Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
06.07.2017 | czas czytania: 5 min | SEO | autor: Artefakt

Krótkie czy długie teksty na stronie internetowej? Wpływ liczby słów na pozycjonowanie

Krótkie czy długie teksty na stronie internetowej? Wpływ liczby słów na pozycjonowanie

Treść jest jednym z czynników rankingowych i pomaga zająć dobre miejsce w wyszukiwarce. Wspomina o tym samo Google, wiedzą o tym specjaliści SEO, którzy obserwują wzrost pozycji stron posiadających rozbudowany content. Rozpoczynając prowadzenie bloga firmowego, pojawia się pierwsze pytanie: tworzyć długie czy krótkie teksty? Które z nich są lepiej zaangażują użytkowników? Czy liczba słów na podstronie wpływa na pozycjonowanie?

Wpływ długości treści na pozycje w wynikach wyszukiwania

Google nie stawia ograniczeń dotyczących długości tekstu zamieszczonego na stronie internetowej. Zagraniczni specjaliści SEO już od kilku lat informują o przewadze w wyszukiwarce stron z dużą ilością treści nad stronami z ubogim contentem. Postanowiliśmy sprawdzić, czy na naszym rynku występuje korelacja pomiędzy liczbą słów na stronie a jej pozycją w wynikach wyszukiwania.

W przeprowadzonym badaniu analizowaliśmy podstrony z TOP 30 dla losowo wybranej setki fraz. W teście nie uwzględnialiśmy portalu Wikipedia, serwisu Allegro oraz stron głównych. Wyniki jednoznacznie wskazują na istnienie korelacji pomiędzy ilością słów na podstronie a jej miejscem w rankingu Google. Średnia liczba słów dla podstron z TOP 10 wynosi 1250. Im dłuższy tekst, tym większa szansa na osiągnięcie dobrej pozycji w wynikach wyszukiwania.

Miejmy jednak na uwadze, że liczba słów na stronie prawdopodobnie nie jest czynnikiem rankingowym. Serwisy są oceniane przede wszystkim za jakość contentu. Długa treść pomoże osiągnąć wysokie miejsce w wyszukiwarce, gdy jest napisana pod kątem użytkownika i odpowiednio zoptymalizowana.

Długie treści na blogu – za i przeciw

Skoro wiemy, że Google premiuje strony z dużą ilością contentu, prześledźmy pozostałe wady i zalety publikowania rozbudowanych tekstów.

Korzyści:

  • Możliwość naturalnego zamieszczenia większej liczby słów kluczowych i ich synonimów oraz fraz z długiego ogona (long tail),
  • Wdrożenie linkowania wewnętrznego i odsyłanie użytkowników do artykułów powiązanych tematycznie,
  • Zaspokojenie potrzeb informacyjnych klientów – im więcej kwestii poruszysz w artykule, tym większa szansa, że znajdą u Ciebie odpowiedzi na swoje pytania,
  • Użytkownicy spędzają więcej czasu na stronie, wzrasta ich zaangażowanie i szansa na pozyskanie konwersji,
  • Wzrost wartości ponadczasowych i wyczerpujących treści – raz napisany tekst pomaga docierać do internautów przez okres nawet kilku lat, jeśli będzie aktualizowany,
  • Pozyskiwanie naturalnych linków dzięki użytkownikom polecającym artykuł,
  • Budowanie wizerunku eksperta w branży,
  • Większa liczba udostępnień w social media.

Minusy publikacji długich treści:

  • Ich przygotowanie zajmuje dużo czasu – należy przeprowadzić research, dobrać słowa kluczowe, zadbać o ich optymalizację,
  • Ze względu na ich objętość nie wszyscy użytkownicy będą nimi zainteresowani,
  • Mają mniejszy potencjał stania się viralami niż łatwe w interpretacji memy oraz grafiki,
  • Niewygodne do czytania na urządzeniach mobilnych.

Zastanówmy się teraz nad zasadnością umieszczania krótkich tekstów na blogu i stronie internetowej. Do ich niewątpliwych zalet można zaliczyć:

  • Szybka konsumpcja – tekst na ok. 1000-1500 zzs jest w stanie przeczytać każdy użytkownik nawet w ciągu przerwy w pracy,
  • Ich przygotowanie zajmuje o wiele mniej czasu,
  • Nie wymagają przeprowadzenia kompleksowego researchu,
  • Wyglądają atrakcyjniej i zachęcają do czytania,
  • Idealnie sprawdzają się do czytania na urządzeniach mobilnych.

Mała liczba znaków ma także negatywny wpływ:

  • Opisuje zagadnienie w wąskiej perspektywie i nie zaspokaja potrzeb informacyjnych odbiorców zainteresowanych szerszym spojrzeniem,
  • Nie pozwala na odpowiednie nasycenie słowami kluczowymi,
  • Niesie mniejsze możliwości wdrożenia linkowania wewnętrznego,
  • Jest rzadziej linkowana w social media niż wyczerpujący temat content.

Krótki czy długi tekst – który wybrać?

Przede wszystkim musimy sobie uświadomić, że krótkie i długie treści mają różne przeznaczenie. Rozbudowane treści sprawdzają się doskonale w celu przekazania kompleksowych informacji oraz zwiększenia zaangażowania użytkownika na stronie. Z kolei krótkie formy mają pozyskać uwagę i zachęcić do określonej akcji. Pamiętaj także, że nie każdy temat można rozbudować – czasami będziesz zmuszony napisać wyłącznie 1000 zzs.

Ważny jest także sposób prezentacji treści. Przy długich artykułach pamiętaj o odpowiedniej optymalizacji tekstu, aby użytkownik mógł go przeskanować i przejść do interesującej go sekcji. Jeśli zastosujesz różne formy contentu (grafikę, wideo, prezentacje), nawet bardzo duża liczba słów nie odstraszy użytkowników.

Ze względu na liczne korzyści dla pozycjonowania polecamy tworzenie długich i wyczerpujących temat treści. Duża liczba słów na stronie pomoże poprawić widoczność w wynikach wyszukiwania i na pewno nie zaszkodzi Twojej działalności.

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Ebook – co to jest i jak wykorzystać go w content marketingu? 02.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Ebook – co to jest i jak wykorzystać go w content marketingu?

Cyfrowe publikacje oferują nie tylko wygodę czytania, ale również ogromne możliwości dla firm i twórców treści. E-booki są istotnym elementem współczesnego marketingu. Szczególny wzrost ich popularności związał się z wybuchem pandemii. Wg badań, aż 5% czytelników wybiera taki format książek. Czym dokładnie jest e-book oraz jak skutecznie wykorzystać go w strategii content marketingowej, aby przyciągnąć i zaangażować odbiorców? Sprawdzamy! Czytaj wiecej
crm co to jest 31.03.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Czym jest CRM i dlaczego jest niezbędny w sprzedaży?

Efektywne zarządzanie relacjami z klientami stało się nieodłącznym elementem sukcesu każdej firmy. CRM, czyli Customer Relationship Management, to narzędzie, które pozwala na lepsze zrozumienie potrzeb klientów, budowanie trwałych relacji oraz zwiększenie sprzedaży. Dzięki CRM, firmy mogą skuteczniej zarządzać danymi klientów, analizować ich zachowania i dostosowywać swoje działania marketingowe. W niniejszym artykule przyjrzymy się bliżej, czym dokładnie jest CRM i dlaczego jego wdrożenie jest niezbędne w procesie sprzedaży. Czytaj wiecej
5 typów treści, których prawdopodobnie nie używasz. Warto je znać! 20.03.2025 | czas czytania: 2:00 min | SEO

5 typów treści, których prawdopodobnie nie używasz. Warto je znać!

Content na stronach internetowych ma znaczenie dla SEO i pozycji w wyszukiwarkach. Łatwo jednak zapomnieć, że powinien być tworzony przede wszystkim dla internautów, a nie robotów. Tylko wtedy będzie działać. Blogi czy posty na Social Media to dziś podstawa. Jak sprawić, by content był bardziej kreatywny? Oto 5 rodzajów treści, które warto znać! Czytaj wiecej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt