Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

27.09.2023 | czas czytania: 9 | SEO | autor: Artefakt

Najważniejsze czynniki rankingowe

Najważniejsze czynniki rankingowe

Istnieje wiele rozwiązań na to, jak pojawić się na pierwszej stronie w wyszukiwarce Google. Zanim zaczniesz poszukiwać bardziej skomplikowanych rozwiązań, warto skupić się na najważniejszych czynnikach rankingowych, które wspomagają proces pozycjonowania.

Mówi się, że obecnie istnieje ponad 200 różnych czynników mających wpływ na ranking w wyszukiwarce. Jednak dokładną liczbę oraz siłę tych czynników zna tylko Google, a środowisko specjalistów SEO zdołało rozpoznać jedynie część z nich. O tym, czym są czynniki rankingowe i które działania warto podjąć już na samym początku, dowiesz się z poniższego artykułu.

Czym są czynniki rankingowe?

Czynniki rankingowe to elementy, które mają wpływ na widoczność serwisu oraz na zmianę pozycji w wyszukiwarce Google. Dzielimy je na czynniki on-site oraz czynniki off-site. Liczba oraz waga danych czynników zmienia się wraz z rozwojem algorytmów Google. Przystępując do optymalizacji strony internetowej, warto zacząć od przeanalizowania serwisu pod kątem tych czynników i dostosowanie ich do wytycznych Google. Poniżej zostaną opisane najważniejsze czynniki, które mają kluczowe znaczenie na to, aby serwis zaistniał w wynikach wyszukiwania na konkretne słowa kluczowe. Niedostosowanie się do tych wytycznych zmniejsza realne szanse na osiągnięcie zadowalających wyników.

artefakt-oferta

Czynniki rankingowe off-site

Czynniki rankingowe off-site – są to wszelkie działania rankingowe wykonywane poza obrębem serwisu. Czynniki te mają wpływ na zwiększenie autorytetu i wiarygodności domeny, a co za tym idzie, na wzrost pozycji w wyszukiwarce. Do tych czynników należą:

  • link building
  • autorytet domeny
  • historia domeny
  • świadomość marki w Internecie.

Link building

Budowanie profilu linków zwrotnych to proces pozyskiwania linków z zewnętrznych domen w celu zwiększenia mocy domeny linkowanej. Im większa siła linków zewnętrznych prowadzących do serwisu, tym większe szanse na osiągnięcie lepszych pozycji w Google. Link building jest wymagającym procesem i konieczna jest tutaj znajomość kilku ważnych zasad, o których piszemy w artykule – Budowanie profilu linków zwrotnych.

Autorytet domeny

Ten czynnik rankingowy uzależniony jest w głównej mierze od profilu linków zwrotnych. Wszelkie wzmianki o domenie, polecenia, opinie na różnego typu forach internetowych będą wyjątkowo dobrze odbierane przez Google i będą wzmacniały autorytet strony.

Historia domeny

Jeżeli masz problem z widocznością serwisu, warto przeanalizować historię wykupionej domeny. Takie działanie powinno być wykonywane na etapie jej wyboru. Należy pamiętać, że Google ma zapisane informacje odnośnie do wcześniejszej działalności prowadzonej pod tą domeną, o ruchu na stronie, tematyce i wszelkich podejmowanych działaniach. Dlatego tak ważne jest, aby przed zakupem upewnić się, że domena posiada czystą, wartościową historię.

Świadomość marki w Internecie

Świadomość marki wpływa na zwiększenie ruchu w obrębie serwisu zarówno poprzez wejścia bezpośrednie (direct), jak i wejścia z wyszukiwarki Google. Zwiększony ruch na stronie z różnych kanałów ma przełożenie na wzrost pozycji z uwagi na zainteresowanie samą marką. Dodatkowo dzięki budowaniu świadomości marki zwiększamy możliwość na pojawienie się naturalnych odnośników w postaci poleceń i opinii. Komentarze i wpisy generowane przez użytkowników są szczególnie dobrze odbierane przez roboty indeksujące.

czynniki rankingowe

Czynniki rankingowe on-site

Czynniki rankingowe on-site – obejmują wszystkie działania rankingowe wykonywane na stronie internetowej. Pozycje w wyszukiwarce Google zależą w dużej mierze od stopnia optymalizacji serwisu. Działania rankingowe w obrębie serwisu obejmują optymalizację technicznych aspektów SEO oraz optymalizację treści.

Budowę struktury strony

Dokładnie przemyślana budowa strony oraz struktura kategorii w menu są pierwszym i najważniejszym krokiem do osiągnięcia wyników w wyszukiwarce Google. Szczególnie dobrze oceniania jest czytelność i łatwość poruszania się po serwisie.

Przyjazne adresy URL

Adresy URL w obrębie całego serwisu powinny być ujednolicone i przyjazne SEO – co to znaczy? Zadbaj o to, aby:

  • nie zawierały znaków interpunkcyjnych, polskich znaków, cyfr,
  • nie zawierały zbędnych informacji,
  • były jak najkrótsze,
  • zawierały słowa kluczowe,
  • informowały o położeniu użytkownika i nie wprowadzały w błąd.

Unikatowe tagi tytułowe zoptymalizowane pod zawartość danej strony

Jednym z ważniejszych czynników rankingowych na stronie internetowej są metatagi tytułowe, które określają zawartość strony w wyszukiwarce. Tagi te powinny nawiązywać do zawartości strony, zachęcać do wejścia na nią oraz nakierowywać roboty indeksujące za pomocą umieszczanych w tytułach słów kluczowych. Metatagi tytułowe umieszczone w kodzie strony wpływają na dopasowanie wyników wyszukiwania dla konkretnych zapytań.

Jakościowe grafiki i ich optymalizację

Grafiki to nie tylko ładnie wyglądający element na stronie, który przyciąga uwagę użytkowników. Zadbaj o ich odpowiednią wagę, rozmiar oraz format. Zaleca się, aby:

  • grafiki miały format .jpg bądź format nowej generacji .webp,
  • nie były większe niż 200 KB,
  • rozmiarem były dopasowane do wyświetlanego elementu na stronie,
  • każda grafika była responsywna, czyli dopasowywała się do rozdzielczości różnych ekranów,
  • grafiki były unikatowe, wyraźne i nie przedstawiały wulgarnych treści,
  • pliki były odpowiednio nazwane,
  • opisy alternatywne grafik w kodzie strony nawiązywały do zawartości grafiki oraz zawierały słowa kluczowe.

User experience

Doświadczenia użytkowników i funkcjonalność serwisu odgrywa coraz większą rolę nie tylko w ocenie strony przez użytkowników, ale również pod kątem tworzenia rankingu Google. Czynniki UX, które mają wpływ na ranking, to wcześniej opisana optymalizacja grafik, budowa i struktura strony oraz menu, dostosowanie do urządzeń mobilnych, szybkość strony, nawigacja na stronie i wiele innych czynników obecnych na ścieżce konwersji.

 

Czynniki behawioralne

Czynniki behawioralne – ruch na stronie z wejść bezpośrednich, czas spędzony na stronie, liczba odwiedzonych podstron na sesję, współczynnik odrzuceń. Jeśli Google miałoby oceniać serwisy na podstawie tych wskaźników, każda witryna musiałaby posiadać kod śledzenia Google Analytics, aby wyszukiwarka miała dostęp do danych o zachowaniach użytkowników.

Pamiętajmy, że czynników behawioralnych nie można jednoznacznie interpretować i wnioskować, że współczynnik odrzuceń na poziomie 80-90% w każdym przypadku oznacza niską jakość witryny. Wskaźnik należy analizować w kontekście branży, struktury serwisu i jego celu. Np.:

  • Strony wizytówkowe mają za zadanie zaprezentować dane kontaktowe przedsiębiorcy. Po uzyskaniu numeru telefonu klient kontaktuje się bezpośrednio ze sprzedawcą lub usługodawcą, nie przechodząc na inne podstrony serwisu,
  • Strony typu one page zawsze będą miały wysoki współczynnik odrzuceń, ponieważ tutaj użytkownik nie ma fizycznej możliwości przejścia do innej podstrony serwisu.

 

Responsywność strony – podejście mobile-first

Dostosowanie serwisu do urządzeń mobilnych jest jednym z głównych czynników rankingowych. W obecnych czasach strona powinna działać bez zarzutów na każdym urządzeniu. Responsywność strony to podstawa, a szczególnie dużo mówi się o podejściu mobile-first, czyli projektowaniu stron w pierwszej kolejności dla urządzeń mobilnych.

Optymalizacja nagłówków H1, H2, H3…

Jak optymalizacja nagłówków wpływa na ranking? Umieszczanie słów kluczowych w nagłówkach jest dobrym wyznacznikiem dla robotów, aby to właśnie ta strona wyświetlała się na dane zapytanie. Jak wszystko w SEO, tak i to należy robić z głową:

  • nie spamuj frazami,
  • dopasuj nagłówki do prezentowanej pod nimi treści,
  • zadbaj o ich odpowiednią strukturę (H1,H2,H3),
  • szczególnie ważny dla każdej podstrony jest nagłówek H1 – o jego optymalizację zadbaj w pierwszej kolejności.

Zawartość słów kluczowych w treści

Treści napchane słowami kluczowymi nie rankingują w wyszukiwarce. Sztuczna inteligencja jest na tyle rozwinięta, że z łatwością potrafi rozpoznać treść, która niesie wartość dla użytkownika. O tym pamiętaj:

  • zadbaj o wysoką jakość i czytelność treści,
  • zwróć uwagę na formatowanie i obecność nagłówków,
  • dziel treści na akapity i sekcje,
  • zadbaj o atrakcyjność treści.

Duplikacja wewnętrzna i zewnętrzna

Unikaj używania tych samych treści na kilku podstronach w obrębie serwisu oraz poza nim. Każda strona musi zawierać unikatową treść. Tworzenie zduplikowanych treści ogranicza widoczność serwisu i obniża jego wiarygodność.

Wiarygodność i jakość treści

Google docenia treści pisane przez ekspertów w danej dziedzinie, treści pisane dla użytkowników, unikatowe i wyczerpujące temat. Wiarygodność i eksperckość to szczególny wyznacznik dla Google, szczególnie w branżach mających wpływ na zdrowie i życie człowieka oraz podejmowane przez niego decyzje.

Ilość treści na stronie

Obecnie cenione jest wyczerpanie tematu, dzięki czemu użytkownik może znaleźć odpowiedzi na wszystkie pytania związane z danym tematem w jednym miejscu. Mimo to wciąż bardziej liczy się jakość, a nie ilość. Wyczerpanie tematu nie wiąże się z „laniem wody”. Opisuj dane zagadnienie konkretnie, aby użytkownik nie miał problemu ze zrozumieniem przekazu treści. Nie ma sensu nadpisywanie treści, jeżeli dalsze rozwijanie tematu nie niesie już żadnej wartości. 

Formatowanie treści

Odpowiedni podział treści na akapity, sekcje i nagłówki to bardzo ważny element budowania contentu na stronie. Ściany tekstu nie są pozytywnie odbieranie przez Google, ani też chętnie czytane przez użytkowników. Ważniejsze fragmenty warto podkreślić, wyboldować bądź w jakikolwiek sposób wyróżnić.

czynniki rankingowe

Core Web Vitals (CWV) jako czynnik rankingowy

Od 2021 roku dodatkowym czynnikiem rankingowym, o którym dość głośno informowało Google, jest Core Web Vitals. Są to wskaźniki oceniające szybkość strony, a ich głównym zadaniem jest poprawa wrażeń użytkowników. Za pomocą CWV mierzone są m.in.:

  • szybkość załadowania się pierwszego elementu na stronie,
  • czas niezbędny do wyrenderowania największego elementu na stronie,
  • stabilność strony, czyli przesunięcia układu podczas ładowania się strony,
  • czas, przez jaki strona nie jest w stanie wykonać żądania wysłanego przez użytkownika (kliknięcie myszą, przewinięcie strony).

Nie lubimy marnować czasu na czekanie i chcemy mieć wszystko zrobione na już, a przy obecnych zasobach, jakie oferuje nam Internet, możemy sobie pozwolić na przebieranie w ofertach. Dlatego tak ważne jest sprawne i szybkie funkcjonowanie Twojej witryny, aby nie dawać użytkownikowi powodu do wybrania konkurencji.

Czy wiek domeny wpływa na SEO?

Im starsza domena, tym większy ma autorytet. Według badań większość domen znajdujących się w TOP 10 to domeny o aktywności dłuższej niż 3 lata. Oczywiście na autorytet domeny wpływają również czynniki takie jak rozbudowany profil linków oraz świadomość marki w Internecie. Niemniej jednak wiek domeny wpływa na ranking Google – przy podobnej optymalizacji i stanie technicznym dwóch witryn lepiej może zostać oceniona strona ze starszą domeną.

Historyczne czynniki rankingowe

Podczas pozycjonowania strony można jeszcze się spotkać z czynnikami rankingowymi bądź pojęciami, które niegdyś odgrywały ogromną rolę w pozycjonowaniu. Są to czynniki historyczne, których optymalizacja obecnie nie wpłynie już na zmianę pozycji serwisu. Do najpopularniejszych z nich należą:

Meta keywords

Słowa kluczowe umieszczane w meta tagu sekcji <head> oceniane były podobnie jak obecnie meta title czy nagłówki H1. Analizując strony, można jeszcze dość często spotkać się z dodanym metatagiem, aczkolwiek nie ma on już żadnego wpływu. Co więcej, dodawanie dużej liczby meta-keywords do kodu strony może zostać odebrane jako spam i wpłynąć negatywnie na widoczność w wyszukiwarce.

Meta description

Podobnie jak meta-keywords meta description również jest tagiem html umieszczanym w sekcji <head> strony. Meta description jest opisem (zajawką) strony, który wyświetlany jest w wynikach wyszukiwania tuż pod tytułem strony. Obecnie warto optymalizować description jedynie pod kątem wskaźnika CTR, czyli liczby kliknięć użytkowników w stosunku od wyświetleń strony. Opis może zachęcić użytkownika do kliknięcia, ale nie podniesie pozycji serwisu.

Page Rank

Page Rank to algorytm Google, który określał moc domeny w skali od 0 do 10 na podstawie mocy przenoszonej przez linki. Przed 2016 rokiem skuteczne pozycjonowanie opierało się głównie na Page Rank i podnoszeniu jego wartości. Po 2016 roku czynnik ten został całkowicie wycofany przez Google.

 

Podsumowanie

Tak jak wspomnieliśmy na początku – Google nie ujawni nam wszystkich czynników mających przełożenie na ranking w wyszukiwarce. Jednakże optymalizacja opisanych powyżej czynników została przetestowana przez szerokie grono pozycjonerów i ma pozytywny wpływ na ranking Google.

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt