Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSpis Treści
Do podstawowych elementów strony internetowej należy przyciągający uwagę wygląd (layout), łatwa do zapamiętania nazwa domeny oraz stabilny hosting. Ten ostatni ma znaczący wpływ na funkcjonowanie serwisu, bezpieczeństwo przechowywanych danych oraz na pozycje witryny w wynikach wyszukiwania. Jak wybrać hostingodawcę, który zapewni usługę dostosowaną do Twoich wymagań i mieszczącą się w budżecie? O tym w dzisiejszym artykule.
Z hostingiem klient wiąże się zwykle minimum na rok. Jeśli po kilku tygodniach okaże się, że wybrany dostawca lub plan nie odpowiada Twoim wymaganiom, stracisz pieniądze i czas na przeniesienie strony na inny hosting. Z tego względu decyzję o wyborze hostingodawcy warto oprzeć o kilka kryteriów.
Z pewnością zależy Ci, aby Twoja witryna była dostępna dla Ciebie i użytkowników przez 100% czasu. Firmy hostingowe nie mogą zagwarantować całkowitej sprawności serwera, ale w ofercie zazwyczaj znajduje się zapis o dostępności na poziomie 99%. Jeśli wskaźnik ten będzie niższy, zwróć uwagę, czy usługodawca gwarantuje odpowiednią rekompensatę.
Czy wiesz, że jednosekundowe opóźnienie w ładowaniu strony powoduje spadek konwersji o 7% (źródło: badania The Aberdeen Group)? Klienci mają bardzo małą tolerancję dla witryn, które długo się ładują. Mogą z tego powodu zrezygnować z zakupów i skorzystać z oferty konkurencji. Oczywiście, najkrótszy czas oczekiwania gwarantuje dobrze skonfigurowany serwer dedykowany, ale nawet na dobrej jakości serwerze współdzielonym można osiągać zadowalające wyniki pod warunkiem, że zapewnia on wystarczającą ilość pamięci i mocy obliczeniowej.
SLA (ang. Service Level Agreement) to nic innego, jak umowa o gwarantowanym poziomie świadczenia usług przez firmę hostingową. Określa wydajność systemu i urządzeń do spełniania swoich zadań w konkretnym przedziale czasowym (zwykle w skali miesiąca). Gwarancja wyrażana jest procentowo jako stosunek liczby godzin dostępności usługi w miesiącu do liczby wszystkich godzin w miesiącu wyrażony w procentach. Większość hostingodawców oferuje SLA na poziomie 99%- 99,99%. Warto jednak zaznaczyć, że operator nie jest w stanie zapewnić stuprocentowej dostępności mimo nieustannej konserwacji sprzętu i dbania o system IT. W przypadku wystąpienia awarii powinien on natychmiast podjąć odpowiednie kroki w celu wyeliminowania usterki.
Możesz nie posiadać wiedzy i zasobów do zarządzania serwerem strony internetowej. W takim przypadku ważne jest, by firma hostingowa gwarantowała wsparcie techniczne i dostępność obsługi klienta w przypadku wystąpienia jakiejkolwiek awarii. Znaczenie ma także całodobowy monitoring funkcjonowania serwera.
Przewidujesz, że z czasem będziesz potrzebować znacznie większej pojemności ze względu na wzmożony ruch odwiedzających lub dodatkowe treści, takie jak galerie zdjęć czy wideo? Jeśli tak, lepiej wybrać dostawcę usług hostingowych, który może szybko dostosować oferowane rozwiązania do rosnącej popularności Twojej strony.
Na podstawie opinii i recenzji dotychczasowych klientów firmy hostingowej można wywnioskować, czy dana usługa spełnia oczekiwania, ocenić jakość obsługi i poziom wsparcia technicznego oraz dowiedzieć się, z jakimi problemami zmagają się użytkownicy. W sieci istnieje wiele serwisów, na których można znaleźć opinie na temat hostingodawcy, np. recenzje pod wizytówką Profil Firmy w Google, w mediach społecznościowych i bezpośrednio na stronie internetowej. Warto jednak odpowiednio przefiltrować treści opinii i skupić się na tych, które są napisane w rzetelny sposób i opisują konkretne aspekty usługi.
Wybór wysokiej jakości hostingu ma kluczowe znaczenie dla pozycjonowania strony internetowej w Google. Dlaczego? Algorytmy wyszukiwarki premiują te witryny, które mogą pochwalić się krótkim czasem ładowania. Jest to jeden z czynników rankingowych, który wpływa na wyniki SEO. Im szybciej wyświetla się strona, tym mniejsza szansa, że użytkownik zrezygnuje z dalszego jej przeglądania. Dlatego dobry serwer powinien zapewniać optymalną wydajność i przepustowość. Od szybkości hostingu zależy również częstotliwość i efektywność indeksowania serwisu przez roboty wyszukiwarek.
Kolejnym ważnym czynnikiem jest bezpieczeństwo usługi hostingowej. Google preferuje te witryny, które są chronione certyfikatem SSL przed ewentualnymi atakami hakerskimi, wirusami i innymi zagrożeniami. Warto pamiętać, że wyszukiwarka może obniżyć pozycję strony w rankingu, jeżeli wykryje, że została ona zainfekowana lub zawiera szkodliwe oprogramowanie. Hosting powinien więc oferować dodatkowe zabezpieczenia w postaci firewalla, backupu i skanowania antywirusowego.
Wyszukiwarka Google monitoruje oraz analizuje niezawodność witryny i może ją ukarać, jeśli zawodzi lub jest niedostępna. Serwer, na którym stoi strona, musi więc być dostępny dla robotów indeksujących przez cały czas. W momencie skanowania serwisu nie mogą one napotkać na błędy (np. błąd 5xx). W przeciwnym razie portalowi grozi blokada w wynikach wyszukiwania.
Obniżenie pozycji w rankingu to jedno, ale awaryjność hostingu może przekładać się na spadek efektywności i zysków wśród liderów branży. Jeżeli hostingodawca planuje prace serwisowe, należy zadbać o to, aby serwer poinformował roboty Google o stanie tymczasowym za pomocą odpowiedniego kodu HTML.
Szybki i niezawodny hosting, który gwarantuje płynne i bezproblemowe działanie strony www, przyczynia się do zwiększenia współczynnika konwersji. Każda sekunda opóźnienia zmniejsza szanse na realizację celów witryny, takich jak: zapisanie do newslettera, założenie konta, wypełnienie formularza, dodanie produktu do koszyka i wreszcie dokonanie zakupu. Użytkownicy chętniej dokonują transakcji i wracają do tych serwisów, które gwarantują bezpieczeństwo danych. Jeżeli potencjalni klienci nie zobaczą charakterystycznej kłódki przy pasku adresu, mogą natychmiast opuścić witrynę i poszukać rozwiązania swojego problemu u konkurencji. Wówczas szansa na poprawę konwersji spada niemal do zera.
Strona internetowa, która szybko się ładuje i zapewnia niezawodne funkcjonowanie, zwłaszcza na urządzeniach mobilnych, wpływa na odczucia użytkowników. Postrzegana jest jako wiarygodna i profesjonalna. Korzystanie z witryny staje się przyjemne, a dzięki temu można utrzymać uwagę odbiorcy na dłużej. Każda kolejna sekunda czekania prowadzi do utraty zainteresowania. W przypadku serwisów, które ładują się wolno, mamy do czynienia z wysokim współczynnikiem odrzucenia Oznacza to, że użytkownicy opuszczają stronę jeszcze przed wyświetleniem treści.
W tym miejscu warto wspomnieć, że szybkość ładowania zależy także od zasobów udostępnionych przez firmę hostingową. Musimy wiedzieć, czy dysponujemy własną przestrzenią na serwerze, czy korzystamy ze współdzielonego rozwiązania.
Właściciele sklepów internetowych powinni zwrócić szczególną uwagę na monitorowanie szybkości ładowania strony. Jest to bowiem jeden z najważniejszych wskaźników wpływających na doświadczenia użytkowników. Zbyt wolne wczytywanie prowadzi do zwiększenia współczynnika odrzuceń. Jeżeli klienci nie otrzymają od razu tego, czego chcą, wzrasta ich frustracja i w konsekwencji opuszczają witrynę, poszukując produktu u konkurencji.
Badania Think With Google wskazują, że jeżeli strona ładuje się od 1 do 3 sekund, prawdopodobieństwo odrzucenia wzrasta o 32%, a w przypadku witryn, które wczytują się od 1 do 10 sekund – ryzyko to rośnie aż o 123%. Kilka sekund potrafi więc wiele zmienić w kontekście branży e-commerce. Testy ładowania serwisu należy powtarzać regularnie, zwłaszcza przy wprowadzaniu zmian w ofercie czy dodawaniu nowych elementów, np. grafik.
Bezpieczny hosting to taki, który z jednej strony doskonale radzi sobie z usterkami technicznymi, a z drugiej – niweluje działania hakerów (np. ataki DDOS). Nie dopuszcza do sytuacji, w której użytkownicy po wejściu na stronę, informowani są o tym, że połączenie jest niebezpieczne. Wybierając firmę hostingową, należy więc kierować się poziomem ochrony plików i danych oraz możliwością skorzystania ze wsparcia w razie nieprzewidzianej usterki. Wśród dobrych praktyk wymienia się również częste backupy danych oraz dostęp do narzędzi, które pomagają przyśpieszyć wczytywanie danych.
Protokoły bezpieczeństwa SSL (Secure Sockets Layer) i TLS (Transport Layer Security) mają za zadanie zagwarantować prywatność w Internecie. Dzięki nim poufne informacje zostają odpowiednio zaszyfrowane i mniej narażone na ataki. Nawet jeżeli dojdzie do przechwycenia danych, są one nieczytelne dla niepowołanych osób trzecich. TLS stanowi ewolucyjną aktualizację SSL w wersji 3.0. Udostępnia te same funkcje oraz dodatkowe rozszerzenia i łatwiejsze sposoby przepływu danych w obszarach niejasno określonych przez definicję protokołu SSL. Najważniejszym celem TLS jest standaryzowanie implementacji protokołu SSL w taki sposób, aby był bezpieczniejszy, a jego specyfikacja bardziej zwięzła i pełniejsza.
Sprawdzony dostawca usług hostingowych powinien oferować regularne tworzenie kopii zapasowych stron – co najmniej raz dziennie. Takie działanie jest bowiem podstawowym elementem skutecznej strategii ochrony danych oraz zapewnia możliwość szybkiego przywrócenia poprzedniej wersji witryny w razie wystąpienia awarii technicznej, ataku malware czy przypadkowego usunięcia informacji. Dobra firma hostingowa świadczy usługę tworzenia backupów, aby strona internetowa była zawsze gotowa do działania.
Na polskim rynku dostępnych jest kilkadziesiąt firm świadczących usługi hostingowe. Przygotowaliśmy cztery sprawdzone propozycje, które oferują rozwiązania zarówno dla indywidualnych użytkowników, jak i dużych korporacji.
Hosting OVH to francuska firma, która posiada filię i serwery w Polsce. Największą jej zaletą jest niska cena, która zaczyna się od 9,83 zł brutto i kończy na 167,27 zł brutto miesięcznie, w zależności od indywidualnego zapotrzebowania na miejsce na dysku, wydajność i inne cechy. Klienci do wad zaliczają jednak trudno dostępny support oraz niedokończone tłumaczenie panelu.
Cyberfolks.pl jest to dawny linuxpl.com, który przeszedł rebranding i działa na polskim rynku od wielu lat. Firmę wyróżnia przykuwająca uwagę identyfikacja wizualna oraz szerokie przekazywanie wiedzy poprzez webinary. Usługa podzielona jest na 3 części: hosting Wodrpress, Prestashop i WWW. Do zalet użytkownicy zaliczają sprawną obsługę klienta i szybkość działania stron, natomiast do wad: wysokie ceny oraz rozdział panelu od admina.
Kolejna firma dHosting bazuje na zaawansowanym systemie Elastycznego Web Hostingu, który łączy w sobie cechy hostingu współdzielonego oraz elastyczność rozwiązań chmury obliczeniowej. Podstawowy pakiet usług oferuje klientom 50 GB przestrzeni dyskowej, skalowalność zasobów oraz automatyczne raporty dotyczące zużycia. Użytkownicy podkreślają autorski panel administracyjny, ale zwracają uwagę na brak różnorodności ofert.
Firma hostingowa LH.pl działa na polskim rynku od 2002 roku i może pochwalić się jednym z najszybszych hostingów w kraju, co mają potwierdzać wyniki testów szybkości. Użytkownicy zwracają również uwagę na sprawny support oraz atrakcyjną cenę. Wśród wad wymieniają z kolei nieintuicyjny panel, niskie wartości PHP na start oraz wysoki koszt odnowienia domeny.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]