W ciągu ostatnich kilku lat nastąpiła ekspansja takich serwisów jak Facebook, Twitter, Google+, LinkedIn, YouTube, Pinterest. Era mediów społecznościowych dopiero się zaczyna, a ich zastosowanie w biznesie będzie rosło. Niezależnie od tego, czy prowadzisz małą firmę, czy kierujesz globalną korporacją, statystyki jasno wskazują, że klienci są online – w mediach społecznościowych nawiązują interakcje zarówno z innymi klientami, jak i markami, poszukując informacji, rekomendacji, rozrywki. Już ponad 15 milionów (40%) Polaków aktywnie odwiedza portale społecznościowe. Polacy korzystają z Internetu średnio przez 5,4 godziny dziennie, z czego prawie 2 godziny przeznaczają na aktywność w social media (dla porównania czas przed telewizorem to 2,3 godziny).
Audyt działań w mediach społecznościowych pozwala spojrzeć na dotychczasowy marketing w social media od innej strony i ulepszyć go. Agencje zarządzające kontami w mediach społecznościowych analizują dotychczasową obecność firmy w tych mediach, sprawdzają, które z przeprowadzonych działań z kategorii social marketing były najskuteczniejsze, a które można ulepszyć. Przyglądają się także konkurencji, opracowując strategię obecności w mediach społecznościowych.
Monitoring social media umożliwia szybką reakcję na wypowiedzi internautów na temat firmy oraz wykrycie potencjalnych sytuacji kryzysowych. Dostępne narzędzia social media takie jak Brand24, SentiOne czy NewsPoint pozwalają zebrać wszystkie treści pojawiające się w kontekście marki, produktu albo usługi i umożliwiają aktualizację wyników w ciągu kilku minut. Pozwala to na szybką reakcję, która jest bardzo istotna w mediach społecznościowych. Niektóre z nich analizują poziom emocji, związanych z poszczególnymi wypowiedziami. Artefakt jako profesjonalna agencja social media (Wrocław) korzysta z takich narzędzi, zapewniając ochronę wizerunku klientów.
Wielką zaletą marketingu internetowego jest to, że można zmierzyć prawie wszystko. Warto jednak pamiętać, że pomiar ma sens tylko wtedy, gdy wiesz, co i dlaczego mierzysz. Zbieranie danych, z których nie można wyciągnąć istotnych wniosków, to marnowanie czasu. Najczęściej interesuje nas zwrot z inwestycji (ROI), a wielu marketerów skupia się na pomiarze ruchu i konwersji. Często jednak jest to bardziej złożone. ROI mogą generować np. oszczędności w obsłudze klienta w SM zamiast przez telefon.
W Polsce działania z zakresu social media marketingu skupiają się głównie wokół Facebooka. Nie warto jednak zamykać się wyłącznie na jeden kanał komunikacji. Potencjalni klienci są aktywni na innych portalach. Choć najwięcej Polaków korzysta z Facebooka i Instagrama, najbardziej dynamiczny wzrost można zaobserwować w YouTube. Dużą popularnością na świecie cieszą się: Twitter, Pinterest, Snapchat, Google+, a także LinkedIn. Poszczególne platformy społecznościowe różnią się m.in. bazą użytkowników oraz specyfiką języka, dlatego wymagają odmiennego podejścia. Warto postawić na te portale, które pasują do profilu działalności firmy oraz odpowiadają określonej grupie docelowej.
Z Facebooka korzysta ponad 2 mld użytkowników na całym świecie. W Polsce w 2017 roku konto w serwisie posiadało 17 mln osób. Facebook to „must have”, jeśli prowadzimy kampanie social media. Oferuje bardzo duże możliwości dotarcia do różnorodnych odbiorców. Pozwala precyzyjnie określić grupę docelową dla publikowanych treści (np. na podstawie miejsca zamieszkania lub preferencji zakupowych). Panuje tu nieformalny klimat, a fani cenią sobie otwartość i bezpośredni dialog z marką, dlatego wykorzystanie tego kanału wymaga dynamicznych działań. To na tej platformie najwięcej osób dzieli się też doświadczeniami z usługami lub produktami, dlatego marki nie mogą zaniedbać komunikacji z użytkownikami.
