Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
03.04.2019 | czas czytania: 5 min | SEO | autor: Artefakt

Pozycjonowanie sklepu internetowego Comarch e-Sklep – kompleksowy poradnik

Pozycjonowanie sklepu internetowego Comarch e-Sklep – kompleksowy poradnik

Comarch to producent oprogramowania kierującego swoje produkty do sektora MŚP, a także do dużych przedsiębiorstw. Jednym z rozwiązań jest platforma sklepu internetowego, za pomocą której początkujący przedsiębiorca może stworzyć serwis sprzedażowy sprzężony z systemami finansowo-księgowymi, logistycznymi i operacyjnymi. Samo postawienie witryny internetowej nie zapewni sukcesu w branży e-commerce. Ważne jest zdobycie widoczności w sieci, co zapewnia usługa pozycjonowania. Jakie są możliwości dostosowania serwisu postawionego na platformie Comarch e-Sklep pod SEO? Prezentujemy kompleksowy poradnik optymalizacji sklepów internetowych współpracujących z Comarch ERP Optima.

Optymalizacja kodu i struktury strony w Comarch e-Sklep

Optymalizowanie serwisu internetowego to wieloetapowy, złożony proces obejmujący elementy związane zarówno z samą budową witryny, jej strukturą, jak i z treściami, które są na niej publikowane.

Działania SEO obejmują takie elementy jak:

Znacznik Title, czyli tytuł strony

Title, czyli tytuł strony pojawiający się w wynikach wyszukiwania to jeden z najważniejszych czynników wpływających na pozycje strony w rankingu Google. Treść znajdująca się w znaczniku <title> w sekcji <head> kodu strony jest analizowana i oceniana przez roboty wyszukiwarki podczas procesu indeksowania witryny.

Optymalizacja Title – wskazówki:

  • Wszystkie znaczniki <title> powinny być unikalne w obrębie całego serwisu,
  • Tytuły powinny zawierać słowa kluczowe, z których użytkownicy korzystają podczas wyszukiwania określonych produktów, usług, rozwiązań,
  • Najważniejsze słowa kluczowe (cieszące się największą popularnością) należy umieszczać na początku tytułu,
  • Title powinny zawierać element brandowy, wstawiony na końcu, np.

Pozycjonowanie sklepu internetowego – SEO w sklepie – Artefakt.pl

  • Optymalna długość tytułu wynosi od 55 do 70 znakami (opis do ok. 65-70 znaków wyświetla się w wynikach wyszukiwania, natomiast Google indeksuje zawartość Title do 200 znaków),
  • Idealnym rozwiązaniem jest tworzenie <title> dla każdej podstrony, jednak w przypadku dużych serwisów optymalizację można ograniczyć do najważniejszych podstron, a w przypadku innych zastosować automatyczne reguły, np.

nazwa strony – kategoria – element brandowy

  • W przypadku paginacji tytuł powinien zostać uzupełniony o numer danej podstrony, co pozwoli na uzyskanie unikalności Title. Numer najlepiej umieścić na końcu tytułu tuż przed marką.

W systemie Comarch z poziomu e-Sklepu można ustawić gotowe szablony dla konkretnych sekcji serwisu. Wspomniane ustawienia znajdziemy we sekcji „Wygląd sklepu”, a następnie „Strony”.

Możemy za pośrednictwem gotowych schematów ustawić np. <title> strony głównej:

a także <title> dla produktów, posiłkując się tagiem wewnętrznym Comarch (tj. @ProductName@), który rozpoznaje segment wspólny dla wszystkich produktów:

Meta tag Description – opis strony wpływający na klikalność wyniku wyszukiwania

Description to opis strony, który pojawia się pod adresem URL w wynikach wyszukiwania. Oficjalnie ten meta tag zlokalizowany w sekcji <head> kodu strony nie ma wpływu na pozycje w wyszukiwarce. Ma jednak znaczenie ze względu na klikalność wyników wyszukiwania. Atrakcyjne opisy pojawiające się w wyszukiwarce zachęcają użytkowników do zapoznania się z treścią strony.

Optymalizacja Description – wskazówki:

  • Wszystkie opisy powinny być unikalne w obrębie serwisu,
  • W Description warto zawrzeć najważniejsze słowa kluczowe, ponieważ jeśli użytkownik skorzysta z nich podczas wyszukiwania, frazy zostaną pogrubione w wyniku wyszukiwania, przyciągając uwagę użytkownika,
  • Optymalna długość opisu wynosi od 155 do160 zzs.

W panelu e-Sklepu możemy ustawić Description tylko dla strony głównej, ale aż dla 320 znaków:

Nagłówki i śródtytuły – porządek w strukturze treści

Nagłówki H1-H6 to znaczniki HTML, które pozwalają na uporządkowanie struktury treści na stronie internetowej. Wskazują zarówno użytkownikom, jak i robotom wyszukiwarki najważniejsze informacje. Wspierają także proces optymalizacji strony internetowej, a nagłówek H1 bezpośrednio wpływa na pozycje w wynikach wyszukiwania.

Optymalizacja nagłówków – wskazówki:

  • H1 to najważniejszy nagłówek służący do przekazania najistotniejszych informacji. Powinien pojawić się raz na danej podstronie. Warto go nasycić pozycjonowanymi słowami kluczowymi,
  • Należy zwracać uwagę na kolejność nagłówków w kodzie strony. Najpierw umieszcza się nagłówek H1, następnie H2, H3 itd. Prawidłowa hierarchia nagłówków pozwala wyszukiwarce odnaleźć się w strukturze treści opublikowanych na stronie,
  • W nagłówkach H2, H3 można zamieszczać długoogonowe frazy typu Direct Answer (np. co to jest pozycjonowanie), którymi użytkownicy coraz częściej posługują się w wyszukiwarce.

W panelu Comarch e-Sklep ma możliwości ustawienia nagłówków, trzeba wprowadzić zmiany bezpośrednio w kodzie strony.

Adresy URL – prosty dostęp do strony internetowej

Użytkownicy oraz roboty wyszukiwarek nie przepadają za długimi, skomplikowanymi i zawierającymi znaki specjalne adresami URL. Zdecydowanie trudniej jest zapamiętać oraz przeanalizować odnośnik składający się z parametrów, wielu ukośników, przypadkowych cyfr i liter. Rekomendowanym rozwiązaniem jest stosowanie tzw. przyjaznych adresów URL, czyli odnośników, które w krótki i jasny sposób określają zawartość danej podstrony serwisu.

Optymalizacja adresów URL – wskazówki:

  • W odnośnikach warto umieszczać słowa kluczowe najważniejsze dla danej podstrony,
  • Nie należy umieszczać znaków diakrytycznych, specjalnych oraz przecinków,
  • Adresy powinny składać się z małych liter,
  • Poszczególne elementy URL-a należy oddzielać „-”.

By zabezpieczyć stronę przed duplikacją wewnętrzną, zalecamy wybór jednej wersji adresu URL z prefiksem „www” lub bez prefiksu i konsekwentne używanie w linkowaniu wewnętrznym oraz eliminowanie ewentualnych kopii adresów poprzez wdrożenie przekierowań 301.

Przykłady przyjaznych adresów URL:

  • https://www.artefakt.pl/pozycjonowanie-stron,
  • https://www.artefakt.pl/blog/seo/jak-wykorzystac-user-generated-content.

Linkowanie wewnętrzne – wspieranie procesu indeksowania strony www

Linkowanie wewnętrzne umożliwia zarówno robotom wyszukiwarki, jak i użytkownikom sprawne poruszanie się po stronie internetowej, wspierając proces indeksowania witryny. Dobrze zoptymalizowane odnośniki wewnętrzne pozwalają również na bezproblemową nawigację w serwisie i kierowanie klientów do podstron, na których mogą dokonać konwersji.

Linkowanie wewnętrzne – wskazówki:

  • Linki wewnętrzne powinny odsyłać użytkowników i Googleboty do istniejących podstron,
  • Dobrze, aby każda podstrona serwisu została uwzględniona w linkowaniu wewnętrznym i zawierała odnośniki prowadzące do innych podstron,
  • Warto, aby kotwice odnośników (ang. anchor text) zawierały najważniejsze słowa kluczowe powiązane z podstroną, do której prowadzi dany odnośnik.

Sposoby na wdrożenie linkowania wewnętrznego to m.in.:

  • Menu nawigacyjne,
  • Ścieżka dostępu (tzw. breadcrumps),
  • Stronicowanie,
  • Boksy wspierające sprzedaż – cross-selling i up-selling,
  • Linkowanie śródtekstowe.

W panelu e-Sklepu można ustawić linkowanie wewnętrzne z wyłączeniem kategorii /produkty/ tak, aby adres URL był jeszcze bardziej przyjazny. Natomiast adresy URL w Comarch nie zawierają znaków diakrytycznych i są przyjazne.

Przekierowania 301, 302 i rel=”canonical” – porządkowanie struktury strony

Serwisy internetowe nie są stałymi „tworami”, ich struktura zmienia się razem z pomysłem na prowadzony biznes. Często zdarza się, że niektóre podstrony zostają usunięte ze struktury witryny, pojawiają się nowe, a listingi rozbudowują się o kolejne pozycje. W celu zachowania porządku zaleca się stosowanie:

  • Przekierowań 301 dla stron, które nie istnieją już w strukturze strony. Przenoszą one zarówno użytkowników, jak i roboty wyszukiwarek na aktywne podstrony,
  • Przekierowań 302, gdy zależy nam czasowym przekierowaniu użytkowników i roboty wyszukiwarek na inną podstronę,
  • Przekierowań kanonicznych pomagających uporać się z wewnętrzną duplikacją treści. Rel =”canonical” najczęściej stosowane jest w przypadku paginacji.

Przekierowania w systemie e-Sklep można wykonać za pośrednictwem gotowego modułu, który znajduje się w sekcji „Pozycjonowanie”, a następnie „HTTP 301”. Dzięki niemu możemy umieścić dowolną liczbę przekierowań 301:

Mapa serwisu – element wspierający proces indeksowania strony

Mapa strony to zestawienie odnośników prowadzących najczęściej do wszystkich podstron serwisu. Ułatwia robotom wyszukiwarek proces indeksowania witryny. Wyróżnia się dwa typy map:

  • w formacie XML – zawiera informacje o podstronach, filmach i pozostałych plikach znajdujących się w witrynie. Należy ją zgłosić w narzędziu Google Search Console, by wspierać indeksowanie serwisu,
  • w formacie HTML – podstrona serwisu, na której zebrane zostały odnośniki do najważniejszych sekcji i podstron witryny w formie uporządkowanej listy.

W systemie e-Sklepu możemy samodzielnie skonfigurować mapę serwisu w formacie .xml, wykorzystując do tego moduł „Mapa strony XML”, który znajduje się w sekcji „Pozycjonowanie”.

Optymalizacja zawartości strony w Comarch e-Sklep

Publikowanie autorskich oraz unikalnych treści (tekstów, plików graficznych i wideo) dodatkowo zoptymalizowanych pod wymagania wyszukiwarek internetowych to jeden z istotniejszych elementów pozycjonowania strony. Ciągła rozbudowa zawartości serwisu, jego poszczególnych sekcji, kategorii, kart produktów, prowadzenie bloga firmowego pomaga zdobywać stabilne pozycje w wynikach wyszukiwania.

Optymalizacja treści w serwisach internetowych

Google jest wyszukiwarką tekstową, co oznacza, że zawartość serwisu, słowa kluczowe i jej tematyka zostają ocenione przez roboty indeksujące przede wszystkim na podstawie treści opublikowanych w witrynie. Dobrze zoptymalizowane teksty stanowią wartość dodaną dla użytkowników serwisu oraz ułatwiają ocenę danej witryny i jej dopasowanie do zapytań użytkowników przez algorytmy wyszukiwarek.

Tworząc treści, należy pamiętać o:

  • Unikalności tekstu – nie wolno kopiować treści z innych serwisów internetowych oraz wewnątrz witryny,
  • Równomiernym nasycaniu tekstów słowami kluczowymi i ich odmianami istotnymi z punktu pozycjonowania,
  • Rozsądnym podejściu do zagęszczenia fraz w publikowanych treściach – zbyt częste występowanie słów kluczowych naraża serwis na karę za tzw. keyword stuffing (spamowanie frazami w treści),
  • Niestosowaniu tzw. cloakingu, czyli metody polegającej na prezentowaniu innej treści robotom wyszukiwarek niż użytkownikowi.

Jednocześnie należy dbać o ciągłą rozbudowę treści w serwisie. Google lubi strony, które w wyczerpujący i merytoryczny sposób wyjaśniają użytkownikom dane zagadnienie lub problem. Dobrze jest połączyć elementy SEO dotyczące optymalizacji treści ze strategią content marketingową. Przemyślany plan rozwoju contentu w serwisie można realizować poprzez:

  • Opisy produktów, usług, oferty,
  • Eksperckie artykuły,
  • Prowadzenie bloga firmowego,
  • Materiały wideo,
  • E-booki,
  • Grafiki i infografiki,
  • Teksty, tutoriale, recenzje produktów,
  • Oceny, opinie, komentarze użytkowników.

Wszystkie treści w serwisie powinny zostać zoptymalizowane. Koncentrowanie się wyłącznie na kluczowych podstronach może zmarnować potencjał do zwiększania widoczności serwisu, pojawiania się w wynikach wyszukiwania na długoogonowe zapytania lub prezentowania użytkownikowi treści mniej ofertowych, a bardziej informacyjnych i poradnikowych, które również mogą przekonać go do dokonania konwersji.

Optymalizacja grafiki w sklepie internetowym

Obecnie wyszukiwarki nie są w stanie zinterpretować treści obrazów ani ich dopasowania do tematyki treści lub podstrony, na której zostały zamieszczone. W związku z tym grafikę należy odpowiednio zoptymalizować, aby zwiększyć jej potencjał do generowania ruchu na stronie:

  • Nadać plikom graficznym nazwę nawiązującą do tematyki obrazów z uwzględnieniem słów kluczowych. Poszczególne wyrazy należy oddzielać myślnikami, np. buty-do-biegania.jpg.,
  • Uzupełnić atrybut „alt” (opis alternatywny), który wskazuje robotom wyszukiwarek zawartość danej grafiki. Tutaj również warto użyć frazy. Zawartość alta bezpośrednio wpływa na pojawienie się obrazu w wyszukiwarce grafiki. Przykład alt= „buty do biegania w terenie z bieżnikiem”,
  • Warto zamieścić krótki podpis pod grafiką, w którym dodatkowo wyjaśnimy, co znajduje się na obrazie,
  • W przypadku rozbudowanych serwisów dobrze jest stworzyć mapę XML grafik i zgłosić ją do indeksacji w narzędziu Google Search Console.

Obrazy to jedna z najbardziej angażujących form treści. Ich stosowanie nie tylko zwiększa atrakcyjność serwisu, ale także w przypadku sklepów internetowych może zadecydować o złożeniu zamówienia przez klienta.

Pozycjonowanie sklepu internetowego to działanie wymagające systematyczności

Efekty optymalizacji serwisu czasami są widoczne dopiero po dwóch, trzech miesiącach, a w niektórych przypadkach trzeba na nie poczekać nieco dłużej. Sukces zależy w dużej mierze od działań konkurencji oraz algorytmów wyszukiwarek zmieniających się na bieżąco. Proces pozycjonowania wymaga więc regularnych działań. Reoptymalizacja, czyli ponowny audyt serwisu i wdrożenie nowych zaleceń optymalizacyjnych powinny być częścią strategii zwiększania widoczności w internecie. Aktywne działanie w zakresie SEO przyniesie korzyści w postaci zwiększenia widoczności sklepu w organicznych wynikach wyszukiwania, przekładających się na ruch na stronie i współczynnik konwersji.

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Ebook – co to jest i jak wykorzystać go w content marketingu? 02.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Ebook – co to jest i jak wykorzystać go w content marketingu?

Cyfrowe publikacje oferują nie tylko wygodę czytania, ale również ogromne możliwości dla firm i twórców treści. E-booki są istotnym elementem współczesnego marketingu. Szczególny wzrost ich popularności związał się z wybuchem pandemii. Wg badań, aż 5% czytelników wybiera taki format książek. Czym dokładnie jest e-book oraz jak skutecznie wykorzystać go w strategii content marketingowej, aby przyciągnąć i zaangażować odbiorców? Sprawdzamy! Czytaj wiecej
crm co to jest 31.03.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Czym jest CRM i dlaczego jest niezbędny w sprzedaży?

Efektywne zarządzanie relacjami z klientami stało się nieodłącznym elementem sukcesu każdej firmy. CRM, czyli Customer Relationship Management, to narzędzie, które pozwala na lepsze zrozumienie potrzeb klientów, budowanie trwałych relacji oraz zwiększenie sprzedaży. Dzięki CRM, firmy mogą skuteczniej zarządzać danymi klientów, analizować ich zachowania i dostosowywać swoje działania marketingowe. W niniejszym artykule przyjrzymy się bliżej, czym dokładnie jest CRM i dlaczego jego wdrożenie jest niezbędne w procesie sprzedaży. Czytaj wiecej
5 typów treści, których prawdopodobnie nie używasz. Warto je znać! 20.03.2025 | czas czytania: 2:00 min | SEO

5 typów treści, których prawdopodobnie nie używasz. Warto je znać!

Content na stronach internetowych ma znaczenie dla SEO i pozycji w wyszukiwarkach. Łatwo jednak zapomnieć, że powinien być tworzony przede wszystkim dla internautów, a nie robotów. Tylko wtedy będzie działać. Blogi czy posty na Social Media to dziś podstawa. Jak sprawić, by content był bardziej kreatywny? Oto 5 rodzajów treści, które warto znać! Czytaj wiecej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt