Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSpis Treści
Sklepy internetowe ze względu na szereg dostępnych produktów trudno pozycjonować wyłącznie na ogólne słowa kluczowe. W przypadku złożonych serwisów warto postawić na frazy typu long tail. Choć są zdecydowanie rzadziej wyszukiwane, kryją wiele korzyści. Przede wszystkim są mniej konkurencyjne, przez co pozwalają szybciej i łatwiej generować ruch oraz osiągać pozycje w TOP10. Z punktu widzenia właściciela sklepu mają jeszcze jedną zaletę. Lepiej odzwierciedlają intencje zakupowe użytkowników, przez co częściej prowadzą do sfinalizowania transakcji.
I tak na przykład potencjalny klient, wpisując w wyszukiwarkę frazę bluza z kapturem (6 600 wyszukań śr. w miesiącu), nie ma szczególnie sprecyzowanych wymagań, prawdopodobnie chce tylko przejrzeć i porównać znalezione produkty. Jeśli jednak używa hasła z konkretnym modelem ubrania, np. bluza z kapturem adidas z.n.e. hoodie (10 wyszukiwań miesięcznie), istnieje większa szansa na to, że jest zdecydowany na zakup, a w wynikach wyszukiwania szuka sklepu z najlepszą ofertą. Wybór frazy z długiego ogona do pozycjonowania ułatwi zatem znalezienie się w zasięgu jego poszukiwań.
Co ważne, właściwy dobór słów kluczowych ma znaczenie nie tylko przy kategoriach i produktach w sklepie odzieżowym, ale także dla innych treści w obrębie serwisu, np. artykułów na blogu. W tym przypadku do głosu powinien dojść kolejny czynnik – aktualność. Branża modowa jak żadna inna jest niezwykle dynamiczna. Trendy zmieniają się niemal z tygodnia na tydzień – trzeba za nimi nadążyć i uwzględnić nowości w strategii biznesowej, również w działaniach SEO.
Jak wybrać frazy kluczowe? Keyword research możesz przeprowadzić za pośrednictwem kilku różnych narzędzi. Pomocny okaże się m.in. Planer słów kluczowych od Google oraz darmowa aplikacja Ubersuggest. Przydatne hasła znajdziesz również bezpośrednio w pasku wyszukiwania Google, gdzie podpowiedzi pojawiają się automatycznie po wpisaniu zapytania. Aby podążać natomiast za aktualnymi trendami, warto korzystać z narzędzia Google Trends, a także śledzić to, co dzieje się w social mediach (np. na Facebooku, w hashtagach na Instagramie czy w serwisie Pinterest).
„Vogue”, „Elle”, „Harper’s Bazaar” czy „Cosmopolitan” – popularne magazyny modowe od lat dowodzą, że branża fashion nie mogłaby istnieć bez fotografii przedstawiających rozmaite stylizacje. Trend ze stron gazet przeniósł się też do internetowych sklepów z odzieżą. Potencjalni klienci – bez względu na to, czy poszukują outfitu na co dzień, czy ubrań sportowych – oczekują zdjęć, które doskonale oddadzą wygląd produktu.
Niczyjej uwagi nie przyciągnie zwykły t-shirt zawieszony na wieszaku. Po pierwsze dlatego, że nie widać, jak w rzeczywistości prezentuje się na osobie, po drugie – takie zdjęcie może świadczyć o braku wyobraźni właściciela sklepu. Zdecyduj się więc na wysokiej jakości fotografie, które doskonale przedstawią cechy produktu, a także pokażą go w zestawieniu z innymi elementami (np. spódnicę w połączeniu z butami na wysokim obcasie, a pod zdjęciem odnośnik prowadzący użytkownika bezpośrednio do modelu obuwia).
Prezentacja produktu w sklepie Reserved
Umieszczając atrakcyjne zdjęcia w serwisie, pamiętaj, że ich rozmiar wpływa na czas ładowania strony internetowej, a im niższy page speed, tym mniejsza szansa na pozostanie użytkowników w obrębie witryny. Musisz więc zrobić wszystko, aby zmniejszyć wagę publikowanych mediów. Przed przesłaniem grafiki na serwer, dokonaj jej konwersji. Zaleca się, aby waga obrazu nie przekraczała 200 KB. Istotne jest także rozszerzenie pliku. Przy większych zdjęciach lepiej sprawdzi się format .png zamiast .jpg.
Co ważne, fotografie mają również znaczenie pod kątem SEO. Wyszukiwarka nadal jest mechanizmem tekstowym, dlatego grafikę odczytuje dokładnie w ten sam sposób. Należy więc pamiętać o zoptymalizowaniu zdjęć z uwzględnieniem kilku istotnych elementów, takich jak:
Klient stacjonarnego sklepu z odzieżą zajrzy na metkę ubrania, aby dowiedzieć się szczegółów na temat materiału, rozmiaru, rodzaju ocieplenia czy długości rękawa. Jeśli nie znajdzie potrzebnych informacji, zwróci się po pomoc do ekspedienta. W sklepie internetowym funkcję tę pełni dobrze opracowany opis produktu, czyli najważniejszy rodzaj treści w serwisie e-commerce.
Części garderoby zamawianej online nie można przecież przymierzyć, dlatego zweryfikowanie wszystkich przedstawionych cech pozwala określić, czy wybrana bluzka będzie pasować do sylwetki lub charakteryzować się przyjemną tkaniną. Opis warto opracować tak, by stanowił połączenie kwestii technicznych i sprzedażowych.
Pamiętaj, aby na karcie produktu znalazły się:
Parametry techniczne i informacje o wyglądzie konkretnego produktu to jedno, ale dla kupujących duże znaczenie ma także szerszy kontekst. Dla wielu osób ubrania mają być nie tylko wygodne, ale także powinny wyjątkowo prezentować się oraz oddawać indywidualny charakter ich właściciela. Warto o tym pomyśleć, proponując klientom gotowe pomysły i wskazówki. Świetnym rozwiązaniem okaże się prowadzenie bloga, na którym opublikujesz artykuły poradnikowe, opowiesz o najnowszych trendach i zamieścisz ciekawe stylizacje – a wszystko to w oparciu o asortyment dostępny w Twoim sklepie.
Opisy produktów czy artykuły blogowe powinny być użyteczne dla klienta, a jednocześnie przyjazne pozycjonowaniu. Tworząc treści, warto więc kierować się zasadami pisania tekstów SEO – m.in. naturalnie rozmieścić słowa kluczowe, umieścić linkowanie wewnętrzne oraz zadbać o unikalność tekstu. Właściciele sklepów internetowych często zapominają o tym ostatnim aspekcie, publikując w serwisie zduplikowane opisy od producenta lub te same treści dla różnych modeli produktu.
Przygotowując opisy na podstrony produktów i kategorii czy posty na bloga koniecznie należy właściwie uzupełnić metatagi. Znaczniki Title i Description wyświetlają się w wynikach wyszukiwania, dając użytkownikowi informację o tym, czego może się spodziewać po wejściu na daną podstronę. Stanowią również drogowskazy dla robotów indeksujących.
Klient, którego interesują tylko koszule lub spodnie, chce mieć ułatwione zadanie podczas zakupów. Zamiast przebierać we wszystkich dostępnych częściach garderoby, woli przejrzeć konkretną grupę produktów. Możesz przyjść odwiedzającym z pomocą i zastosować czytelny podział na kategorie. Pamiętaj przy tym, aby każdą z nich nazwać z użyciem odpowiednich fraz, dokładnie oddając zawartość poszczególnej pozycji w menu.
Fragment kategorii dostępnych w sklepie Mango
Kategorie w serwisie są istotne jeszcze z jednego powodu. Pozwalają pogrupować produkty według cech, dzięki czemu nie trzeba tworzyć osobnych stron dla ogólnych części garderoby. W efekcie udaje się uniknąć kanibalizacji słów kluczowych, która występuje, gdy na dwie lub więcej podstron w obrębie witryny kierowane są te same frazy, w wyniku czego wyszukiwarka może mieć problem z ustaleniem priorytetu. Strona internetowa, zamiast rywalizować z innymi sklepami, konkuruje sama ze sobą, co może obniżać jej widoczność w wynikach wyszukiwania.
Właściciele sklepów internetowych często narażają się również na kopie treści i powtarzalność fraz kluczowych, tworząc osobne karty dla produktów np. o różnych wariantach kolorystycznych lub rozmiarach. Takie rozwiązanie działa niekorzystnie na pozycjonowanie, a jednocześnie jest mało użyteczne z punktu widzenia odbiorcy, który trudniej porówna dwie wersje tego samego modelu.
Czytelne menu główne z kategoriami w sklepie internetowym stanowi doskonały przykład wdrożenia linkowania wewnętrznego. Jako że odnośniki do podstron w obrębie serwisu ułatwiają nawigację użytkownikom oraz wpływają pozytywnie na SEO, warto zadbać o ich występowanie nie tylko w tej jednej formie. Najczęściej w e-sklepach spotyka się również: breadcrumbs, czyli ścieżkę nawigacyjną, stronicowanie oraz linki śródtytułowe w opisach produktów. To jednak nie wszystkie możliwości.
W sklepie z odzieżą warto zwrócić uwagę odbiorcy na proponowany asortyment. W tym celu świetnie sprawdzi się linkowanie wewnętrzne w postaci sekcji powiązanych tematycznie, np. Produkty, po które sięgnęli inni, Bestsellery lub Nowości, które znajdą się pod opisem docelowej kategorii czy produktu.
Przykład linkowania wewnętrznego w sklepie Coccodrillo
Klienci nie chcą kupować wyłącznie rzeczy, ale pragną zapewnić sobie atrakcyjny wygląd. Oglądając konkretne ubranie, często poszukują inspiracji, z czym je łączyć, by stworzyć ciekawą stylizację. Aby zapewnić im odpowiedź na to pytanie, można umieścić na stronie sekcję z odnośnikiem np. do bloga z artykułami o aktualnych trendach lub do innych, pasujących elementów w sklepie. Kobieta ogląda buty do biegania? Dlaczego by nie zachęcić jej do przejrzenia oferty oddychających t-shirtów czy legginsów do ćwiczeń, podobnie jak zrobiło to Zalando:
Odnośniki do kategorii produktów stanowią też doskonałe rozwiązanie na stronach z błędem 404 albo na podstronach towaru, który jest chwilowo niedostępny. Umieszczając je w newralgicznych punktach serwisu, zyskujesz pewność, że użytkownik nie poczuje się zagubiony, tylko z łatwością odnajdzie drogę do atrakcyjnej oferty.
Strona błędu 404 w sklepie Nike (polska wersja językowa)
Filtrowanie produktów to kolejny istotny element, którego nie może zabraknąć w profesjonalnym sklepie z ubraniami. Pod kątem pozycjonowania pomaga również zwiększać widoczność strony na dane frazy kluczowe. Przede wszystkim jednak wdrożenie odpowiedniego zestawu filtrów stanowi odpowiedź na potrzeby klientów, poszukujących produktów najczęściej według konkretnych cech czy właściwości. Ułatwia poruszanie się w obrębie serwisu oferującego rozbudowany asortyment.
Dzięki ustawieniom filtrowania wewnętrznego użytkownik korzystający ze sklepu internetowego może zawęzić pole poszukiwań produktów w obrębie danej kategorii. Najczęściej (w zależności od rodzaju asortymentu) do dyspozycji ma filtry, takie jak: marka, rozmiar, cena, kolor. To od właściciela sklepu zależy jednak, jakie dodatkowe opcje udostępni swoim klientom.
Sklep Zalando proponuje użytkownikom podstawowy widok filtrów, który można rozwinąć do szerszego zestawu w zależności od kategorii produktów:Niemniej istotnym elementem jest również opcja sortowania artykułów w widoku na stronie internetowej. Zadbaj o wygodę klientów i daj im możliwość uszeregowania wyświetlonych produktów pod względem m.in. ceny, popularności czy ocen innych użytkowników.
Pozycjonowanie strony internetowej czy przemyślane działania z zakresu content marketingu to dzisiaj “must have” dla sklepu z odzieżą online. Pierwszy zestaw działań pomoże uzyskać wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania Google, stając się swego rodzaju zaproszeniem dla użytkowników do przekroczenia wirtualnego progu sklepu. Z kolei interesujące treści oraz wysokiej jakości zdjęcia przekonają potencjalnych klientów do skorzystania z oferty.
Aby jednak kompleksowe podejście gwarantowało sukces, z tyłu głowy właściciela sklepu zawsze musi znajdować się klient, dla którego na etapie zakupów ważne są jeszcze inne elementy. Warto dodatkowo przemyśleć: darmowy zwrot, widoczne koszty wysyłki i tabele rozmiarów, szybkie i wygodne płatności (np. poprzez popularne platformy płatnicze), a także możliwość zrealizowania zakupów z rejestracją oraz bez konieczności zakładania konta. Firmy z branży fashion nie powinny również zapominać o aktywnej obecności w mediach społecznościowych.