Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSpis Treści
Decydując się na rozpoczęcie działalności w branży e-commerce, na etapie przygotowywania biznesplanu warto rozważyć, jakie funkcjonalności powinna posiadać platforma sprzedażowa. Sprecyzowanie potrzeb i określenie wymagań pomoże wybrać pomiędzy dedykowanym systemem do zarządzania sklepem internetowym a darmowym CMS-em. Bezpłatne skrypty wbrew pozorom oferują wiele możliwości, są intuicyjne i pozwalają zoptymalizować wiele elementów strony pod SEO. Poznajmy najpopularniejsze CMS-y open source.
Wśród darmowych narzędzi ogromne możliwości daje Magento Open Source (dawniej Magento Community Edition). To w zasadzie framework do tworzenia platformy sprzedażowej. Wadą tego skryptu jest jego ogromna zasobożerność. Postawienie prostego sklepu internetowego na współdzielonym hostingu może okazać się niemożliwe. Ewentualne zmiany w kodzie strony dokonamy bez większych problemów przy pomocy doświadczonych programistów. Odpowiednia konfiguracja pozwala obsłużyć również duże sklepy internetowe.
Jest to oprogramowanie cieszące się popularnością głównie ze względu na prostotę wdrożenia różnych funkcjonalności poprzez instalację modułów. Panel administracyjny przypomina platformę WordPress, więc osoby obeznane z tym CMS-em nie będą miały większych problemów z poruszaniem się po PrestaShopie. Możemy liczyć na darmowe wtyczki, pozwalające rozbudować możliwości serwisu o system płatności (np. PayU) lub konfigurację z platformami firm przewozowych (np. DPD). Nic nie stoi na przeszkodzie, aby na PrestaShop zbudować sklep o dowolnym profilu działalności.
PrestaShop nie jest tak wymagający jak Magento, więc powinien bez problemu działać na współdzielonym hostingu. Zależy to jednak od ilości produktów w sklepie i liczby odwiedzających go użytkowników. Do niewątpliwych zalet tego oprogramowania należy dość dobre przystosowanie do wymogów SEO już w standardowej konfiguracji. W przypadku standardowego szablonu należy wykonać jedynie kilka, istotnych poprawek.
Skrypt nie jest tak bardzo popularny jak powyżej omówione CMS-y dla e-commerce. Cechuje się prostą i dobrze przemyślaną budową pozwalającą bez większych problemów rozszerzyć możliwości platformy sprzedażowej. OpenCart w standardzie nie oferuje jednak aż tylu gotowych funkcji co Presta lub Magento. Stanowi raczej bazę do stworzenia rozbudowanego sklepu.
Ze względów historycznych warto wymienić również ten skrypt. Dawniej dość powszechnie wykorzystywany, dziś raczej nie jest brany pod uwagę przy budowie nowych sklepów. Wynika to z jego architektury. Kod skryptu jest przeplatany szablonami strony, co w znacznym stopniu utrudnia zmiany wyglądu platformy sprzedażowej.
Warto również wspomnieć o możliwości zbudowania sklepu internetowego w oparciu o popularne CMS-y takie jak WordPress, Joomla lub Drupal. Na tych platformach można zbudować raczej małe sklepy o niewielkiej liczbie produktów. Wszystkie rozwiązania należy dobrze przemyśleć i zaopatrzyć się w odpowiednie wtyczki lub dodatki, które pozwolą dostarczyć klientom podstawowe możliwości sprzedażowe. Projektowanie takiego sklepu wymaga jednak więcej czasu i nierzadko pomocy doświadczonego developera.