Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

31.08.2021 | czas czytania: 5 | SEO | autor: Artefakt

Link baiting – co to jest i jakie przynosi korzyści w pozycjonowaniu?

Link baiting – co to jest i jakie przynosi korzyści w pozycjonowaniu?

Co oznacza zwrot „link baiting”?

Zwrot „link baiting” pochodzi od słów „link”, czyli odnośnik do strony internetowej, i „bait”, co tłumaczy się jako „przynęta”. Cały zwrot można więc rozumieć jako:

  • przynęta na linki;
  • przynęta do linkowania;
  • zarzucanie przynęty na użytkowników sieci za pomocą linków prowadzących do konkretnej strony internetowej.

Co to jest link baiting?

Bardzo ogólna definicja link baitingu, stworzona przez Matta Cuttsa, mówi, że jest to „coś wystarczająco interesującego, by przyciągnąć uwagę ludzi”. W praktyce link baiting to pozyskiwanie wartościowych linków, które są po pierwsze naturalne, a po drugie – bezpłatne. Jego celem jest zachęcanie użytkowników Internetu do zamieszczania w szeroko pojętej sieci linku odsyłającego na daną stronę.

Link baiting jest uznawany za jedną ze strategii link buildingu, gdyż duża liczba naturalnych linków może znacząco wpłynąć na uzyskanie wysokiej pozycji strony, do której te linki prowadzą w wyszukiwarce internetowej Google. Jest wiele praktyk link baitingu, które pozwalają na realizację strategii pozyskiwania linków. Sześć z nich zostało skrótowo opisanych poniżej.

Praktyka 1: Artykuł

Samo regularne umieszczanie artykułów na stronie nie wystarczy. Artykuły te muszą być specjalistyczne, a jednocześnie pisane prostym, przystępnym językiem. Powinny odpowiadać na pytania i potrzeby użytkowników – dobrym pomysłem jest tworzenie krótkich poradników, instrukcji typu „krok po kroku” czy publikacji wyników badań. Warto umieszczać zarówno ponadczasowe treści (informacje, które są i z dużym prawdopodobieństwem będą wyszukiwane w przyszłości), a także tworzyć content typu real-time, mając na uwadze panujące trendy i zainteresowania. Tylko takie artykuły dają szansę na pozyskanie dużej liczby linków do strony.

 Praktyka 2: Infografika

Warto zwrócić uwagę na to, że wielu z nas woli oglądać niż czytać. Odpowiedzią na te preferencje są infografiki, czyli wizualizacja informacji, gdzie równie ważna jak treść jest forma. Przejrzystość i łatwość w przyswajaniu wiedzy zawartej w infografikach sprawiają, że użytkownicy sieci nierzadko chcą się nimi dzielić z innymi, a co za tym idzie – chętnie linkują strony z infografikami.

Praktyka 3: Wideo

Wideo jest jeszcze większym ułatwieniem przyswajania treści niż infografika. Właśnie dlatego coraz bardziej zyskuje na popularności. Aby uświadomić sobie moc linków przekierowujących do materiałów wideo, wystarczy zastanowić się nad tym, jak wiele razy rozsyłaliśmy znajomym zabawny, wzruszający bądź szokujący filmik.

Praktyka 4: Wywiad

Przeprowadzenie rozmowy z kimś znanym i cenionym z całą pewnością spowoduje, że użytkownicy sieci będą chcieli dzielić się z sobą tym wywiadem. Szczególnie popularne są wywiady, gdzie zaproszony gość szczerze opowiada o wzlotach i upadkach, które doprowadziły go do sukcesu. Ponadto, dobrze zatroszczyć się o to, by rozmówca umieścił link do wywiadu na swojej stronie. Wszystko w myśl prostej zasady – im więcej linków, tym lepiej.

Praktyka 5: Konkurs

Mówi się, że nic tak nie angażuje użytkowników jak konkursy. Niezwykle korzystnym, a co za tym idzie popularnym rozwiązaniem jest umieszczenie w regulaminie konkursu warunku o konieczności udostępnienia wpisu konkursowego przez wszystkich jego uczestników. Pozwala to nie tylko na zdobycie dużej liczby wartościowych linków, ale także na promocję marki.

Praktyka 6: Blogowanie gościnne

Ostatnią ciekawą praktyką link baitingu jest blog, który tworzy wielu niezależnych twórców np. specjalistów z branży. Publikacją gościnną warto się chwalić, więc bardzo często podlinkowana jest przez samych autorów na ich blogach, mediach społecznościowych czy stronach internetowych. Warto pamiętać, że wielu z nich może pochwalić się autorytetem, więc dodatkowo zyskujemy zaufanie w oczach potencjalnego klienta.

Źródło: https://kuchnialidla.pl/

Link baiting jako uzupełnienie wartościowego contentu

Warto zaznaczyć, że – zgodnie z tym, co zostało napisane powyżej – wdrażanie strategii pozyskiwania linków nierozerwalnie łączy się z tworzeniem wysokojakościowego contentu. O ile strategia posiadania wartościowych treści i brak link baitingu może „obronić” daną stronę, o tyle sam link baiting niepoparty wartościowymi treściami nie przyniesie zamierzonych rezultatów.

Jakie korzyści przynosi link baiting?

Link baiting przynosi wiele korzyści. Do najważniejszych z nich należą te związane z pozycjonowaniem strony i promowaniem marki, takie jak:

  • pozyskiwanie wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania;
  • zwiększenie ruchu na stronie;
  • zwiększenie konwersji;
  • zwiększenie sprzedaży;
  • promowanie marki;
  • budowanie świadomości marki;
  • kreowanie właściciela strony jako specjalisty w danej dziedzinie;
  • wzrost zaufania klientów.

Podsumowanie

Link baiting to działanie, które angażuje dwie strony – zarówno właściciela serwisu, jak i użytkowników sieci. Właściciel powinien zatroszczyć się o regularne umieszczanie na stronie specjalistycznych, przystępnie napisanych, oryginalnych i rzetelnych treści. Gdy tak się stanie, z dużym prawdopodobieństwem internauci zaczną promować jego serwis poprzez zamieszczanie w sieci linków do jego strony.

Tego typu linki ze względu na swoją naturalność (walor dla Google) i brak konieczności ponoszenia kosztów (walor dla właściciela strony) są najbardziej wartościowe. Należy jednak pamiętać, że może zdarzyć się tak, że coś, co właścicielowi strony wyda się link baitowe, nie będzie takie dla użytkowników. Odpowiedzią na ten problem jest tworzenie dużej liczby różnorodnych treści i obserwowanie, które z nich są najczęściej linkowane przez użytkowników i dlaczego.

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Wizytówki NAP 20.11.2024 | czas czytania: 5 min | SEO

Czym są wizytówki NAP SEO i jak mogą pomóc w pozycjonowaniu lokalnych biznesów?

NAP to anglojęzyczny skrót (Name, Adress, Phone) oznaczający dane adresowe przedsiębiorcy. Jak wykorzystać wizytówki NAP w lokalnym pozycjonowaniu działalności? Czytaj wiecej
Na jakiej zasadzie działa platforma Whitepress i jakie znaczenie ma dla SEO? 19.11.2024 | czas czytania: 5 | SEO

Na jakiej zasadzie działa platforma Whitepress i jakie znaczenie ma dla SEO?

Whitepress jest stroną, na której możemy optymalizować treści oraz automatyzować działania związane z Content Marketingiem, jak również współpracować na rzecz Influencer Marketingu. W zakresie platformy możemy znaleźć oferty skierowane do wszystkich, którzy prowadzą biznes internetowy. Whitepress opiera się również na współpracy z agencjami SEO, serwisami informacyjnymi oraz na prywatnych działaniach vlogerów, oraz blogerów. Czytaj wiecej
google lens 18.11.2024 | czas czytania: 6 | Aktualności

Google Lens – do czego służy Obiektyw Google?

W każdym telefonie, który pracuje na systemie Android czy iOS (iPhone), fabrycznie zainstalowane są już pewne aplikacje. Oprócz rejestru połączeń, wiadomości SMS, aparatu czy zegara możemy zobaczyć również ikony do programów stworzonych przez Google. Każdy użytkownik smartfona z pewnością kojarzy znaczek Dysku, Map lub Gmaila. Jednym z rozwiązań jest Google Lens, inaczej nazywany Obiektywem. Do czego w ogóle służy i jak działa? Jak używać Obiektywu? Na te pytania odpowiemy w poniższym artykule! Czytaj wiecej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt