Artefakt cares about Your privacy
In order to offer access to a secure, functional and attractive service, we use identifiers sent by your device and may store or read small text files (e.g. cookies) contained on your device. Based on your consent, we will process personal data, such as unique identifiers, information sent by end devices for personalization of advertisements and content, statistical demographic information for traffic measurement, we will also analyze the usefulness of certain solutions of the service, their performance in order to improve user satisfaction - hereinafter: your Data. By clicking "Accept all" you consent to the processing of your data in a broad way, including sharing it with third parties - a list of which can be found in the Privacy Policy. By clicking "Modify" you can make your choice of settings. By clicking "Necessary only," you refuse to consent to the use of optional settings and the transfer of additional data. You can make changes to your choices at any time by clicking the padlock button in the corner of the page. Regardless of your preference settings on our site, you can also manage your browser`s privacy settings. For more information about data processing, see our Privacy Policy.
Manage preferences
Select the consents of your choice
Necessary
Necessary scripts and data stored on the end device contribute to the security and usability of the website by enabling secure access to basic functions such as site navigation and access to specific areas of the website. The website cannot be properly displayed without this group.
Functionality
This is data used to personalize your use of our website and to remember choices you make while using our website. For example, we may use functional cookies to remember your language preferences or to remember your login information, making it easier for you to use the site.
Analytics
Scripts and data used to collect information to analyze site traffic and how users use the site, how they came to the site, and to create aggregate demographic statistics about users. Analytical cookies and similar technologies allow us to measure the effectiveness of actions taken and content presented.
Marketing
Scope responsible for displaying personalized ads that may be of interest to the user based on browsing history and habits and demographic criteria. Also, third-party files that, in conjunction with files installed while browsing other websites, profile the user, providing him or her with the marketing, advertising and retargeting content deemed most appropriate.
Personalize
Accept choices
Accept all

Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
20.03.2020 | czas czytania: 5:00 min | SEO | autor: Artefakt

Jak przygotować wartościowy i zgodny z SEO opis kategorii do sklepu internetowego? Poradnik opisywania kategorii produktów

Jak przygotować wartościowy i zgodny z SEO opis kategorii do sklepu internetowego? Poradnik opisywania kategorii produktów

Wielu właścicieli sklepów internetowych z dużą niechęcią podchodzi do redagowania opisów kategorii. Wychodzą z założenia, że na listingu użytkownika interesują jedynie estetycznie zaprezentowane produkty, które można przeglądać za pomocą użytecznych filtrów i opcji sortowania. Trudno się z tym nie zgodzić, jednak warto pamiętać, w jaki sposób potencjalni klienci trafiają na naszą stronę. Najczęściej sprowadza ich do nas wyszukiwarka Google, analizując, czy opublikowane treści odpowiadają zapytaniu internauty. Opisy kategorii znajdują się na jednym z pierwszych etapów generowania konwersji. Dobrze opracowane mogą także wspierać sprzedaż, wpływając pozytywnie na podjęcie decyzji zakupowej.

Rola opisów kategorii – SEO, konwersja, sprzedaż

Prześledźmy rolę opisów kategorii produktów na poszczególnych etapach ścieżki zakupowej klienta:

  • Pozyskanie ruchu z organicznych wyników wyszukiwania – Google jest wyszukiwarką tekstową. Opisy kategorii wskazują, czy strona pasuje do zapytania użytkownika,
  • Zaprezentowanie zawartości kategorii – czasami nazwa kategorii lub pierwsze pojawiające się użytkownikowi produkty jasno nie wskazują, co można w niej znaleźć. Opis doprecyzowuje asortyment, a klient zyskuje pewność, co pojawi się na danej podstronie,
  • Edukacja i przekazanie informacji dot. produktów – opisy kategorii mogą także odpowiadać na pytania internautów i rozwiewać wątpliwości dotyczące użytkowania produktów, ich cech czy zalet.

Treści opublikowane pod lub nad listingiem produktów wykorzystywane są także w celach związanych z rozplanowaniem architektury informacji oraz wspieraniem procesu pozycjonowania:

  • Ułatwienie nawigacji po sklepie (linkowanie wewnętrzne) – umieszczając odnośniki do innych kategorii lub podkategorii, można skierować zarówno użytkownika, jak i roboty wyszukiwarek do innych podstron serwisu,
  • Promowanie strony na zapytania długoogonowe – najlepiej konwertują użytkownicy wpisujący do wyszukiwarki frazy z tzw. długiego ogona (np. płyta indukcyjna do zabudowy Amica), którzy są już zdecydowani na zakup określonych produktów.

Większość dużych sklepów internetowych inwestuje w rozbudowane teksty publikowane na stronach kategorii, dlatego aby nie pozostać w tyle, warto również podążać za tym trendem.

Redagowanie i optymalizowanie pod SEO treści na kategorie w sklepie online

Przejdźmy zatem do sedna, czyli konkretnych wytycznych i wskazówek dotyczących przygotowania opisów kategorii. Zabierając się do pisania, musimy mieć z tyłu głowy dwie postaci: użytkownika oraz robota wyszukiwarki. Najbardziej skuteczne teksty to takie, które wypozycjonują nasz serwis na ważne dla nas frazy, a następnie przekonają do dokonania konwersji. By tego dokonać, należy zwrócić uwagę na 3 aspekty: UX, merytoryczność oraz SEO.

UX a SEO – poszukiwanie idealnego miejsca na stronie na opis kategorii

Strona kategorii to miejsce, w którym użytkownik podejmuje decyzję o bliższym poznaniu poszczególnych produktów. Z tego względu dużą uwagę należy poświęcić na zaprojektowanie listingu zachęcającego do przeglądania dostępnego asortymentu – wyraźne zdjęcia, filtry i sortowanie mają istotne znaczenie. Gdzie pośród tych wszystkich użytecznie zaplanowanych elementów zamieścić opis?

Specjalista SEO powie, że treść powinna znajdować się jak najwyżej w kodzie strony, czyli najlepiej nad listingiem produktów. Z kolei osoby odpowiedzialne za UX serwisu będą nalegały, aby na początku pojawiły się kafelki z produktami odpowiedzialne za generowanie konwersji. W takim przypadku trzeba pójść na kompromis i zmieść w tzw. above the fold (części strony, która pojawia się użytkownikowi na ekranie bez skrolowania) zarówno opis, jak i listing produktów.

Biorąc pod uwagę kwestie użyteczności i SEO, mamy do wyboru następujące rozwiązania dotyczące lokalizacji opisu na stronie kategorii:

  • Krótki tekst nad listingiem i dłuższy pod,

Opis kategorii zamieszczony w above the fold w sklepie Scandi Poster

Kontynuacja treści na kategorii w Scandi Poster

  • Krótki tekst nad listingiem i przycisk Czytaj więcej,

Treść na kategorii w sklepie Świat-Obrazów.pl

  • Tekst w sitebarze obok listingu produktów (najmniej polecana opcja).

Opis kategorii na stronie Domodi

Jeśli kwestie związane z użytecznością sklepu internetowego mają dla nas największe znaczenie i nie chcemy psuć układu listingu blokiem tekstu, warto zdecydować się na dodanie treści poniżej kafelków z produktami. Lepiej zamieścić zoptymalizowany pod SEO opis nieco niżej w strukturze strony niż w ogóle z niego zrezygnować.

Opis kategorii pod listingiem produktów w sklepie eobuwie.pl

Optymalizacja opisu kategorii pod SEO

Przygotowując opisy kategorii, aby wspierały proces pozycjonowania strony, należy wziąć pod uwagę następujące kwestie:

  1. Długość opisu – nie istnieją ściśle określone wytyczne dotyczące obszerności treści publikowanych na kategoriach produktów. Należy przyjąć zasadę, że nasz opis powinien być co najmniej tak samo długi jak teksty znajdujące się w konkurencyjnych serwisach pojawiających się w TOP10,

Więcej informacji:

Krótkie czy długie teksty na stronie internetowej?

  1. Unikalność treści – opis każdej kategorii musi być unikalny. Nie wolno zamieszczać takich samych tekstów na poszczególnych podkategoriach naszego serwisu ani posiłkować się treściami udostępnianymi przez producentów, a tym bardziej przez konkurencję! Duplikaty nie tylko nie wspierają procesu pozycjonowania, ale dodatkowo mogą zaszkodzić widoczności naszej domeny w organicznych wynikach wyszukiwania,

Więcej informacji znajdziesz w poradnikach dotyczących duplicate content:

Wewnętrzna duplikacja treści

Duplicate content – kompleksowy poradnik o zewnętrznej duplikacji treści

  1. Tematyka tekstu – redagując opisy kategorii, należy skoncentrować się na ogólnym zaprezentowaniu zawartości danego działu bez wdawania się w szczegóły dotyczące samych produktów lub podkategorii asortymentowych, które zostaną opisane na odrębnych podstronach serwisu,
  2. Struktura treści – tekst dzielimy na akapity (nie dłuższe niż 500-600 zzs),
  3. Nagłówki H1-H3 – stosujemy śródtytuły wskazujące użytkownikom, o czym będą traktowały poszczególne sekcje treści. Z punktu widzenia SEO należy zastosować na stronie jeden nagłówek H1 (uzupełniając go o najważniejsze słowo kluczowe) oraz nagłówki H2 i H3 (również wzbogacone o frazy ogóle lub z długiego ogona),

Więcej informacji:

Poprawna hierarchia nagłówków

  1. Słowa kluczowe – skuteczne opisy kategorii powinny zawierać słowa kluczowe w dokładnym dopasowaniu (np. buty do biegania) oraz w odmianie (butom do biegania), na które pozycjonujemy nasz serwis i którymi posługują się internauci podczas wyszukiwania interesującego ich asortymentu,

Wytyczne dot. fraz:

  • nie upychamy słów kluczowych na siłę,
  • brak konkretnych wytycznych dot. nasycenia treści – można przyjąć ogólną zasadę: 1 fraza w dokładnym dopasowaniu na 1000 zzs,
  • frazy muszą ściśle pasować do danej kategorii produktowej,
  1. Frazy z długiego ogona – kilkuwyrazowe słowa kluczowe mają największy potencjał do generowania konwersji, ponieważ stosują je użytkownicy przekonani do zakupu określonego asortymentu. Takie wyrażenia warto umieszczać np. w nagłówkach,
  2. Grafika – długie opisy warto wzbogacić tematyczną grafiką. Pamiętajmy o uzupełnieniu atrybutu alt obrazka słowami kluczowymi,
  3. Formatowanie treści – tekst na podstronie kategorii powinien pasować do ogólnie przyjętej koncepcji estetycznej (justowanie lub nie, stosowanie nagłówków o określonej wielkości, dobór czcionki itp.). W miarę możliwości w treści należy stosować wypunktowania, tabele, pogrubienia (boldujemy fragmenty ważne z punktu widzenia użytkownika, nie pogrubiamy fraz!),
  4. Linkowanie wewnętrzne – opisy kategorii warto także wykorzystać w odsyłaniu użytkowników i robotów wyszukiwarki do innych podstron serwisu. Warto linkować:
    • Z głównej kategorii do podkategorii,
    • Z podkategorii do kategorii głównej,
    • Do kategorii uzupełniających na zasadzie cross-sellingu (np. z kategorii rowery szosowe do kategorii koła do rowerów szosowych),
    • Z kategorii głównej do podstron producentów itp.

*Uwaga na kanibalizację!

Pisanie treści na kategorie produktowe wymaga przede wszystkim odpowiedniego rozplanowania słów kluczowych, którymi będą nasycane poszczególne podstrony. Jeśli np. wszystkie podkategorie z kategorii kobieta w sklepie online z ubraniami zostaną uzupełnione o ogólne wyrażenie odzież damska, może powstać zjawisko kanibalizacji fraz.

W takiej sytuacji w wynikach wyszukiwania pojawi się podstrona, nie do końca dopasowana tematycznie do hasła wpisanego przez użytkownika. To spowoduje wydłużenie ścieżki zakupowej, a także rywalizację pomiędzy podstronami o pozycje w wyszukiwarce i wartościowy ruch.

Więcej o kanibalizacji: www.artefakt.pl/blog/seo/kanibalizacja-slow-kluczowych

Uwzględnienie merytoryczności w tekstach na kategoriach

Opracowując opisy kategorii, nie należy również zapominać o użytkownikach i ich potrzebach informacyjnych, a także dopasowaniu tekstów do pozostałych treści znajdujących się już w serwisie. Wielu właścicieli internetowych biznesów traktuje taki content po macoszemu, upatrując w nim jedynie korzyści dla SEO. A to błąd – warto wykorzystać go również do generowania konwersji.

  • Merytoryczność opisów kategorii – ogólne teksty mające na celu wypozycjonowanie podstrony na określone frazy z pewnością nie zostaną uznane za wartościowe przez użytkowników. Należy skoncentrować się na zaprezentowaniu posiadanego asortymentu,
  • Konkretność informacji – klienci lubią otrzymywać najważniejsze informacje, które przekonają ich do dokonania zakupu, np. rodzaj produktów, ich przeznaczenie, cechy wyróżniające. Pamiętajmy, aby jednak nie wchodzić za bardzo w szczegóły dotyczące poszczególnych towarów, a skupić się na zrobieniu swoistego przeglądu kluczowych wyróżników oferty,
  • Wskazanie na przewagę konkurencyjną – opowiedzmy także klientom, w czym nasz sklep jest lepszy od innych platform sprzedażowych, dlaczego warto kupić buty Adidas u nas, a nie oficjalnej stronie marki,
  • Call to action – zachęcajmy do przeglądania produktów, zadawania pytań obsłudze klienta,
  • Styl i język tekstu – uspójnijmy komunikację we wszystkich treściach na stronie: zawsze zwracajmy się na Państwo/Ty, stosujmy wyrażenia oddziałujące na emocje, wykorzystajmy lub też zrezygnujmy z barwnych opisów.

Skuteczne opisy kategorii wymagają spojrzenia na nie oczami klientów – zastanówmy się, jakich informacji poszukuje użytkownik i co przekona go do dalszej interakcji z naszym sklepem internetowym.

Jakie kategorie w sklepie internetowym warto opisać?

W pierwszej kolejności należy zająć się przygotowaniem treści dla kluczowego asortymentu. Jeśli zależy nam na zwiększeniu widoczności serwisu na frazy związane z odzieżą damską do biegania, poświęćmy czas na opisanie podstron z butami, legginsami/spodenkami, topami/koszulkami, bluzami itd. Następnie na tapetę powinniśmy wziąć kolejne działy naszego sklepu, wypełniając wszystkie wartościowymi i zoptymalizowanymi pod SEO tekstami. Nie zapomnijmy także o kategoriach ogólnych/zbiorczych takich jak:

  • Kobieta / Mężczyzna / Dziecko,
  • Kuchnia / Łazienka / Jadalnia,
  • Perfumy / Make-up / Pielęgnacja paznokci.

Czasami może także zajść potrzeba opisania dodatkowych, do tej pory niefunkcjonujących w strukturze strony kategorii. Ich stworzenie wynika z fraz, którymi posługą się użytkownicy podczas wyszukiwania. Przykładem mogą być np. złożenia: typ asortymentu + producent (buty do biegania Nike). Takie twory nie muszą być widoczne dla użytkownika z poziomu głównej kategorii, ale ich obecność w strukturze sklepu wspiera mocno proces pozycjonowania na konkretne frazy.

Skuteczne opisy produktów – poszukiwanie złotego środka pomiędzy SEO, UX i wartościowością treści

Pisanie opisów kategorii nie należy do najłatwiejszych zadań. Redagując ciekawą dla użytkowników treść, z tyłu głowy musimy mieć słowa kluczowe, uwzględnienie linkowania wewnętrznego oraz stosowanie nagłówków. Kolejnym problemem może okazać się zamieszczenie 5, 6 czy nawet 10 tysięcy znaków ze spacjami na podstronie tak, aby nie przytłoczyć nią listingu produktów. Im poważniej podejdziemy do zaplanowania contentu na kategoriach, tym lepszy efekt osiągniemy, nawet bez konieczności pójścia na kompromis.

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Jak napisać dobre case study na stronę firmową? 07.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Jak napisać dobre case study na stronę firmową?

Czy Twoja firma ma wspaniałe historie sukcesu, które warto opowiedzieć? Chcesz przyciągnąć nowych klientów, pokazując, jak pomagasz innym osiągać cele? Case study to idealne narzędzie, by to zrobić. Ale jak napisać takie, które naprawdę przyciągnie uwagę i przekona potencjalnych klientów? W tym artykule pokażemy Ci krok po kroku, jak stworzyć case study, które będzie nie tylko interesujące, ale i skuteczne. Czytaj wiecej
Co to jest KPI i jak mierzyć efektywność działań? 04.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | Analityka

Co to jest KPI i jak mierzyć efektywność działań?

Masz wrażenie, że Twoje działania w firmie nie przynoszą oczekiwanych rezultatów? Czujesz się zagubiony w morzu danych i nie wiesz, jak ocenić efektywność swoich działań? Nie jesteś sam. Wiele osób boryka się z tym problemem. Na szczęście istnieje skuteczne narzędzie, które może Ci pomóc – KPI. W tym artykule dowiesz się, czym są Kluczowe Wskaźniki Efektywności i jak z ich pomocą mierzyć sukces swoich działań. Dzięki temu zyskasz jasny obraz sytuacji i będziesz mógł podejmować lepsze decyzje biznesowe. Czytaj wiecej
Ebook – co to jest i jak wykorzystać go w content marketingu? 02.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Ebook – co to jest i jak wykorzystać go w content marketingu?

Cyfrowe publikacje oferują nie tylko wygodę czytania, ale również ogromne możliwości dla firm i twórców treści. E-booki są istotnym elementem współczesnego marketingu. Szczególny wzrost ich popularności związał się z wybuchem pandemii. Wg badań, aż 5% czytelników wybiera taki format książek. Czym dokładnie jest e-book oraz jak skutecznie wykorzystać go w strategii content marketingowej, aby przyciągnąć i zaangażować odbiorców? Sprawdzamy! Czytaj wiecej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt