Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

11.12.2017 | czas czytania: 5 min | SEO | autor: Artefakt

Jak pisać teksty SEO? Poradnik SEO copywritingu

Jak pisać teksty SEO? Poradnik SEO copywritingu

Pisanie tekstów na strony internetowe to nie lada wyzwanie. Należy tak opracować temat, aby treść była interesująca dla użytkownika oraz zoptymalizowana pod wyszukiwarkę. Skuteczne teksty SEO pomagają poprawić widoczność serwisu w wynikach wyszukiwania i zaspokoić potrzeby informacyjne potencjalnych klientów, generując w ten sposób wartościowy ruch w witrynie. Jak osiągnąć sukces? Skorzystaj z poniższych wskazówek SEO copywritingu: Pomysł – Redakcja – Optymalizacja.

Pomysł na tekst

Wszystko zaczyna się od pomysłu na tekst. Zastanów się, o czym chcesz napisać, co jest ważne dla Twoich klientów, jakich informacji poszukują. Inspiracje możesz czerpać z wyszukiwarki, Google Trends lub stron konkurencji. Przy wyborze tematu kieruj się jego popularnością, którą sprawdzisz za pomocą narzędzi do analizy słów kluczowych, np. Keyword Plannera od Google. Przygotowując artykuł, od razu zwracaj uwagę na frazy, dzięki którym użytkownicy odnajdą Twój tekst wśród wielu innych treści w internecie.

Dobierz 2-3 najważniejsze słowa kluczowe

Przed rozpoczęciem pisania przeprowadź analizę słów kluczowych (tzw. keyword research). Za pomocą wspomnianego już Planera słów kluczowych oraz wielu innych narzędzi (np. Answer The Public lub Ubersuggest) wyszukaj frazy, które cieszą się wysoką liczbą wyszukiwań i są powiązane z tematem Twojego tekstu. Wybierz 2-3 główne wyrażenia nawiązujące do artykułu, które pojawią się kilkukrotnie w treści.

Wybierz frazy z długiego ogona

Poszukaj także długoogonowych słów kluczowych (tzw. frazy z długiego ogona lub long tail), które wyszukują użytkownicy. Tego typu wyrażenia dobrze jest wykorzystać jako śródtytuły – Ile gotować kaszę jaglaną?, Pomysły na przygotowanie kaszy jaglanej, Wartości odżywcze kaszy jaglanej. Zapytania internautów mogą stanowić ciekawe inspiracje na kolejne akapity artykułu.

Zaplanuj rozmieszczenie fraz w tytule, śródtytułach i treści

Słowa kluczowe należy umieścić w różnych miejscach w tekście – w tytule, śródtytułach, poszczególnych akapitach. Jeśli przed pisaniem zaplanujesz strukturę artykułu i uwzględnisz w niej rozmieszczenie fraz, później o wiele łatwiej przejdziesz przez etap optymalizacji tekstu pod SEO.

Ogranicz liczbę słów kluczowych!

Pamiętaj, że skuteczne teksty SEO muszą być wartościowe dla użytkowników. Jeśli w co drugim zdaniu wstawisz słowo kluczowe, tekst będzie się źle czytało, a ciągłe powtórzenia zniechęcą internautę do zapoznania się z całym artykułem. Postaw więc na kompromis – ograniczoną listę fraz, które umieścisz w różnych miejscach tekstu.

Redakcja tekstu na stronę internetową

Poznaj swoją grupę docelową, zanim napiszesz tekst. Jeśli są to specjaliści z branży, możesz posługiwać się językiem technicznym. Natomiast gdy kierujesz artykuł do osób niezaznajomionych z tematem, wybierz proste słownictwo i stosuj wiele porównań, aby użytkownicy zrozumieli to, co chciałeś przekazać. Redagując tekst, zwróć uwagę na:

Przyciągający uwagę tytuł

Tytuł i zajawka (lead) są elementami, które najczęściej decydują o tym, że internauta kliknie w nasz tekst, by się z nim zapoznać. Tytuł powinien przekazywać główną myśl treści SEO, prezentując ją w sposób ciekawy i wzbudzając zainteresowanie czytelnika. Angażujące tytuły mają formę pytań i rankingów:

  • Co to jest pozycjonowanie?
  • 5 wskazówek dotyczących optymalizacji serwisu
  • Jak zwiększyć widoczność w sieci? Poznaj 6 wskazówek!

Tytuł powinien być względnie krótki, zawierać słowa kluczowe najlepiej w dokładnym dopasowaniu i odzwierciedlać temat artykułu.

Długość tekstu i wyczerpanie tematu

Długie teksty na stronach internetowych są korzystne z punktu widzenia pozycjonowania, jeśli jest to wysokiej jakości, unikalny content. Wyszukiwarka Google premiuje serwisy z rozbudowaną treścią, w których w naturalny sposób wplecione są słowa kluczowe. Jednak nie należy na siłę tworzyć obszernego tekstu i powielać w nim tych samych informacji. Znaczenie ma również wyczerpanie tematu, czyli opisanie wszystkich kwestii istotnych z punktu widzenia użytkownika.

A teraz konkrety:

  • Tekst na stronę główną > 2500 zzs,
  • Tekst na podstronę kategorii > 2500 zzs,
  • Opis produktu > 1500 zzs.

 

Śródtytuły i akapity, czyli konstrukcja tekstu

Tekst SEO musi być odpowiednio sformatowany, aby przyniósł oczekiwany efekt. Nie twórz długich bloków tekstu – dziel je na akapity, wplataj śródtytuły, stosuj wypunktowania i pogrubienia. Przejrzyste artykuły są lepiej oceniane przez wyszukiwarkę. Lubią je także użytkownicy, ponieważ łatwiej się je czyta i nie męczą wzroku.

Naturalne rozmieszczenie fraz oraz stosowanie synonimów

Już na etapie redakcji nasycaj tekst słowami kluczowymi w dokładnym dopasowaniu i w odmianach. Korzystaj także z wyrazów bliskoznacznych – Google coraz lepiej rozpoznaje synonimy, np. sklep internetowy = sklep online, szafka nocna = stolik nocny itp. Frazy rozmieszczaj w różnych  miejscach w tekście, unikając schematów i „przemęczenia” treści słowami kluczowymi. Nie katuj użytkownika contentem przygotowanym pod wyszukiwarkę, w którym w każdym zdaniu będzie pojawiała się kluczowa fraza.

Unikalność treści

Inspiruj się, ale nie kradnij – takiej zasady powinni przestrzegać wszyscy copywriterzy i redaktorzy tekstów na strony internetowe. Google, a dokładnie algorytm Panda nie toleruje kopii treści, więc serwisy, które mają duplikaty, spadają w wynikach wyszukiwania. Unikalność i oryginalność treści jest ważna również z punktu widzenia pozyskiwania użytkowników. Internauci poszukują konkretnych informacji. Jeśli na kolejnej stronie będą poruszone te same kwestie, porzucą ją od razu. Staraj się więc tak rozwijać temat, aby zaprezentować go w wyjątkowy sposób i przemycić informacje, które nigdzie indziej się nie pojawiają.

Poprawność językowa

Literówki zdarzają się każdemu, a edytor tekstowy nie jest w stanie wyłapać wszystkich błędów. Po napisaniu tekstu koniecznie sprawdź go pod kątem poprawności językowej – skontroluj szyk zdań, interpunkcję, stylistykę. Nie rób tego od razu po zakończeniu redakcji – najlepiej siądź ponownie do tekstu na świeżo albo oddaj go w ręce innego redaktora lub korektora, który wyłapie błędy, których Ty nie zauważysz.

Optymalizacja treści pod SEO

I przechodzimy do ostatniego etapu redagowania treści na strony internetowe – optymalizacji. Jest to ważny krok w procesie przygotowywania SEO artykułów, wymagający doświadczenia i wiedzy dotyczącej pozycjonowania, a także pewnej umiejętności spojrzenia na tekst oczami użytkownika. Warto więc zadbać o takie elementy jak:

Nasycenie tekstu słowami kluczowymi

Podczas pisania tekstu nie zawsze zwracamy uwagę na frazy, chociaż jeśli o nich pamiętamy, późniejsza optymalizacja treści pod tym kątem nie będzie potrzebna. Niestety, nie ma współczynnika wskazującego, ile słów kluczowych może/powinno znaleźć się w dobrze zoptymalizowanej treści. Klientom zalecamy, aby frazy w dokładnym dopasowaniu, ich odmiany oraz wyrażenia z długiego ogona pojawiły się w każdym akapicie. W zależności od długości paragrafu, słowo kluczowe należy zamieścić raz, dwa razy lub kilkukrotnie.

W żadnym wypadku nie umieszczaj fraz w tekście po przecinku oraz w sposób nienaturalny, czyli w oderwaniu od kontekstu, sensu zdania lub niepoprawnie językowo. Zdania typu: Nasze metody pozycjonowania koszt obejmują wyłącznie efektywne działania. może zostać uznane przez wyszukiwarkę za niskiej jakości treść.

Unikalne wprowadzenie do tekstu (lead/zajawka)

Przygotuj unikalne, krótkie wprowadzenia do artykułu publikowanego na stronie. Niektóre systemy zarządzania treścią tworzą tzw. lead (zajawkę), zaciągając kilka pierwszych zdań tekstu. Powoduje to wewnętrzną duplikację treści i nie sprzyja pozycjonowaniu serwisu. Jeśli masz tylko taką możliwość, redaguj oryginalne opisy do listingów.

Poprawna struktura nagłówków

Śródtytuły oznaczaj nagłówkami od H1-H6, pamiętając o ich hierarchii. Jest to też doskonałe miejsce na wplecenie fraz, które ciężko jest zamieścić w formie naturalnej w artykule.

Obrazki i infografika z atrybutami alt

Tuninguj treść grafiką. Z banków zdjęć możesz pobrać obrazy i zamieścić je na swojej stronie. A infografikę wykorzystaj do przekazania najważniejszych informacji, danych liczbowych, wykresów, podsumowań. Zdjęcia pomagają pozyskać użytkowników z googlowskiej wyszukiwarki grafiki. Aby tak się stało, konieczne jest uzupełnienie atrybutu „alt”, opisującego robotom wyszukiwarki, co znajduje się na obrazie. Można tutaj przemycić słowa kluczowe odpowiadające tematyce grafiki.

Linkowanie wewnętrzne

Wykorzystaj artykuł do poprawy indeksowania serwisu, umieszczając linki do innych tekstów i podstron Twojego serwisu. Dzięki wewnętrznym odnośnikom skierujesz użytkowników do informacji, oferty, produktów, które mają dla Ciebie kluczowe znaczenie. Linki umieszczaj pod wyrażeniami powiązanymi z tematyką linkowanej podstrony. Pamiętaj o ustawieniu atrybutu rel=”follow”, dzięki któremu poprawisz działania SEO na swojej witrynie.

Przejrzysty adres URL

Przygotowuj przyjazne adresy URL, które podlinkowane np. w mediach społecznościowych lub na stronach internetowych dobrze się zaprezentują. Link do artykułu powinien być w miarę krótki, może zawierać słowa kluczowe, dzięki czemu stanie się elementem przekazującym użytkownikowi informację, czego dotyczy tekst.

Opracowanie metaznaczników

Optymalizacja tekstu pod SEO obejmuje również przygotowanie metaznaczników wyświetlanych w wynikach wyszukiwania – Title oraz Description. Tytuł strony jest jednym z czynników rankingowych, więc powinien zawierać słowa kluczowe. Z kolei opis witryny ma charakter marketingowy i zachęca do kliknięcia w link. Obecność fraz nie jest wymagana, ale dobrze jest je zamieścić – wyszukiwarka pogrubi je, by wskazać użytkownikowi, że pod danym linkiem znajduje się odpowiedź na jego zapytanie.

SEO Copywriting – sztuka pisania dla użytkownika i wyszukiwarki

Napisanie interesującego tekstu, który będzie dobrze zoptymalizowany pod SEO dla większości copywriterów stanowi wyzwanie. Potrzeba tutaj nie tylko umiejętności lekkiego pióra, ale również kreatywności i znajomości podstawowych zasad pozycjonowania. Teksty zamieszczane na stronach internetowych warto także analizować pod kątem ruchu, widoczności w wynikach wyszukiwania oraz potencjału do generowania konwersji. Dobry content nie obroni się sam – trzeba go aktualizować, odświeżać, a czasami i reoptymalizować.

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Wizytówki NAP 20.11.2024 | czas czytania: 5 min | SEO

Czym są wizytówki NAP SEO i jak mogą pomóc w pozycjonowaniu lokalnych biznesów?

NAP to anglojęzyczny skrót (Name, Adress, Phone) oznaczający dane adresowe przedsiębiorcy. Jak wykorzystać wizytówki NAP w lokalnym pozycjonowaniu działalności? Czytaj wiecej
Na jakiej zasadzie działa platforma Whitepress i jakie znaczenie ma dla SEO? 19.11.2024 | czas czytania: 5 | SEO

Na jakiej zasadzie działa platforma Whitepress i jakie znaczenie ma dla SEO?

Whitepress jest stroną, na której możemy optymalizować treści oraz automatyzować działania związane z Content Marketingiem, jak również współpracować na rzecz Influencer Marketingu. W zakresie platformy możemy znaleźć oferty skierowane do wszystkich, którzy prowadzą biznes internetowy. Whitepress opiera się również na współpracy z agencjami SEO, serwisami informacyjnymi oraz na prywatnych działaniach vlogerów, oraz blogerów. Czytaj wiecej
google lens 18.11.2024 | czas czytania: 6 | Aktualności

Google Lens – do czego służy Obiektyw Google?

W każdym telefonie, który pracuje na systemie Android czy iOS (iPhone), fabrycznie zainstalowane są już pewne aplikacje. Oprócz rejestru połączeń, wiadomości SMS, aparatu czy zegara możemy zobaczyć również ikony do programów stworzonych przez Google. Każdy użytkownik smartfona z pewnością kojarzy znaczek Dysku, Map lub Gmaila. Jednym z rozwiązań jest Google Lens, inaczej nazywany Obiektywem. Do czego w ogóle służy i jak działa? Jak używać Obiektywu? Na te pytania odpowiemy w poniższym artykule! Czytaj wiecej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt