Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Czy dwell time jest czynnikiem rankingowym w Google?

Dwell time

SEO nie tylko pomaga zwiększyć widoczność strony internetowej, ale także poprawia jej użyteczność i dostępność dla użytkowników. Istnieje wiele czynników, które wpływają na ranking strony w wynikach wyszukiwania Google. Pojawiają się też różnorodne opinie na temat znaczenia błędów stron internetowych, w tym o dwell time, czyli czasie spędzanym przez użytkownika na danej stronie. 

 

Definicja dwell time 

Dwell time, czyli czas przebywania, to metryka wyrażająca średni czas, który użytkownik spędza na stronie internetowej po przeklikaniu się na nią z wyników wyszukiwania, zanim wróci do SERP (strony z wynikami wyszukiwania). Ta metryka jest często interpretowana jako wskaźnik wartości i relewancji treści strony dla użytkownika. 

Teoretycznie im dłuższy czas przebywania, tym lepsza jakość treści i większe zaangażowanie użytkownika, co może sygnalizować wyszukiwarkom, że strona jest wartościowym zasobem dla konkretnego zapytania. Dwell time może być więc postrzegany jako jeden z wielu wskaźników, które algorytmy wyszukiwarek wykorzystują do oceny i rankingu stron internetowych. 

Jednakże dwell time to metryka, która nie jest pozbawiona ograniczeń. na wartość tę może wpływać wiele czynników, w tym projekt strony, jakość treści, intencje użytkowników czy nawet prędkość ładowania strony. W związku z tym trudno jednoznacznie stwierdzić, jak duży wpływ ma czas przebywania na ranking strony w Google, bez dogłębnej analizy kontekstu i innych powiązanych metryk. 

 

Opinie ekspertów na temat czynnika rankingowego  

 

Wojciech Michańcio

„Tak, Dwell Time (czas spędzony na stronie przed powrotem do wyników wyszukiwania) jest pośrednim czynnikiem rankingowym. Google może używać tego wskaźnika jako sygnału jakości treści i trafności odpowiedzi na zapytania użytkowników.”

 

Dominik Krawiec

Z dwell time wiąże się kilka innych pojęć jak pogo sticking, long-click i short-click. Wszystkie one z kolei mają powiązanie z czasem wizyty użytkownika na stronie po kliknięciu w wynik wyszukiwania. Dwell Time może być czynnikiem rankingowym, jednak w dobie dywersyfikacji wyników, wcale nie musi być negatywnym sygnałem. Podejrzewam, że nie ma jednego limitu, uniwersalnego dla wszystkich zapytań. Dwell Time może być natomiast liczony w zależności od branży, czy intencji użytkownika.

 

Paweł Konopiński

Zasadniczo tak, nasze testy wykazały, że CTR wraz z Dwell Time i Pogo Stickingiem są składowymi pozyskiwania przez Google informacji na temat faktycznego odbioru strony przez użytkowników w korelacji z innymi stronami widocznymi w SERP.

 

 

Podsumowanie 

Biorąc pod uwagę opinie ekspertów, można stwierdzić, że istnieje pewna tendencja do uznawania dwell time za ważny, choć niejedyny czynnik wpływający na ranking w Google. Większość specjalistów SEO dostrzega w dwell time wartość dodaną w kontekście oceny jakości treści i angażowania użytkowników. Lepiej w praktyce SEO stosować zrównoważone podejście, które uwzględnia szeroki zakres metryk i czynników, aby w pełni zrozumieć i optymalizować widoczność strony internetowej w wynikach wyszukiwania. 

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!