Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Czy błąd 410 jest czynnikiem rankingowym w Google?

Czy błąd 410 jest czynnikiem rankingowym w Google?

Jednym z istotnych aspektów SEO jest zarządzanie błędami stron internetowych, które mogą znacząco wpłynąć na widoczność w wyszukiwarkach. Wśród różnych typów błędów błąd 410 często pozostaje niezrozumiany i niedoceniany pod względem jego potencjalnego wpływu na ranking w Google.

 

Co to jest błąd 410?

Błąd 410, znany jako „Gone”, informuje, że dany zasób na stronie internetowej został na stałe usunięty i nie jest już dostępny. Różni się od bardziej znanego błędu 404, który oznacza jedynie, że dana strona nie może być znaleziona, ale nie wskazuje na jej trwałe usunięcie. Błąd 410 wysyła wyraźny sygnał do robotów wyszukiwarek, że dana treść została celowo usunięta przez właściciela strony i nie powinna być już uwzględniana w wynikach wyszukiwania.

Z perspektywy SEO poprawne wykorzystanie błędu 410 może mieć znaczący wpływ na stan witryny i jej ocenę przez algorytmy Google. Strony zwracające błąd 410 są szybciej usuwane z indeksu Google niż te z błędem 404, co może być korzystne w przypadku świadomego usuwania przestarzałych lub nieistotnych treści. W ten sposób strony mogą utrzymać bardziej aktualny i wartościowy zestaw treści dla użytkowników i wyszukiwarek, potencjalnie poprawiając swoje ogólne rankingi.

 

Opinie ekspertów na temat błędu 410 jako czynnika rankingowego

 

Wojciech Michańcio

„Błąd 410 jest bardziej preferowany niż 404, gdy strona jest trwale usunięta. Mimo że sam w sobie nie wpływa bezpośrednio na ranking, jasne komunikowanie Google, że treść została trwale usunięta (410) może pomóc w szybszym jej usunięciu z indeksu, co poprawia zarządzanie indeksacją.”

 

Dominik Krawiec

Błędy 410, tzw. gone, to jasny sygnał dla wyszukiwarki, że strona została trwale usunięta. Prowadzą do szybszego zniknięcia podstrony z wyników wyszukiwania. W kontekście SEO daje to algorytmom sygnał typu „tej treści już nie ma i nie chcemy być oceniani przez jej pryzmat”. Jest to istotne m.in. w przypadku, gdy w witrynie znajdowało się dużo niskiej jakości treści, których chcemy się pozbyć lub np. nasz serwis padł ofiarą ataku wirusa, przez co pojawiły się podstrony pełne spamu.

Paweł Konopiński

Kody odpowiedzi serwera nie są czynnikami rankingowymi w dosłownym tego słowa znaczeniu! Ich niewłaściwa konfiguracja jest natomiast przejawem niekompetencji osób technicznych odpowiedzialnych za obsługę portalu od strony programistycznej. Błędna konfiguracja w zakresie kodów odpowiedzi niedopasowanych do sytuacji może prowadzić do zdarzeń losowych o nieprzewidywalnych skutkach.

 

 

Podsumowanie

Zaleca się, aby właściciele stron internetowych rozważyli stosowanie błędu 410 w swojej strategii SEO, szczególnie w kontekście usuwania przestarzałych lub niepotrzebnych treści. Ważne jednak, aby pamiętać, że żaden pojedynczy element nie gwarantuje sukcesu SEO. Kluczem do poprawy widoczności w wyszukiwarkach pozostaje kompleksowe podejście, łączące zarządzanie błędami stron z tworzeniem wartościowych treści i zapewnianiem doskonałej jakości użytkownikowi.

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!