Na Twitterze królują newsy – sprawdza się jako przestrzeń do dyskusji na temat aktualnych wydarzeń oraz najnowszych trendów. Aktywność musi więc być zróżnicowana i angażująca (m.in. cytowanie, odpowiadanie, przesyłanie informacji, wzywanie do działania). Komunikaty mogą mieć maksymalnie 140 znaków. W 2017 roku z Twittera korzystało ok. 320 mln osób, w tym ok. 4 mln z Polski. Portal sprawdza się przy budowaniu opinii o marce dzięki ciągłej komunikacji.
Konto w Google+ stanowi skuteczną formę promocji firmy w social media, ponieważ portal posiada nieco inne funkcje niż pozostałe serwisy społecznościowe. Konto można zintegrować z wizytówką Google Moja Firma, a to daje szansę na dotarcie do klientów za pośrednictwem Map Google. Platforma umożliwia powiązanie profilu firmowego z kalendarzem Google, który cieszy się dużą popularnością wśród użytkowników Gmail. Takie rozwiązanie świetnie sprawdzi się w wypadku eventów, ponieważ umożliwia wysłanie indywidualnych zaproszeń na wydarzenie.
Instagram to portal, z którego korzystają przede wszystkim ludzie młodzi, najchętniej za pośrednictwem mobilnej aplikacji. Od przedsiębiorców wymaga nieformalnego języka i dobrze przemyślanej koncepcji wizualnej. Tylko efektowne fotografie i grafiki mają szansę przebić się w strumieniu obrazów dodawanych przez internautów. Instagram pozwala na wymianę opinii i poszerzanie grona odbiorców dzięki użyciu hasztagów opisujących treści. Ze względu na ograniczone funkcje, kanał stanowi najczęściej dopełnienie działań na Facebooku.
Portal służy utrzymywaniu znajomości zawodowych – z osobami, które znamy z pracy lub które chcielibyśmy poznać w kontekście zawodowym. Na swoich profilach użytkownicy pokazują swoją wiedzę i doświadczenie zawodowe. LinkedIn może być doskonałym miejscem do poszukiwania pracowników lub pracy. Firmy chętnie zamieszczają w LinkedIn artykuły branżowe i porady, budując w ten sposób opinię ekspertów w swojej branży.
Popularny kanał, który, podobnie jak Instagram, stawia przede wszystkim na efekty wizualne. Kreowanie odpowiednich działań marketingowych w ramach tej platformy może przyczynić się do wzrostu sprzedaży oraz poszerzenia grona odbiorców – w Polsce YouTube to najpopularniejszy serwis wideo, z którego korzysta ok. 16 mln osób. Klucz do skutecznego wykorzystania portalu stanowi atrakcyjna prezentacja produktu lub usługi w taki sposób, aby zobaczyły ją miliony użytkowników.
Decyzja o wyborze narzędzi, które mają efektywnie promować firmę, nie jest łatwa, dlatego agencja social media pomaga klientom w jej podjęciu. Na początku współpracy analizujemy dostępne możliwości, a także dotychczasowe doświadczenia i na tej podstawie sięgamy po najbardziej odpowiednie kanały social media. W ten sposób powstaje strategia social media skrojona na miarę indywidualnych potrzeb.
Artefakt Sp. z o.o. Sp. k.
ul. Krakowska 52
50-425 Wrocław
Adres korespondencyjny:
Artefakt Sp. z o.o. Sp. k.
ul. Towarowa 35
61-896 Poznań
Telefon: 739 943 500
E-mail: firma@artefakt.pl
"*" oznacza pola wymagane