Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
06.12.2023 | czas czytania: 9 | Web Design | autor: Artefakt

Jak założyć blog na WordPressie i rozpocząć przygodę z blogowaniem – poradnik

Jak założyć blog na WordPressie i rozpocząć przygodę z blogowaniem – poradnik

Na naszym blogu niejednokrotnie można było przeczytać o tym, czym konkretnie jest blog oraz najpopularniejsza platforma umożliwiająca jego stworzenie, czyli WordPress. Dzisiaj – kontynuując w pewnym sensie ten temat – przedstawiamy poradnik, jak założyć taki blog na WordPressie. Przed nami zagadnienia takie jak znalezienie platformy hostingowej, instalacja samego WordPressa, wybór tematyki i motywów bloga, a także wtyczek do niego. Na sam koniec omówimy kwestię promocji postów, która w przyszłości może pozwolić nam na zarabianie na nich. Zapraszamy do lektury!

blog na worpressZnalezienie platformy hostingowej

Na początku odpowiedzmy sobie na pytanie: czym w ogóle jest hosting? To platforma umożliwiająca wykupienie określonej objętości dysku twardego, na którym mieścić będą się wszelkie dane naszego bloga. Te będą przesyłane poprzez łącze internetowe na konkretny serwer, dzięki czemu pozostali użytkownicy Internetu uzyskają do nich dostęp w postaci naszej strony. Jak zatem znaleźć odpowiednią platformę hostingową?

Na to pytanie nie ma niestety konkretnej odpowiedzi – nie istnieje hosting idealny, a jego wybór może być podyktowany wieloma czynnikami, które będą się różnić w zależności od naszego zapotrzebowania na miejsce, budżetu czy kwestii takich jak poziom zabezpieczeń (w tym możliwość stworzenia kopii zapasowej). Każdy zatem musi na własną rękę dokonać odpowiedniego researchu, po czym podjąć decyzję, którą platformę wybierze. Warto wspomnieć, że w razie problemów z wybranym wcześniej hostingiem możemy bez problemu zamienić go na inny, który być może okaże się dla nas lepszy. Nie stracimy przy tym żadnych danych, wpisów na naszym blogu czy komentarzy od czytelników.

Instalacja WordPress

Gdy wybierzemy już naszą platformę hostingową, potrzebna będzie nam platforma na blog. Rzecz jasna w tym przypadku (jak i w większości) będzie nią WordPress. Dziś skupimy się na opcji z końcówką „.org”. Jak wspomnieliśmy we wpisie poprzedzającym ten poradnik, do używania WordPressa nie będzie nam potrzebna znajomość żadnych języków programowania (choć ich podstawy ułatwią nam pracę na starcie), a jedynie domena (o której więcej za chwilę) i hosting. Gdy te dwie sprawy będziemy mieli już za sobą, będziemy zmuszeni do instalacji oprogramowania WordPress na swoim urządzeniu.

Platforma szczyci się tym, że proces instalacji zajmuje zaledwie kilka minut, jednak w praktyce dotyczy to tylko osób, które już wcześniej zmierzyły się z tym wyzwaniem i wiedzą, z czym to się je. Dla początkujących blogerów może się to okazać dosyć skomplikowane, dlatego zalecamy korzystanie z dostępnych w sieci poradników „krok po kroku” – takowy dostępny jest na stronie WordPress Polska, którą bez trudu można znaleźć w sieci.

Określenie tematyki bloga

Wybór tematyki bloga z reguły mamy za sobą jeszcze przed pierwszymi myślami o jego założeniu. Powinna dotyczyć ona czegoś, czym się interesujemy lub co chcemy przekazać innym. Może rzecz jasna skupiać się także na naszej działalności. Potrzebna będzie nam zatem nazwa, która bezpośrednio związana będzie z domeną. Nasze imię i nazwisko lub nazwa organizacji w przypadku bloga firmowego to oczywiste wybory, które nie muszą wcale być „sztampowe”, a w przypadku firmy są nawet wskazane.

