Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSpis Treści
Kanibalizacja słów kluczowych to rywalizacja pomiędzy podstronami tego samego serwisu w wynikach wyszukiwania. Objawia się tym, że w wyszukiwarce na daną frazę pojawiają się różne podstrony, np. jednego dnia internauta zobaczy podstronę A, innego B, później C, a następnie z powrotem wyświetli się podstrona B. Google, chcąc dostarczyć użytkownikowi jak najlepsze odpowiedzi, nie może zdecydować się, która podstrona zaspokaja potrzeby informacyjne internauty, więc nimi rotuje.
Jakie zagrożenia stwarza kanibalizacja fraz? Podstrony serwisu wzajemnie „podkradają” sobie ruch z wyszukiwarki, a przy okazji mogą zmniejszać szanse na uzyskanie konwersji. Poza tym kanibalizacja słów kluczowych wpływa negatywnie na proces pozycjonowania:
Najczęściej kanibalizacja wiąże się z błędami popełnionymi podczas optymalizacji strony internetowej:
Czasami zdarza się, że za kanibalizację odpowiadają mechanizmy Google. Pomimo odpowiedniej optymalizacji i właściwego profilu linków zwrotnych oraz linków wewnętrznych, algorytmy mogą uznać, że inna podstrona serwisu lepiej odpowiada na zapytanie użytkownika.
Identyfikację skanibalizowanych podstron najłatwiej przeprowadzić za pomocą narzędzia służącego do monitoringu pozycji słów kluczowych. Takie aplikacje jak np. Senuto lub Semstorm pozwalają wygenerować raport fraz, na które wyświetlają się poszczególne adresy URL w wyszukiwarce. Następnie uzyskane dane najlepiej przeanalizować w arkuszu kalkulacyjnym, tworząc tabelę przestawną.
Jeśli w tabeli przestawnej pojawi się informacja, że dane słowo kluczowe występuje na więcej niż jednej podstronie, należy kliknąć liczbę w tabeli. Excel w nowym arkuszu automatycznie zwróci adresy URL, które dotknęła kanibalizacja.
Istnieje też drugi, o wiele bardziej czasochłonny sposób na identyfikację kanibalizacji. W tym celu należy skorzystać z komendy site:nazwa-domeny.pl słowo kluczowe. Po jej wpisaniu do paska wyszukiwarki otrzymamy listę wszystkich adresów URL, na których Google odnalazło określoną frazę. Im wyżej dana podstrona znajdzie się w wynikach wyszukiwania, tym lepiej odpowiada na wpisane zapytanie. Możemy więc spodziewać się, że to ona będzie częściej wyświetlała się użytkownikom.
Komenda site: zwróci podstrony zawierające odmiany analizowanego słowa kluczowego. Należy pamiętać, że największe zagrożenie stanowią takie same frazy, a synonimy nie powinny powodować kanibalizacji.
Do każdego przypadku kanibalizacji słów kluczowych należy podejść indywidualnie, analizując, z czego tak naprawdę wynika problem i czy jest sens podejmować jakąkolwiek interwencję. Np. w przypadku fraz charakteryzujących się niską liczbą wyszukań czy kanibalizacji podstron blogowych albo poradnikowych nie warto dokonywać zmiany, jeśli wymagałoby to poświęcenia wielu zasobów i pracy.
Najczęściej skuteczną bronią w walce z kanibalizacją jest:
Na etapie przygotowywania strategii SEO może wystąpić niewłaściwe rozdzielenie, a raczej powielenie fraz, na które mają być pozycjonowane poszczególne podstrony. W takim przypadku trzeba ponownie przyjrzeć się liście słów kluczowych i dokonać reoptymalizacji serwisu internetowego. Najistotniejsze frazy należy kierować na podstrony mające największy potencjał do zwiększania widoczności firmy w wyszukiwarce i generowania konwersji.
Co jakiś czas warto zweryfikować zawartość swojej witryny internetowej. Z biegiem czasu mogło powstać wiele podstron o takiej samej tematyce, które w zamyśle miały realizować inne cele. Dobre rozwiązanie stanowi połączenie treści i opublikowanie ich na jednej podstronie, najlepiej na tej, która do tej pory najczęściej pojawiała się w wynikach wyszukiwania. A na nieaktywnych adresach URL należy wdrożyć przekierowania 301.
Przyjrzyj się profilowi backlinków. Jeśli do dwóch zbliżonych tematycznie podstron odwołują się linki o takich samych anchor textach zawierających słowa kluczowe, taka sytuacja najprawdopodobniej wpływa na kanibalizację. Zmień strategię linkowania i zróżnicuj treść linków promujących podobne podstrony. Warto także przyjrzeć się linkowaniu wewnętrznemu, które ma dość spory wpływ na pozycjonowanie serwisu internetowego.
Przekierowanie kanoniczne wskazuje robotom wyszukiwarki podstronę, która powinna pojawić się w wynikach wyszukiwania, a przekierowany adres URL jest nadal dostępny dla internautów. To rozwiązanie sprawdza się np. dla e-sklepów sprzedających podobny asortyment, w przypadku którego powielanie tych samych słów kluczowych to naturalne zjawisko.
Przy rozbudowanych serwisach i małej puli pozycjonowanych słów kluczowych w którymś momencie dojdzie do kanibalizacji. W takim przypadku warto zastanowić się nad poszukaniem nowych fraz, na które można promować stronę internetową. Coraz częściej jako uzupełniające słowa kluczowe w strategii pozycjonowania stosuje się frazy z długiego ogona – trendy wskazują, że coraz więcej internautów posługuje się rozbudowanymi wyrażeniami precyzyjnie wyrażającymi ich potrzeby informacyjne.
Kanibalizacja słów kluczowych to zjawisko, które może wystąpić nawet na już zoptymalizowanych stronach internetowych. Nie szkodzi widoczności witryny w wynikach wyszukiwania, ale może pogorszyć współczynnik konwersji. Warto raz na jakiś czas weryfikować, czy frazy nie są kierowane na różne podstrony, by proces pozycjonowania dawał jak najlepsze efekty.