Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
18.07.2018 | czas czytania: 5 min | SEO | autor: Artefakt

Wyprzedane produkty w sklepie internetowym a optymalizacja strony

Wyprzedane produkty w sklepie internetowym a optymalizacja strony

Rotacja asortymentu to normalne zjawisko w sklepach internetowych. Nowe produkty zastępują przestarzałe modele lub słabo sprzedający się towar, zdarzają się także chwilowe braki magazynowe. W takiej sytuacji właściciel sklepu powinien zająć się nieaktualną podstroną produktową, aby nie wprowadzać w błąd klientów i nie zaprzepaścić efektów wypracowanych w procesie pozycjonowania. Co zrobić z nieaktualną kartą produktu? Skorzystaj z poniższych rozwiązań, które są przyjazne SEO i korzystne dla użytkowników.

Produkt chwilowo wyprzedany – postaw podstronę i poinformuj użytkownika o braku towaru

Przy czasowym braku asortymentu (np. z powodu opóźnień w dostawie z winy dystrybutora lub producenta albo w przypadku towarów sezonowych) podstronę z produktem należy pozostawić w strukturze serwisu, by była widoczna dla robotów wyszukiwarki i możliwa do zaindeksowania (<meta name=”robots” content=”index, follow”>. Kartę z wyprzedanym towarem można usunąć z linkowania wewnętrznego oraz z meny strony, aby użytkownik nie mógł do niej trafić, przeklikując serwis.

Z kolei użytkowników, którzy wejdą na produkt z wyników wyszukiwania, za pomocą boxów oraz przycisków call to action powinniśmy poinformować o:

  • Chwilowym braku towaru w magazynie,
  • Planowanej dacie dostawy,
  • Produktach podobnych,
  • Możliwości otrzymania powiadomienia mailowego, kiedy produkt pojawi się w magazynie.

Takie rozwiązanie jest korzystne, ponieważ:

  • Utrzymujesz widoczność produktu w wynikach wyszukiwania,
  • Pozyskujesz ruch z wyszukiwarki – klient może zainteresować się innym asortymentem z Twojej oferty,
  • W przypadku ponownej sprzedaży produktu nie musisz od nowa rozpoczynać procesu pozycjonowania,
  • Zachęcasz użytkowników do zakupu podobnego asortymentu, który sprzedajesz.

W uporządkowaniu produktów chwilowo wyprzedanych pomogą również wtyczki. Na przykład dla sklepu na WordPressie polecamy plugin YITH WooCommerce Badge Management pozwalający na oznaczanie towaru jako wyprzedanego i wrzucenie go na sam koniec listy produktowej. Dzięki temu karta produktu pozostaje w strukturze serwisu, ale klient buszujący po sklepie nie tak łatwo do niego dotrze.

Produkt na stałe zniknął z asortymentu e-sklepu – przekierowanie 301, strona błędu 404, a może usunięcie podstrony?

W przypadku, gdy zdecydujesz się na stałe wycofać produkt z asortymentu e-sklepu, skorzystaj z poniższych rozwiązań przyjaznych SEO:

Usuń kartę produktu, wdrażając przekierowanie 301 lub konwertującą stronę błędu 404

Intuicyjnie chciałbyś usunąć kartę produktu, gdy rezygnujesz z jego sprzedaży. Jak najbardziej możesz pozbyć się z serwisu nieaktualnej podstrony, jednak musisz pomyśleć o konsekwencjach tego działania dla procesu pozycjonowania. Jeśli do adresu URL wyprzedanego towaru prowadziło wiele linków zwrotnych, szkoda byłoby je stracić. W takim przypadku najlepiej zastosować przekierowanie 301. Innym sposobem jest przygotowanie atrakcyjnej strony błędu 404 kierującej użytkownika do asortymentu, który może mu się spodobać. To rozwiązanie dobrze sprawdza się dla kart produktów nielinkowanych z serwisów zewnętrznych.

Uwaga! Usuwając kartę produktową, zwróć uwagę, aby zlikwidować wszystkie wewnętrzne linki w serwisie, które do niej prowadziły. Sprawdź, czy w menu, podstronie kategorii, artykułach blogowych nie znajdują się odnośniki odsyłające do niedziałających sekcji Twojego sklepu.

Zastosuj przekierowanie 301

Karty produktu nie musisz usuwać z serwisu, aby była niewidoczna dla użytkowników i robotów wyszukiwarki. Wdrożenie przekierowania 301 sprawia, że w momencie przejścia na dany adres URL internauta lub Googlebot zostaje skierowany na inną podstronę. Nieaktualny produkt warto przekierować za pomocą 301-ki na:

  • Podobny produkt – najlepszym rozwiązaniem pod kątem generowania konwersji jest przekierowanie użytkownika na kartę produktu podobnego, np. nowszego modelu lub substytutu o takich samych albo bardzo zbliżonych parametrach i właściwościach,
  • Nadrzędną kategorię produktową – skieruj klienta do kategorii produktów, jeśli określony model, który go interesuje, został wyprzedany. Istnieje szansa, że wśród asortymentu znajdzie coś, co spełni jego oczekiwania,
  • Stronę główną – z punktu widzenia pozycjonowania jest to najgorszy rodzaj przekierowania i zdecydowanie polecamy za pomocą 301-ki przenosić użytkowników na karty podobnych produktów lub podstrony kategorii.

Wykorzystaj adres URL dla nowego produktu

Jeśli adres URL nie zawierał numeru ID lub cech charakterystycznych dla określonego modelu towaru (np. domena-sklep.pl/buty-do-biegania) i w zamian za wyprzedany produkt wprowadzasz w sklepie zbliżony do niego asortyment, podmień opis, cenę i wszystkie informacje na karcie produktu, pozostawiając ją w strukturze strony. Dzięki temu zachowasz wypracowane efekty pozycjonowania, a użytkownik zostanie skierowany do produktu, który trafi w jego potrzeby.

Pozostaw kartę produktu i odsyłaj użytkowników do innego asortymentu

Nic nie stoi na przeszkodzie, abyś skorzystał z rozwiązania rekomendowanego dla produktów chwilowo wycofanych z oferty. Podstrony towarów, nawet tych na stałe usuniętych z asortymentu sklepu, można pozostawić w strukturze serwisu, szczególnie jeśli znajduje się na nich unikalna i ważna dla użytkownika treść – instrukcje obsługi, recenzje użytkowników, porady dotyczące użytkowania. Nie zapomnij o umieszczeniu widocznej informacji o braku dostępności produktu oraz przycisków i linków kierujących klientów do innych kart produktowych.

Stwórz kategorię „wyprzedane” dla nieaktualnych produktów

Wszystkie wyprzedane i wycofane z oferty produkty możesz zebrać w kategorii „wyprzedane”. W ten sposób uzyskasz ogromne korzyści z punktu widzenia pozycjonowania:

  • linki prowadzące do nieaktualnego asortymentu nadal będą wpływać na rankingowanie Twojego serwisu,
  • unikalne opisy produktów zbudują widoczność strony na tzw. frazy z długiego ogona w wyszukiwarce,
  • witryna nie ucierpi także na skutek usunięcia wartościowej treści, co nastąpiłoby, gdybyś zdecydował się na eliminację podstron produktowych.

Czy takie rozwiązanie ma korzyści z punktu widzenia użytkownika? Tak. Klient na Twojej stronie może sprawdzić archiwalną listę produktów i znaleźć interesujące informacje, chociażby opinie o towarze lub instrukcje obsługi.

Rozwijaj asortyment e-sklepu, pamiętając o SEO

Pozycjonowanie strony internetowej to proces długotrwały. Szczególnie w konkurencyjnych branżach droga do dobrych pozycji w wyszukiwarce nie będzie usłana różami. Raz wypracowane efekty optymalizacji serwisu internetowego można bardzo łatwo utracić poprzez usunięcie karty produktowej generującej duży ruch. Pamiętając o powyższych sposobach radzenia sobie z wyprzedanymi produktami, osiągniesz korzyści z punktu widzenia konwersji, usability strony i utrzymania rezultatów osiągniętych dzięki SEO!

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Ebook – co to jest i jak wykorzystać go w content marketingu? 02.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Ebook – co to jest i jak wykorzystać go w content marketingu?

Cyfrowe publikacje oferują nie tylko wygodę czytania, ale również ogromne możliwości dla firm i twórców treści. E-booki są istotnym elementem współczesnego marketingu. Szczególny wzrost ich popularności związał się z wybuchem pandemii. Wg badań, aż 5% czytelników wybiera taki format książek. Czym dokładnie jest e-book oraz jak skutecznie wykorzystać go w strategii content marketingowej, aby przyciągnąć i zaangażować odbiorców? Sprawdzamy! Czytaj wiecej
crm co to jest 31.03.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Czym jest CRM i dlaczego jest niezbędny w sprzedaży?

Efektywne zarządzanie relacjami z klientami stało się nieodłącznym elementem sukcesu każdej firmy. CRM, czyli Customer Relationship Management, to narzędzie, które pozwala na lepsze zrozumienie potrzeb klientów, budowanie trwałych relacji oraz zwiększenie sprzedaży. Dzięki CRM, firmy mogą skuteczniej zarządzać danymi klientów, analizować ich zachowania i dostosowywać swoje działania marketingowe. W niniejszym artykule przyjrzymy się bliżej, czym dokładnie jest CRM i dlaczego jego wdrożenie jest niezbędne w procesie sprzedaży. Czytaj wiecej
5 typów treści, których prawdopodobnie nie używasz. Warto je znać! 20.03.2025 | czas czytania: 2:00 min | SEO

5 typów treści, których prawdopodobnie nie używasz. Warto je znać!

Content na stronach internetowych ma znaczenie dla SEO i pozycji w wyszukiwarkach. Łatwo jednak zapomnieć, że powinien być tworzony przede wszystkim dla internautów, a nie robotów. Tylko wtedy będzie działać. Blogi czy posty na Social Media to dziś podstawa. Jak sprawić, by content był bardziej kreatywny? Oto 5 rodzajów treści, które warto znać! Czytaj wiecej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt