Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSpis Treści
Wyszukiwarka nie służy jedynie do znalezienia odpowiedzi na konkretne pytania lub wątpliwości. Może także podpowiedzieć, jakich informacji poszukują użytkownicy, co ich interesuje i absorbuje. W tym celu należy po prostu wpisać początek hasła lub frazy, które chcemy zbadać, a autopodpowiedzi Google wskażą powiązane wyrażenia.
Warto również zweryfikować, jakie treści pojawiają się w wyszukiwarce jako odpowiedź na wpisane przez nas hasło. W ten sposób można zaobserwować, jak inni podchodzą do naszej branży lub tematu, którym chcemy się zająć. Wyniki wyszukiwania (a w szczególności dalsze strony wyszukiwarki) to prawdziwa kopalnia pomysłów na artykuły na bloga firmowego.
Google Trends (trends.google.pl/trends/?geo=PL) to narzędzie powszechnie wykorzystywane do poszukiwania tematów na bloga firmowego przez blogerów, content marketerów i copywriterów. Dane o popularności i trendach dotyczących poszczególnych zapytań otrzymujemy wprost od wyszukiwarki Google, co sprawia, że aplikacja staje się wartościowym źródłem inspiracji. Po wpisaniu wybranego przez nas hasła otrzymujemy powiązane z naszym słowem kluczowym tematy zdobywające popularność w sieci.
Google Trends pomaga w znalezieniu pomysłów zarówno na evergreenowe wpisy na bloga, przynoszące ruch w długim okresie, jak i na artykuły sezonowe, które warto uwzględnić w strategii content marketingowej.
Kolejnym narzędziem należącym do tzw. generatorów pomysłów jest Answer The Public. Aplikację wykorzystują przede wszystkim osoby zajmujące się optymalizacją strony internetowej oraz copywriterzy w celu nasycenia treści semantycznymi słowami kluczowymi. Hasła i wyrażenia prezentowane przez narzędzie to gotowe do zastosowania tytuły i śródtytuły w tekstach blogowych. Wystarczy pobrać listę fraz w pliku CSV, sprawdzić ich popularność, dopisać koncepcję na treść, by mieć już przygotowany wstępny plan strategii content marketingowej na kilka kolejnych miesięcy.
Podczas pozycjonowania strony internetowej specjaliści SEO wspierają się narzędziami służącymi do keyword researchu, identyfikując wyrażenia, które użytkownicy wpisują do wyszukiwarki, aby znaleźć określone usługi lub produkty. Wśród słów kluczowych można znaleźć wiele inspiracji na wpisy na bloga firmowego. Szczególnie cenne będą długoogonowe frazy (kilkuwyrazowe hasła) doprecyzowujące intencje internautów – artykuły blogowe to doskonałe miejsce na ich umieszczenie.
Narzędzia do analizy słów kluczowych, którymi warto zainspirować się podczas przygotowywania planu publikacji to:
Zainteresuj się także tym, co dzieje się na Twojej stronie internetowej, przeglądając statystyki Google Analytics. Po pierwsze przejrzyj, które wpisy na blogu cieszą się największą popularnością – na tej podstawie możesz przygotować listę podobnych artykułów. Po drugie sprawdź, co się dzieje w Twojej wewnętrznej wyszukiwarce – zapytania wpisywane przez użytkowników to również cenne źródło informacji o ich potrzebach informacyjnych. Po trzecie zidentyfikuj teksty, na których użytkownicy nie spędzają zbyt wiele czasu – to może oznaczać, że artykuł nie jest wyczerpujący lub nie odpowiada oczekiwaniom czytelnika. Zastanów się nad jego redakcją, rozszerzeniem treści, dodaniem ciekawych multimediów.
Quora (quora.com) to serwis społecznościowy typu pytanie – odpowiedź (Q&A) poświęcony prowadzeniu merytorycznych dyskusji. Moderatorzy portalu bardzo dużą wagę przykładają do jakości prowadzonych rozmów, mocno kontrolując wpisy publikowane przez użytkowników. Dzięki temu nie natrafimy tutaj na hejt i komentarze mające na celu jedynie zszarganie reputacji danego przedsiębiorstwa.
Przeglądając Quora, z łatwością dotrzemy do tematów interesujących użytkowników. Warto się nimi zainspirować w przygotowywaniu harmonogramu bloga.
Buzzsumo (buzzsumo.com) to aplikacja, która prezentuje, jak interesujący nas temat został opisany przez serwisy pojawiające się w wynikach wyszukiwania. Oprócz samych danych z „SERP-ów” – Title, adresu URL, daty publikacji, dowiemy się również, czy artykuł był udostępniany w social media (Facebook, Twitter, Reddit), jakie linki do niego prowadzą oraz jaki jest wynik evergreen score.
Narzędzie dostarcza sporo informacji dotyczących trendów, podobnych zapytań, powiązanych haseł, więc z powodzeniem można je wykorzystać podczas tworzenia strategii content marketingowej bloga firmowego.
Podczas poszukiwania inspiracji na tematy blogowe możesz skorzystać z tzw. generatorów pomysłów. Są to aplikacje, które najczęściej do wpisanego przez nas hasła dodają utarte wyrażenia, np. 18 książek o content marketingu wartych przeczytania. Takie tematy, choć oklepane, zawsze można wykorzystać do stworzenia własnych, bardziej oryginalnych wpisów blogowych.
Polecamy dwa anglojęzyczne generatory pomysłów:
Narzędzia pomagające w poszukiwaniu tematów na bloga firmowego opierają się głównie na frazach wpisywanych przez użytkowników do wyszukiwarki. Inspiracji blogowych warto poszukać także we własnych zasobach i innych miejscach w internecie. Pomysły można znaleźć również:
Rozwój bloga firmowego nigdy nie jest łatwym zadaniem. Po czasie wydaje się, że wszystkie tematy zostały już opisane, a brak gotowych pomysłów może skutecznie podcinać skrzydła do dalszej pracy nad contentem. Staraj się nie popadać w utarte schematy i poszukiwać inspiracji w różnych miejscach, a w szczególności wsłuchuj się w potrzeby swoich klientów.