Artefakt cares about Your privacy
In order to offer access to a secure, functional and attractive service, we use identifiers sent by your device and may store or read small text files (e.g. cookies) contained on your device. Based on your consent, we will process personal data, such as unique identifiers, information sent by end devices for personalization of advertisements and content, statistical demographic information for traffic measurement, we will also analyze the usefulness of certain solutions of the service, their performance in order to improve user satisfaction - hereinafter: your Data. By clicking "Accept all" you consent to the processing of your data in a broad way, including sharing it with third parties - a list of which can be found in the Privacy Policy. By clicking "Modify" you can make your choice of settings. By clicking "Necessary only," you refuse to consent to the use of optional settings and the transfer of additional data. You can make changes to your choices at any time by clicking the padlock button in the corner of the page. Regardless of your preference settings on our site, you can also manage your browser`s privacy settings. For more information about data processing, see our Privacy Policy.
Manage preferences
Select the consents of your choice
Necessary
Necessary scripts and data stored on the end device contribute to the security and usability of the website by enabling secure access to basic functions such as site navigation and access to specific areas of the website. The website cannot be properly displayed without this group.
Functionality
This is data used to personalize your use of our website and to remember choices you make while using our website. For example, we may use functional cookies to remember your language preferences or to remember your login information, making it easier for you to use the site.
Analytics
Scripts and data used to collect information to analyze site traffic and how users use the site, how they came to the site, and to create aggregate demographic statistics about users. Analytical cookies and similar technologies allow us to measure the effectiveness of actions taken and content presented.
Marketing
Scope responsible for displaying personalized ads that may be of interest to the user based on browsing history and habits and demographic criteria. Also, third-party files that, in conjunction with files installed while browsing other websites, profile the user, providing him or her with the marketing, advertising and retargeting content deemed most appropriate.
Personalize
Accept choices
Accept all

Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
04.11.2023 | czas czytania: 5 min | SEO | autor: Artefakt

Ruch z mobile prześcignął desktop po raz pierwszy w historii!

Ruch z mobile prześcignął desktop po raz pierwszy w historii!

Wzrost m-commerce nie jest już dla nikogo zaskoczeniem. Urządzenia mobilne zgarniają coraz większą liczbę wyszukań i zapytań użytkowników. Już od kilku lat można zaobserwować, że użycie smartfonów i tabletów do przeglądania Internetu przewyższa użycie komputerów i laptopów. Dlaczego ruch mobile stał się tak popularny i jak dopasować swoje działania do zmieniających się trendów? O tym przeczytasz w naszym artykule!

Definicja ruchu mobilnego

Nazywamy nim ruch w sieci internetowej pochodzący ze wszystkich urządzeń mobilnych typu smartfony czy tablety. Niewiele osób jednak wie, że mimo tego, że laptopy również są urządzeniami przenośnymi, obecność za ich pośrednictwem w Internecie zaliczana jest do tej desktopowej, podobnie jak tradycyjne komputery PC. Ruch mobilny swojej strony internetowej możesz w łatwy sposób zbadać za pomocą darmowego narzędzia Google Analytics.

Znaczenie ruchu mobilnego

Nie sposób dziś ignorować potencjału, jaki niesie ze sobą ruch mobilny wśród użytkowników sieci. Przewyższając użycie laptopów, stał się ważnym elementem projektowania nie tylko samych stron internetowych czy sklepów online, ale także poszczególnych kampanii contentowych czy marketingowych. Na co najbardziej należy zwrócić uwagę, planując dziś działania w sieci?

