Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSpis Treści
Na początku odpowiedzmy sobie na pytanie: czym w ogóle jest hosting? To platforma umożliwiająca wykupienie określonej objętości dysku twardego, na którym mieścić będą się wszelkie dane naszego bloga. Te będą przesyłane poprzez łącze internetowe na konkretny serwer, dzięki czemu pozostali użytkownicy Internetu uzyskają do nich dostęp w postaci naszej strony. Jak zatem znaleźć odpowiednią platformę hostingową?
Na to pytanie nie ma niestety konkretnej odpowiedzi – nie istnieje hosting idealny, a jego wybór może być podyktowany wieloma czynnikami, które będą się różnić w zależności od naszego zapotrzebowania na miejsce, budżetu czy kwestii takich jak poziom zabezpieczeń (w tym możliwość stworzenia kopii zapasowej). Każdy zatem musi na własną rękę dokonać odpowiedniego researchu, po czym podjąć decyzję, którą platformę wybierze. Warto wspomnieć, że w razie problemów z wybranym wcześniej hostingiem możemy bez problemu zamienić go na inny, który być może okaże się dla nas lepszy. Nie stracimy przy tym żadnych danych, wpisów na naszym blogu czy komentarzy od czytelników.
Gdy wybierzemy już naszą platformę hostingową, potrzebna będzie nam platforma na blog. Rzecz jasna w tym przypadku (jak i w większości) będzie nią WordPress. Dziś skupimy się na opcji z końcówką „.org”. Jak wspomnieliśmy we wpisie poprzedzającym ten poradnik, do używania WordPressa nie będzie nam potrzebna znajomość żadnych języków programowania (choć ich podstawy ułatwią nam pracę na starcie), a jedynie domena (o której więcej za chwilę) i hosting. Gdy te dwie sprawy będziemy mieli już za sobą, będziemy zmuszeni do instalacji oprogramowania WordPress na swoim urządzeniu.
Platforma szczyci się tym, że proces instalacji zajmuje zaledwie kilka minut, jednak w praktyce dotyczy to tylko osób, które już wcześniej zmierzyły się z tym wyzwaniem i wiedzą, z czym to się je. Dla początkujących blogerów może się to okazać dosyć skomplikowane, dlatego zalecamy korzystanie z dostępnych w sieci poradników „krok po kroku” – takowy dostępny jest na stronie WordPress Polska, którą bez trudu można znaleźć w sieci.
Wybór tematyki bloga z reguły mamy za sobą jeszcze przed pierwszymi myślami o jego założeniu. Powinna dotyczyć ona czegoś, czym się interesujemy lub co chcemy przekazać innym. Może rzecz jasna skupiać się także na naszej działalności. Potrzebna będzie nam zatem nazwa, która bezpośrednio związana będzie z domeną. Nasze imię i nazwisko lub nazwa organizacji w przypadku bloga firmowego to oczywiste wybory, które nie muszą wcale być „sztampowe”, a w przypadku firmy są nawet wskazane.
Nasze dane osobowe to dobry pomysł w przypadku, gdy zamierzamy być nie tylko autorem serwisu, ale też jego główną atrakcją. W innych sytuacjach – w zależności od tematyki – możemy pokusić się o gry słowne, skojarzenia czy po prostu szybki i prosty komunikat w stylu „Kucharz dla kucharzy”, jeśli będzie to akurat blog kulinarny. Opcji jest naprawdę wiele i tylko od naszej kreatywności zależy to, jak trafną i zapadającą w pamięć nazwę wybierzemy.
Gdy już nam się to uda, potrzebna będzie odpowiednia domena. Jeśli chodzi o kwestię SEO – domena o takiej samej nazwie jak sam blog lepiej wpływa na pozycjonowanie naszej strony, dlatego warto pochylić się nad tym tematem na nieco dłużej.
Czas na pokazanie światu, że ten blog należy właśnie do nas! Nie będzie na to lepszego sposobu niż użycie wszelkich wtyczek i motywów oferowanych przez WordPressa. Aby zalogować się do panelu administratora, wystarczy za pomocą podanych wcześniej danych przejść przez proces logowania pod adresem „www.[nazwa].pl/wp-login.php”. Następnie zalecamy zapoznanie się z kokpitem, którego wszelkie podstawowe zagadnienia wyjaśnione zostały na oficjalnej witrynie WordPressa: Panel administracyjny – Kokpit WordPress.
Wtyczki, zwane też plug-inami czy rozszerzeniami, to dodatkowe moduły do programów, które umożliwiają zmianę lub rozszerzenie działania niektórych ich funkcji. Najczęściej wymienianą zaletą WordPressa jest łatwość obsługi i intuicyjność, co ma bezpośredni związek z jego wtyczkami. Są one bardzo proste w użyciu i pozwalają dostosować blog do potrzeb zarówno jego właściciela, jak i czytelników. Wiele z nich jest darmowych, choć za niektóre będziemy musieli zapłacić. Pobierać można je zarówno z oficjalnej strony WordPressa, jak i zewnętrznych źródeł. Przestrzegamy jednak, aby rozważnie wybierać miejsca, z których je ściągniemy – popularność omawianej platformy wpływa na fakt, iż często staje się ona celem ataków hakerskich lub prób zawirusowania.
Nie tylko intuicyjnością i niskim progiem wejścia WordPress stoi! Użytkownicy chwalą go także za w zasadzie nieograniczone możliwości modyfikacji wyglądu. Motywy (inaczej skórki czy też szablony) to – krótko mówiąc – kompozycje, które wpływają na wygląd naszego bloga. Dzięki nim możemy zmienić kolor, font czy rozmiary poszczególnych elementów strony. Domyślnie na naszym blogu znajdziemy trzy skórki, jednak podobnie jak w przypadku wtyczek możemy wybierać spośród dziesiątek tysięcy darmowych oraz płatnych szablonów. Z pewnością każdy znajdzie dla siebie motyw, który odda ducha i charakter zarówno bloga, jak i samego autora!
Aby nasz blog osiągnął popularność i przyciągał regularnie nowych czytelników, nie wystarczy nam ciekawy temat i lekkie pióro. Blogów w sieci znajdziemy setki tysięcy, jeśli nie miliony, dlatego aby dotrzeć do nowych odbiorców, musimy się nieco bardziej postarać. Co możemy zrobić? Pierwszym (i najprostszym) wyborem wielu osób będzie inwestycja w reklamy, które będą przekierowywać użytkowników Internetu na nasz blog z innych stron. Nie jest to jednak rozwiązanie idealne – takie w zasadzie nie istnieje – jednak postaramy się zaproponować kilka przydatnych opcji.
Budowanie społeczności na swoim blogu możemy zacząć od… innych społeczności. Nienachalne promowanie swojej strony w social mediach i miejscach do tego przeznaczonych nie wpłynie negatywnie na odbiór naszego bloga (w przeciwieństwie do uciążliwych reklam), a przy odpowiednim doborze grupy docelowej mamy duże szanse trafić do tych osób, które faktycznie interesują się tematyką, jaką poruszamy. Poza promocją możemy wchodzić z innymi społecznościami w dyskusje krążące dookoła tematów, o których piszemy. Jest to nieco mniej bezpośrednia „reklama”, jednak praktycznie niweluje ryzyko, że ktoś odbierze nas i nasz blog jako panicznie poszukujących uwagi i odbiorców.
Trzecia opcja to połączenie próby dotarcia do nowych czytelników, ale także do algorytmów pozycjonujących naszą stronę w wyszukiwarkach. Eksperymentowanie z innymi formatami treści oraz analiza słów kluczowych, których często używają w sieci ludzie z naszej grupy docelowej, mogą pomóc nam przekonać do siebie zarówno nowe osoby, jak i roboty Google’a.
Promocja bloga to jednak przede wszystkim nieustanna praca i rzetelność. Regularne i ciekawe wpisy napisane językiem nie tylko poprawnym, ale także dostosowanym do naszej grupy odbiorców z pewnością w dłuższej perspektywie wpłyną pozytywnie na liczbę wejść na nasz blog.
Wiesz już, jak założyć własny blog na WordPressie i rozpocząć swoją przygodę z blogowaniem. Opracowaliśmy dzisiaj kwestie takie jak wybór hostingu, instalacja oprogramowania WordPress, a także wybór nazwy oraz domeny naszego bloga. Poza tym powiedzieliśmy nieco o motywach i wtyczkach, które oferuje swoim użytkownikom WordPress, i omówiliśmy kwestie promowania postów w sieci. Blogować może każdy, dlatego zachęcamy do spróbowania swoich sił!