Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

12.06.2017 | czas czytania: 5 min | SEO | autor: Artefakt

Skuteczność One Page i Landing Page w procesie pozycjonowania

Skuteczność One Page i Landing Page w procesie pozycjonowania

Pozycjonowanie „jednostronicowców”, to dość kontrowersyjny temat. Powszechnie uważa się, że taka struktura serwisu nie daje dużego pola do popisu. Z oczywistych powodów ogranicza możliwości wykorzystania wielu znanych patentów SEO, jak choćby linkowania wewnętrznego lub rozbudowywania witryny o nowe podstrony wzbogacone o dodatkowe treści.

Trudno nie zgodzić się z faktem, że One Page oraz Landing Page są ciężkim orzechem do zgryzienia. Jednak z moich dotychczasowych doświadczeń wynika, że strony tego typu nie są skazane na niepowodzenie w wyścigu o pozycje w Top 10. Aby jednak miały szansę rywalizować z największymi graczami, muszą spełnić szereg warunków i założeń. Bez odpowiedniej optymalizacji ciężko będzie przebić się na szczyt w organicznych wynikach wyszukiwania.

 

One Page – może i ładny, ale czy skuteczny?

One Page na pierwszy rzut oka wizualnie przypomina stronę z rozbudowaną strukturą. Jednak nawigacja z poziomu menu odbywa się nie w ramach różnych podstron, a jednej strony głównej. Oznacza to, że wszystkie informacje dotyczące przedsiębiorstwa, jego usług, produktów, kontaktu znajdziemy pod jednym adresem URL.

Oczywiście w adresach niektórych One Page’y znaleźć można hashtagi – # wraz z frazami dotyczącymi kategorii z menu głównego. Hashtagi służą do identyfikacji fragmentu dokumentu i stanowią o linkowaniu wewnętrznym w obrębie strony głównej. Ich obecność świadczy o wydzielonych sekcjach tematycznych w obrębie strony głównej, dzięki czemu pozwala użytkownikowi zorientować się, gdzie aktualnie się znajduje.

Należy jednak pamiętać, że adresy z hashtagiem nie są indeksowane. Ich umiejscowienie w adresach URL jest więc jedynie ułatwieniem dla użytkownika, a nie informacją dla robotów wyszukiwarek.

Warto jednak wiedzieć, że hasztagi spełniają również inną funkcję. Dzięki nim możliwa jest bardziej dokładna analityka serwisu. Wydzielenie sekcji pozwala na weryfikację zachowań użytkowników w obrębie fragmentów tematycznych strony, np. czasu spędzonego przez internautę na przeczytaniu opisu konkretnej usługi.

 

Strona lądowania – w jakim celu się ją tworzy?

Landing Page to z kolei strona, na którą chcemy skierować użytkownika w związku z konkretną kampanią lub wyszukiwaną przez niego frazą kluczową/grupą bliskoznacznych fraz. Ta docelowa strona może mieć rozmaity charakter, który zależy od tego, czy jest narzędziem krótkotrwałej promocji, zbierania danych od internautów lub może stroną wpływającą na stałe na pozycje konkretnych fraz kluczowych serwisu. W związku z tym landing page może być wydzielonym elementem większego portalu, z którego możemy przejść do innych sekcji i podstron witryny. Może stanowić także samodzielną, niepowiązaną ze stroną mikrostrukturą lub przybierać postać One Page’a.

W obrębie Landing Page’a nie znajdziemy raczej wielowątkowych i multitematycznych treści. Strona lądowania powinna skupiać użytkownika na jednym temacie przewodnim, który może dotyczyć danego produktu, usługi lub aktualnej akcji promocyjnej. Z tego wzglądu strony typu landing page są powszechnie stosowane przy sponsorowanych akcjach reklamowych w systemie AdWords. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, ale były również elementem strategii SEO.

Warto wiedzieć, że Landing Page może być jednocześnie One Page’em. Ta zasada działa również w drugą stronę. Zróżnicowanie tego typu stron zależy od strategii biznesowej przedsiębiorcy oraz celowości powstania tego typu struktury.

 

Jakie założenia powinny spełniać One Page oraz Landing Page?

Kluczowe w mojej ocenie warunki, to:

 

Wąska działka tematyczna, jeden produkt, jedna usługa

Jeżeli klient posiada szeroką paletę usług oraz produktów, stanowczo odradzam strony typu One Page i zazwyczaj sugeruję zmiany w obrębie struktury serwisu. Dlaczego? Ponieważ wypromowanie wielu, często odrębnych fraz kluczowych z poziomu jednej strony będzie graniczyło z cudem. Złotą zasadą jest, że danej podstronie dedykujemy jedną frazę lub zestaw niewielu bliskoznacznych słów kluczowych osadzonych w jednej tematyce. Tak samo powinniśmy postępować w przypadku jednostronicowych serwisów. Jeżeli nie jest to możliwe, rekomenduję rozbudowę strony.

Niszowa branża i niewielka konkurencja

Nawet jeżeli nasz biznes opiera się na jednym produkcie lub usłudze, ale konkurencja jest duża, to wciąż mamy niewielkie szanse na przebicie się z popularną frazą kluczową przed bardziej rozbudowane serwisy. Do niezwykle konkurencyjnych dziedzin należy np. branża turystyczna, IT lub sektor transportu. W związku z tym wypromowanie do Top 10 frazy „przeprowadzki Wrocław” z pozycji One Page’a może stanowić ogromne wyzwanie nawet dla ekspertów z branży SEO.

 

Jeżeli spełniamy powyższe założenia, możemy przejść do praktycznej części optymalizacji:

1. Rozbudowane i wyczerpujące temat treści

Ponieważ treść jest absolutnie kluczowym elementem optymalizacji, w przypadku One Page’a oraz Landing Page’a warto dołożyć wszelkich starań, aby wyczerpywała temat. Tego typu strony nie mogą pochwalić się rozbudowaną strukturą albo linkowaniem wewnętrznym. Treść powinna przekonać Google, że witryna jest wartościowa i spełnia oczekiwania internauty.

Tworząc tekst, niezwykle istotne jest umiejętne rozmieszczenie fraz kluczowych oraz stosowanie synonimów lub wyrazów bliskoznacznych. Na treść warto spojrzeć również z perspektywy użytkownika a nie tylko robota, gdyż czas spędzony przez internautę na stronie również może być czynnikiem rankingującym. W związku z tym teksty powinny zawierać ciekawe informacje napisane językiem lekkim, przyjemnym dla internauty. W content warto wpleść także nagłówki od H1 do H6 zgodnie z hierarchią. Po pierwsze urozmaicają one strukturę tekstu, a po drugie dają znać robotom, w jakiej tematyce obraca się serwis.

Podczas przygotowywania treści konieczne należy zadbać również o jej unikalność. Kopiowanie nawet niewielkich fragmentów tekstu z innych serwisów lub własnych zasobów z social media jest wysoce niewskazane. Zewnętrzne duplikacje treści mają negatywny wpływ na proces pozycjonowania serwisu.

2.Poprawna optymalizacja serwisu

Prócz treści warto przyłożyć się również do innych elementów w obrębie strony takich jak:

  • Prawidłowo opisane meta tagi Title oraz Description

Tytuł strony powinien rozpoczynać się od fraz, które w naszej ocenie są najistotniejsze z perspektywy biznesu. Robot podobnie jak my czyta „od lewej” i kolejność pierwszych słów w tytule strony ma największe znaczenie.

W opisie warto z kolei skondensować najważniejsze informacje na temat oferowanego produktu lub usługi bez nadmiernego nasycania frazami kluczowymi. Opis powinien mieć charakter marketingowy i jednocześnie brzmieć naturalnie. Jest to niezwykle istotne, gdyż od Description w ogromnej mierze zależy liczba kliknięć w naszą stronę z poziomu wyszukiwarki.

  • Zoptymalizowane grafiki

Skalowanie obrazu oraz zmniejszenie wielkości samego pliku jest niezwykle istotne, szczególnie kiedy na stronie pojawia się wiele grafik. Zdjęcia oraz obrazki wpływają na czas ładowania strony, a w konsekwencji na jej jakość i odbiór przez użytkowników. Te elementy strony mają więc pośredni wpływ na proces pozycjonowania.

Dodatkowo obrazy powinny być prawidłowo opisane, zarówno już na poziomie nazwy pliku, jak i w opisach alt. Dzięki temu będą poprawnie indeksowane, a tym samym widoczne w wyszukiwarkach grafik i w organicznych wynikach wyszukiwania. Ponadto atrybuty alt obrazów stanowią dodatkową treść w obrębie serwisu. Warto to wykorzystać i umieścić w kilku z nich frazy trudne, które nie wyglądają naturalnie z perspektywy użytkownika, np. „parapety Wrocław”.

  • Linki wychodzące

Linki wychodzące z naszej witryny powinny mieć status „nofollow”. Dzięki temu unikniemy przekazywania mocy naszej strony innemu serwisowi, do którego linkujemy. Wyjątek stanowią linki do firmowych profili w mediach społecznościowych oraz stron, które chcemy z różnych powodów wzmocnić. Wskazanym jest również ograniczenie ilości linków zewnętrznych w obrębie strony.

