Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

08.11.2023 | czas czytania: 9 | Web Design | autor: Artefakt

Znaczenie zoptymalizowanego menu dla skutecznego pozycjonowania

Znaczenie zoptymalizowanego menu dla skutecznego pozycjonowania

Nawigacja na stronie internetowej odgrywa ważną rolę w poruszaniu się użytkownika w obrębie serwisu oraz skanowaniu go przez roboty indeksujące. Główną funkcję nawigacyjną pełni menu strony internetowej, tzw. menu nawigacyjne. W tym artykule opowiemy o tym, jak stworzyć funkcjonalne menu oraz jakie czynniki mają wpływ na jego działanie.

Jak zaprojektować użyteczne menu strony internetowej?

Użyteczne menu to takie, które spełnia swoją funkcję nawigacyjną, pozwala zrozumieć użytkownikowi strukturę witryny i trafić do celu. Menu powinno być umieszczone w widocznym miejscu na stronie internetowej. Standardowym jego miejscem jest sekcja above the fold, czyli pierwszy widoczny obszar tuż po załadowaniu się serwisu, a dokładniej jego górna część.

Użytkownicy są przyzwyczajeni do pewnych standardów, dzięki którym mogą intuicyjnie poruszać się po stronie. Menu powinno spełniać kryteria pod kątem zarówno użyteczności (UX), jak i SEO, aby przynosiło korzyści w wynikach wyszukiwania.

Rola menu w SEO

Menu strony internetowej nie tylko pomaga użytkownikom znaleźć potrzebne informacje i wykonać określone czynności w obrębie witryny, ale także ma ogromny wpływ na to, jak roboty Google postrzegają dany serwis. Intuicyjna nawigacja jest zatem niezwykle istotna z punktu widzenia optymalizacji pod kątem wyszukiwarek. Zastosowanie prawidłowych oznaczeń (np. semantycznych znaczników HTML) pozwala na indeksowanie strony, a tym samym poprawia jej widoczność w wynikach wyszukiwania.

Aby ułatwić robotom poruszanie się po witrynie, należy odpowiednio nazwać poszczególne kategorie i podkategoria. Opisy powinny być zgodne z tym, co znajduje się pod każdym z odnośników. Dzięki temu algorytm zostanie poinformowany o zawartości danej zakładki zanim jeszcze ją odwiedzi. Równie ważne jest umieszczenie w treści i nawigacji słów kluczowych związanych z marką.

Google premiuje serwisy, które są przyjazne dla użytkowników i oferują łatwą w nawigacji treść. Dlatego właściwie zoptymalizowane menu wpływa na zadowolenie i doświadczenia odbiorców (UX), zwiększając szansę na osiągnięcie wyższej pozycji w rankingu. Warto więc stosować strategie, które poprawiają użyteczność witryny, np. regułę “3 kliknięć” (każda strona powinna być dostępna z menu w trzech kliknięciach) lub “złotej trójki” (umieszczenie ważnych odnośników w lewym górnym rogu).

Struktura menu jako czynnik wpływający na wyszukiwarki

Projektując menu na stronie internetowej, należy pamiętać, jak ważną rolę odgrywa dla pozycji witryny w Google. Choć intuicyjna nawigacja i architektura mają przede wszystkim ułatwiać użytkownikom poruszanie się w serwisie, nie pozostają obojętne dla algorytmów wyszukiwarki. Działania, które poprawiają komfort internautów, doceniają również roboty indeksujące. Oznacza to, że pomagając osobom odwiedzającym stronę znaleźć interesujące ich informacje, wpływamy na sukces witryny w rankingu.

Aby wesprzeć pozycjonowanie serwisu, warto umieścić w menu najważniejsze słowa kluczowe. Należy także zweryfikować, czy zastosowane rozwiązania są użyteczne i intuicyjne. W przeciwnym razie dobrym pomysłem będzie skorzystanie z pomocy UX/UI designerów. Starannie zaplanowana struktura jest jednym z czynników zachęcających użytkowników do dalszego przeglądania serwisu. Im dłużej przebywają na stronie, tym bardziej wartościowa staje się w oczach Google. Dodawanie poszczególnych podstron do menu głównego, przyczynia się do budowy większej liczby linków, a to również wspiera prace pozycjonerskie.

Trudna w nawigacji witryna będzie miała wysoki współczynnik odrzuceń. Dlaczego? Internauci nie są skłonni poświęcać swojego czasu na żmudne szukanie informacji na stronie. Jeżeli zawartość nie jest łatwo dostępna, rośnie ryzyko, że odbiorcy zrezygnują z dalszego przebywania w serwisie i poszukają rozwiązania swojego problemu u konkurencji. Aby nie dopuścić do takiej sytuacji, warto umieścić w menu najważniejsze podstrony oraz opcję rozwijania po najechaniu myszką na konkretną kategorię. Dzięki temu odwiedzającym ukażą się także niżej zagłębione zakładki.

menu nawigacyjne

Kluczowe elementy linków w menu

Nawigacja na stronie internetowej to nic innego, jak zbiór elementów interfejsu z linkowaniem prowadzącym do innej podstrony. Natomiast odnośniki stanowią trzon menu i ułatwiają przemieszczanie się między różnymi sekcjami oraz kategoriami serwisu. Są fundamentalną częścią wrażeń użytkownika, ponieważ umożliwiają dotarcie do interesującej go zakładki oraz wykonanie pożądanej czynności, np. zapoznanie się z treścią, złożenie zamówienia, wypełnienie formularza itp. Poprzez umieszczenie linków w menu subtelnie sugerujemy odbiorcom określoną potrzebę. Doskonałym przykładem jest tutaj przycisk rejestracji profilu, podstrona z cennikiem czy zakładka “Kontakt”.

Nikogo nie trzeba przekonywać, jak ważne jest umożliwienie odbiorcom szybkiego i wygodnego znajdowania informacji na stronie. Im mniej kliknięć trzeba wykonać, aby dotrzeć do punktu końcowego, tym lepiej. Struktura linkowania powinna więc wyglądać następująco: w dobrze widocznym dla użytkownika pasku lub przycisku nawigacji należy umieścić główne odnośniki kategorii oraz dodać menu okruszkowe (breadcrumbs). Dzięki temu dotarcie do konkretnej podstrony będzie wymagało nie więcej niż trzy kliknięcia.

Rodzaje menu na stronie internetowej

Menu strony internetowej może przybierać różne formy. Do najczęściej wykorzystywanych i najlepiej odbieranych przez użytkowników należą:

1. Menu poziome

Jest to najbardziej klasyczne menu stosowane na stronach internetowych, które sprawdza się w przypadku witryn mniej i bardziej rozbudowanych. Może być rozwijane na różne sposoby, w zależności od przeznaczenia oraz struktury serwisu. Odznacza się ono poziomym paskiem, zazwyczaj na wysokości logo bądź tuż pod nim.

2. Menu pionowe/boczne

Menu boczne może odgrywać zarówno główną rolę, jak i spełniać funkcję uzupełniającą menu poziomego. Taki rodzaj nawigacji jest szczególnie charakterystyczny dla stron kategorii, filtrowania bądź witryn blogowych prezentujących spis artykułów. Często wykorzystuje się je przy większych serwisach e-commerce jako nawigację po kategoriach produktowych.

3. Hamburger menu

Kolejnym rodzajem jest menu zwinięte pod postacią trzech równoległych kresek, tzw. hamburger. Jest wykorzystywane szczególnie w wersji mobilnej stron internetowych, ale spełnia swoją funkcję również w wersji desktopowej. Jest to najczęściej stosowana ikona do oznaczenia menu strony, dzięki czemu zaliczana jest ona do standardów użyteczności witryn internetowych.

4. Menu w stopce strony

Stopka strony może służyć do przedstawienia informacji o firmie oraz danych kontaktowych, jak również pełnić funkcję menu. Taka opcja jest wykorzystywana w momencie, gdy górna część serwisu przeznaczona jest np. dla wyszukiwarki, która odgrywa główną rolę na stronie.

 

menu strony internetowej

Elementy kluczowe w zoptymalizowanym menu

1. Struktura

Struktura menu powinna być przemyślana i przygotowana dla konkretnej grupy docelowej. Jej twórca musi wiedzieć, kim są jego odbiorcy, czego potrzebują i czego będą szukać na stronie, a także czy łatwo im poruszać się po tego typu serwisach. Dzięki temu struktura będzie bardziej przejrzysta i czytelna dla użytkownika.

Przyjmuje się, że menu główne nie powinno zawierać więcej niż dwa poziomy zagnieżdżeń. Większa liczba ukrytych submenu może powodować problem w odszukiwaniu docelowej kategorii. W przypadku dużej liczby mniejszych kategorii dobrym rozwiązaniem jest stosowanie dodatkowych filtrów z poziomu kategorii nadrzędnej. Jeżeli jednak decydujemy się na bardziej rozbudowane menu, warto zadbać o jego odpowiednie rozwijanie i zwijanie.

Elementy menu, których nie może zabraknąć w strukturze:

  • najważniejsze adresy URL dla serwisu – główne kategorie i podkategorie,
  • strona główna – często przedstawiana jako ikona domku,
  • kontakt,
  • sekcja o nas/o firmie,
  • blog/aktualności/poradniki,
  • dodatkowe zakładki charakterystyczne dla danej działalności: promocje, rezerwacja itp.

2. Nazewnictwo

Drugą ważną kwestią jest nadanie nazw zakładkom wchodzącym w skład menu. Powinny być one intuicyjne i nie wprowadzać użytkowników w błąd. Najlepiej sprawdzają się proste, krótkie nazwy i słowa kluczowe.

3. Kolorystyka

Menu powinno wyróżniać się na stronie, jednocześnie nawiązując do jej kolorystyki tak, aby stworzyć spójną całość. Nie zaleca się stosowania jaskrawych barw. Natomiast kolor czcionki powinien być czytelny i nie zlewać się z tłem.

4. Podświetlenia

Warto stosować wszelkiego rodzaju podświetlenia oraz podkreślenia, dzięki czemu użytkownik wie, na którym etapie się obecnie znajduje.

5. Klikalność

Klikalność elementów w menu powinna działać bez zarzutów. Nie zaleca się umieszczania w menu nazw kategorii, które nie mają docelowego adresu URL bądź po prostu nie zostały opatrzone linkiem.

6. Optymalizacja tekstu kotwicy

Anchor text, zwany także tekstem kotwicy to nic innego, jak podlinkowane w tekście słowa będące hiperłączem. Zwykle wyróżnione są kolorem i podkreśleniem. Prowadzą użytkownika na inną podstronę oraz zawierają słowa kluczowe związane z profilem działalności firmy. Ułatwiają odbiorcom znalezienie klikalnych fraz w treści. Odgrywają ogromną rolę w linkowaniu wewnętrznym i zewnętrznym. Informują roboty Google o tym, czego dotyczy dana kategoria. Zalecana długość anchor textu wynosi maksymalnie 60 znaków.

 

baner artefakt

Jakich błędów unikać podczas tworzenia menu?

  • Umieszczania menu w niestandardowym miejscu, co może mieć negatywne przełożenie na doświadczenia użytkowników.
  • Niedostosowania menu do wersji mobile – zaleca się prowadzenie testów użyteczności dla różnych urządzeń mobilnych oraz komputerów stacjonarnych, aby wyeliminować wszelkie błędy.
  • Zbyt rozbudowanego menu, wielu poziomów zagnieżdżeń.
  • Umieszczania grafik w menu, szczególnie w wersji mobilnej, co może wpłynąć na zaburzone wyświetlanie się menu i opóźnienie ładowania.
  • Linków prowadzących do stron 404.
  • Linków prowadzących do niezaktualizowanych stron, które zawierają błędne informacje bądź do nieaktualnej oferty.
  • Niedopasowania linków do odpowiednich nazw kategorii.

Przyjazność dla wyszukiwarek

Menu na stronie internetowej to element, który nie tylko odpowiada za nawigację, ale także stanowi priorytet dla robotów indeksujących. Przy tworzeniu jego struktury, należy zadbać o następujące elementy:

  • Rozbudowane drzewo kategorii

W pierwszej kolejności warto sprecyzować preferencje użytkowników. Jaki asortyment znajduje się w sklepie? Jakie podstrony będą najbardziej użyteczne dla odwiedzających? Na tej podstawie należy dodawać do kategorii głównej poszczególne podkategorie, które pozwolą łatwo i wygodnie znaleźć interesujące odbiorców towary/usługi/informacje.

  • Odpowiednie nazwy kategorii

Nazwy zawierające najważniejsze frazy wskażą robotom Google to, czego dotyczy dana podstrona zanim jeszcze do niej dotrą. Zbyt ogólnikowe słowa kluczowe będą intuicyjne wyłącznie dla stałych klientów. Aby przyciągnąć nowych odbiorców oraz zdobyć przychylność algorytmów wyszukiwarki, należy dodać do menu bardziej precyzyjne nazwy, np. zamiast “obuwie męskie”, lepszym rozwiązaniem będzie “obuwie męskie zimowe”.

  • Optymalny rodzaj menu

W najprostszym, poziomym menu trudno jest umieścić wszystkie podstrony, aby uzyskać przejrzystą i intuicyjną nawigację. Istnieje jednak wiele sposobów, aby je nieco rozbudować, np. za pomocą rozszerzeń typu pull-down menu, fly-out menu czy pop-up menu. Dzięki temu poszczególne kategorie znajdują się w rozwijanych zakładkach. Dobrym rozwiązaniem jest także zastosowanie menu bocznego, które zapewnia dodatkową przestrzeń na nowe podstrony, ale nie zaburza UX strony.

  • Zastosowanie opcji filtrowania

W przypadku rozbudowanych sklepów internetowych, które posiadają szeroki asortyment, warto wykorzystać funkcję filtrowania. Dzięki temu użytkownik może znaleźć interesujący go produkt na podstawie wybranych parametrów: koloru, rozmiaru, marki itp. Jest to rozwiązanie, które pozwala precyzyjnie dopasować podstrony zarówno pod słowa kluczowe, jak i potrzeby odbiorców.

Responsywność i optymalizacja mobilna

Menu powinno być tworzone w pierwszej kolejności dla urządzeń mobilnych. Ze względu na to, że większość użytkowników – ponad 60% – korzysta ze smartfonów, tabletów i laptopów, zalecane jest podejście mobile-first zarówno w odniesieniu do nawigacji, jak i do projektowania całej strony. Obecnie responsywność jest już standardem. Sprawia, że witryna wyświetla się czytelnie niezależnie od wielkości ekranu. Nie ma również konieczności zbliżania czy rozsuwania menu, aby dotrzeć do konkretnej zakładki.

Projektując menu na stronie zgodnie z zasadami RWD (ang. Responsive Web Design), należy zaplanować liczbę linków, gdzie zostaną umieszczone oraz w jakiej kolejności. Warto także zdecydować, czy przycisk typu hamburger powinien znajdować się po lewej, czy po prawej stronie, jak również czy będzie chował się przy scrollowaniu. Ustalając ostateczną wersję menu w wersji mobilnej, można przechodzić do coraz większych rozmiarów ekranu.

Szybkość ładowania strony

Czas wczytywania witryny uznawany jest za jeden z najważniejszych czynników rankingowych. Wpływa na doświadczenia użytkowników, a jednocześnie łączy optymalizację SEO. Google docenia bowiem te strony, które są przyjazne dla odbiorców i zapewniają komfort korzystania z serwisu. Do mierzenia szybkości ładowania witryny służy wiele narzędzi, np. Google PageSpeed Insights. Jest to darmowa platforma, które dostarcza wyniki zarówno dla wersji na urządzenia mobilne, jak i desktopowe. Dane pochodzą od faktycznych użytkowników z całego świata. Wystarczy w przeglądarce wpisać https://pagespeed.web.dev/, a następnie podać w formularzu adres strony głównej lub podstrony, której szybkość ładowania chcemy zmierzyć.

Podsumowanie

Menu jako główny element na stronie powinno być tworzone z dużą uważnością i wiedzą o grupie docelowej serwisu. Intuicyjna nawigacja jest czynnikiem nie tylko rankingowym, dającym możliwość osiągnięcia lepszych wyników pozycjonowania, ale również decydującym o konwersji. Skorzystaj z konsultacji naszych specjalistów SEO oraz UX i zaprojektuj swoje menu dla użytkowników.

 

 

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt