Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieOd jakości treści, przez linki zwrotne, aż po szybkość ładowania strony – wszystko to ma znaczenie w SEO. Przy okazji dyskusji na temat czynników rankingowych czasem porusza się temat adresu IP serwera, na którym znajduje się strona. Czy adres IP może mieć wpływ na pozycję w Google? W tym artykule przyjrzymy się bliżej tej kwestii.
Adres IP (Internet Protocol Address) to unikalny numer przypisany każdemu urządzeniu podłączonemu do sieci internetowej, który umożliwia komunikację między urządzeniami. W zakresie stron internetowych adres IP wskazuje na serwer, na którym dana strona jest hostowana.
W zakresie SEO dyskusja na temat adresu IP zazwyczaj koncentruje się na dwóch aspektach: czy współdzielenie adresu IP z innymi stronami (na przykład na wspólnym hostingu) może negatywnie wpłynąć na ranking i czy geolokalizacja adresu IP serwera ma znaczenie dla lokalnych wyników wyszukiwania. Istnieje również kwestia bezpieczeństwa i zaufania, zwłaszcza w kontekście adresów IP znanych z hostowania spamu lub malware.
„Nie, adres IP nie wpływa bezpośrednio na SEO, chyba że korzystasz z podejrzanych serwerów lub masz problem ze „złym sąsiedztwem”, co może wpłynąć na reputację domeny.„
„Adres IP może mieć znaczenie w kontekście link buildingu, np. jeśli domena ma przeważającą ilość linków z domen podpiętych pod jedno IP, może to być odebrane przez Google jako podejrzana praktyka. Istnieją też teorie, że adres IP wpływa na crawl budget, ale nie testowałem. „
„Słyszałem wiele teorii, ale żadna z nich nie znalazła potwierdzenia w moich testach.„
Analizując wypowiedzi ekspertów, można dojść do wniosku, że adres IP jako samodzielny czynnik ma ograniczony wpływ na ranking w Google. Natomiast pewne aspekty z nim związane, np. reputacja serwera czy geolokalizacja, mogą mieć pośredni wpływ na SEO, ale nie są decydujące dla pozycji strony w wyszukiwarce. Ważniejsze pozostają klasyczne elementy SEO, takie jak optymalizacja treści, budowanie profilu linków zwrotnych czy zapewnienie dobrej użytkowości i szybkości ładowania strony.
Zaleca się jednak, aby właściciele stron byli świadomi potencjalnych problemów związanych z hostingiem na serwerach o złej reputacji oraz rozważali geolokalizację serwera w kontekście SEO lokalnego. Jednakże w szerszym kontekście strategii SEO, adres IP nie powinien być traktowany jako priorytetowy czynnik optymalizacyjny.