Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSpis Treści
Semantyczne słowa kluczowe (ang. Latent Semantic Indexing, w skrócie LSI) to wszystkie wyrażenia powiązane z frazą, na którą chcemy pozycjonować stronę internetową. Mogą być to synonimy, wyrazy bliskoznaczne oraz różne hasła spokrewnione semantycznie. Stosowanie LSI pozwala przygotować tekst, który jednocześnie:
Strategia semantycznych słów kluczowych może brzmieć nieco obco, jednak znamy ją od szkoły podstawowej. Nauczycielki języka polskiego już od pierwszych pisanych przez nas wypracowań zwracały uwagę, aby wciąż nie powtarzać tych samych wyrazów, skoro istnieje możliwość zastąpienia ich synonimami. Treści na strony internetowe powinniśmy pisać w taki sam sposób – korzystając z fraz w dokładnym dopasowaniu (tzw. exact match), słów kluczowych z długiego ogona (tzw. long tail) oraz LSI.
Załóżmy, że prowadzimy sklep z meblami i sprzedajemy kanapy do salonu. Aby dobrze opisać produkt, korzystając z semantycznych słów kluczowych, zastanówmy się, jak dotrzeć do użytkownika. Wyszukiwarka podpowiada nam takie wyrażenia jak:
Oczywiście sofa nie jest tym samym produktem co kanapa, jednak niektórzy kupujący nie widzą różnicy i posługują się zamiennie tymi wyrażeniami. Z tego względu warto zastanowić się, czy nie użyć takiej frazy na karcie produktu. Zwróćmy także uwagę, że na powyższej liście znalazły się także słowa kluczowe z długiego ogona. Strategia LSI nie wyklucza więc stosowania różnych rodzajów fraz – pozwala uzupełnić treść hasłami o potencjale do generowania ruchu na stronie.
Kilka lat temu wystarczyło napisać krótki tekst, nasycić go bardzo mocno słowami kluczowymi w dokładnym dopasowaniu i efekty w pozycjonowaniu mieliśmy murowane. Takie działania doprowadziły do pojawiania się wysoko w wynikach wyszukiwania stron o niskiej jakości, nieodpowiadających potrzebom użytkowników. Google postanowiło walczyć z tym procederem:
Koliber był przełomem w sposobie działania wyszukiwarki Google – algorytmy zaczęły „uczyć się” znaczenia słów wpisywanych przez użytkowników. Nagle dla robotów stało się jasne, że sklep internetowy jest tym samym co sklep online, a szafkę nocną można określić mianem stolika nocnego.
Wyszukiwanie semantyczne stosowane przez Google z jednej strony ułatwia internautom dotarcie do interesujących ich treści, a z drugiej strony otwiera nowe możliwości przed osobami tworzącymi content – już nie trzeba upychać nienaturalnych słów kluczowych w tekstach, aby dotrzeć z ofertą do grupy docelowej.
Poszukiwanie semantycznych fraz jest zbliżone do analizy słów kluczowych. Należy mieć jedynie na względzie szeroką perspektywę, by sięgnąć po wyrażenia niekoniecznie będące frazami typu long tail lub słowami exact match o dużej konkurencyjności. Hasła cieszące się nieco mniejszą popularnością również mogą mieć spory potencjał do generowania ruchu na stronie.
LSI znajdziesz za pomocą narzędzi do doboru słów kluczowych. Polecamy np.:
Podpowiedzi semantycznych słów kluczowych można znaleźć także w Google Search Console, jeśli korzystamy z tej usługi do monitorowania stanu domeny w wynikach wyszukiwania.
Poszukując semantycznych słów kluczowych, skorzystaj także z samej wyszukiwarki. Z pewnością zauważyłeś, że wpisując hasło w okienku wyszukiwania, Google podpowiada powiązane wyrażenia używane przez innych użytkowników.
Spójrz także na sam dół listy wyników wyszukiwania. Znajdziesz tam sekcję Wyszukiwania podobne do i listę słów, które wyszukiwarka powiązała z wpisanym przez Ciebie zapytaniem. Gdy zaczniesz sprawdzać popularność tych fraz, w większości przypadków okaże się, że nie są one wyszukiwane przez internautów. Nie przejmuj się tym – skoro Google wiąże je z Twoim hasłem, można je zaliczyć do wyrażeń semantycznych.
Frazy semantyczne to także te słowa, które wyszukiwarka pogrubi we fragmencie description wyświetlającym się w wynikach wyszukiwania. Czasami będą to całe wyrażenia, a czasem pojedyncze wyrazy. Warto wziąć je pod uwagę, optymalizując content na stronie internetowej.
Wykonując analizę słów kluczowych, warto także użyć narzędzi dedykowanych LSI. Na ranku amerykańskim funkcjonuje bardzo wiele tego typu aplikacji, niestety większość z nich nie daje możliwości przeglądania słów w j. polskim. Polecamy np.:
Aplikacje są bardzo proste w obsłudze – wystarczy wpisać interesujące nas wyrażenie, a po chwili pokaże się lista semantycznych słów kluczowych.
Optymalizowanie contentu z użyciem semantycznych słów kluczowych to nic innego jak pisanie naturalnego tekstu przede wszystkim z myślą o potrzebach użytkowników. Frazy w formie naturalnej (odmianie) warto zamieścić w różnych miejscach, np. w:
Uważaj na stosowanie schematów. Tworząc treść, zawsze miej na uwadze zaspokojenie ciekawości oraz rozwiązanie problemów internautów, do których starasz się dotrzeć.
Przygotowując treść, zawsze pamiętaj, aby umieścić kilka najważniejszych dla Ciebie fraz w dokładnym dopasowaniu, a następnie stosować semantyczne słowa kluczowe. W ten sposób nie będziesz musiał iść na kompromisy i stworzysz tekst, dzięki któremu wyszukiwarka bez pomyłek zidentyfikuje poruszaną przez Ciebie tematykę.