Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSpis Treści
Potencjalny gość, planując wizytę w lokalu, chce dowiedzieć się: co może zjeść, za jaką kwotę, w jakiej atmosferze, a także zwraca uwagę na wystrój i obsługę. Dobrze poprowadzony fanpage pomoże odpowiedzieć na podobne pytania. Firmowa strona na Facebooku to przede wszystkim miejsce, gdzie jako właściciel restauracji masz szansę podzielić się z klientami ważnymi informacjami dotyczącymi m.in. nietypowych godzin otwarcia lokalu (np. w święta), propozycji lunchu w danym dniu, nowościach w karcie albo sezonowej zmianie menu.
Pokazując na bieżąco, co dzieje się w Twojej restauracji, nie skupiaj się wyłącznie na elementach, które goście sami mogą zauważyć po przekroczeniu progu. Zaprezentuj również to, co na co dzień niewidoczne, czyli funkcjonowanie lokalu „od kuchni” – np. baristów przy parzeniu kawy, kucharzy przy pracy, proces powstawania najpopularniejszych dań albo pracowników podczas integracji. Z naszego doświadczenia wiemy, że dzięki temu odbiorcy zaczynają dostrzegać ludzki charakter miejsca, do którego przyjdą z większą przyjemnością.
Podtrzymuj relacje z fanami na fanpage’u. W tym celu publikuj posty regularnie, aby nie dać o sobie zapomnieć. Jeśli nie masz akurat pomysłu na chwytliwy wpis o restauracji, nie sięgaj po grafiki ze słodkimi kotkami. Elementy niezwiązane z działalnością mogą odstraszyć odwiedzających. Posłuż się ciekawostką ze świata kulinariów, wspomnij o lokalnych dostawcach albo opowiedz o produktach, które wykorzystujesz. Pomyśl również o przygotowaniu promocji i rabatów dla obserwatorów z Facebooka.
Niedawno Facebook poinformował, że będzie wspierał fanpage’e, które angażują użytkowników i zachęcają do interakcji. Wykorzystuj kreatywne grafiki i twórz ciekawe treści, aby zaskoczyć swoich odbiorców – dzięki temu pod postami zauważysz więcej reakcji. Organizuj konkursy, inspirując użytkowników do wrzucania zdjęć z restauracji, udostępniania postów czy stosowania konkretnych hashtagów. W ten sposób nie tylko zwiększysz widoczność swojej strony w obszarach news feed, ale także zyskasz sympatię potencjalnych klientów.
Istotę wszystkich działań stanowi płynna, bezpośrednia komunikacja, dlatego pamiętaj, by nie pozostawiać komentarzy klientów bez odpowiedzi. Jako właściciel restauracji, staraj się inspirować odbiorców do dyskusji. Zadając pytania, przy okazji możesz też otrzymać przydatne opinie na temat Twojego lokalu (o których piszemy w poprzedniej części artykułu o pozycjonowaniu restauracji) i zaobserwować wymianę zdań między klientami.
Żadna restauracja nie obejdzie się bez karty dań (dłuższej lub krótszej), która gwarantuje klientom jasną informację o dostępnych potrawach i ich cenach. Z tych samych względów, administratorzy stron lokali na Facebooku mają do dyspozycji dedykowaną zakładkę Menu, którą mogą dodać pod Zdjęciem profilowym i uzupełnić o propozycje dań. Udostępnione zestawienie powinno być zawsze aktualne i zaprezentowane w przejrzystej formie graficznej.
Przydatnym narzędziem, które również warto wykorzystać do reklamy restauracji, są wydarzenia na Facebooku. Planujesz zorganizować warsztaty kulinarne? A może przygotowujesz specjalną promocję dla pań z okazji Dnia Kobiet? Pomyśl o stworzeniu eventu ze zdjęciem ilustrującym aktywność oraz szczegółową informacją na temat realizowanej inicjatywy. W ten sposób m.in. dotrzesz do szerszego grona odbiorców (dołączenie do wydarzenia wyświetla się znajomym) i usprawnisz kontakt z uczestnikami.
Nic tak nie zachęca do jedzenia jak smakowicie wyglądające zdjęcia potraw. Fotografie publikowane w porze śniadania, lunchu czy obiadu pomogą przyciągnąć do lokalu klientów ze wzmożonymi apetytami. I choć fotografie i filmy stanowią nieodłączny element fanpage’y na Facebooku, to na Instagramie znajdują największe grono entuzjastów. Z tego względu naszym klientom z branży gastronomicznej rekomendujemy założenie profilu również w tym kanale social media, aby zwiększyć szanse na zainteresowanie klientów.
Instagram daje wiele możliwości, jeśli chodzi o profesjonalne przygotowanie materiałów. Stosowanie filtrów, zmiana tonacji, zabawa kontrastem, kadrowanie – to tylko część funkcji, z których można skorzystać przy edycji zdjęć bezpośrednio w programie. Wszystkie fotografie powinny jednak być jednolite pod względem stylu. Grafiki można udostępniać bezpośrednio na profilu albo w ramach tzw. Instagram Stories. W drugim przypadku najlepiej sprawdzą się zdjęcia lub filmy „chwytające chwilę”, ponieważ znikają po upływie 24 godzin.
Konto na Instagramie można zintegrować z Facebookiem – na fanpage’u pojawi się zakładka, w której będą wyświetlać się zdjęcia publikowane w drugim kanale. Z tego względu warto pamiętać, aby nie duplikować contentu w obu serwisach, ale różnicować rodzaje aktywności. W aplikacji Instagram można pokusić się o udostępnianie nieco lżejszych, okołotematycznych treści – m.in. inspiracji kulinarnych, wpisów repostowanych od klientów, filmików z wydarzeń.
Prezentowane fotografie warto podpisywać przy użyciu hashtagów. Znaczniki # służą do tego, aby ułatwić użytkownikom znalezienie wpisów o interesującej ich tematyce, a jednocześnie zwiększają zasięgi postów. Pod jednym zdjęciem można umieścić maksymalnie 30 hashtagów. Na Instagramie stanowią integralną część opisów i nikogo nie dziwią, ponieważ użytkownicy, również prywatni, chętnie stosują je do przyciągania obserwujących, czyli followersów.
Z punktu widzenia restauracji, warto stworzyć hashtag z nazwą lokalu i umieszczać go pod każdym postem. W ten sposób uda się uzyskać indywidualny wyróżnik marki, którym goście będą mogli posługiwać się przy publikacji zdjęć z wizyty w obiekcie. Sięgaj również po hashtagi dopasowane do branży (np. #coffee, #food) oraz popularne wśród użytkowników, ale powiązane z treścią – np. #nofilter dla zdjęć bez filtra. Oprócz stosowania #, postaw również na komunikację z obserwatorami, podobnie jak na Facebooku. Zadawaj pytania, odpowiadaj na komentarze, udzielaj się w dyskusjach i oznaczaj innych użytkowników.
Działania podejmowane w social mediach warto co jakiś czas uzupełnić o reklamy na Facebooku i Instagramie. Komunikaty charakteryzują się bardzo dużym zasięgiem, dlatego pomagają zdobywać zainteresowanie nowych klientów. Opłacone publikacje świetnie nadają się do wyróżnienia ważnych informacji, np. o promocjach, wydarzeniach specjalnych, aktualizacji karty dań, zmianie godzin otwarcia lokalu. Pozwalają również promować pojedyncze pozycje z menu. Posty sponsorowane pomogą natomiast dotrzeć z ciekawym wpisem do szerszego grona odbiorców.
Ogromną zaletą systemu Facebook Ads są nie tylko różne formaty komunikatów (np. karuzela, film), ale także fakt, że mogą one wyświetlać się konkretnym użytkownikom w social mediach. Reklamodawca samodzielnie określa profil odbiorców, opierając się na rozmaitych parametrach. Właściciel restauracji może też targetować reklamy z uwzględnieniem lokalizacji – np. skierować przekaz do osób podróżujących do danego miasta i zaprezentować swój lokal turystom spędzającym czas w okolicy.
Na reklamy Google Ads (AdWords) składają się bannery w sieci reklamowej oraz płatne linki, które pojawiają się w wynikach wyszukiwania Google nad pozycjami organicznymi, a także w Google Maps. Nasi specjaliści zalecają właścicielom restauracji sięganie po komunikaty z etykietą „reklama”, aby zwiększyć widoczność witryny w sieci. Potencjalni goście kawiarni czy pubu szukają informacji w popularnej wyszukiwarce, dlatego warto znaleźć się w obszarze ich kliknięć.
Kampanię Google Ads (AdWords) przeprowadza się w oparciu o odpowiedni dobór słów kluczowych. W przypadku restauracji dobrze jest posłużyć się takimi frazami, które najlepiej określają rodzaj oferty oraz lokalizację (np. miasto czy dzielnicę), aby trafić wprost do użytkowników o konkretnych oczekiwaniach – np. pizzeria Wrocław lub sushi Warszawa centrum. Przygotowując komunikat reklamowy, zadbaj o krótką, ale treściwą wiadomość dla klientów, w której znajdą się najważniejsze informacje dotyczące lokalu.
System reklamowy Google daje również możliwość stosowania rozszerzeń w linkach sponsorowanych. W przypadku restauracji ogromne znaczenie ma jej umiejscowienie, dlatego warto połączyć konto Google Ads (AdWords) z kontem Google Moja Firma. Dzięki temu reklamy będą wyświetlały się nie tylko w wyszukiwarce, ale również w Mapach Google. Rozszerzenie lokalizacji pozwoli użytkownikom dostrzec, w jakiej odległości od nich znajduje się reklamowany lokal. Co ważne, opcja działa również na urządzeniach mobilnych.Bannery reklamowe z atrakcyjną grafiką i hasłem reklamowym przyciągającym uwagę doskonale sprawdzą się natomiast jako uzupełnienie pozycjonowania oraz regularnych działań w social media. Wśród naszych klientów z branży gastronomicznej niezwykle popularne są reklamy Google Ads (AdWords) przygotowane na specjalne okazje. Planujesz zorganizować dla swoich gości elegancką kolację z degustacją wina? Poprowadź kampanię typu display na wybranych stronach internetowych i spodziewaj się wielu rezerwacji w krótkim czasie.
Kampanie i profile w social mediach to podstawa działań promocyjnych. Na tym jednak nie kończą się możliwości skutecznej reklamy restauracji. Właściciele kawiarni czy bistro powinni również zadbać o obecność na platformach tematycznych, takich jak TripAdvisor czy Zomato, aby dać się znaleźć turystom i osobom kierującym się opiniami innych odwiedzających. Oba agregatory prezentują zestawienie lokalnych obiektów w oparciu o recenzje gości, zapewniając jednocześnie narzędzia do zarządzania wizytówką lokalu (m.in. do aktualizacji profilu, odpowiadania na komentarze).
Dziś nie można też zapominać o wzmożonych apetytach klientów zamawiających jedzenie online. Głodni internauci często całkowicie porzucają chęć wyjścia do restauracji na rzecz dostawy do domu. Z tego względu warto również pomyśleć o nawiązaniu współpracy z jedną z internetowych baz restauracji, która zajmuje się dowozem – m.in. pyszne.pl, pizzaportal.pl czy wooopit.pl (dostawca działający lokalnie we Wrocławiu).
Współcześni klienci szczególnie doceniają także wszelkie rabaty i promocje. Nie inaczej jest w przypadku gości restauracji. Aby odpowiedzieć na ich potrzeby, właściciele lokali mogą zaangażować się w przygotowanie doraźnych akcji specjalnych – np. rozpocząć kampanię Groupon albo przygotować kody rabatowe w ramach wysyłki newsletterów. Dużą popularnością cieszą się również festiwale kulinarne (m.in. Restaurant Week), które pomagają przyciągnąć miłośników wyjątkowych przeżyć.
Regularna komunikacja z klientami za pośrednictwem różnych kanałów, oficjalne profile na Facebooku i Instagramie, współpraca z platformami do zamówień online, a także inwestycja w reklamy Google Ads (AdWords) i Facebook Ads – to doskonałe sposoby na to, aby wzbudzić zainteresowanie potencjalnych klientów lokali gastronomicznych. Wsparcie wymienionych działań poprzez pozycjonowanie i optymalizację serwisu z pewnością przyniesie zadowalające rezultaty!