Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

20.04.2015 | czas czytania: 5 min | SEO | autor: Artefakt

Mobilna rewolucja stron internetowych

Mobilna rewolucja stron internetowych

W lutym Google zapowiedziało, że 21 kwietnia zostanie wdrożony algorytm, który będzie karał strony niedostosowanie do przeglądania na urządzeniach mobilnych. Od czasu pojawienia się tej informacji wiele osób, ze strachu przed utratą dobrych pozycji w wynikach wyszukiwania, postanowiło jak najszybciej poprawić swoje strony lub stworzyć całkowicie nowe, mobilne strony www.

Na całej aferze najbardziej zyskały agencje marketingowe. Niewiele osób jednak zwróciło uwagę na pewien istotny szczegół dotyczący wpływu algorytmu na wyniki wyszukiwań, który dotyczy de facto  pozycji stron w rezultatach mobilnychstrong>, a nie tych, które pokazują się na zwykłych komputerach stacjonarnych.

Najważniejsze informacje o nowym algorytmie Google:

  • strony przyjazne urządzeniom mobilnym zostaną podpisane etykietą „mobile-friendly”,
  • strony nieprzystosowane do wersji mobilnych spadną w rankingu,
  • urządzenia mobilne o których mowa, to: tablety, smartfony i telefony,
  • algorytm nie wpłynie na wyniki wyszukiwania na urządzeniach stacjonarnych,
  • prezentowane będą wyniki organiczne wyszukiwania (10 wyników na pierwszej stronie),
  • zmiana  nie obejmie Google Local 7 Pack (prawdopodobnie – nie jest to informacja potwierdzona) i artykułów w Google News.

Pierwsze wrażenie jest kluczowe – rzecz o RWD  i czym się różni od wersji mobilnej strony?

Ta zasada obowiązuje w każdej sytuacji i dziedzinie, także podczas korzystania z usług online. Bardzo często sam wygląd strony może „odstraszyć” użytkownika. Sposób prezentacji produktów jest kluczową kwestią. Oferta zaprezentowana na estetycznej i przejrzystej stronie, z ładnymi zdjęciami produktowymi i wyczerpującymi opisami ma szansę zachęcić użytkownika do spędzenia na niej czasu i dokonania zakupu. Ponieważ wzrasta liczba użytkowników urządzeń mobilnych, strony internetowe powinny zostać dostosowane do ich wymogów.

Potrzeba takiej rewolucji w kompatybilności stron www stała się napędem do rozwoju RWD (Responsive Web Design) – tworzenia  stron responsywnych. Strony responsywne szybko się ładują i pozwalają internautom mobilnym w łatwy i szybki sposób odnaleźć wszystkie niezbędne informacje.

RWD vs. mobilne strony internetowe – na czym polegają różnice?

RWD to strona elastyczna, która automatycznie dostosowuje się do wyświetlacza urządzenia na którym jest przeglądana. Elastyczność ta dotyczy także wszelkich zmian i aktualizacji zawartości takiej strony.

Wersja mobilna to odrębna strona dostosowana jedynie do urządzeń przenośnych. Przed nazwą domeny takiej witryny zwykle umieszczona jest litera „m” bądź oznaczenie „mobi”. Mobilna strona internetowa od wersji standardowej na urządzenia stacjonarne różni się wyglądem. Zawartość takiej strony także wprowadzana jest niezależnie.

ZMOT –  czyli dlaczego warto zadbać o to by strona była przyjazna urządzeniom mobilnym?

Właściciele sklepów internetowych nie są przekonani co do tego, czy wersja mobilna ich strony może przyczynić się do realnego zwiększenia zysków ze sprzedaży. Faktycznie, dotychczas mało kto dokonywał zakupów online przez swój smartfon, ale wszystko wskazuje na to, że w najbliższym czasie to się zmieni. Warto chociażby przypomnieć sobie jak szybko internauci przekonali się do zakupów online.

Preferencje użytkowników internetu diametralnie się zmieniają. Google określiło na te potrzeby koncepcję marketingową o nazwie ZMOT (Zero Moment of Truth). Mówi ona o metodzie podejmowania decyzji zakupowych przez użytkowników internetu. Dawniej, przed dokonaniem transakcji przez internet produkt był oglądany przez konsumenta osobiście – najczęściej w sklepie stacjonarnym, a następnie zamawiany w sklepie internetowym, ze względu na niższą cenę. Obecnie etap decyzyjny podejmowany jest także online, na etapie przeglądania ofert internetowych.

Rynek mobilny w Polsce jest wciąż mały, jednak z roku na rok jego popularność rośnie. Tym samym, osoby planujące budowę strony dla swojej firmy powinny od razu zdecydować się na wersję responsywną. Wiele firm wciąż ich nie ma więc po wprowadzeniu algorytmu wejdzie ona na wysokie pozycje w wynikach mobilnych Google. Firmy i sklepy, które zdecydowały się na wprowadzenie RWD, uważają, że był to strzał w dziesiątkę. Dzięki optymalizacji strony pod urządzenia mobilne zanotowali duży wzrost ruchu i zyskali nowych klientów. Faktyczny obraz uzyskamy jednak dopiero po 21 kwietnia, kiedy aktualizacja zacznie funkcjonować na dobre. Wówczas będzie wiadomo co tak naprawdę zmieni się w wynikach wyszukiwań na urządzeniach mobilnych, które branże zanotują największe skoki w pozycjach, a które nie odczują tego wcale.

Czy w statystykach Google Analytics da się sprawdzić ruch mobilny na stronie?

Tak. Opcję tą znajdziemy w zakładce Odbiorcy. Ze statystyk dowiemy się między innymi z jakich urządzeń mobilnych, ile ruchu, ilu użytkowników nowych i powracających odwiedziło stronę na wybranej przestrzeni czasu, oraz jak długo na niej przebywali.

Jeśli wciąż zastanawiasz się, czy to się opłaca, warto skorzystać z AdWords Plannera. Wyniki pokażą poziom ruchu dla danej frazy kluczowej na urządzeniach mobilnych w postaci liczbowej i wykresu na tle wszystkich wyników.

Jak poprawić witrynę, żeby była przyjazna dla urządzeń mobilnych?

Konkretne odpowiedzi można uzyskać w panelu Google Webmaster Tools. Wśród najczęstszych błędów wymienia się:

– zbyt mały odstęp pomiędzy elementami nawigacyjnymi, np. przyciskami,

– zbyt małą, nieczytelną czcionkę,

– nieelastyczne okno robocze i jego zawartość, które powinno dostosowywać się do rozmiarów różnego typu urządzeń mobilnych: smartfonów, tabletów, fabletów itp.

– zawartość strony we Flashu, którego urządzenia mobilne nie obsługują,

– zbyt długi czas ładowania strony (można to sprawdzić narzędziem: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

Aby stworzyć stronę kompatybilną z urządzeniami mobilnymi i uniknąć przy okazji niepotrzebnych błędów warto skorzystać z gotowych przewodników dla webmasterów, takich jak ten: https://developers.google.com/webmasters/mobile-sites/

Natomiast, żeby sprawdzić czy strona jest zgodna z urządzeniami mobilnymi można skorzystać  z narzędzia testującego, które dostępne jest pod adresem: https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Wizytówki NAP 20.11.2024 | czas czytania: 5 min | SEO

Czym są wizytówki NAP SEO i jak mogą pomóc w pozycjonowaniu lokalnych biznesów?

NAP to anglojęzyczny skrót (Name, Adress, Phone) oznaczający dane adresowe przedsiębiorcy. Jak wykorzystać wizytówki NAP w lokalnym pozycjonowaniu działalności? Czytaj wiecej
Na jakiej zasadzie działa platforma Whitepress i jakie znaczenie ma dla SEO? 19.11.2024 | czas czytania: 5 | SEO

Na jakiej zasadzie działa platforma Whitepress i jakie znaczenie ma dla SEO?

Whitepress jest stroną, na której możemy optymalizować treści oraz automatyzować działania związane z Content Marketingiem, jak również współpracować na rzecz Influencer Marketingu. W zakresie platformy możemy znaleźć oferty skierowane do wszystkich, którzy prowadzą biznes internetowy. Whitepress opiera się również na współpracy z agencjami SEO, serwisami informacyjnymi oraz na prywatnych działaniach vlogerów, oraz blogerów. Czytaj wiecej
google lens 18.11.2024 | czas czytania: 6 | Aktualności

Google Lens – do czego służy Obiektyw Google?

W każdym telefonie, który pracuje na systemie Android czy iOS (iPhone), fabrycznie zainstalowane są już pewne aplikacje. Oprócz rejestru połączeń, wiadomości SMS, aparatu czy zegara możemy zobaczyć również ikony do programów stworzonych przez Google. Każdy użytkownik smartfona z pewnością kojarzy znaczek Dysku, Map lub Gmaila. Jednym z rozwiązań jest Google Lens, inaczej nazywany Obiektywem. Do czego w ogóle służy i jak działa? Jak używać Obiektywu? Na te pytania odpowiemy w poniższym artykule! Czytaj wiecej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt