Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSpis Treści
Kalendarz redakcyjny w przypadku blogów internetowych stanowi zestawienie najważniejszych informacji związanych z publikacją artykułów. Content marketerzy spisują w nim pomysły na kolejne wpisy, dodają zalecenia optymalizacyjne, wskazują osoby odpowiedzialne za kreację i produkcję treści, osadzając poszczególne projekty contentowe w ramach czasowych. Harmonogram publikacji w wielu przypadkach wykorzystywany jest nie tylko jako narzędzie utrzymujące w ryzach proces tworzenia tekstów na stronę internetową, ale także jako podwaliny do przeprowadzenia audytu skuteczności podejmowanych działań contentowych.
Wprowadzenie kalendarza pomaga uporządkować content marketing i copywriting w firmie, która nie posiada osobnego działu lub stanowiska odpowiedzialnego za przygotowywanie treści. Jest to element, dzięki któremu redakcja tekstów nie zejdzie na drugi plan i nie zostanie potraktowana po macoszemu, co się niestety bardzo często zdarza. Jeśli angażujemy się w ten obszar marketingu internetowego, musimy traktować go na takim samym poziomie ważności jak np. prowadzenie kampanii Google Ads czy wystawianie aukcji na Allegro. Przyjęcie i weryfikowanie określonej strategii ma kluczowe znaczenie dla sukcesu całego zespołu redakcyjnego.
Harmonogram wpisów blogowych można prowadzić w dowolnej formie, jednak warto zawrzeć w nim takie informacje jak:
Jak wspomniałam, kalendarz publikacji powinien zawierać informacje potrzebne dla Twojego zespołu redakcyjnego. Ważna jest także jego stała aktualizacja (zmiana statusów realizacji tekstów, dodawanie nowych pomysłów, uaktualnianie dat). Pamiętaj także, aby udostępnić go wszystkim osobom zaangażowanym w proces tworzenia treści. Jasny przepływ informacji pozwoli Ci uniknąć np. opracowywania tego samego tematu przez dwóch copywriterów lub specjalistów CM.
Wiem, że formalizowanie procesu tworzenia treści u niektórych twórców rodzi przekonanie o zabijaniu kreatywności, ale harmonogramowanie oraz planowanie bardzo ułatwiają przygotowywanie contentu na stronę internetową. Oto kilka korzyści z posiadania kalendarza publikacji:
Korzyści harmonogramu contentowego są dość spore w porównaniu z czasem, jaki należy poświęcić na jego przygotowanie oraz prowadzenie.
Czy pracę twórczą można zorganizować? Oczywiście, jak każdy projekt powinniśmy zamknąć ją w ramach terminów, odpowiedzialnych osób i wytycznych, co wcale nie oznacza rezygnacji z wykorzystywania wyobraźni i kreatywności. Przetestuj 5 poniższych narzędzi, które polecane są najczęściej content marketerom do planowania pracy.
Aplikacja sprawdza się do organizowania pracy zespołu – pozwala na tworzenie zadań w ramach określonych projektów, oznaczanie ich statusów, dołączanie załączników, zamieszczanie komentarzy. Darmowa wersja daje nam dość dużo funkcji, choć nie wszystkie są intuicyjne. W przypadku wielu tablic (projektów) można się pogubić, więc to narzędzie wymaga uporządkowanej pracy.
Plusem tego oprogramowania jest możliwość podpięcia wielu dodatkowych aplikacji, np. narzędzi mierzących czas pracy na projekcie (nie wszystkie dostępne w darmowej wersji). W porównaniu do Trello zadania można przypisywać do konkretnych osób, dzięki czemu zachowujemy większą przejrzystość podziału obowiązków.
Najprostsze rozwiązania są czasem najlepsze – arkusz kalkulacyjny możesz zbudować w dowolny sposób, kolumny i wiersze opisać tak, aby z kalendarzem publikacji pracowało Ci się wygodnie. Niestety w tym przypadku zlecanie zadań będzie musiało odbywać się poza plikiem, w którym jedynie zaznaczysz, kto zajmuje się danym tekstem. Poza stacjonarnymi aplikacjami (Microsoft Excel) warto także wypróbować te online’owe (Google Sheets).
Narzędzie bardzo podobne do Asany i Trello, od tego drugiego jest zdecydowanie czytelniejsze. Bezpłatne konto pozwala na sprawne działanie kilkuosobowego zespołu. Rozwiązaniem, które w przypadku tej aplikacji znacząco ułatwia pracę, jest możliwość odpowiadania/komentowania zadań bezpośrednio ze swojego maila. Przyjęcie zwinnej metodologii pracy sprawdza się również w contencie.
Przydzielanie zadań, osadzanie ich w czasie, połączenie z Dropboxem czy Kalendarzem Google nie stanowi większego problemu dla tego oprogramowania. Dodatkowo ze strony „producenta” można pobrać szablony panelu, dedykowane poszczególnym rodzajom zespołów, np. Content Calendar. Koszt wersji płatnej wynosi 3$ miesięcznie, więc w zasięgu ręki nawet niewielkiej ekipy contentowej znajduje się pełen zakres funkcjonalności.
Zdecydowanie zachęcam Cię do prowadzenia harmonogramu publikacji, ponieważ już samo jego posiadanie pomoże Ci w sformalizowaniu strategii content marketingowej. Planer pomoże zorganizować pracę zespołu redakcyjnego, zmierzy jego wydajność oraz postawi cele do zrealizowania w przyszłości. I pamiętaj – wygląd i funkcjonalności kalendarza zależą tylko od Ciebie, ponieważ to Tobie musi się wygodnie pracować z tym narzędziem.