Nasze dane osobowe to dobry pomysł w przypadku, gdy zamierzamy być nie tylko autorem serwisu, ale też jego główną atrakcją. W innych sytuacjach – w zależności od tematyki – możemy pokusić się o gry słowne, skojarzenia czy po prostu szybki i prosty komunikat w stylu „Kucharz dla kucharzy”, jeśli będzie to akurat blog kulinarny. Opcji jest naprawdę wiele i tylko od naszej kreatywności zależy to, jak trafną i zapadającą w pamięć nazwę wybierzemy.

Gdy już nam się to uda, potrzebna będzie odpowiednia domena. Jeśli chodzi o kwestię SEO – domena o takiej samej nazwie jak sam blog lepiej wpływa na pozycjonowanie naszej strony, dlatego warto pochylić się nad tym tematem na nieco dłużej.

własny blogMotywy i wtyczki WordPress

Czas na pokazanie światu, że ten blog należy właśnie do nas! Nie będzie na to lepszego sposobu niż użycie wszelkich wtyczek i motywów oferowanych przez WordPressa. Aby zalogować się do panelu administratora, wystarczy za pomocą podanych wcześniej danych przejść przez proces logowania pod adresem „www.[nazwa].pl/wp-login.php”. Następnie zalecamy zapoznanie się z kokpitem, którego wszelkie podstawowe zagadnienia wyjaśnione zostały na oficjalnej witrynie WordPressa: Panel administracyjny – Kokpit WordPress.

Plug-iny WordPress

Wtyczki, zwane też plug-inami czy rozszerzeniami, to dodatkowe moduły do programów, które umożliwiają zmianę lub rozszerzenie działania niektórych ich funkcji. Najczęściej wymienianą zaletą WordPressa jest łatwość obsługi i intuicyjność, co ma bezpośredni związek z jego wtyczkami. Są one bardzo proste w użyciu i pozwalają dostosować blog do potrzeb zarówno jego właściciela, jak i czytelników. Wiele z nich jest darmowych, choć za niektóre będziemy musieli zapłacić. Pobierać można je zarówno z oficjalnej strony WordPressa, jak i zewnętrznych źródeł. Przestrzegamy jednak, aby rozważnie wybierać miejsca, z których je ściągniemy – popularność omawianej platformy wpływa na fakt, iż często staje się ona celem ataków hakerskich lub prób zawirusowania.

Motywy

Nie tylko intuicyjnością i niskim progiem wejścia WordPress stoi! Użytkownicy chwalą go także za w zasadzie nieograniczone możliwości modyfikacji wyglądu. Motywy (inaczej skórki czy też szablony) to – krótko mówiąc – kompozycje, które wpływają na wygląd naszego bloga. Dzięki nim możemy zmienić kolor, font czy rozmiary poszczególnych elementów strony. Domyślnie na naszym blogu znajdziemy trzy skórki, jednak podobnie jak w przypadku wtyczek możemy wybierać spośród dziesiątek tysięcy darmowych oraz płatnych szablonów. Z pewnością każdy znajdzie dla siebie motyw, który odda ducha i charakter zarówno bloga, jak i samego autora!

banerPromowanie postów

Aby nasz blog osiągnął popularność i przyciągał regularnie nowych czytelników, nie wystarczy nam ciekawy temat i lekkie pióro. Blogów w sieci znajdziemy setki tysięcy, jeśli nie miliony, dlatego aby dotrzeć do nowych odbiorców, musimy się nieco bardziej postarać. Co możemy zrobić? Pierwszym (i najprostszym) wyborem wielu osób będzie inwestycja w reklamy, które będą przekierowywać użytkowników Internetu na nasz blog z innych stron. Nie jest to jednak rozwiązanie idealne – takie w zasadzie nie istnieje – jednak postaramy się zaproponować kilka przydatnych opcji.

