Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieOgromną wartość strony stanowi jej oryginalna, przydatna użytkownikowi treść. Specjaliści działający w branży SEO uważają unikalną treść za jedną z podstaw prawidłowej optymalizacji strony, bez której nie ma możliwości osiągnięcia wysokich pozycji na liście wyników wyszukiwania.
Google informuje o wartościowej treści w swoich wskazówkach dotyczących jakości, jednak od niedawna właścicieli stron może również spotkać kara za “mało treści o niewielkiej lub żadnej wartości” w obrębie witryny. Nakładając ten typ kary-filtru, Google wyjaśnia:
Wygląda na to, że ta witryna składa się w znacznej części ze stron o niskiej jakości lub niewielkiej ilości treści, które nie są zbyt przydatne użytkownikom (mogą to być na przykład zawierające niewiele treści strony dotyczące podmiotów stowarzyszonych, strony szablonowe, strony przejściowe, materiały wygenerowane automatycznie lub skopiowane).
Strony stowarzyszone zawierają opisy produktów pobrane z serwisu producenta. Ten, jako reklamodawca, udostępnia treści, które następnie są dodawane na strony szablonowe. Na takich stronach właściciel umieszcza link do zakupu produktu i zarabia na dokonaniu transakcji przez użytkownika. Powielanie tych samych treści na wielu stronach tworzy ich kopie, czyli nie wnosi nic nowego, wartościowego. Oryginalna treść to najlepszy sposób na atrakcyjne zaprezentowanie oferowanego produktu, a dzięki technikom perswazyjnym można użytkownika skutecznie zachęcić do zakupu.
Z kolei na stronach szablonowych występuje tzw. uboga dystrybucja, czyli pobieranie treści z innych źródeł. Właściciele witryn często idą na skróty, pobierając treści z baz darmowych artykułów, kanałów RSS czy innych stron, takich jak np. Wikipedia. Tak dodana treść nie stanowi prawie żadnej wartości dla użytkownika, a dla bota wyszukiwarki może być silnym argumentem przemawiającym za utratą widoczności w wynikach wyszukiwania.
Strony przejściowe (doorway sites), jak sama nazwa wskazuje, mają służyć tylko do przekierowania użytkownika na inną docelową stronę. Zazwyczaj nie stanowią one żadnej wartości dla użytkownika. Zawierają powtarzające się treści, a jedyną różnicą pomiędzy nimi jest słowo kluczowe. Weźmy przykład firmy, która świadczy usługi BHP w różnych miastach Polski. Chcąc być wysoko w wynikach na zapytania o te usługi w Warszawie, ale też Gdańsku i Krakowie, powstaną strony zoptymalizowane pod konkretne słowa kluczowe, każda dotycząca usług BHP w innej miejscowości. Funkcja takich stron może nam przypominać tzw. landing pages, jednak główna różnica pomiędzy nimi to właśnie powielona treść niskiej jakości na stronach przejściowych.
Wszystkie powyższe typy stron wyróżnia ta sama cecha: brak oryginalnej treści. Dlatego każdy właściciel witryny, niezależnie od jej typu, za główny priorytet przy jej tworzeniu powinien mieć właśnie unikalną treść. Jeśli więc twoja witryna nie spełnia tego podstawowego wymagania, zacznij ją na nowo optymalizować, pamiętając o wartości, jakiej wymagają użytkownicy. Tym sposobem zyskasz ich zaufanie i będziesz pewny, że na stronę nie zostanie nałożony filtr z powodu niskiej jakości treści.