Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSpis Treści
Optymalizowanie serwisu internetowego to wieloetapowy, złożony proces obejmujący elementy związane zarówno z samą budową witryny, jej strukturą, jak i z treściami, które są na niej publikowane.
Działania SEO obejmują takie elementy jak:
Title, czyli tytuł strony pojawiający się w wynikach wyszukiwania to jeden z najważniejszych czynników wpływających na pozycje strony w rankingu Google. Treść znajdująca się w znaczniku <title> w sekcji <head> kodu strony jest analizowana i oceniana przez roboty wyszukiwarki podczas procesu indeksowania witryny.
Optymalizacja Title – wskazówki:
Pozycjonowanie sklepu internetowego – SEO w sklepie – Artefakt.pl
nazwa strony – kategoria – element brandowy
W systemie Comarch z poziomu e-Sklepu można ustawić gotowe szablony dla konkretnych sekcji serwisu. Wspomniane ustawienia znajdziemy we sekcji „Wygląd sklepu”, a następnie „Strony”.
Możemy za pośrednictwem gotowych schematów ustawić np. <title> strony głównej:
a także <title> dla produktów, posiłkując się tagiem wewnętrznym Comarch (tj. @ProductName@), który rozpoznaje segment wspólny dla wszystkich produktów:
Description to opis strony, który pojawia się pod adresem URL w wynikach wyszukiwania. Oficjalnie ten meta tag zlokalizowany w sekcji <head> kodu strony nie ma wpływu na pozycje w wyszukiwarce. Ma jednak znaczenie ze względu na klikalność wyników wyszukiwania. Atrakcyjne opisy pojawiające się w wyszukiwarce zachęcają użytkowników do zapoznania się z treścią strony.
Optymalizacja Description – wskazówki:
W panelu e-Sklepu możemy ustawić Description tylko dla strony głównej, ale aż dla 320 znaków:
Nagłówki H1-H6 to znaczniki HTML, które pozwalają na uporządkowanie struktury treści na stronie internetowej. Wskazują zarówno użytkownikom, jak i robotom wyszukiwarki najważniejsze informacje. Wspierają także proces optymalizacji strony internetowej, a nagłówek H1 bezpośrednio wpływa na pozycje w wynikach wyszukiwania.
Optymalizacja nagłówków – wskazówki:
W panelu Comarch e-Sklep ma możliwości ustawienia nagłówków, trzeba wprowadzić zmiany bezpośrednio w kodzie strony.
Użytkownicy oraz roboty wyszukiwarek nie przepadają za długimi, skomplikowanymi i zawierającymi znaki specjalne adresami URL. Zdecydowanie trudniej jest zapamiętać oraz przeanalizować odnośnik składający się z parametrów, wielu ukośników, przypadkowych cyfr i liter. Rekomendowanym rozwiązaniem jest stosowanie tzw. przyjaznych adresów URL, czyli odnośników, które w krótki i jasny sposób określają zawartość danej podstrony serwisu.
Optymalizacja adresów URL – wskazówki:
By zabezpieczyć stronę przed duplikacją wewnętrzną, zalecamy wybór jednej wersji adresu URL z prefiksem „www” lub bez prefiksu i konsekwentne używanie w linkowaniu wewnętrznym oraz eliminowanie ewentualnych kopii adresów poprzez wdrożenie przekierowań 301.
Przykłady przyjaznych adresów URL:
Linkowanie wewnętrzne umożliwia zarówno robotom wyszukiwarki, jak i użytkownikom sprawne poruszanie się po stronie internetowej, wspierając proces indeksowania witryny. Dobrze zoptymalizowane odnośniki wewnętrzne pozwalają również na bezproblemową nawigację w serwisie i kierowanie klientów do podstron, na których mogą dokonać konwersji.
Linkowanie wewnętrzne – wskazówki:
Sposoby na wdrożenie linkowania wewnętrznego to m.in.:
W panelu e-Sklepu można ustawić linkowanie wewnętrzne z wyłączeniem kategorii /produkty/ tak, aby adres URL był jeszcze bardziej przyjazny. Natomiast adresy URL w Comarch nie zawierają znaków diakrytycznych i są przyjazne.
