Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSpis Treści
Teksty publikowane na stronie internetowej muszą być tak napisane, aby odgrywały jednocześnie dwie role:
Bardzo często kwestię sporną związaną z planowaniem i tworzeniem contentu stanowi długość tekstów. Właścicielom witryn coraz częściej zależy przede wszystkim na czytelności, przejrzystości i minimalizmie serwisu internetowego, co często utożsamiane jest z niewielką ilością treści. Takie podejście nie podoba się z kolei specjalistom SEO, którym zależy na rozbudowanych artykułach, dobrze ocenianych przez roboty wyszukiwarek.
Przy odpowiednim rozplanowaniu serwisu nie trzeba iść na kompromis w zakresie długości treści na stronie internetowej. Stosując odpowiednie boksy, fajnie formatując treść, wykorzystując dostępne wigdety, pola i segmenty na stronie internetowej, mamy możliwość zapełnienia jej wartościowym contentem zoptymalizowanym pod SEO. Dlatego też uwzględnienie tekstów już na etapie makiety witryny internetowej stanowi najlepsze rozwiązanie.
A teraz przejdźmy do konkretów – jak pisać teksty na stronę internetową, która dopiero powstanie? Rozpatrzyłam ten problem z dwóch punktów widzenia: właściciela witryny oraz copywritera.
Kompleksowy poradnik SEO copywritingu: Jak pisać teskty SEO
Idealnym rozwiązaniem, o którym już wspomniałam, jest zaplanowanie miejsca na treści na etapie projektowania serwisu internetowego lub nowej podstrony dodawanej do struktury witryny. Zawartość strony (w tym długość opublikowanego contentu) będzie zależała od kilku czynników:
Tak naprawdę wiele zależy od tego, co chcesz osiągnąć za pomocą nowej podstrony. Np. na Kontakcie pokazujemy klientowi dane kontaktowe i to w zupełności wystarczy. Natomiast w Ofercie trzeba dogłębnie opisać, jak świadczymy nasze usługi, jakie są jej zalety, czym się wyróżniamy. Można także zaprezentować informacje merytoryczne związane z zakresem naszej działalności, dzięki czemu wyjaśnimy, za co tak naprawdę użytkownik płaci.
Projektując content na stronie internetowej, zawsze także warto zastanowić się, jak możemy go w przyszłości rozbudować, jakie teksty mogą zainteresować użytkowników. Przemyśl następujące formy treści dodatkowych:
Kiedy już zaplanujesz strukturę treści, kolejny krok to jej opracowanie. Najlepiej, abyś przygotował ją samodzielnie, bo doskonale znasz się na swoim biznesie, wiesz, co interesuje Twoich klientów, jakie informacje są dla nich kluczowe. Nie martw się, że nie masz wystarczających umiejętności językowych lub lekkiego pióra – swój szkic tekstu zawsze możesz poddać profesjonalnej korekcie.
Do dyspozycji masz też drugą opcję – pisanie artykułów możesz powierzyć doświadczonemu copywriterowi. Pamiętaj jednak, że osoba tworząca treści nie siedzi w Twojej głowie i z pewnością będzie miała inną wizję na content. Dlatego jeśli nie przygotujesz dla niej żadnych wytycznych, musisz wziąć pod uwagę konieczność wprowadzenia poprawek, rozbudowania pewnych zagadnień, skrócenia innych.
Koniecznie przekaż także copywriterowi materiały – np. informacje o tym, jak długo działasz w branży, jakie masz doświadczenie, zdobyte certyfikaty itp.
W idealnym modelu powinieneś współpracować z copywriterem nad każdym tekstem – opiniować je, mówić otwarcie, co Ci się podoba, a co nie. Feedback jest ważny przy współpracy nad contentem, ponieważ pozwala twórcy treści poznać Twój sposób myślenia i postrzegania świata. A to daje szansę, że otrzymasz teksty, które porwą i Ciebie, i Twoich klientów.
Pisząc teksty na stronę internetową, która dopiero powstanie, musisz wykazać się dużą kreatywnością, znajomością branży, umiejętnością wczucia się w potrzeby grupy docelowej właściciela serwisu. Opracowanie nowych treści nie jest łatwym zadaniem, szczególnie gdy zleceniodawca nie przekazuje żadnych wytycznych, a jedyna informacja to lista fraz. W takim przypadku należy w pierwszej kolejności poprosić o sprecyzowanie wymagań dotyczących contentu. Jeśli nie uzyskasz konkretnej odpowiedzi, wtedy:
Osoby, które zamawiają treści na swoje strony internetowe i nie podają żadnych wytycznych, dzielę na dwie grupy:
Content na stronie internetowej zawsze wymaga indywidualnego podejścia. Niestety, wielu właścicieli witryn marginalizuje kwestię tekstów w serwisie, traktując ją po macoszemu. Niechęć do podania wytycznych często wynika z braku czasu lub też niechęci do rozbudowy treści, do czego zachęcają specjaliści SEO. Z tego względu przygotowując artykuły na puste podstrony lub witryny, nastaw się na liczne poprawki treści. Pamiętaj, że Twoja twórczość ma pomóc w realizacji celów biznesowych, więc niezdecydowany klient ma prawo wymagać porywającego contentu :).
Projektując serwis internetowy lub nową podstronę, na etapie tworzenia layoutu pomyślmy również o treściach – ich rozmieszczeniu, długości, wyglądzie. Dobrze zaplanowany content przynosi korzyści nie tylko z punktu widzenia pozycjonowania, ale także generowania konwersji. Sformatowane i zoptymalizowane teksty pomagają realizować cele biznesowe, na czym najbardziej zależy właścicielowi strony internetowej.