Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSpis Treści
Mianem stop words określa się wyrazy i wyrażenia, które uzupełniają tekst oraz nadają mu znaczenia, ale samodzielnie nie przekazują głębszej myśli, sensu lub konkretnych informacji. Zaliczamy do nich m.in. zaimki (ją, jego), spójniki (lub, i, lecz), przyimki (w, na, obok), a także sformułowania typu: co to jest, na czym polega, jak zrobić. Listę stop words dla poszczególnych języków można sprawdzić na stronie: https://www.ranks.nl/stopwords/.
Jeszcze kilka lat temu użycie stop words w słowie kluczowym wpisanym do wyszukiwarki powodowało zwrócenie zupełnie innych wyników wyszukiwania niż w przypadku posłużenia się samym wrażeniem. Np. dla Google takie frazy jak: hotel w Londynie oraz hotel Londyn oznaczały dwie zupełnie inne rzeczy.
Obecnie dzięki algorytmowi Koliber wyszukiwarka coraz lepiej radzi sobie z rozpoznawaniem znaczenia fraz i tego, co tak naprawdę poszukuje użytkownik. W wielu przypadkach po wpisaniu fraz ze stop words oraz bez nich otrzymamy zbliżone wyniki wyszukiwania.
Skoro wyszukiwarki, np. Google ignorują stop words, analizując strony i zwracając użytkownikowi listę wyników wyszukiwania, to czy nie lepiej ograniczyć ich stosowanie w treściach publikowanych w serwisach internetowych? Odpowiedź niestety nie jest jednoznaczna.
Bezsprzecznie nie powinniśmy unikać stop words w „czystym tekście”. Zaimki, przyimki, liczebniki i inne tego typu wyrażenia nadają sensu poszczególnym wyrazom użytym w zdaniu. Jeśli zależy nam na wysokiej jakości i poprawnej językowo treści, nie możemy „oczyścić” jej z pozornie zbędnych wyrażeń. Artykuły muszą być zrozumiałe dla użytkowników, by potraktowali nas oni poważnie i chcieli skorzystać z naszej oferty.
Z kolei stosowanie stop words ograniczamy w takich elementach jak:
Zanim jednak zrezygnujemy ze stop words w pozycjonowanych frazach, warto sprawdzić, czy takie wyrażenia nie są wyszukiwane przez użytkowników. Jeśli tak – optymalizujmy również tekst pod słowa kluczowe z przyimkami, zaimkami lub sformułowaniami w formie pytań, aby dotrzeć do użytkowników posługujących się takimi frazami. Wspomniane wcześniej hotele Londyn są wyszukiwane 1600 razy w miesiącu, a hotele w Londynie – 390. Optymalizacja tekstu pod te dwa słowa kluczowe zwiększy szansę na dotarcie do osób, które dokonają konwersji na naszej stronie internetowej.