  • Czas ładowania strony

Page speed jak optymalizacja grafiki jest czynnikiem rankingującym w procesie pozycjonowania. Na prędkość ładowania strony wpływ ma wiele czynników, do których należą między innymi rozmiary zasobów, czytelność czcionek, liczba i jakość wtyczek lub czas odpowiedzi serwera. Warto zadbać o każdy z nich, aby czas ładowania był jak najkrótszy.

A co z sytuacją, w której spełniamy każdy z powyższych kryteriów i wciąż nie możemy przebić się do topów? Rozwiązaniem może być efekt synergii, czyli:

A gdyby tak połączyć one page’a z landingiem?

Do kapryśnych One Page’y podchodzę dwuetapowo. W pierwszej kolejności sugeruję rozbudowanie ich struktury o dodatkowe Landing Page’e z dedykowanymi im frazami kluczowymi. To zazwyczaj załatwia sprawę. Jeżeli jednak jest inaczej, sugeruję przekierowanie innego serwisu na naszą stronę. Kluczowe jest to, aby przekierowywana witryna cechowała się wysokim współczynnikiem trust flow oraz była silnie związana z tematyką naszej strony. Istotą tego rozwiązania jest przekazanie mocy przekierowanego serwisu naszej stronie.

A co w sytuacji, w której klient opiera się przed rozbudowaniem struktury strony za pomocą Landing Page’y?

Spotkałam się z sytuacją, w której One Page z niszowej branży nie mógł przebić się nawet do Top 50. Wynikało to z faktu, że oferta na stronie składała się  z wielu zróżnicowanych produktów. Zaproponowałam utworzenie Landing Page’y dedykowanych frazom kluczowym. Klient miał jednak wątpliwości dotyczące estetyki takiego rozwiązania i stanowczo oponował przed zamieszczeniem linków do nowych stron lądowania w głównym menu. W związku z tym zaproponowałam obejście tego problemu poprzez zamieszczenie linków do landing’ów w treści. Dzięki temu One Page zachował wizualnie swoją postać, ale jednocześnie struktura serwisu została rozbudowana.

One Page i Landing page – warto czy nie warto?

Decydując się na One Page, musimy liczyć się z tym, że zdecydowanie trudniej będzie wypromować naszą stronę w organicznych wynikach wyszukiwania. Jeżeli jednak estetyka takiego rozwiązania jest dla nas kluczowa, warto zadbać o każdy z powyższych elementów optymalizacyjnych i dopracować je w najdrobniejszym szczególe. To właśnie skrupulatność oraz dbałość o każdy detal w obrębie serwisu może zapewnić nam widoczność w Top 10.

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Wizytówki NAP 20.11.2024 | czas czytania: 5 min | SEO

Czym są wizytówki NAP SEO i jak mogą pomóc w pozycjonowaniu lokalnych biznesów?

NAP to anglojęzyczny skrót (Name, Adress, Phone) oznaczający dane adresowe przedsiębiorcy. Jak wykorzystać wizytówki NAP w lokalnym pozycjonowaniu działalności? Czytaj wiecej
Na jakiej zasadzie działa platforma Whitepress i jakie znaczenie ma dla SEO? 19.11.2024 | czas czytania: 5 | SEO

Na jakiej zasadzie działa platforma Whitepress i jakie znaczenie ma dla SEO?

Whitepress jest stroną, na której możemy optymalizować treści oraz automatyzować działania związane z Content Marketingiem, jak również współpracować na rzecz Influencer Marketingu. W zakresie platformy możemy znaleźć oferty skierowane do wszystkich, którzy prowadzą biznes internetowy. Whitepress opiera się również na współpracy z agencjami SEO, serwisami informacyjnymi oraz na prywatnych działaniach vlogerów, oraz blogerów. Czytaj wiecej
google lens 18.11.2024 | czas czytania: 6 | Aktualności

Google Lens – do czego służy Obiektyw Google?

W każdym telefonie, który pracuje na systemie Android czy iOS (iPhone), fabrycznie zainstalowane są już pewne aplikacje. Oprócz rejestru połączeń, wiadomości SMS, aparatu czy zegara możemy zobaczyć również ikony do programów stworzonych przez Google. Każdy użytkownik smartfona z pewnością kojarzy znaczek Dysku, Map lub Gmaila. Jednym z rozwiązań jest Google Lens, inaczej nazywany Obiektywem. Do czego w ogóle służy i jak działa? Jak używać Obiektywu? Na te pytania odpowiemy w poniższym artykule! Czytaj wiecej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt