Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSpis Treści
Co w sytuacji, kiedy prowadzisz duży sklep a indeksacja nowych produktów może potrwać kilka dni bądź tygodni? Czy jest sposób na usprawnienie tego procesu i uniknięcie takich sytuacji? Zapoznaj się z naszym artykułem!
Od dłuższego już czasu w środowisku SEO mówi się o problemach związanych z indeksacją Google. Podłoże tego problemu nie jest nam znane. W tej sytuacji można podejrzewać wszelkiego rodzaju przeciążenia związane z przebudową bądź aktualizacją systemów, które są odpowiedzialne za indeksację bądź osiągnięciem limitu wydajności indeksowania. Mimo obserwacji i danych zebranych przez specjalistów SEO, świadczących o istniejącym problemie z indeksacją nowych, jak i zmienionych stron, Google wciąż nie porusza tematu i nie tłumaczy tego w żaden konkretny sposób.
Czy to oznacza, że Google nie wyrabia z indeksacją? Po przejściu większości biznesów do świata wirtualnego można było spodziewać się problemów związanych z indeksacją i pozycjonowaniem witryn internetowych. Szczególnie biorąc po uwagę to, że każda witryna składa się z kilkudziesięciu, kilkuset bądź kilku tysięcy różnych podstron, oznaczonym tagiem ‘index, follow’. Jak sobie z tym poradzić? Z pomocą przychodzi Google Indexing API.
Indexing API to narzędzie od Google, które daje możliwość poinformowania robotów indeksujących o dodaniu nowych stron bądź usunięciu niechcianych. Dzięki zgłoszeniu stron przez indexing API, Google może zaplanować indeksowanie i szybciej odwiedzić nasze strony. Według dokumentacji Google, indexing API można używać jedynie do indeksowania stron, zawierających oferty pracy bądź transmisje video. Natomiast, liczne case’y i pogłoski twierdzą, że indexing API indeksuje właściwie wszystkie typy podstron. Wspomniano również o tym, że witryny oparte na stronach o krótkim czasie istnienia (oferty pracy i transmisje), dzięki indexing API mogą mieć zapewnioną aktualność wyświetleń w wynikach wyszukiwania.
Tak, ale… Ma swoje limity. Google nałożyło limit 200 zgłoszeń na dobę i obecnie nie ma sposobu na obejście tego limitu. Przy średnich przedsiębiorstwach i odpowiednim rozplanowaniu działań, 200 adresów URL na dobę może być zupełnie wystarczające.
Wszystkie adresy URL mogą zostać zgłoszone jedynie przez użytkownika/konto Google, które posiada uprawnienia właściciela w Search Console.
Google zaleca używanie idexing API, który zapewni szybsze zaindeksowanie się stron w porównaniu do aktualizacji mapy witryny i przesłania jej na nowo w panelu Google Search Console.
Ale! Nie należy rezygnować z aktualizacji i przesyłania map witryny. Zalecane jest dalsze informowanie botów o zawartości strony poprzez aktualizację mapy witryny.
Indexing API możesz wykorzystać w 4 różnych celach:
Uzyskanie dostępu do interfejsu indexing API wymaga wykonania kilku czynności. Dzięki pomocy Google można sobie w prosty i szybki sposób z tym poradzić. Najważniejsze kroki to:
źródło: https://developers.google.com/search/apis/indexing-api/v3/prereqs?hl=pl
Pozostajemy dalej w temacie problemu Google związanego z indeksacją stron. Poruszymy teraz temat IndexNow – czym jest i czym różni się od Google Indexing Api? IndexNow również jest protokołem wysyłającym żądania do crawler’ów wyszukiwarek internetowych opracowanym przez firmę Microsoft. Obecnie, rozwiązanie to stosowane jest przez wyszukiwarkę Microsoft oraz Yandex. Zgłoszenie adresów URL poprzez IndexNow można wykonać ręcznie, poprzez bezpośrednie przesyłanie adresów URL przez API bądź integrację z CMS i CDN, co zdecydowanie ułatwi sprawę większości właścicielom.
Indexing API jest nowoczesnym rozwiązaniem, które obecnie przy większości serwisów jest niezbędne do osiągnięcia wyników podczas pozycjonowania. Aby móc rywalizować o pierwsze pozycje i zbierać ruch, sprawdź dokładnie czy wszystkie ważne podstrony serwisu, które zostały poddane optymalizacji są zaindeksowane. Jak widać, sama aktualizacja mapy witryny i prośba o indeksację w panelu Google Search Console jest obecnie niewystarczająca. Skorzystaj z pomocy Google, bądź skontaktuj się z web developerem i zadbaj o indeksację swojej witryny.
Pamiętaj również o tym, że problemy z indeksacją stron mogą wynikać z innych powodów, np. zbyt mała ilość treści (tzw. thin content), strony typowo spamerskie czy domeny o małej wiarygodności z natury mogą nie być indeksowane przez Google.
Podczas zgłaszania adresów przez Indexing API dodatkowo zwróć uwagę na to, czy zawartość strony jest wartościowa i czy linkowanie wewnętrzne w obrębie serwisu jest odpowiednio rozwinięte.