Artefakt cares about Your privacy
In order to offer access to a secure, functional and attractive service, we use identifiers sent by your device and may store or read small text files (e.g. cookies) contained on your device. Based on your consent, we will process personal data, such as unique identifiers, information sent by end devices for personalization of advertisements and content, statistical demographic information for traffic measurement, we will also analyze the usefulness of certain solutions of the service, their performance in order to improve user satisfaction - hereinafter: your Data. By clicking "Accept all" you consent to the processing of your data in a broad way, including sharing it with third parties - a list of which can be found in the Privacy Policy. By clicking "Modify" you can make your choice of settings. By clicking "Necessary only," you refuse to consent to the use of optional settings and the transfer of additional data. You can make changes to your choices at any time by clicking the padlock button in the corner of the page. Regardless of your preference settings on our site, you can also manage your browser`s privacy settings. For more information about data processing, see our Privacy Policy.
Manage preferences
Select the consents of your choice
Necessary
Necessary scripts and data stored on the end device contribute to the security and usability of the website by enabling secure access to basic functions such as site navigation and access to specific areas of the website. The website cannot be properly displayed without this group.
Functionality
This is data used to personalize your use of our website and to remember choices you make while using our website. For example, we may use functional cookies to remember your language preferences or to remember your login information, making it easier for you to use the site.
Analytics
Scripts and data used to collect information to analyze site traffic and how users use the site, how they came to the site, and to create aggregate demographic statistics about users. Analytical cookies and similar technologies allow us to measure the effectiveness of actions taken and content presented.
Marketing
Scope responsible for displaying personalized ads that may be of interest to the user based on browsing history and habits and demographic criteria. Also, third-party files that, in conjunction with files installed while browsing other websites, profile the user, providing him or her with the marketing, advertising and retargeting content deemed most appropriate.
Personalize
Accept choices
Accept all

Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
14.02.2024 | czas czytania: 9 | SEO | autor: Artefakt

Link juice – czym jest i jak mierzyć moc linków?

Link juice – czym jest i jak mierzyć moc linków?

Google ocenia strony na podstawie czynników rankingowych. Jednym z nich jest profil linków zwrotnych, czyli liczba oraz jakość linków, które odsyłają do Twojej domeny. Aby ocenić, czy dany link jest wartościowy i niesie korzyść dla domeny, trzeba mieć świadomość, jak przenoszona jest moc tych linków. W tym celu warto podjąć bardziej szczegółowe działania, aby sprawdzić i ocenić wartości danego odnośnika. O tym, czym jest link juice i jak można oszacować jego skuteczność, dowiesz się z tego artykułu.

linkCzym jest link juice?

Link juice jest terminem pochodzącym z zakresu link buildingu i nawiązuje do wartości, jaka przenoszona jest przez dany link z domeny odsyłającej do domeny docelowej. Prościej mówiąc, jest to moc/siła linku, jaką ze sobą niesie. Określenie to zostało przypisane w czasach, kiedy jeszcze Page Rank był głównym czynnikiem rankingowym, a pozycjonerzy skupiali się głównie na działaniach związanych z rozbudową profilu linkowego. Termin ten wywołuje wiele kontrowersji w świecie SEO i coraz rzadziej można go spotkać w różnego rodzaju poradnikach. Innym określeniem jest link equity bądź po prostu moc linka lub siła linku.

baner artefaktJak mierzona jest moc linków (link equity)?

Siłę danego linku można oszacować na podstawie kilku czynników. Nie ma jednak takiej miary, która dokładnie określi jego moc i korzyść dla danej domeny. Wpływ linków na domenę docelową można mierzyć przykładowo poprzez wzrost pozycji na linkowane frazy oraz wzrost wskaźników takich jak DR (domain rating) i UR (URL rating) przedstawianych w narzędziu Ahrefs.

Jak określić, czy dany link niesie moc?

Podczas analizy profilu linku oraz szacowania korzyści, jakie może nieść hiperłącze domenie docelowej, warto skupić się na:

Określeniu domain authority dla domeny, na której umieszczony jest link

Jeżeli DA domeny odsyłającej jest wyższy od domeny docelowej, jest to dobry początek. Inaczej mówiąc, taka domena ma zapas mocy, którą może przekazać wraz z linkiem innej domenie.

Określeniu tematyki danej domeny odsyłającej

Jeżeli domena odsyłająca w żaden sposób nie nawiązuje do tematyki domeny docelowej, prawdopodobnie link zostanie uznany za spamerski i link juice nie będzie przekazywany. Natomiast jeżeli link znajduje się na serwisie z tej samej kategorii bądź serwisie ogólnotematycznym, ale posiada zakładkę przeznaczoną danej tematyce, to taki link nieco zyska na wartości.

Liczba innych linków na stronie odsyłającej

Bardzo ważną kwestią jest ilość linków na stronie, na której umieszczony jest Twój link. Zarówno linki zewnętrzne, jak i wewnętrzne mają tu znaczenie. Jeżeli strona lub wpis dodatkowo odsyłają do np. trzech innych źródeł, moc strony będzie podzielona na wszystkie cztery linki.

Otoczenie linka na danej stronie odsyłającej

Otoczenie linka, czyli tematyka treści, w której link jest dodany, powinno do niego nawiązywać. Taka treść musi być unikatowa i jakościowa. Dodatkowo tematyka innych linków w obrębie strony nie może zagrażać pozycji Twojej domeny – unikaj linkowania w treści, w której umieszczone są inne odnośniki do spamerskich serwisów czy domen o wulgarnej tematyce. Taka strona automatycznie traci moc.

Umiejscowienie linku

Na to, ile mocy niesie ze sobą dany link, również ma wpływ jego umiejscowienie na stronie. Większą mocą odznaczają się linki śródtekstowe niż linki umieszczone np. w stopce czy w panelu bocznym.

Atrybuty linku

Podstawą linkowania i przenoszenia link equity jest znajomość relacji dofollow oraz nofollow. Atrybut rel=”dofollow” przenosi moc, natomiast rel=”nofollow” nie robi tego wcale.

Indeksowanie

Strona, na której umieszczony jest link, musi być zaindeksowana. Jeżeli taka witryna nie została jeszcze zaindeksowana z powodu słabej jakości treści czy oznaczenia strony jako noindex, link również nie zostanie zaindeksowany i nie ma tu mowy o przenoszeniu link juice.

Status HTTP

Link juice nie będzie przesyłany ze stron z kodem 404 czy kodem z serii 5xx. Link juice przekazywany jest również przez przekierowania 302 oraz 301 do strony docelowej, ale mimo wszystko lepiej sprawdza się linkowanie do strony z kodem stanu 200.

link juiceJak pozyskiwać więcej mocy z linków?

Link juice przekazywany jest zarówno z linków zewnętrznych (external links), jak i linków wewnętrznych (internal links). O tych drugich często się zapomina, a przecież jest to szybki i łatwy sposób na dodatkowe wzmocnienie pozycji linkowych fraz.

Linki zewnętrzne

Aby pozyskiwać więcej mocy z linków zewnętrznych, zadbaj o zachowanie wszystkich aspektów z poprzedniego punktu. Najważniejsze jest to, aby dzielić treść z jak najmniejszą liczbą dodatkowych linków oraz zwrócenie uwagi na autorytet domeny odsyłającej. Pamiętaj, że aby przenosić link equity, domena odsyłająca musi mieć wystarczającą siłę. Skuteczne jest linkowanie z domen o wyższym autorytecie niż domena docelowa. Jeden link z domeny o wyższym autorytecie i wysokiej jakości treści może przynieść więcej korzyści niż kilka odnośników z domen o niskim autorytecie i słabym contencie. Uwzględniając oczywiście wymienione wcześniej czynniki.

Linki wewnętrzne

Jak już wspominaliśmy, odnośniki wewnętrzne również przekazują link juice, dlatego warto stale rozbudowywać linkowanie w obrębie całego serwisu. O czym należy pamiętać, aby linkowanie wewnętrzne miało sens? Warto linkować z podstron o większej mocy taką stroną zazwyczaj jest strona główna, strony kategorii czy też popularne wpisy blogowe, które ściągają ruch z wyszukiwarki. Linkowanie z ukrytych stron bądź stron o niskiej wartości w odniesieniu do całego serwisu może nie przynieść większych korzyści.

O czym jeszcze warto pamiętać w kontekście linkowania zewnętrznego i wewnętrznego, aby zmaksymalizować przenoszony link juice? Warto wspomnieć chociażby o dywersyfikacji linkowanych słów kluczowych. Wystrzegaj się linkowania na te same frazy – naturalnie umieszczone linkowanie może nie raz przynieść więcej korzyści. Spróbuj np. podlinkować synonimy fraz czy też wyrazy bliskoznaczne i obserwuj wyniki. Nie zamykaj się wyłącznie na jeden model linkowania, bo jak zapewne wiesz, Google nie lubi spamu.

moc linkówPodsumowanie

Mimo iż obecnie treści mają największe znaczenie w kontekście wzrostu pozycji serwisu, profil linków oraz przekazywana przez nie moc wciąż jest czynnikiem rankingowym, nierzadko mającym kluczową rolę w walce o pozycję serwisu. Przestrzeganie opisanych powyżej zasad można określić „higieną linkowania”. Stosowanie się do niej z pewnością pomoże Ci w pozyskiwaniu większej mocy SEO z linków.

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

crm co to jest 31.03.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Czym jest CRM i dlaczego jest niezbędny w sprzedaży?

Efektywne zarządzanie relacjami z klientami stało się nieodłącznym elementem sukcesu każdej firmy. CRM, czyli Customer Relationship Management, to narzędzie, które pozwala na lepsze zrozumienie potrzeb klientów, budowanie trwałych relacji oraz zwiększenie sprzedaży. Dzięki CRM, firmy mogą skuteczniej zarządzać danymi klientów, analizować ich zachowania i dostosowywać swoje działania marketingowe. W niniejszym artykule przyjrzymy się bliżej, czym dokładnie jest CRM i dlaczego jego wdrożenie jest niezbędne w procesie sprzedaży. Czytaj wiecej
5 typów treści, których prawdopodobnie nie używasz. Warto je znać! 20.03.2025 | czas czytania: 2:00 min | SEO

5 typów treści, których prawdopodobnie nie używasz. Warto je znać!

Content na stronach internetowych ma znaczenie dla SEO i pozycji w wyszukiwarkach. Łatwo jednak zapomnieć, że powinien być tworzony przede wszystkim dla internautów, a nie robotów. Tylko wtedy będzie działać. Blogi czy posty na Social Media to dziś podstawa. Jak sprawić, by content był bardziej kreatywny? Oto 5 rodzajów treści, które warto znać! Czytaj wiecej
Strategia ESG w marketingu – jak wygląda? 25.02.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Strategia ESG w marketingu – jak wygląda?

Odpowiednia strategia w marketingu często decyduje o jej sukcesie. Strategia ESG polega na zintegrowanym podejściu. W jej skład wchodzą 3 sektory: środowiskowy, społeczny i ład korporacyjny. Dzięki temu firmy mogą prowadzić działalność w etyczny i stabilny sposób. W naszym artykule dokładnie opisujemy, na czym polega ta strategia w marketingu. Czytaj wiecej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt