Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSpis Treści
Parametr fbclid dodawany jest do adresów URL linków, w które klikamy na Facebooku. Pojawia się zarówno przy treściach sponsorowanych (stron linkowanych z reklam Facebook Ads), jak i odnośnikach udostępnianych na tablicach użytkowników i stron firmowych. Skrót można rozszyfrować jako Facebook Click Identifier, czyli ID przypisywane konkretnym zasobom linkowanym na FB.
W teorii fbclid powinien być nam pomocny do odkrywania źródeł ruchu treści zamieszczanych w social media. W praktyce w Google Analytics powstaje małe zamieszanie – ten sam adres URL dostępny jest w bardzo wielu wersjach, co utrudnia przeprowadzenie analizy danych. Nie do końca wiadomo, na jakiej zasadzie tworzone są poszczególne elementy parametru, dlatego też wraz z kolejnymi udostępnieniami w GA przyrasta zestawienie linków z różnymi fbclidami.
Jeśli wcześniej nie zdawałeś sobie sprawy z istnienia takiego problemu, o nic się nie martw. Już spieszymy z pomocą i instrukcją, jak usunąć parametr Facebooka z danych z narzędzia Google Analytics.
Facebookowego fbclid można się pozbyć z danych za pomocą samego Google Analytics. I tutaj mamy do wyboru 2 opcje:
Na poziomie widoku danych mamy możliwość wykluczenia dowolnych parametrów adresów URL, których nie chcemy gromadzić w statystykach GA. W tym celu należy:
Dzięki tej konfiguracji parametr Facebooka zniknie z naszych raportów Google Analytics. Użytkownik nadal będzie widział fbclid wraz z pozostałymi danymi na pasku przeglądarki. Jest to modyfikacja jedynie z poziomu określonego widoku danych.
Drugą możliwością usunięcia fbclid z Google Analytics jest skorzystanie z opcji filtrów w widoku danych. To rozwiązanie polega na tym, że sam parametr Facebooka zostaje wykluczony, natomiast pozostałe parametry są nadal przekazywane do GA. W tym celu należy ustawić aż 2 filtry w widoku danych w kolejności podanej poniżej.
1. Filtr „(fbclid=[^&]*&?)”
2. Filtr „([?&]$)”
Uwaga! Aby to rozwiązanie zadziałało poprawnie, koniecznie jest wprowadzenie najpierw filtra nr 1, a potem nr 2 w określonym widoku danych.
Dlaczego należy zastosować 2 filtry? Pierwszy filtr usuwa z adresu URL parametr fbclid, ale pomija znaki ? lub & pojawiające się na końcu, co w rezultacie powoduje, że Google Analytics zbiera różne adresy URL. Ustawienie tylko tego filtra nie daje nam oczekiwanego rezultatu. Konieczne jest wprowadzenie filtra nr 2, usuwającego ? lub & znak z adresu podstrony.
Skorzystanie z filtra w widoku danych zamiast opcji wykluczenia parametrów z URL-a powoduje, że z adresu znika jedynie parametr fbclid, a inne parametry (np. skonfigurowane przez nas UTM-y) zostaną na swoim miejscu.
Parametry facebookowe można także usuwać poprzez dodanie reguły w pliku .htaccess, która za pomocą modułu mod_rewrite zamienia adres URL z fbclid na czysty adres. Powoduje to, że facebookowy parametr znika już z paska przeglądarki, więc nie zobaczy go ani użytkownik, ani nie zbierze go Google Analytics.
Uwaga!
Nie opisujemy tej metody na usuwanie fbclid, ponieważ powoduje ona, że z adresu URL znikają wszystkie parametry nawet te UTM-y, na których nam zależy. Dodatkowo jeżeli korzystamy z FB Pixel, to usunięcie parametru Facebooka przy pomocy reguł w pliku .htaccess może spowodować, że dane nie będą się zbierać poprawnie. W naszej opinii ten sposób na usuwanie niechcianych parametrów z URL-i w kontekście uporządkowania danych w Google Analytics jest najtrudniejszy, najbardziej ryzykowny i może zrodzić dużo problemów.
Jeśli zastanawiasz się nad regułami .htaccess, przemyśl raz jeszcze usunięcie parametru fbclid za pomocą wykluczeń i filtrów w Google Analytics.
Rzetelna analiza statystyk ruchu na stronie za pomocą Google Analytics wymaga uporządkowania danych zbieranych przez samo narzędzie. Parametr fbclid niestety nieco utrudnia pracę analityków internetowych, więc warto zastanowić się nad jego usunięciem. My rekomendujemy jego wykluczanie za pomocą filtrów lub opcji wykluczenia parametrów dostępnych w samym GA. Plik .htaccess lepiej zostawić w spokoju :).