• Preferencje wyszukiwarek

Wyszukiwarki wciąż dopasowują się do aktualnych trendów, proponując swoim użytkownikom rozwiązania skrojone na miarę ich potrzeb i oczekiwań. Dlatego odnotowując wyraźny wzrost łączenia się z siecią za pośrednictwem urządzeń mobilnych, jaki możemy zaobserwować od kilku lat, modyfikują swoje algorytmy. Wszystko po to, by odbiorca mógł szybko i łatwo znaleźć interesujące go informacje, produkty czy usługi w sieci – w końcu po to właśnie ona powstała, aby spełniać potrzeby internautów. Aktualnie najbardziej popularne wyszukiwarki takie jak Google, Bing,Yahoo!, DuckDuckGo czy Yandex premiują witryny, które dostosowują swój wygląd do urządzeń mobilnych. Mają więc one większą szansę na uplasowanie się w wyższych pozycjach naturalnych wyników wyszukiwania.

• Doświadczenie użytkownika

Jak już wspomniano, Internet powstał dla ludzi i to właśnie oni są w nim najważniejsi. Poza działaniami SEO, projektując stronę www należy więc na pierwszym miejscu mieć na uwadze doświadczenie użytkownika, który z niej korzysta. UX ma ogromny wpływ na sukces serwisu w sieci – bowiem bez szybko ładującej się witryny, natychmiastowej możliwości interakcji czy intuicyjnej nawigacji, większość użytkowników opuści stronę w mgnieniu oka, aby w konkurencyjnych serwisach znaleźć interesujące ich informacje, produkty czy usługi.

• Strony dostosowane do mobilności

To jedna z najważniejszych kwestii, jeśli chodzi o ruch mobilny. Witryny projektowane w wersji desktopowej zupełnie inaczej będą wyglądały na urządzeniach przenośnych ze względu na ich niewielkie rozmiary. Aby więc skutecznie przyciągać nowych odbiorców i zapewnić im maksimum komfortu w serwisie, należy zadbać o responsywność swojej strony – więcej o dopasowaniu do potrzeb użytkowników mobilnych przeczytasz w dalszej części naszego artykułu.

Ruch mobile a desktop

 

Statystyki dotyczące ruchu mobilnego vs. desktopowego

Od kilku lat nie jest już dla nikogo zaskoczeniem, że ruch mobilny przewyższa ten desktopowy. Co mówią na ten temat aktualne badania przeprowadzone przez DataReportal – szczegóły znajdziesz poniżej.

• Aktualny krajobraz

DataReportal od lat obserwuje i dostarcza szczegółowe raporty na temat tego, jak zmieniają się zachowania użytkowników poszukujących informacji w sieci. Od 2016 roku mogliśmy obserwować stały wzrost użycia urządzeń mobilnych do przeglądania Internetu w stosunku do tych desktopowych. Najnowszy raport przygotowany przez firmę pokazuje jednak, że w 2023 roku nastąpił niespodziewany dla wszystkich spadek ruchu mobilnego o 9,9%, podczas gdy desktopowy wzrósł i to o 14,5%. Na ten moment sytuacja jest stabilna, ponieważ różnice są niewielkie. Zgodnie z raportem, z siecią za pośrednictwem urządzeń mobilnych łączy się aż 52,81% internautów, natomiast z laptopów i komputerów stacjonarnych korzysta 44,95%. Oznacza to, że ruch mobile nadal przewyższa desktopowy, dlatego nie można ignorować potrzeb i oczekiwań internautów, którzy korzystają ze smartfonów i tabletów. Przewaga mobile nad urządzeniami desktopowymi, pomimo niewielkiego spadku, powinna być ważnym sygnałem dla wszystkich właścicieli serwisów, którzy jeszcze nie posiadają mobilnej lub responsywnej wersji strony. Jak wyżej wspominaliśmy, Google premiuje witryny, które dopasowane są do potrzeb internautów korzystających ze smartfonów i tabletów, dlatego nie wdrażając odpowiednich rozwiązań, możesz spodziewać się, że prędzej czy później Twoja witryna zniknie na stałe z mobilnych wyników wyszukiwania. Oceniając zmiany, jakie możemy zaobserwować w kontekście korzystania z sieci, warto mieć również na uwadze poszczególne kraje, w których tendencje mogą być zupełnie inne.

• Ruch mobile vs desktop w Polsce

W samej Polsce trendy są nieco odmienne od tych światowych. Zgodnie z danymi opublikowanymi przez StatCounter (raport DataReportal nie obejmował naszego kraju) ruch mobile w 2023 roku wynosił aż 70,50%, podczas gdy desktop wynosił zaledwie 29,52%. Oznacza to, że w stosunku do poprzedniego roku absolutnie nic się nie zmieniło – sytuacja pozostała stabilna, a słupki procentowe przedstawiają dokładnie takie same dane. Można więc powiedzieć, że w Polsce nie odnotowano wzrostu ruchu desktop ani spadku mobile, który nadal przeważa wśród użytkowników sieci.

• Ruch mobile vs desktop w innych krajach

Jak wspomnieliśmy we wcześniejszej części naszego artykułu, zgodnie z raportem przygotowanym przez DataReportal, w 2023 roku odnotowano niemal 10% spadek ruchu mobile w stosunku do poprzedniego roku, jednak nadal urządzenia przenośne stanowią przewagę nad stacjonarnymi. W statystykach przoduje Maroko, w którym aż 100% użytkowników sieci korzysta z tabletów i smartfonów. Na kolejnych miejscach plasuje się Indonezja oraz Południowa Afryka. Najdłużej w ciągu dnia, bo aż 5 godzin i 31 minut za pośrednictwem urządzeń mobilnych z Internetem łączą się mieszkańcy Filipin, następnie Brazylii (5 godzin i 28 minut) oraz Południowej Afryki (5 godzin i 13 minut). Z komputerów PC i laptopów w celu połączenia się z siecią najwięcej korzystają natomiast mieszkańcy Czech (84,9%), Szwajcarii (83,7%) oraz Portugalii (82,2%). Na przeglądaniu Internetu za pośrednictwem urządzeń stacjonarnych najwięcej czasu spędzają mieszkańcy Południowej Afryki (4 godziny 25 minut), Rosji (4 godziny 17 minut) oraz Kolumbii (4 godziny 11 minut). Co najczęściej robimy w sieci? Zgodnie z raportem DataReportal najważniejsze jest dla nas szukanie informacji, utrzymywanie kontaktu z rodziną i przyjaciółmi oraz bycie na bieżąco z newsami i aktualnymi wydarzeniami.

• Prognozy na przyszłość

Od lat mówi się o tym, że ruch mobile z roku na rok będzie rósł, co powoduje, że stanowi on jednocześnie ogromny potencjał. Nikt jednak nie spodziewał się spadku, jaki odnotowano w zeszłym roku. Czy zwiastuje to nowe trendy, na które właściciele stron internetowych natychmiast powinni zareagować, wdrażając odpowiednie rozwiązania? Niekoniecznie. Spadek ten mógł być spowodowany różnymi czynnikami, które na razie trudno jednoznacznie ocenić. Należy jednocześnie pamiętać, że ruch mobile nadal stanowi znaczącą przewagę nad urządzeniami desktopowymi. Co więcej, stale wzrasta liczba używanych smartfonów i tabletów, z których użytkownicy korzystają nie tylko w domu, ale także w pracy czy podczas nauki. Wszystko to sprawia, że w kolejnych latach można spodziewać się jeszcze większego ruchu mobile w stosunku do urządzeń stacjonarnych.

Korzystanie z internetu w Polsce

Czynniki wpływające na ruch mobilny

Co sprawia, że od 2016 roku liczba użytkowników korzystających z sieci za pośrednictwem urządzeń przenośnych przewyższa ruch desktopowy? Do najważniejszych czynników należy zaliczyć:

• Wzrost popularności smartfonów

To zdecydowanie najważniejszy aspekt, jeśli chodzi o ruch mobilny. Wcześniejsze telefony komórkowe miały oczywiście dostęp do Internetu, jednak zarówno ceny połączenia, jak i wielkość ekranu sprawiały, że korzystanie z sieci za ich pośrednictwem nie należało do najprzyjemniejszych. Popularność smartfonów zdecydowanie przyczyniła się do wzrostu korzystania z urządzeń mobilnych, ponieważ te pozwalają szybciej, łatwiej i wygodniej przeglądać informacje w sieci. Aby lepiej przybliżyć problem, warto napisać, że jeszcze w 2016 roku smartfona posiadało niecałe 50% ludzi żyjących na świecie, podczas gdy dziś może pochwalić się nim aż ponad połowa globalnej populacji.

• Treści dostosowane do mobilności

Kolejną kwestią, jaka przyczynia się do popularności korzystania z Internetu za pośrednictwem urządzeń przenośnych są treści dostosowane do mobilności. Korzystanie z przenośnych urządzeń znacząco różni się od łączenia się z siecią za pośrednictwem laptopa czy komputera stacjonarnego. Ze względu na mniejszy rozmiar ekranu i ograniczoną przestrzeń, witryny dopasowane są w taki sposób, aby zapewniały jak największy komfort. Konieczne jest również uproszczenie nawigacji, optymalizacja dla dotyku oraz zadbanie o responsywność strony.

• Strategie SEO dla ruchu mobilnego

Nie tylko właściciele stron internetowych, ale także webmasterzy zajmujący się działaniami w sieci doskonale wiedzą, jak ogromny potencjał drzemie w ruchu mobilnym. Aktualne dane dotyczące algorytmów i zmieniających się wytycznych wyszukiwarek internetowych sprawiają, że specjaliści planujący strategie SEO, biorą pod uwagę również aspekty związane z użytecznością serwisów przez mobilnych internautów. O czym konkretnie mowa? Lokalne pozycjonowanie, szybkość ładowania, zgodność z wytycznymi wyszukiwarki czy testowanie na różnych urządzeniach – wszystkie te elementy wpływają pośrednio lub bezpośrednio na zwiększanie ruchu mobilnego.

Najlepsze praktyki SEO dla ruchu mobilnego

Chcąc cieszyć się większą liczbą odwiedzających Twoją stronę internetową za pośrednictwem urządzeń przenośnych, konieczne będzie wdrożenie kilku działań z zakresu SEO, które sprawiają, że użytkownicy chętniej zostaną z Tobą na dłużej.

• Projektowanie przyjazne dla mobilnych urządzeń

W kontekście urządzeń przenośnych najważniejszą kwestią jest dostosowanie zawartości witryny do rozmiarów ekranu urządzenia, na którym będzie ona przeglądana. Użytkownik powinien móc zapoznać się z jej treścią bez konieczności przybliżania czy przewijania bocznego. Pamiętaj jednocześnie, że urządzenia mobilne są różne, dlatego konieczne może być stworzenie kilku projektów mobilnych wersji Twojego serwisu. Najlepszym rozwiązaniem, abyś nie musiał przygotowywać szablonów dedykowanych konkretnym urządzeniom, jest zaprojektowanie strony w wersji responsywnej. W jej przypadku wystarczy pojedyncza implementacja, która pozwala na automatyczne dopasowanie się witryny do wielkości ekranu dowolnego smartfona czy tabletu. Pamiętaj również o niekorzystaniu w swoim serwisie z niekompatybilnych wtyczek na urządzeniach mobilnych takich jak np. Flash oraz zamieszczaniu buttonów w odpowiednio oddalonych od siebie miejscach, aby uniknąć przypadkowego kliknięcia w inny przycisk czy link.

Ważną wytyczną w kontekście projektowania stron przyjaznych dla użytkowników mobile jest także niestosowanie banerów reklamowych aplikacji, które zasłaniają znaczną część treści znajdujących się na stronie.

• Zoptymalizowana treść

Tworzenie serwisów przyjaznych dla użytkowników mobile to także używanie odpowiedniej wielkości czcionki. Kluczem do sukcesu jest zastosowanie fontu w takim rozmiarze, by internauta mógł zapoznać się z tekstem strony bez konieczności przybliżania. Pamiętaj jednocześnie o odpowiedniej optymalizacji samej treści, która powinna być napisana zgodnie z zasadami SEO. Co to oznacza? Po pierwsze odpowiednie formatowanie, czyli stosowanie akapitów, porządkujących tekst na poszczególne sekcje, dzielenie ich nagłówkami H1-H6 czy wykorzystywanie wypunktowań oraz wyboldowań. Zoptymalizowana treść pod kątem użytkowników mobile to także tekst nasycony odpowiednio dopasowanymi słowami kluczowymi, zastosowanie meta tagów, dbanie o UX oraz umieszczanie odnośników do innych podstron Twojej witryny. Pamiętaj również o unikaniu duplikowania treści, a zamiast tego tworzeniu unikalnych, merytorycznych i użytecznych odbiorcom tekstów.

• Techniczne aspekty SEO

Optymalizacja stron internetowych przyjaznych użytkownikom mobile dotyczy nie tylko samego contentu, ale także technicznych aspektów witryny. Nie zapominaj więc o wdrożeniu mapy strony, pliku robots.txt, instalacji certyfikatu SSL, link buildingu, dbaniu o odpowiednią prędkość ładowania witryny, implementacji danych strukturalnych czy wdrożeniu przekierowań. To, czy Twoja strona została odpowiednio zoptymalizowana pod kątem urządzeń przenośnych, pomogą Ci sprawdzić profesjonalne narzędzia takie jak: Google Mobile-Friendly Test, Google PageSpeed Insights, GTMetrix, Lighthouse, WebPageTes i wiele innych. Polecanym rozwiązaniem jest również wykonywanie ręcznych testów na różnych rodzajach smartfonów i tabletów, co pozwoli Ci w łatwy sposób zweryfikować, jak Twój serwis dopasowuje się do ich ekranów i czy wszystkie elementy wyświetlają się prawidłowo.

Mobile w Polsce

Statystyki prezentowane przez StatCounter Global Stats tworzone są na podstawie danych pochodzących z 2,5 miliona serwisów. Miesięcznie analizowanych jest ponad 2,5 miliarda odsłon.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

crm co to jest 31.03.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Czym jest CRM i dlaczego jest niezbędny w sprzedaży?

Efektywne zarządzanie relacjami z klientami stało się nieodłącznym elementem sukcesu każdej firmy. CRM, czyli Customer Relationship Management, to narzędzie, które pozwala na lepsze zrozumienie potrzeb klientów, budowanie trwałych relacji oraz zwiększenie sprzedaży. Dzięki CRM, firmy mogą skuteczniej zarządzać danymi klientów, analizować ich zachowania i dostosowywać swoje działania marketingowe. W niniejszym artykule przyjrzymy się bliżej, czym dokładnie jest CRM i dlaczego jego wdrożenie jest niezbędne w procesie sprzedaży. Czytaj wiecej
5 typów treści, których prawdopodobnie nie używasz. Warto je znać! 20.03.2025 | czas czytania: 2:00 min | SEO

5 typów treści, których prawdopodobnie nie używasz. Warto je znać!

Content na stronach internetowych ma znaczenie dla SEO i pozycji w wyszukiwarkach. Łatwo jednak zapomnieć, że powinien być tworzony przede wszystkim dla internautów, a nie robotów. Tylko wtedy będzie działać. Blogi czy posty na Social Media to dziś podstawa. Jak sprawić, by content był bardziej kreatywny? Oto 5 rodzajów treści, które warto znać! Czytaj wiecej
Strategia ESG w marketingu – jak wygląda? 25.02.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Strategia ESG w marketingu – jak wygląda?

Odpowiednia strategia w marketingu często decyduje o jej sukcesie. Strategia ESG polega na zintegrowanym podejściu. W jej skład wchodzą 3 sektory: środowiskowy, społeczny i ład korporacyjny. Dzięki temu firmy mogą prowadzić działalność w etyczny i stabilny sposób. W naszym artykule dokładnie opisujemy, na czym polega ta strategia w marketingu. Czytaj wiecej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt