Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSpis Treści
Recykling contentu polega na ponownym wykorzystaniu stworzonych już uprzednio treści w celu przygotowania nowego, oryginalnego contentu. Może przyjmować różne formy, np. zaktualizowanie artykułu, posłużenie się danymi zebranymi podczas przeprowadzanych badań, przygotowanie filmiku lub grafiki na obszerny temat opisany na blogu firmowym.
Powtórne wykorzystanie tej samej treści nie jest równoznaczne z jej kopiowaniem i zjawiskiem duplikacji contentu – stosując recycling, korzystamy z wcześniejszych pomysłów, zgromadzonych informacji i danych, przygotowując nową wartość dla użytkownika.
Treść można zmodyfikować na kilka sposobów w zależności od tego, jakim contentem dysponujemy i jakie cele chcemy osiągnąć. Re-publikacja contentu najczęściej polega na:
Recykling obejmuje również zmianę formy treści – opracowanie infografiki na podstawie artykułu, nagranie filmiku, przygotowanie poradnika w oparciu o materiały z prezentacji multimedialnej ze szkolenia dla klientów.
Stosowanie re-publikacji nie oznacza, że jesteś monotematyczny, niekreatywny i koncentrujesz się w kółko na tych samych tematach. Recycling contentu pomaga uporządkować zawartość bloga oraz strony internetowej – treści nieaktualne są usuwane a popularne artykuły, generujące duży ruch i rozwiązujące problemy użytkowników (czyli wartościowe) inspirują do tworzenia podobnej, konwertującej reści.
Przejrzyj poniższą listę sprawdzonych sposobów re-publikacji. Wśród naszych inspiracji z pewnością znajdziesz rodzaje recyklingu contentu, które możesz zastosować na swojej stronie internetowej.
Przejrzyj artykuły opublikowane na swoim blogu. Z pomocą Google Analytics wytypuj teksty cieszące się największą popularnością i je:
Zidentyfikuj także teksty o słabej jakości i zastanów się, czy je usunąć, czy je tak zmodyfikować, aby stały się wysokiej jakości treścią. Szczególnie dbaj o evergreen content, czyli artykuły poradnikowe, które w długim okresie są w stanie generować wysoki ruch w Twoim serwisie. Zastanów się także nad zmianą formy treści. Teksty blogowe mogą posłużyć do stworzenia:
Temat opisany w jednym artykule może stać się inspiracją dla wielu treści angażujących uwagę użytkowników.
Skoro grafika o wiele bardziej angażuje odbiorców niż tekst, to czy warto użyć ją do recyklingu? Tak. Zawsze można stworzyć nową wartość, która będzie zwiększała uzyskiwane korzyści. Co możemy zrobić z obrazami?
Zadowoleni klienci rzadko kiedy dają o sobie znać, ale jeśli to robią, najczęściej są wylewni i chętnie opisują swoje doświadczenia związane ze skorzystaniem z Twoich usług. Opinie użytkowników mogą posłużyć jako rekomendacje, zamieść je na swojej stronie internetowej. Podobnie możesz postąpić w przypadku komentarzy publikowanych pod wpisami blogowymi – w tych treściach często znajdziesz informacje, o które warto rozbudować tekst, a także inspirację do nowych artykułów.
Czasami klient pokusi się o przygotowanie rozbudowanej relacji opowiadającej o tym, jak współpraca z Tobą wpłynęła na jego życie. Takie pozytywne historie użytkowników to nie tylko darmowa treść, którą możesz opublikować na swojej stronie, ale także doskonały sposób na budowanie reputacji. Spontaniczne i szczerze polecenia klientów najlepiej wpływają na tworzenie wizerunku.
Dane i informacje zebrane podczas przygotowywania poradnika dla użytkowników lub raportu możesz użyć we wpisach na blogu. Oczywiście publikacja całej treści nie jest wskazana, ale warto posłużyć się jej fragmentami, by przekazać klientom najistotniejsze zagadnienia z opracowania. A jeśli prezentowane dane pochodzą z przeprowadzonego przez Ciebie badania, tym bardziej warto się nimi pochwalić w różnych formach contentu – infografikach, prezentacjach SlideShare, materiałach wideo.
Video content marketing ma ogromny potencjał do angażowania użytkowników i „konwertowania” ich zainteresowania w konwersje. Ta forma marketingu treści uważana jest za jedną z najdroższych oraz najbardziej pracochłonnych, więc jeśli już posiadasz gotowe materiały wideo, to warto je wykorzystać w recyclingu contentu:
Na stronie formowej warto opublikować sekcję FAQ, rozwiązując najczęstsze pytania i problemy klientów. Jeśli jej nie posiadasz, użyj część wpisów blogowych, aby wypełnić ją treścią. Pamiętaj jednak, aby nie kopiować cały zdań, ponieważ wtedy przyczynisz się do wewnętrznej duplikacji contentu. I w drugą stronę – skorzystaj także z Frequently asked questions do re-publikacji: twórz dłuższe artykuły rozwiewające wątpliwości użytkowników, poradniki PDF, wideo instruktażowe.
Stosując recycling treści, pamiętaj o optymalizacji contentu pod SEO. Jeśli tworzysz tekst, zadbaj o nagłówki, słowa kluczowe, ustawienie atrybutów alt w obrazkach, stosowanie wypunktowań i list. Przy filmach publikowanych na YouTube zwróć uwagę na podstawowe zasady SEO video, aby wykorzystać potencjał płynący z tego kanału social media. A podczas aktualizacji artykułu blogowego nie zmieniaj jego adresu URL lub gdy koniecznie musisz to zrobić, zastosuj przekierowanie 301 dla starego adresu na nowy. Szkoda, abyś stracił linki zwrotne prowadzone do zmienianej treści.