Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSpis Treści
Google oświadczył, że w nowej wersji algorytmu otrzymany na listingu tytuł będzie lepiej opisywać zawartość wyświetlanej strony. Nowy sposób prezentacji meta title wykorzystuje informacje zawarte w HTML. Poza tym dużo większą wartość dla Google będzie stanowić widoczna dla internauty część strony internetowej, a szczególnie prezentowane na stronie nagłówki. Przy generowaniu tytułów będą brane pod uwagę m.in. główny tytuł lub nagłówek wyświetlany na stronie, często umieszczony w tagu <H1>, lub nagłówki niższego rzędu np. <H2>, <H3>. Co ciekawe również zawartość innych, zauważalnych elementów strony może być przypisana do wyświetlanego tytułu np. tekst linku do strony czy treść akapitu.
Google w jasny sposób tłumaczy powody swoich decyzji. Meta title nie zawsze dobrze opisuje zawartość strony. W szczególności, że często jest miejscem „upychania” fraz kluczowych i tzw. przeoptymalizacji. Na niektórych stronach internetowych możemy spotkać się z odwrotną sytuacją, czyli brakiem elementów tytułowych. Kolejnym problemem są powtarzalne, schematyczne tagi title, które nie do końca odzwierciedlają faktyczną treść znajdującą się pod wskazanym adresem. Wśród niewłaściwych praktyk tworzenia meta title Google wymienia:
Celem nowej aktualizacji jest tworzenie czytelniejszych, przystępniejszych i adekwatnych do zawartości tytułów stron. Oznacza to, że algorytm może usuwać czy dodawać różne elementy do meta title. W przypadku długich tytułów wybiera najodpowiedniejszą część tagu title, którą będzie wyświetlał w wynikach wyszukiwania. Jednak nie zawsze będzie to początek ustawionego przez nas w HTML tytułu. Zmiany mogą być także niewielkie np. związane z usunięciem nazwy marki lub podmianą separatora używanego w tagu.
Google w zdecydowanej większości wyników korzysta z elementów tytułu HTML. Aż w 87% przypadkach tytuły pobierają informację o zawartości z tego właśnie miejsca. W 13% wyników tytuły pobierane są z innych źródeł, ponieważ strony nie zawierają żadnych elementów tytułowych, tagi title są powtarzalne, a nawet puste. Jakie tytuły mogą być zmieniane przez algorytm Google?
Last month, we shared about our new system for generating titles for web page results. Thanks to your much appreciated feedback, we've further refined our titles system. Here's more about what we've been doing and some additional guidance for creators. https://t.co/Ahm659Shba
— Google Search Central (@googlesearchc) September 17, 2021
Aktualizacja algorytmu może dotknąć przede wszystkim duże serwisy, które tworzą szablony do generowania tytułów dla swoich stron internetowych. W połowie puste tytuły, w których szablon zawiera w pierwszej kolejności podsumowanie strony, a w drugiej nazwę witryny, nie do końca opisują zawartość konkretnej podstrony. Jak wygląda przykładowy schemat?
| Nazwa strony
Nowy system Google nie tylko z łatwością wykryje w połowie puste tytuły, ale i dostosuje je pod użytkownika i jego intencję, pobierając informacje z nagłówków (przede wszystkim H1) czy innych widocznych treści na stronie. W efekcie algorytm może stworzyć tytuł zgodny z tym, co zamierzała zrobić witryna, na przykład:
| Nazwa produktu | Nazwa strony
Istnieją sytuacje, w których ta sama strona wykorzystywana jest co roku i tak samo aktualna. Przykład?
Rekrutacja 2020/21 – Uniwersytet Rzeszowski
Jeśli element tytułu nie został zaktualizowany do bieżącego roku 2021/22, ale nowa data jest widoczna dla użytkownika wyszukiwarki, algorytm wykryje nieścisłość i w wynikach pokaże aktualną datę, zgodnie z przykładem:
Rekrutacja 2021/22 – Uniwersytet Rzeszowski
Często tytuły nie oddają pełnej informacji, o czym jest strona i co zawiera. Szczególnie w przypadku statycznego tytułu strony i dynamicznej, zmiennej treści, związanej na przykład z dostępnością produktów. Dobrym przykładem jest tutaj strona ofertowa.
Pluszowe misie, kotki, pieski, króliczki, ośmiorniczki i wiele innych – nazwa strony
Czasami produkty są dostępne, innym razem nie. Aktualizacja algorytmu może zmodyfikować tytuł, aby użytkownik wiedział, czego się spodziewać, klikając w ten konkretny wynik wyszukiwania. W efekcie powyższy meta title w nowej wersji może wyglądać następująco:
Pluszowe zabawki – nazwa strony
Zmiana ta zapobiega również praktyce keyword stuffingu polegającej na upychaniu słów kluczowych.
Nieraz na kilku podstronach, w różnych miejscach, ale w obrębie jednego serwisu internetowego pojawia się ten sam tytuł. Takie działanie nazywa się boilerplate (ang. boilerplate titles) i jest dość łatwo wykrywalne przez algorytm. Wówczas aktualizacja algorytmu pomaga usunąć duplikację meta title. Dobrym przykładem są tutaj fora dyskusyjne, w których powstaje wiele zduplikowanych podstron. Na stronie poświęconej serialom może powstać kilka wątków dotyczących różnych sezonów tego samego serialu. Tytuły pomijają numery sezonów, więc nie do końca jest jasne, jakiego sezonu dotyczy dana strona. W ten sposób powstają duplikaty tytułów, takie jak:
Algorytm Google może wykryć numer sezonu np. z wyróżniającego się tekstu i wstawić go do tytułu:
Dzięki temu tytuły są bardziej pomocne i „lepiej oddające rzeczywistość”.
Ostatnie modyfikacje, które wprowadza Google, dają nam jasny komunikat – warto tworzyć jak najlepsze i oddające faktyczną zawartość strony tagi tytułowe, dbać o hierarchię nagłówków i intencję wyszukiwania. Google zapewnia, że zmiana meta title nie wpływa na pozycję strony, a jej jedynym celem jest poprawa wskaźnika CTR (współczynnika klikalności). Ranking stron wciąż bierze pod uwagę oryginalną zawartość stron internetowych – nasycenie treści słowami kluczowymi, długość czy linkowanie.
Wielu specjalistów z branży zauważyło odwrotny efekt aktualizacji algorytmu, a mianowicie: spadek CTR. Dlaczego? Zmiana tytułu nie zawsze jest prawidłowa. Na amerykańskich serwisach sporym echem odbiła się informacja o tym, że dla artykułów o prezydencie Bidenie w wynikach wyszukiwania pojawiała się informacja, że jest on wiceprezydentem. Wśród zgłoszonych Google błędów znalazły się także niewłaściwie przypisane lokalizacje czy słowa kluczowe (np. „szczepienie” w artykułach o przebiegu choroby). Google zapowiada pracę nad ulepszaniem tytułów i naprawę błędów. Jednocześnie podkreśla, że algorytm nigdy nie będzie doskonały.