Budowanie społeczności na swoim blogu możemy zacząć od… innych społeczności. Nienachalne promowanie swojej strony w social mediach i miejscach do tego przeznaczonych nie wpłynie negatywnie na odbiór naszego bloga (w przeciwieństwie do uciążliwych reklam), a przy odpowiednim doborze grupy docelowej mamy duże szanse trafić do tych osób, które faktycznie interesują się tematyką, jaką poruszamy. Poza promocją możemy wchodzić z innymi społecznościami w dyskusje krążące dookoła tematów, o których piszemy. Jest to nieco mniej bezpośrednia „reklama”, jednak praktycznie niweluje ryzyko, że ktoś odbierze nas i nasz blog jako panicznie poszukujących uwagi i odbiorców.

Trzecia opcja to połączenie próby dotarcia do nowych czytelników, ale także do algorytmów pozycjonujących naszą stronę w wyszukiwarkach. Eksperymentowanie z innymi formatami treści oraz analiza słów kluczowych, których często używają w sieci ludzie z naszej grupy docelowej, mogą pomóc nam przekonać do siebie zarówno nowe osoby, jak i roboty Google’a.

Promocja bloga to jednak przede wszystkim nieustanna praca i rzetelność. Regularne i ciekawe wpisy napisane językiem nie tylko poprawnym, ale także dostosowanym do naszej grupy odbiorców z pewnością w dłuższej perspektywie wpłyną pozytywnie na liczbę wejść na nasz blog.

pisanie na bloguPodsumowanie

Wiesz już, jak założyć własny blog na WordPressie i rozpocząć swoją przygodę z blogowaniem. Opracowaliśmy dzisiaj kwestie takie jak wybór hostingu, instalacja oprogramowania WordPress, a także wybór nazwy oraz domeny naszego bloga. Poza tym powiedzieliśmy nieco o motywach i wtyczkach, które oferuje swoim użytkownikom WordPress, i omówiliśmy kwestie promowania postów w sieci. Blogować może każdy, dlatego zachęcamy do spróbowania swoich sił!

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

crm co to jest 31.03.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Czym jest CRM i dlaczego jest niezbędny w sprzedaży?

Efektywne zarządzanie relacjami z klientami stało się nieodłącznym elementem sukcesu każdej firmy. CRM, czyli Customer Relationship Management, to narzędzie, które pozwala na lepsze zrozumienie potrzeb klientów, budowanie trwałych relacji oraz zwiększenie sprzedaży. Dzięki CRM, firmy mogą skuteczniej zarządzać danymi klientów, analizować ich zachowania i dostosowywać swoje działania marketingowe. W niniejszym artykule przyjrzymy się bliżej, czym dokładnie jest CRM i dlaczego jego wdrożenie jest niezbędne w procesie sprzedaży. Czytaj wiecej
5 typów treści, których prawdopodobnie nie używasz. Warto je znać! 20.03.2025 | czas czytania: 2:00 min | SEO

5 typów treści, których prawdopodobnie nie używasz. Warto je znać!

Content na stronach internetowych ma znaczenie dla SEO i pozycji w wyszukiwarkach. Łatwo jednak zapomnieć, że powinien być tworzony przede wszystkim dla internautów, a nie robotów. Tylko wtedy będzie działać. Blogi czy posty na Social Media to dziś podstawa. Jak sprawić, by content był bardziej kreatywny? Oto 5 rodzajów treści, które warto znać! Czytaj wiecej
Strategia ESG w marketingu – jak wygląda? 25.02.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Strategia ESG w marketingu – jak wygląda?

Odpowiednia strategia w marketingu często decyduje o jej sukcesie. Strategia ESG polega na zintegrowanym podejściu. W jej skład wchodzą 3 sektory: środowiskowy, społeczny i ład korporacyjny. Dzięki temu firmy mogą prowadzić działalność w etyczny i stabilny sposób. W naszym artykule dokładnie opisujemy, na czym polega ta strategia w marketingu. Czytaj wiecej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt