Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

06.07.2017 | czas czytania: 5 min | SEO | autor: Artefakt

Krótkie czy długie teksty na stronie internetowej? Wpływ liczby słów na pozycjonowanie

Krótkie czy długie teksty na stronie internetowej? Wpływ liczby słów na pozycjonowanie

Treść jest jednym z czynników rankingowych i pomaga zająć dobre miejsce w wyszukiwarce. Wspomina o tym samo Google, wiedzą o tym specjaliści SEO, którzy obserwują wzrost pozycji stron posiadających rozbudowany content. Rozpoczynając prowadzenie bloga firmowego, pojawia się pierwsze pytanie: tworzyć długie czy krótkie teksty? Które z nich są lepiej zaangażują użytkowników? Czy liczba słów na podstronie wpływa na pozycjonowanie?

Wpływ długości treści na pozycje w wynikach wyszukiwania

Google nie stawia ograniczeń dotyczących długości tekstu zamieszczonego na stronie internetowej. Zagraniczni specjaliści SEO już od kilku lat informują o przewadze w wyszukiwarce stron z dużą ilością treści nad stronami z ubogim contentem. Postanowiliśmy sprawdzić, czy na naszym rynku występuje korelacja pomiędzy liczbą słów na stronie a jej pozycją w wynikach wyszukiwania.

W przeprowadzonym badaniu analizowaliśmy podstrony z TOP 30 dla losowo wybranej setki fraz. W teście nie uwzględnialiśmy portalu Wikipedia, serwisu Allegro oraz stron głównych. Wyniki jednoznacznie wskazują na istnienie korelacji pomiędzy ilością słów na podstronie a jej miejscem w rankingu Google. Średnia liczba słów dla podstron z TOP 10 wynosi 1250. Im dłuższy tekst, tym większa szansa na osiągnięcie dobrej pozycji w wynikach wyszukiwania.

Miejmy jednak na uwadze, że liczba słów na stronie prawdopodobnie nie jest czynnikiem rankingowym. Serwisy są oceniane przede wszystkim za jakość contentu. Długa treść pomoże osiągnąć wysokie miejsce w wyszukiwarce, gdy jest napisana pod kątem użytkownika i odpowiednio zoptymalizowana.

Długie treści na blogu – za i przeciw

Skoro wiemy, że Google premiuje strony z dużą ilością contentu, prześledźmy pozostałe wady i zalety publikowania rozbudowanych tekstów.

Korzyści:

  • Możliwość naturalnego zamieszczenia większej liczby słów kluczowych i ich synonimów oraz fraz z długiego ogona (long tail),
  • Wdrożenie linkowania wewnętrznego i odsyłanie użytkowników do artykułów powiązanych tematycznie,
  • Zaspokojenie potrzeb informacyjnych klientów – im więcej kwestii poruszysz w artykule, tym większa szansa, że znajdą u Ciebie odpowiedzi na swoje pytania,
  • Użytkownicy spędzają więcej czasu na stronie, wzrasta ich zaangażowanie i szansa na pozyskanie konwersji,
  • Wzrost wartości ponadczasowych i wyczerpujących treści – raz napisany tekst pomaga docierać do internautów przez okres nawet kilku lat, jeśli będzie aktualizowany,
  • Pozyskiwanie naturalnych linków dzięki użytkownikom polecającym artykuł,
  • Budowanie wizerunku eksperta w branży,
  • Większa liczba udostępnień w social media.

Minusy publikacji długich treści:

  • Ich przygotowanie zajmuje dużo czasu – należy przeprowadzić research, dobrać słowa kluczowe, zadbać o ich optymalizację,
  • Ze względu na ich objętość nie wszyscy użytkownicy będą nimi zainteresowani,
  • Mają mniejszy potencjał stania się viralami niż łatwe w interpretacji memy oraz grafiki,
  • Niewygodne do czytania na urządzeniach mobilnych.

Zastanówmy się teraz nad zasadnością umieszczania krótkich tekstów na blogu i stronie internetowej. Do ich niewątpliwych zalet można zaliczyć:

  • Szybka konsumpcja – tekst na ok. 1000-1500 zzs jest w stanie przeczytać każdy użytkownik nawet w ciągu przerwy w pracy,
  • Ich przygotowanie zajmuje o wiele mniej czasu,
  • Nie wymagają przeprowadzenia kompleksowego researchu,
  • Wyglądają atrakcyjniej i zachęcają do czytania,
  • Idealnie sprawdzają się do czytania na urządzeniach mobilnych.

Mała liczba znaków ma także negatywny wpływ:

  • Opisuje zagadnienie w wąskiej perspektywie i nie zaspokaja potrzeb informacyjnych odbiorców zainteresowanych szerszym spojrzeniem,
  • Nie pozwala na odpowiednie nasycenie słowami kluczowymi,
  • Niesie mniejsze możliwości wdrożenia linkowania wewnętrznego,
  • Jest rzadziej linkowana w social media niż wyczerpujący temat content.

Krótki czy długi tekst – który wybrać?

Przede wszystkim musimy sobie uświadomić, że krótkie i długie treści mają różne przeznaczenie. Rozbudowane treści sprawdzają się doskonale w celu przekazania kompleksowych informacji oraz zwiększenia zaangażowania użytkownika na stronie. Z kolei krótkie formy mają pozyskać uwagę i zachęcić do określonej akcji. Pamiętaj także, że nie każdy temat można rozbudować – czasami będziesz zmuszony napisać wyłącznie 1000 zzs.

Ważny jest także sposób prezentacji treści. Przy długich artykułach pamiętaj o odpowiedniej optymalizacji tekstu, aby użytkownik mógł go przeskanować i przejść do interesującej go sekcji. Jeśli zastosujesz różne formy contentu (grafikę, wideo, prezentacje), nawet bardzo duża liczba słów nie odstraszy użytkowników.

Ze względu na liczne korzyści dla pozycjonowania polecamy tworzenie długich i wyczerpujących temat treści. Duża liczba słów na stronie pomoże poprawić widoczność w wynikach wyszukiwania i na pewno nie zaszkodzi Twojej działalności.

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Wizytówki NAP 20.11.2024 | czas czytania: 5 min | SEO

Czym są wizytówki NAP SEO i jak mogą pomóc w pozycjonowaniu lokalnych biznesów?

NAP to anglojęzyczny skrót (Name, Adress, Phone) oznaczający dane adresowe przedsiębiorcy. Jak wykorzystać wizytówki NAP w lokalnym pozycjonowaniu działalności? Czytaj wiecej
Na jakiej zasadzie działa platforma Whitepress i jakie znaczenie ma dla SEO? 19.11.2024 | czas czytania: 5 | SEO

Na jakiej zasadzie działa platforma Whitepress i jakie znaczenie ma dla SEO?

Whitepress jest stroną, na której możemy optymalizować treści oraz automatyzować działania związane z Content Marketingiem, jak również współpracować na rzecz Influencer Marketingu. W zakresie platformy możemy znaleźć oferty skierowane do wszystkich, którzy prowadzą biznes internetowy. Whitepress opiera się również na współpracy z agencjami SEO, serwisami informacyjnymi oraz na prywatnych działaniach vlogerów, oraz blogerów. Czytaj wiecej
google lens 18.11.2024 | czas czytania: 6 | Aktualności

Google Lens – do czego służy Obiektyw Google?

W każdym telefonie, który pracuje na systemie Android czy iOS (iPhone), fabrycznie zainstalowane są już pewne aplikacje. Oprócz rejestru połączeń, wiadomości SMS, aparatu czy zegara możemy zobaczyć również ikony do programów stworzonych przez Google. Każdy użytkownik smartfona z pewnością kojarzy znaczek Dysku, Map lub Gmaila. Jednym z rozwiązań jest Google Lens, inaczej nazywany Obiektywem. Do czego w ogóle służy i jak działa? Jak używać Obiektywu? Na te pytania odpowiemy w poniższym artykule! Czytaj wiecej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt