Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSpis Treści
To pytanie zadaje sobie wielu właścicieli stron internetowych i blogów, którzy chcą zaistnieć w sieci. System zarządzania treścią (ang. Content Management System) oparty na skrypcie WordPress jest jednym z najpopularniejszych platform wykorzystywanych do tworzenia stron internetowych oraz prowadzenia hobbystycznych blogów. Dzieje się tak za sprawą jego funkcjonalności i prostej obsługi. Intuicyjny panel administracyjny systemu WordPress sprawia, że nawet laik nie ma większych problemów z poruszaniem się po CMS-ie. Samo posiadanie strony internetowej nie sprawi jednak, że klienci nagle zaczną ją odwiedzać. Najpierw muszą dowiedzieć się o jej istnieniu, a najprostszą drogą do tego jest wyszukiwarka internetowa. Nawet najbardziej estetyczna strona, która nie została odpowiednio zoptymalizowana, nie będzie generowała odwiedzin.
Pierwszym elementem, o którym należy pamiętać, jest przekierowanie wersji domeny z www na wersję bez www lub odwrotnie. Unikniemy dzięki temu duplikacji treści, co przy pozycjonowaniu jest bardzo ważną kwestią. WordPress przychodzi nam tutaj z pomocą. Wystarczy wybrać w panelu wersję, którą preferujemy i automatycznie utworzy się przekierowanie. Preferowaną wersję domenę możemy dodatkowo wybrać także w Google Search Console (narzędzie wymaga zweryfikowania zarówno wersji z, jak i bez www).
Poza przekierowaniem ogólnym domeny na preferowaną wersję pamiętać trzeba także o przekierowaniach adresów URL, które z różnych przyczyn zmieniamy (zmiana struktury serwisu, łączenie kilku artykułów w jeden, zmiana URL-i na przyjazne). Ważne, aby unikać sytuacji, gdzie wpis posiadający już jakąś widoczność znika i zaczyna odpowiadać kodem 404. Przekierowaniami 301 możemy zarządzać poprzez wtyczkę Redirection albo ręcznie edytując plik .htaccess (dostęp przez FTP albo wtyczkę Yoast SEO).
Kolejnym istotnym elementem jest poradzenie sobie z błędami 404. Zależnie od wielkości i skomplikowania serwisu błędy mogą występować z różną częstotliwością. Jeśli mamy pewność, że CMS nie generuje 404 taśmowo i zabezpieczeni jesteśmy przed atakiem hakerskim, rozwiązaniem jest wtyczka 404 to 301, która automatycznie zadba o przekierowanie wszystkich 404.
Ustawienie przyjaznych adresów URL to kolejna rzecz, na którą trzeba zwrócić uwagę, by skutecznie wypozycjonować stronę na WordPressie. Google rekomenduje tworzenie tzw. przyjaznych linków, co w praktyce oznacza m.in. umieszczanie słów kluczowych w adresach URL oraz oddzielanie wyrazów myślnikiem. Dzięki platformie WordPress jednym kliknięciem sprawimy, by adresy podstron były maksymalnie przyjazne internautom oraz wyszukiwarce Google. Jeśli wdrażamy przyjazne URL-e dla stron istniejących już wcześniej, warto pamiętać o pkt. 1, czyli zadbaniu o przekierowania.
Przyjazne i czytelne powinny być nie tylko URL-e, ale także struktura serwisu i menu, po którym porusza się użytkownik. W tym CMS-ie możemy bez problemu edytować pozycje w menu, ich umiejscowienie (główny nav bar, sidebar, stopka) oraz anchory linków, istotne w procesie pozycjonowania. Anchory w menu, jeśli są czytelne dla użytkowników i frazą odpowiadają zawartości podstrony, do której prowadzą, na pewno staną się pozytywnym czynnikiem rankingującym. Gdy podstawowe funkcje WordPressa dotyczące ingerencji w elementy menu okażą się niewystarczające, z pomocą mogą przyjść wtyczki znacznie rozbudowujące możliwości. Należą do nich Mega Max Menu i Elementor, czyli page builder, który w wersji płatnej pozwala także od podstaw tworzyć własne projekty nawigacji.
Trzecim elementem skutecznej optymalizacji i pozycjonowania bloga lub strony opartej na systemie WordPress jest wprowadzenie unikalnych meta tagów Title. Służą do tego popularne wtyczki All In One Seo Pack oraz Yoast SEO. W zależności od tego, w jaki sposób chcemy stworzyć tytuły stron, odpowiednia może się okazać jedna z nich. Yoast zapewnia na pewno największe możliwości edycji meta tagów dla pojedynczej strony. All in one natomiast posiada nieco większe możliwości zbiorowej edycji. Title ma niebagatelne znaczenie dla pozycjonowania – powinien zawierać najważniejsze słowa kluczowe charakteryzujące zawartość danej podstrony.
Kolejnym często zaniedbywanym elementem jest meta Description. Opis nie jest czynnikiem biorącym udział w ustalaniu rankingu strony i nie wpływa na pozycjonowanie bezpośrednio, ale ma znaczenie. Internauci bardzo często zwracają uwagę wyłącznie na opis strony, dlatego należy zadbać, by był zwięzły i przekazywał maksymalnie dużo informacji, które zainteresują użytkownika. Odpowiedni opis na pewno przełoży się na poprawę CTR. Wtyczka Yoast potrafi ocenić, czy długość i zawartość słów kluczowych w Description jest optymalna.
Czwartym czynnikiem optymalizacji WordPressa wpływającym na pozycjonowanie jest właściwe wykorzystanie nagłówków H1, H2 i H3. To jedne z najważniejszych znaczników na stronie, dlatego warto umieszczać w nich słowa kluczowe. Zalecana struktura nagłówków to:
WordPress zapewnia pełen wpływ na układ i zawartość nagłówków. Możemy być jednie ograniczeni specyfiką wykorzystywanego szablonu, natomiast jeśli wykorzystujemy Page Buildera, ich rozłożenie zależy w 100% od nas.
Linkowanie śródtekstowe jest bardzo ważne szczególnie w wypadku dużych serwisów lub e-commersów. W treści niezależnie, czy jest to artykuł na blogu, czy opis produktu w sklepie, powinniśmy często korzystać z możliwości implementacji śródtekstowych linków. Najczęściej będą to linki wewnętrzne prowadzące do innych wpisów, kategorii bądź produktów, ale równie dobrze odnośniki mogą prowadzić do naszych mediów społecznościowych albo artykułów od zaufanych twórców, do których się odnosimy. Bardzo pomocnym narzędziem służącym do tworzenia linków śródtekstowych jest wtyczka Wpa Seo Autolinker, która to automatycznie umieści linki pod wybranymi przez nas wcześniej frazami.
Optymalizacja szybkości działania witryny to bardzo obszerny temat i wymaga uwzględnienia wielu czynników. Bazową optymalizacją może być odpowiednie skonfigurowanie pliku .htaccess. Ponadto w wypadku WordPressa z pomocą przychodzą wtyczki zaprojektowane specjalnie z myślą o optymalizacji czasu ładowania strony: W3 Total Cache odpowiadająca za zarządzanie pamięcią podręczną, Gonzales Plugin i Autoptimize służące do optymalizacji kodu HTML, CSS i JS oraz Smush Image Compression And Optimisation pozwalająca na kompresję obrazków na stronie. Odpowiednia konfiguracja pliku .htaccess i wtyczek potrafi znacząco poprawić szybkość działania strony i jej wyników w Google Page Speed Tools.
Korzystanie jedynie z darmowych szablonów niesie ze sobą często liczne ograniczenia nie tylko związane z UX, ale także bezpośrednio z SEO. Dla użytkowników niezaznajomionych z ręczną edycją szablonów z pomocą przychodzą proste w użyciu i posiadające mnogość funkcji page buildery. Do najlepszych darmowych page builderów na pewno należy Elementor (wersja płatna zawiera dodatkowe funkcjonalności jak np. projektowanie stopki i menu głównego). Edytując podstronę za pomocą Elementora, mamy pełny wpływ na jej wygląd, możliwość integracji animacji Java Script i rozwijanej treści, która się w pełni indeksuje.
WordPress uzupełniony odpowiednimi wtyczkami zapewnia szybkie i łatwe metody uzupełniania treści o oznaczenia danych strukturalnych. Podstawowym rozwiązaniem jest oczywiście narzędzie do oznaczania danych strukturalnych od Google, które generuje kod JSON-LD – należy go wkleić w sekcję head strony.
Korzystając z WordPressa, można proces oznaczania danych przyspieszyć; istnieje wiele wtyczek automatyzujących ten proces. Wśród nich wymienić można Schema oraz Wp Seo Structured Data Schema. Prawidłowe oznaczenie treści rozszerza informacje w wynikach wyszukiwania (np. o średnią ocen przyznaną przez użytkowników artykułowi / produktowi) o dodatkowe elementy, co może zauważalnie podnieść CTR danego wyniku.
AMP czyli Accelerated Mobile Pages to projekt prowadzony pod przewodnictwem Google, którego celem jest optymalizacja stron internetowych pod kątem urządzeń mobilnych korzystających z ograniczonej przepustowości i limitów transferu. AMP w WordPressie można zaimplementować bardzo szybko za pomocą wtyczki AMP FOR WORDPRESS. Dodatkowo mamy możliwość skonfigurowania usługi Google Analytics, aby traktowała ruch na stronach AMP oddzielnie, co zdecydowanie ułatwia ocenę ich skuteczności.
Biorąc pod uwagę fakt, iż niedawno Google oficjalnie ogłosiło wejście w życie mobile-first index, zadbanie o optymalizację i dostępność strony dla urządzeń mobilnych staje się priorytetem. Najbardziej zalecanym rozwiązaniem jest RWD (Responsive Web Design), czyli rozwiązanie dostosowujące zawartość serwisu do rozdzielczości i urządzenia użytkownika. Najpopularniejsze darmowe szablony do WordPressa są w pełni responsywne tak samo jak znane page buildery (Elementor, WP Bakery Page Builder), które pozwalają dokładnie zaplanować, jak elementy wyświetlą się na urządzeniach mobilnych. Dopasowanie strony do urządzeń mobilnych można sprawdzić, przeprowadzając Mobile Friendly Test od Google.
Korzystając z WordPressa, możemy także zautomatyzować rozpowszechnianie treści oraz proces pozyskiwania linków zwrotnych. Pomóc w tym mogą dwie wtyczki:
Wykorzystanie powyższych 10 elementów optymalizacji strony czy bloga połączone z bogatą treścią na stronie gwarantuje lepszą widoczność w Google. Są to oczywiście podstawy SEO, a pozycjonowanie w całościowym ujęciu jest o wiele bardziej skomplikowane. Dzięki WordPressowi staje się jednak łatwiejsze, ponieważ nie musimy posiadać specjalistycznej wiedzy programistycznej, aby samodzielnie dostosować stronę do wytycznych Google.
Więcej o samodzielnej optymalizacji WordPressa możesz dowiedzieć się z naszego webinaru.