Lighthouse to darmowe rozszerzenie do przeglądarki Chrome, pozwalające na przeprowadzenie podstawowych audytów oceniających jakość strony internetowej – jej wydajność, dostosowanie do wymogów wyszukiwarek i potrzeb użytkowników. Chociaż informacje prezentowane przez wtyczkę nie są zaawansowane, warto z nich skorzystać, by wyeliminować błędy. A Google rozbudowuje kolejne funkcjonalności tego narzędzia – ostatnio dodana została opcja SEO Audit, weryfikująca optymalizację strony internetowej.
Audyty dostępne w rozszerzeniu Google Lighthouse
Za pomocą wtyczki Lighthouse przeprowadzimy audyt strony internetowej w następujących kategoriach:
- Performance – serwis sprawdzany jest pod kątem wydajności, optymalizacji kodu strony, zminimalizowania czasu ładowania poszczególnych skryptów, CSS-a, JavaScript itp.,
- Progressive Web App – weryfikacja dotyczy zgodności witryny z wymogami technologii Progressive Web Apps. Progresywne aplikacje sieciowe to innowacyjne rozwiązanie polegające na tym, że serwis ma wyglądać i zachowywać się jak aplikacja internetowa,
- Accessibility – audyt w zakresie dostępności/użyteczności strony internetowej, obejmujący m.in. takie elementy jak: kolorystyka strony, tytuły poszczególnych sekcji, struktura serwisu, rozmieszczenie treści,
- Best Practices – dobre praktyki związane z projektowaniem i zwiększaniem widoczności stron internetowych, np. użycie protokołu HTTPS,
- SEO – podstawowe wytyczne dot. optymalizacji witryny pod wyszukiwarkę Google.
Każdy z audytów ocenia jakość strony w skali 0-100, przy czym dobry rezultat to osiągnięcie min. 75 punktów. Z kolei uzyskanie oceny poniżej 45 punktów oznacza słaby wynik wiążący się z koniecznością wprowadzenia wielu zmian na serwisie.
Czego dowiemy się dzięki opcji SEO Audit w Lighthouse?
SEO Audit przeanalizuje, czy nasza strona spełnia 10 kwestii związanych z podstawową optymalizacją:
- Posiada znacznik <meta name=”viewport”> odpowiadający za skalowanie witryny i jej dostosowanie do urządzeń mobilnych,
- Ma ustawiony Title oraz Description,
- Zwraca poprawny kod statusu HTTP,
- Linki zawierają opisowe anchory (tzw. descriptive text) pozwalające robotom wyszukiwarki zapoznać się z tematyką strony, do której odsyła hiperłącze,
- Nie jest zablokowana przed indeksacją,
- Posiada prawidłowo wdrożone znaczniki hreflang i rel=canonical,
- Nie zawiera wtyczek, które nie są prawidłowo interpretowane przez większość desktopowych i mobilnych wyszukiwarek,
- Używa czytelnych rozmiarów czcionek.
Jak widzimy SEO Audit analizuje bardzo podstawową optymalizację serwisu internetowego. Jednak za pomocą tego modułu można sprawdzić, co dla Google jest ważne, a także poznać dodatkowe rady i wskazówki wspierające dostosowanie strony do wymogów wyszukiwarek internetowych. Przy każdym punkcie znajduje się przycisk Learn more odsyłający do materiałów i poradników przygotowanych przez Google.
Jak zainstalować i uruchomić wtyczkę Lighthouse?
Aby audytować stronę z pomocą Google, musimy posiadać przeglądarkę Chrome. Następnie:
- Przechodzimy do sklepu Google, wybieramy wtyczkę Lighthouse i ją instalujemy.
- Ikona latarni pojawi się w prawym górnym rogu przeglądarki.
- Wchodzimy na wybraną stronę, klikamy w rozszerzenie i przycisk Zaznaczamy rodzaje audytów, a następnie uruchamiamy sprawdzenie, wciskając Generate raport.
- Po chwili otrzymamy audyt serwisu wraz ze wskazówkami dotyczącymi jego dalszej optymalizacji.
Wtyczka Lighthouse na razie dostępna jest w języku angielskim. Google obiecuje, że będzie intensywnie pracować nad rozwojem narzędzia, rozszerzając moduł SEO Audit pod kątem analizy kolejnych aspektów optymalizacji stron internetowych.
Na naszym webinarze o narzędziach SEO poznasz wiele innych przydatnych wtyczek i aplikacji.