Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSpis Treści
Mówi się, że obecnie istnieje ponad 200 różnych czynników mających wpływ na ranking w wyszukiwarce. Jednak dokładną liczbę oraz siłę tych czynników zna tylko Google, a środowisko specjalistów SEO zdołało rozpoznać jedynie część z nich. O tym, czym są czynniki rankingowe i które działania warto podjąć już na samym początku, dowiesz się z poniższego artykułu.
Czynniki rankingowe to elementy, które mają wpływ na widoczność serwisu oraz na zmianę pozycji w wyszukiwarce Google. Dzielimy je na czynniki on-site oraz czynniki off-site. Liczba oraz waga danych czynników zmienia się wraz z rozwojem algorytmów Google. Przystępując do optymalizacji strony internetowej, warto zacząć od przeanalizowania serwisu pod kątem tych czynników i dostosowanie ich do wytycznych Google. Poniżej zostaną opisane najważniejsze czynniki, które mają kluczowe znaczenie na to, aby serwis zaistniał w wynikach wyszukiwania na konkretne słowa kluczowe. Niedostosowanie się do tych wytycznych zmniejsza realne szanse na osiągnięcie zadowalających wyników.
Czynniki rankingowe off-site – są to wszelkie działania rankingowe wykonywane poza obrębem serwisu. Czynniki te mają wpływ na zwiększenie autorytetu i wiarygodności domeny, a co za tym idzie, na wzrost pozycji w wyszukiwarce. Do tych czynników należą:
Budowanie profilu linków zwrotnych to proces pozyskiwania linków z zewnętrznych domen w celu zwiększenia mocy domeny linkowanej. Im większa siła linków zewnętrznych prowadzących do serwisu, tym większe szanse na osiągnięcie lepszych pozycji w Google. Link building jest wymagającym procesem i konieczna jest tutaj znajomość kilku ważnych zasad, o których piszemy w artykule – Budowanie profilu linków zwrotnych.
Ten czynnik rankingowy uzależniony jest w głównej mierze od profilu linków zwrotnych. Wszelkie wzmianki o domenie, polecenia, opinie na różnego typu forach internetowych będą wyjątkowo dobrze odbierane przez Google i będą wzmacniały autorytet strony.
Jeżeli masz problem z widocznością serwisu, warto przeanalizować historię wykupionej domeny. Takie działanie powinno być wykonywane na etapie jej wyboru. Należy pamiętać, że Google ma zapisane informacje odnośnie do wcześniejszej działalności prowadzonej pod tą domeną, o ruchu na stronie, tematyce i wszelkich podejmowanych działaniach. Dlatego tak ważne jest, aby przed zakupem upewnić się, że domena posiada czystą, wartościową historię.
Świadomość marki wpływa na zwiększenie ruchu w obrębie serwisu zarówno poprzez wejścia bezpośrednie (direct), jak i wejścia z wyszukiwarki Google. Zwiększony ruch na stronie z różnych kanałów ma przełożenie na wzrost pozycji z uwagi na zainteresowanie samą marką. Dodatkowo dzięki budowaniu świadomości marki zwiększamy możliwość na pojawienie się naturalnych odnośników w postaci poleceń i opinii. Komentarze i wpisy generowane przez użytkowników są szczególnie dobrze odbierane przez roboty indeksujące.
Czynniki rankingowe on-site – obejmują wszystkie działania rankingowe wykonywane na stronie internetowej. Pozycje w wyszukiwarce Google zależą w dużej mierze od stopnia optymalizacji serwisu. Działania rankingowe w obrębie serwisu obejmują optymalizację technicznych aspektów SEO oraz optymalizację treści.
Dokładnie przemyślana budowa strony oraz struktura kategorii w menu są pierwszym i najważniejszym krokiem do osiągnięcia wyników w wyszukiwarce Google. Szczególnie dobrze oceniania jest czytelność i łatwość poruszania się po serwisie.
Adresy URL w obrębie całego serwisu powinny być ujednolicone i przyjazne SEO – co to znaczy? Zadbaj o to, aby:
Jednym z ważniejszych czynników rankingowych na stronie internetowej są metatagi tytułowe, które określają zawartość strony w wyszukiwarce. Tagi te powinny nawiązywać do zawartości strony, zachęcać do wejścia na nią oraz nakierowywać roboty indeksujące za pomocą umieszczanych w tytułach słów kluczowych. Metatagi tytułowe umieszczone w kodzie strony wpływają na dopasowanie wyników wyszukiwania dla konkretnych zapytań.
Grafiki to nie tylko ładnie wyglądający element na stronie, który przyciąga uwagę użytkowników. Zadbaj o ich odpowiednią wagę, rozmiar oraz format. Zaleca się, aby:
Doświadczenia użytkowników i funkcjonalność serwisu odgrywa coraz większą rolę nie tylko w ocenie strony przez użytkowników, ale również pod kątem tworzenia rankingu Google. Czynniki UX, które mają wpływ na ranking, to wcześniej opisana optymalizacja grafik, budowa i struktura strony oraz menu, dostosowanie do urządzeń mobilnych, szybkość strony, nawigacja na stronie i wiele innych czynników obecnych na ścieżce konwersji.
Czynniki behawioralne – ruch na stronie z wejść bezpośrednich, czas spędzony na stronie, liczba odwiedzonych podstron na sesję, współczynnik odrzuceń. Jeśli Google miałoby oceniać serwisy na podstawie tych wskaźników, każda witryna musiałaby posiadać kod śledzenia Google Analytics, aby wyszukiwarka miała dostęp do danych o zachowaniach użytkowników.
Pamiętajmy, że czynników behawioralnych nie można jednoznacznie interpretować i wnioskować, że współczynnik odrzuceń na poziomie 80-90% w każdym przypadku oznacza niską jakość witryny. Wskaźnik należy analizować w kontekście branży, struktury serwisu i jego celu. Np.:
Dostosowanie serwisu do urządzeń mobilnych jest jednym z głównych czynników rankingowych. W obecnych czasach strona powinna działać bez zarzutów na każdym urządzeniu. Responsywność strony to podstawa, a szczególnie dużo mówi się o podejściu mobile-first, czyli projektowaniu stron w pierwszej kolejności dla urządzeń mobilnych.
Jak optymalizacja nagłówków wpływa na ranking? Umieszczanie słów kluczowych w nagłówkach jest dobrym wyznacznikiem dla robotów, aby to właśnie ta strona wyświetlała się na dane zapytanie. Jak wszystko w SEO, tak i to należy robić z głową:
Treści napchane słowami kluczowymi nie rankingują w wyszukiwarce. Sztuczna inteligencja jest na tyle rozwinięta, że z łatwością potrafi rozpoznać treść, która niesie wartość dla użytkownika. O tym pamiętaj:
Unikaj używania tych samych treści na kilku podstronach w obrębie serwisu oraz poza nim. Każda strona musi zawierać unikatową treść. Tworzenie zduplikowanych treści ogranicza widoczność serwisu i obniża jego wiarygodność.
Google docenia treści pisane przez ekspertów w danej dziedzinie, treści pisane dla użytkowników, unikatowe i wyczerpujące temat. Wiarygodność i eksperckość to szczególny wyznacznik dla Google, szczególnie w branżach mających wpływ na zdrowie i życie człowieka oraz podejmowane przez niego decyzje.
Obecnie cenione jest wyczerpanie tematu, dzięki czemu użytkownik może znaleźć odpowiedzi na wszystkie pytania związane z danym tematem w jednym miejscu. Mimo to wciąż bardziej liczy się jakość, a nie ilość. Wyczerpanie tematu nie wiąże się z „laniem wody”. Opisuj dane zagadnienie konkretnie, aby użytkownik nie miał problemu ze zrozumieniem przekazu treści. Nie ma sensu nadpisywanie treści, jeżeli dalsze rozwijanie tematu nie niesie już żadnej wartości.
Odpowiedni podział treści na akapity, sekcje i nagłówki to bardzo ważny element budowania contentu na stronie. Ściany tekstu nie są pozytywnie odbieranie przez Google, ani też chętnie czytane przez użytkowników. Ważniejsze fragmenty warto podkreślić, wyboldować bądź w jakikolwiek sposób wyróżnić.
Od 2021 roku dodatkowym czynnikiem rankingowym, o którym dość głośno informowało Google, jest Core Web Vitals. Są to wskaźniki oceniające szybkość strony, a ich głównym zadaniem jest poprawa wrażeń użytkowników. Za pomocą CWV mierzone są m.in.:
Nie lubimy marnować czasu na czekanie i chcemy mieć wszystko zrobione na już, a przy obecnych zasobach, jakie oferuje nam Internet, możemy sobie pozwolić na przebieranie w ofertach. Dlatego tak ważne jest sprawne i szybkie funkcjonowanie Twojej witryny, aby nie dawać użytkownikowi powodu do wybrania konkurencji.
Im starsza domena, tym większy ma autorytet. Według badań większość domen znajdujących się w TOP 10 to domeny o aktywności dłuższej niż 3 lata. Oczywiście na autorytet domeny wpływają również czynniki takie jak rozbudowany profil linków oraz świadomość marki w Internecie. Niemniej jednak wiek domeny wpływa na ranking Google – przy podobnej optymalizacji i stanie technicznym dwóch witryn lepiej może zostać oceniona strona ze starszą domeną.
Podczas pozycjonowania strony można jeszcze się spotkać z czynnikami rankingowymi bądź pojęciami, które niegdyś odgrywały ogromną rolę w pozycjonowaniu. Są to czynniki historyczne, których optymalizacja obecnie nie wpłynie już na zmianę pozycji serwisu. Do najpopularniejszych z nich należą:
Słowa kluczowe umieszczane w meta tagu sekcji <head> oceniane były podobnie jak obecnie meta title czy nagłówki H1. Analizując strony, można jeszcze dość często spotkać się z dodanym metatagiem, aczkolwiek nie ma on już żadnego wpływu. Co więcej, dodawanie dużej liczby meta-keywords do kodu strony może zostać odebrane jako spam i wpłynąć negatywnie na widoczność w wyszukiwarce.
Podobnie jak meta-keywords meta description również jest tagiem html umieszczanym w sekcji <head> strony. Meta description jest opisem (zajawką) strony, który wyświetlany jest w wynikach wyszukiwania tuż pod tytułem strony. Obecnie warto optymalizować description jedynie pod kątem wskaźnika CTR, czyli liczby kliknięć użytkowników w stosunku od wyświetleń strony. Opis może zachęcić użytkownika do kliknięcia, ale nie podniesie pozycji serwisu.
Page Rank to algorytm Google, który określał moc domeny w skali od 0 do 10 na podstawie mocy przenoszonej przez linki. Przed 2016 rokiem skuteczne pozycjonowanie opierało się głównie na Page Rank i podnoszeniu jego wartości. Po 2016 roku czynnik ten został całkowicie wycofany przez Google.
Tak jak wspomnieliśmy na początku – Google nie ujawni nam wszystkich czynników mających przełożenie na ranking w wyszukiwarce. Jednakże optymalizacja opisanych powyżej czynników została przetestowana przez szerokie grono pozycjonerów i ma pozytywny wpływ na ranking Google.