy (employer branding).

Twoja firma również potrzebuje mediów społecznościowych!

audyt_social_media

Audyt social media

Audyt działań w mediach społecznościowych pozwala spojrzeć na dotychczasowy marketing w social media od innej strony i ulepszyć go. Agencje zarządzające kontami w mediach społecznościowych analizują dotychczasową obecność firmy w tych mediach, sprawdzają, które z przeprowadzonych działań z kategorii social marketing były najskuteczniejsze, a które można ulepszyć. Przyglądają się także konkurencji, opracowując strategię obecności w mediach społecznościowych.

Monitoring mediów społecznościowych

Monitoring social media umożliwia szybką reakcję na wypowiedzi internautów na temat firmy oraz wykrycie potencjalnych sytuacji kryzysowych. Dostępne narzędzia social media takie jak Brand24, SentiOne czy NewsPoint pozwalają zebrać wszystkie treści pojawiające się w kontekście marki, produktu albo usługi i umożliwiają aktualizację wyników w ciągu kilku minut. Pozwala to na szybką reakcję, która jest bardzo istotna w mediach społecznościowych. Niektóre z nich analizują poziom emocji, związanych z poszczególnymi wypowiedziami. Artefakt jako profesjonalna agencja social media (Wrocław) korzysta z takich narzędzi, zapewniając ochronę wizerunku klientów.

Mierzenie social media

Wielką zaletą marketingu internetowego jest to, że można zmierzyć prawie wszystko. Warto jednak pamiętać, że pomiar ma sens tylko wtedy, gdy wiesz, co i dlaczego mierzysz. Zbieranie danych, z których nie można wyciągnąć istotnych wniosków, to marnowanie czasu. Najczęściej interesuje nas zwrot z inwestycji (ROI), a wielu marketerów skupia się na pomiarze ruchu i konwersji. Często jednak jest to bardziej złożone. ROI mogą generować np. oszczędności w obsłudze klienta w SM zamiast przez telefon.

Dane ilościowe

  • Liczba fanów – jeden z najczęściej mierzonych przez firmy i agencje social media wskaźników. Nie należy przykładać do niej zbyt dużej wagi. Jeśli nie przekłada się na inne wskaźniki, pozostaje tylko liczbą.
  • Zaangażowanie – bardzo ważne w pomiarze efektów działań. Zaangażowanie może oznaczać różne rzeczy w różnych kanałach.
    W przypadku bloga będzie to liczba komentarzy. Na Twitterze może to być liczba wzmianek, udostępnień, polubień i odpowiedzi. Zaangażowanie informuje, czy tworzona przez Ciebie zawartość budzi zainteresowanie odbiorców.
  • Czas – warto zwracać uwagę na harmonogram aktywności Twojej społeczności, aby właśnie wtedy prowadzić działania. Wiele kont jest zarządzanych tylko w godzinach pracy.
  • Współczynnik klikalności (CTR) – znany wszystkim marketerom wskaźnik, może być cenny także w social media, zwłaszcza, jeśli jednym z celów jest kierowanie ruchu do strony www.

Dane jakościowe

  • Wpływ – temat nieco kontrowersyjny, bo nie ma uniwersalnego standardu pomiaru wpływu. Osoby, które docierają do Twojej grupy docelowej (influencerów) możesz identyfikować na Twitterze i w Google lub za pomocą narzędzi, takich jak Brand24.
  • Sentyment – analiza zabarwienia emocjonalnego rozmów na określony temat pozwala stwierdzić czy ludzie lubią, nie znoszą lub też są obojętni wobec marki. Wiele narzędzi pozwala na automatyczny pomiar nastrojów. Czytając raporty. warto poznać sposób w jaki one działają i pamiętać o marginesie błędu.
  • Tematyka rozmów – przy użyciu odpowiednich narzędzi możemy sprawdzić, o czym ludzie mówią. Warto zapoznać się z tematami rozmów o Tobie, Twojej konkurencji i Twojej branży. Możesz wtedy zidentyfikować, kogo klienci uważają za Twoją konkurencję, jakie uwagi mają na temat Twoich produktów itp. To prawdopodobnie najważniejszy punkt pomiaru jakościowego.
social_media

Popularne portale społecznościowe

W Polsce działania z zakresu social media marketingu skupiają się głównie wokół Facebooka. Nie warto jednak zamykać się wyłącznie na jeden kanał komunikacji. Potencjalni klienci są aktywni na innych portalach. Choć najwięcej Polaków korzysta z Facebooka i Instagrama, najbardziej dynamiczny wzrost można zaobserwować w YouTube. Dużą popularnością na świecie cieszą się: Twitter, Pinterest, Snapchat, Google+, a także LinkedIn. Poszczególne platformy społecznościowe różnią się m.in. bazą użytkowników oraz specyfiką języka, dlatego wymagają odmiennego podejścia. Warto postawić na te portale, które pasują do profilu działalności firmy oraz odpowiadają określonej grupie docelowej.

Facebook marketing

Z Facebooka korzysta ponad 2 mld użytkowników na całym świecie. W Polsce w 2017 roku konto w serwisie posiadało 17 mln osób. Facebook to „must have”, jeśli prowadzimy kampanie social media. Oferuje bardzo duże możliwości dotarcia do różnorodnych odbiorców. Pozwala precyzyjnie określić grupę docelową dla publikowanych treści (np. na podstawie miejsca zamieszkania lub preferencji zakupowych). Panuje tu nieformalny klimat, a fani cenią sobie otwartość i bezpośredni dialog z marką, dlatego wykorzystanie tego kanału wymaga dynamicznych działań. To na tej platformie najwięcej osób dzieli się też doświadczeniami z usługami lub produktami, dlatego marki nie mogą zaniedbać komunikacji z użytkownikami.

  • Grupy
    Są tworzone przez użytkowników wokół dowolnego tematu lub zdarzenia, np. spraw zawodowych czy zainteresowań.
  • Profile firmowe
    Są podstawową funkcją oferowaną przez Facebooka firmom. Serwis uzupełnia regularnie ich możliwości, zwiększając opcje analityki, raportowania czy emisji reklam.
  • Wydarzenia
    pozwalają użytkownikom organizować się wokół określonych momentów. Mogą być zorganizowane jako publiczne lub prywatne. Można je eksportować do innych kalendarzy.
  • Messenger
    Aplikacja do prowadzenia rozmów (chat), głównie ze znajomymi z Facebooka.
fb_marketing

Potrzebujesz skutecznej kampanii na Facebooku?

twitter_marketing

Twitter – dla użytkowników gotowych do działania

Na Twitterze królują newsy – sprawdza się jako przestrzeń do dyskusji na temat aktualnych wydarzeń oraz najnowszych trendów. Aktywność musi więc być zróżnicowana i angażująca (m.in. cytowanie, odpowiadanie, przesyłanie informacji, wzywanie do działania). Komunikaty mogą mieć maksymalnie 140 znaków. W 2017 roku z Twittera korzystało ok. 320 mln osób, w tym ok. 4 mln z Polski. Portal sprawdza się przy budowaniu opinii o marce dzięki ciągłej komunikacji.

Google+ to kompleksowe rozwiązanie dla firm

Konto w Google+ stanowi skuteczną formę promocji firmy w social media, ponieważ portal posiada nieco inne funkcje niż pozostałe serwisy społecznościowe. Konto można zintegrować z wizytówką Google Moja Firma, a to daje szansę na dotarcie do klientów za pośrednictwem Map Google. Platforma umożliwia powiązanie profilu firmowego z kalendarzem Google, który cieszy się dużą popularnością wśród użytkowników Gmail. Takie rozwiązanie świetnie sprawdzi się w wypadku eventów, ponieważ umożliwia wysłanie indywidualnych zaproszeń na wydarzenie.

google_marketing
intagram_marketing

Instagram – wizualna strona social media

Instagram to portal, z którego korzystają przede wszystkim ludzie młodzi, najchętniej za pośrednictwem mobilnej aplikacji. Od przedsiębiorców wymaga nieformalnego języka i dobrze przemyślanej koncepcji wizualnej. Tylko efektowne fotografie i grafiki mają szansę przebić się w strumieniu obrazów dodawanych przez internautów. Instagram pozwala na wymianę opinii i poszerzanie grona odbiorców dzięki użyciu hasztagów opisujących treści. Ze względu na ograniczone funkcje, kanał stanowi najczęściej dopełnienie działań na Facebooku.

LinkedIn

Portal służy utrzymywaniu znajomości zawodowych – z osobami, które znamy z pracy lub które chcielibyśmy poznać w kontekście zawodowym. Na swoich profilach użytkownicy pokazują swoją wiedzę i doświadczenie zawodowe. LinkedIn może być doskonałym miejscem do poszukiwania pracowników lub pracy. Firmy chętnie zamieszczają w LinkedIn artykuły branżowe i porady, budując w ten sposób opinię ekspertów w swojej branży.

kinkedin_marketing
youtube_marketing

YouTube – promocja przez wideo

Popularny kanał, który, podobnie jak Instagram, stawia przede wszystkim na efekty wizualne. Kreowanie odpowiednich działań marketingowych w ramach tej platformy może przyczynić się do wzrostu sprzedaży oraz poszerzenia grona odbiorców – w Polsce YouTube to najpopularniejszy serwis wideo, z którego korzysta ok. 16 mln osób. Klucz do skutecznego wykorzystania portalu stanowi atrakcyjna prezentacja produktu lub usługi w taki sposób, aby zobaczyły ją miliony użytkowników.

Pomagamy wybrać skuteczne rozwiązania w social media

Decyzja o wyborze narzędzi, które mają efektywnie promować firmę, nie jest łatwa, dlatego agencja social media pomaga klientom w jej podjęciu. Na początku współpracy analizujemy dostępne możliwości, a także dotychczasowe doświadczenia i na tej podstawie sięgamy po najbardziej odpowiednie kanały social media. W ten sposób powstaje strategia social media skrojona na miarę indywidualnych potrzeb.

Nie wiesz, jakie narzędzia będą dla Ciebie odpowiednie?
Skorzystaj z naszej pomocy!

Skontaktuj się z nami

Artefakt Sp. z o.o. Sp. k.
ul. Krakowska 52
50-425 Wrocław

Adres korespondencyjny:
Artefakt Sp. z o.o. Sp. k.
ul. Towarowa 35
61-896 Poznań

Telefon: 739 943 500
E-mail: firma@artefakt.pl

"*" oznacza pola wymagane

zgody*
Hidden
Hidden
To pole jest używane do walidacji i powinno pozostać niezmienione.
circle

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt