Niezadowoleni klienci bardzo chętnie wyrażają negatywne opinie o firmach i markach w sieci. Komentarze zamieszczane na forach internetowych mogą nadszarpać długo wypracowywaną reputację przedsiębiorstwa. Co zrobić, aby ustrzec się przed skutkami działalności użytkowników nieprzyjaźnie nastawionych do naszej działalności? Czy można kierować wyłącznie pozytywny przekaz do internautów, którzy dopiero poszukują informacji o naszej organizacji w wyszukiwarce? Wizerunek firmy w internecie może zostać ochroniony dzięki SERM, czyli Search Engine Reputation Management.
Co to jest pozycjonowanie wizerunkowe? Ochrona wizerunku w sieci dzięki SERM
Zarządzanie reputacją w wyszukiwarkach to zespół działań, których celem jest dostarczenie klientom takich informacji, które będą kształtowały spójny wizerunek przedsiębiorstwa. Wielokrotnie zdarza się tak, że konsument pod wpływem silnych, negatywnych emocji zamieszcza komentarze i opinie, które często niesprawiedliwie dewaluują reputację firmy. Czasami przedsiębiorcy wskutek niskiej jakości sprzedawanych produktów lub świadczonych usług niestety przyczyniają się do powstania czarnego PR wokół marki. Pozycjonowanie wizerunkowe pomaga odzyskać dobre imię i przyciągnąć użytkowników, którzy dopiero chcieliby skorzystać z usług danego przedsiębiorstwa.
Anonimowość w internecie pozwala na publikację dowolnych informacji – bez względu na to, czy są one prawdziwe. Reputacja firmy zależy z kolei przede wszystkim od opinii, do których dotrą klienci. SEO wizerunkowe zapobiega wyświetlaniu w TOP 10 negatywnych komentarzy o firmie, jej kulturze organizacyjnej, warunkach pracy, jakości sprzedawanych produktów oraz świadczonych usług. Celem kampanii jest wypromowanie w wyszukiwarce informacji, które korzystnie będą przedstawiały markę, kształtując jej wiarygodność.
Jak przebiega SEO wizerunkowe?
Realizacja strategii SERM najczęściej obejmuje poniższe działania.
Monitorowanie komentarzy w wynikach wyszukiwania
Specjaliści ds. marketingu online śledzą opinie i komentarze na temat firmy klienta. Zapoznają się z postami publikowanymi w mediach społecznościowych, na forach internetowych, w komentarzach zamieszczonych na serwisach tematycznych. Wyniki researchu przesyłane są w postaci raportu.
Usuwanie negatywnych opinii
W przypadku znalezienia niekorzystnych opinii o przedsiębiorstwie, w rozmowie z przedsiębiorcą weryfikuje się, czy zamieszczone informacje są prawdziwe. Jeśli internauta opublikował komentarz pod wpływem impulsu i wyolbrzymił zaistniałą sytuację, a ponadto w swojej wypowiedzi posłużył się wulgaryzmami, specjalista kontaktuje się z administratorem serwisu z prośbą o usunięcie wpisu.
Pozycjonowanie unikalnych artykułów i wartościowych opinii
Pozytywne komentarze dotyczące przedsiębiorcy powinny znaleźć się jak najwyżej w wyszukiwarce, aby miały szansę dotrzeć do użytkowników poszukujących konkretnych informacji. W tym celu w procesie pozycjonowania zwiększa się widoczność treści, które kształtują dobry wizerunek firmy w internecie.
Tworzenie i publikowanie pozytywnych artykułów promujących markę firmy
SERM obejmuje również publikowanie nowych artykułów prezentujących spójny wizerunek przedsiębiorstwa i budujących dobrą reputację. W tym celu agencja przygotowuje teksty opisujące działalność klienta, podkreślając wartości, którymi kieruje się w codziennych działaniach i procesach. Komunikacja koncentruje się na wykorzystywanych technologiach, stosowanych innowacjach, doświadczeniu i kwalifikacjach zatrudnianych pracowników. W ten sposób prezentujemy prawdziwe oblicze firmy w internecie.
Prowadzenie kampanii Ads kreujących wizerunek firmy w internecie
Specjaliści przygotowują kampanie Ads, których celem jest budowanie wartości marki przedsiębiorstwa i wzmacnianie dobrej reputacji firmy. Reklamy pojawiające się w wyszukiwarce, w sieci reklamowej Google oraz na portalu YouTube nie kierują użytkowników do oferty firmy, tylko odsyłają do stron informacyjnych prezentujących m.in. historię przedsiębiorcy, zespół pracowników, rekomendacje i referencje otrzymane od zadowolonych klientów. Takie działania skutecznie zapobiegają kryzysom wizerunkowym i bronią przed utratą wiarygodności na skutek negatywnych opinii pojawiających się w sieci.