Serwisy internetowe nie są stałymi „tworami”, ich struktura zmienia się razem z pomysłem na prowadzony biznes. Często zdarza się, że niektóre podstrony zostają usunięte ze struktury witryny, pojawiają się nowe, a listingi rozbudowują się o kolejne pozycje. W celu zachowania porządku zaleca się stosowanie:
Przekierowania w systemie e-Sklep można wykonać za pośrednictwem gotowego modułu, który znajduje się w sekcji „Pozycjonowanie”, a następnie „HTTP 301”. Dzięki niemu możemy umieścić dowolną liczbę przekierowań 301:
Mapa strony to zestawienie odnośników prowadzących najczęściej do wszystkich podstron serwisu. Ułatwia robotom wyszukiwarek proces indeksowania witryny. Wyróżnia się dwa typy map:
W systemie e-Sklepu możemy samodzielnie skonfigurować mapę serwisu w formacie .xml, wykorzystując do tego moduł „Mapa strony XML”, który znajduje się w sekcji „Pozycjonowanie”.
Publikowanie autorskich oraz unikalnych treści (tekstów, plików graficznych i wideo) dodatkowo zoptymalizowanych pod wymagania wyszukiwarek internetowych to jeden z istotniejszych elementów pozycjonowania strony. Ciągła rozbudowa zawartości serwisu, jego poszczególnych sekcji, kategorii, kart produktów, prowadzenie bloga firmowego pomaga zdobywać stabilne pozycje w wynikach wyszukiwania.
Google jest wyszukiwarką tekstową, co oznacza, że zawartość serwisu, słowa kluczowe i jej tematyka zostają ocenione przez roboty indeksujące przede wszystkim na podstawie treści opublikowanych w witrynie. Dobrze zoptymalizowane teksty stanowią wartość dodaną dla użytkowników serwisu oraz ułatwiają ocenę danej witryny i jej dopasowanie do zapytań użytkowników przez algorytmy wyszukiwarek.
Tworząc treści, należy pamiętać o:
Jednocześnie należy dbać o ciągłą rozbudowę treści w serwisie. Google lubi strony, które w wyczerpujący i merytoryczny sposób wyjaśniają użytkownikom dane zagadnienie lub problem. Dobrze jest połączyć elementy SEO dotyczące optymalizacji treści ze strategią content marketingową. Przemyślany plan rozwoju contentu w serwisie można realizować poprzez:
Wszystkie treści w serwisie powinny zostać zoptymalizowane. Koncentrowanie się wyłącznie na kluczowych podstronach może zmarnować potencjał do zwiększania widoczności serwisu, pojawiania się w wynikach wyszukiwania na długoogonowe zapytania lub prezentowania użytkownikowi treści mniej ofertowych, a bardziej informacyjnych i poradnikowych, które również mogą przekonać go do dokonania konwersji.
Obecnie wyszukiwarki nie są w stanie zinterpretować treści obrazów ani ich dopasowania do tematyki treści lub podstrony, na której zostały zamieszczone. W związku z tym grafikę należy odpowiednio zoptymalizować, aby zwiększyć jej potencjał do generowania ruchu na stronie:
Obrazy to jedna z najbardziej angażujących form treści. Ich stosowanie nie tylko zwiększa atrakcyjność serwisu, ale także w przypadku sklepów internetowych może zadecydować o złożeniu zamówienia przez klienta.
Efekty optymalizacji serwisu czasami są widoczne dopiero po dwóch, trzech miesiącach, a w niektórych przypadkach trzeba na nie poczekać nieco dłużej. Sukces zależy w dużej mierze od działań konkurencji oraz algorytmów wyszukiwarek zmieniających się na bieżąco. Proces pozycjonowania wymaga więc regularnych działań. Reoptymalizacja, czyli ponowny audyt serwisu i wdrożenie nowych zaleceń optymalizacyjnych powinny być częścią strategii zwiększania widoczności w internecie. Aktywne działanie w zakresie SEO przyniesie korzyści w postaci zwiększenia widoczności sklepu w organicznych wynikach wyszukiwania, przekładających się na ruch na stronie i współczynnik konwersji.