Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Czy adres IP jest czynnikiem rankingowym w Google?

Adres IP

Od jakości treści, przez linki zwrotne, aż po szybkość ładowania strony – wszystko to ma znaczenie w SEO. Przy okazji dyskusji na temat czynników rankingowych czasem porusza się temat adresu IP serwera, na którym znajduje się strona. Czy adres IP może mieć wpływ na pozycję w Google? W tym artykule przyjrzymy się bliżej tej kwestii. 

 

Co to jest adres IP? 

Adres IP (Internet Protocol Address) to unikalny numer przypisany każdemu urządzeniu podłączonemu do sieci internetowej, który umożliwia komunikację między urządzeniami. W zakresie stron internetowych adres IP wskazuje na serwer, na którym dana strona jest hostowana. 

W zakresie SEO dyskusja na temat adresu IP zazwyczaj koncentruje się na dwóch aspektach: czy współdzielenie adresu IP z innymi stronami (na przykład na wspólnym hostingu) może negatywnie wpłynąć na ranking i czy geolokalizacja adresu IP serwera ma znaczenie dla lokalnych wyników wyszukiwania. Istnieje również kwestia bezpieczeństwa i zaufania, zwłaszcza w kontekście adresów IP znanych z hostowania spamu lub malware. 

 

Opinie na temat adresu IP jako czynnika rankingowego 

 

Wojciech Michańcio

Nie, adres IP nie wpływa bezpośrednio na SEO, chyba że korzystasz z podejrzanych serwerów lub masz problem ze „złym sąsiedztwem”, co może wpłynąć na reputację domeny.

 

Dominik Krawiec

Adres IP może mieć znaczenie w kontekście link buildingu, np. jeśli domena ma przeważającą ilość linków z domen podpiętych pod jedno IP, może to być odebrane przez Google jako podejrzana praktyka. Istnieją też teorie, że adres IP wpływa na crawl budget, ale nie testowałem.

 

Paweł Konopiński

Słyszałem wiele teorii, ale żadna z nich nie znalazła potwierdzenia w moich testach.

 

 

Podsumowanie 

Analizując wypowiedzi ekspertów, można dojść do wniosku, że adres IP jako samodzielny czynnik ma ograniczony wpływ na ranking w Google. Natomiast pewne aspekty z nim związane, np. reputacja serwera czy geolokalizacja, mogą mieć pośredni wpływ na SEO, ale nie są decydujące dla pozycji strony w wyszukiwarce. Ważniejsze pozostają klasyczne elementy SEO, takie jak optymalizacja treści, budowanie profilu linków zwrotnych czy zapewnienie dobrej użytkowości i szybkości ładowania strony. 

Zaleca się jednak, aby właściciele stron byli świadomi potencjalnych problemów związanych z hostingiem na serwerach o złej reputacji oraz rozważali geolokalizację serwera w kontekście SEO lokalnego. Jednakże w szerszym kontekście strategii SEO, adres IP nie powinien być traktowany jako priorytetowy czynnik optymalizacyjny. 

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!