Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

25.08.2017 | czas czytania: 5 min | SEO | autor: Artefakt

Jak skrócić czas ładowania strony? – 6 wskazówek

Jak skrócić czas ładowania strony? – 6 wskazówek

Page speed, czyli czas ładowania strony wpływa na pozycje w wynikach wyszukiwania. Google regularnie przypomina, że optymalizacja prędkości wczytywania serwisu jest ważna z punktu widzenia pozyskiwania wartościowego ruchu. Im szybciej wszystkie elementy witryny załadują się w przeglądarce, tym większa szansa na zatrzymanie na niej użytkownika oraz zmniejszenie współczynnika odrzuceń. Podpowiadamy, w jaki sposób poprawić page speed strony internetowej.

Jak sprawdzić czas ładowania strony?

Chcąc obiektywnie sprawdzić szybkość wczytywania strony, warto sięgnąć po narzędzia służące do analizy page speed. Polecamy m.in.:

Raport Szybkość witryny w Google Analytics

Raport znajduje się w sekcji Zachowanie –> Szybkość Witryny. Po wybraniu interesującego zakresu dat na podstawie próbki liczby odsłon sprawdzimy, ile wynosił czas wczytywania naszego serwisu i poszczególnych podstron. Aby poznać szczegółowe wskazówki Google dotyczące elementów wymagających optymalizacji witryny, musimy skorzystać z narzędzia PageSpeed Insights.

PageSpeed Insights

Po wpisaniu adresu URL pojawi się punktowa ocena szybkości ładowania strony internetowej zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i na desktopie. Cenniejsze są jednak konkretne uwagi Google dotyczące poszczególnych elementów wymagających zoptymalizowania. PageSpeed Insights podpowiada rozwiązania, które pomogą przyspieszyć wczytywanie serwisu w przeglądarce.

Optymalizacja czasu ładowania strony – wskazówki

Czasem ładowania serwisu warto zainteresować się już na etapie projektowania witryny, ponieważ w ten sposób mamy szansę wdrożyć rozwiązania pozwalające uzyskać dobry page speed. Jeśli o tym nie pomyślałeś wcześniej, stosowanie poniższych wskazówek pomoże poprawić szybkość wczytywania strony.

Uporządkuj kod źródłowy

Zmniejszenie rozmiaru poszczególnych plików źródłowych kodu strony poprawi page speed. Niepotrzebne komendy lub skrypty należy usunąć, a pozostałe elementy zminifikować, aby przeglądarki internetowe szybciej wczytały treść strony. Dobrymi praktykami zapobiegającymi nadmiarowości kodu są:

  • Zewnętrzny arkusz stylów CSS,
  • Ograniczenie użycia JavaScriptu, a jeśli nie jest to możliwe, załadowanie skryptu wprost w kodzie strony,
  • Ograniczenie kodów śledzących.

Zmniejsz rozmiar grafiki i zastosuj dynamiczne ładowanie zdjęć

Dobrej jakości grafika przyciąga wzrok użytkowników, ale opóźnia działanie strony, jeśli ma bardzo duży rozmiar. Zanim prześlesz obrazek na serwer, dokonaj jego konwersji i zmniejsz rozmiar. Dzięki programom takim jak tinyjpg.com możliwe jest zoptymalizowanie plików graficznych bez utraty ich jakości. Dąż do tego, aby obrazy charakteryzowały się jak najmniejszą wagą – zwróć uwagę, aby nie przekraczała ona 200 KB. Wykorzystuj także grafikę z rozszerzeniem .png zamiast .jpg, dzięki czemu duże obrazy będą prezentowały się o wiele lepiej. W przypadku rozbudowanych galerii zdjęć polecamy zastosowanie dynamicznego ładowania grafiki. Rozwiązanie znacząco poprawia page speed strony.

Wybierz dobry hosting

Dostępność strony dla użytkowników oraz czas jej ładowania zależy od hostingu. W przypadku korzystania z współdzielonego serwera mogą występować problemy z szybkim wczytywaniem serwisu. Jeśli zaobserwowałeś, że Twoja domena zbyt często niepoprawnie się wyświetla, koniecznie poszukaj innego hostingodawcy.

Eliminuj zbędne przekierowania

Każde przekierowanie wymaga ponownego wywołania strony, a więc wydłuża czas jej ładowania. Oczywiście przekierowanie 301 są istotne, ponieważ wskazują użytkownikom i robotom wyszukiwarki nową lokalizację podstrony i pozwalają uniknąć wyświetlania błędów 404. Jaką więc tutaj przyjąć strategię? Przede wszystkim należy sprawdzić, czy nie posiadamy kilkakrotnych przekierowań, które odsyłają do nieistniejącej strony, przekierowującej do kolejnej podstrony. Taką strukturę od razu należy uporządkować.

Odinstaluj nieużywane wtyczki

Posiadając stronę na jednym z popularnych systemów CMS, np. WordPress, Drupal lub PrestaShop, większość funkcjonalności zapewniają wtyczki i pluginy. Sprawdź, czy nie posiadasz dodatków, które są nieaktywne lub ich możliwości zawierają się w innych, zainstalowanych wtyczkach. Pamiętaj, że niedziałające pluginy również mogą wpływać na spowolnienie czasu ładowania strony.

Korzystaj z pamięci podręcznej przeglądarki

Przeglądarki zbierają informacje o stronach i przechowują je w pamięci podręcznej. Jeśli użytkownik ponownie odwiedzi dany serwis, dane pobrane zostaną z tzw. cache’a, przyspieszając tym samym wczytanie zawartości witryny. Korzystając z reguł .htaccess lub gotowych wtyczek możesz zadeklarować, które elementy strony będą przez określony czas zawsze pobierane z pamięci podręcznej przeglądarki internauty. Zminimalizujesz też zagrożenie zapoznania się z nieaktualnymi danymi przez użytkownika.

Jaki powinien być czas ładowania strony?

Możliwe jak najkrótszy. Trudno wyznaczyć konkretną wartość – my rekomendujemy naszym klientom, aby ocena w PageSpeed Insights wynosiła minimum 80/100 punktów zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i na komputerze. Im lepszy page speed, tym wyższą ocenę uzyskamy w oczach Google, a więc i miejsce w wynikach wyszukiwania. Dzięki narzędziu Test my site with Google możemy sprawdzić, jak nasza mobilna wersja strony wypada na tle serwisów w branży. Dowiemy się także, jaki procent użytkowników tracimy przez obecną wydajność serwisu.

Czas ładowania strony w ostatnim czasie zyskał na znaczeniu podczas oceny serwisu przez Google. Niestety, optymalizacja szybkości wczytywania strony przez wielu przedsiębiorców nadal jest pomijana, więc witryny, które zadbają o wartość page speed, mają szansę uzyskać przewagę  w wynikach wyszukiwania nad konkurencją. Szczególnie jeśli chodzi o urządzenia mobilne, szybko wczytujące się serwisy powędrują w górę rankingu Google.

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Wizytówki NAP 20.11.2024 | czas czytania: 5 min | SEO

Czym są wizytówki NAP SEO i jak mogą pomóc w pozycjonowaniu lokalnych biznesów?

NAP to anglojęzyczny skrót (Name, Adress, Phone) oznaczający dane adresowe przedsiębiorcy. Jak wykorzystać wizytówki NAP w lokalnym pozycjonowaniu działalności? Czytaj wiecej
Na jakiej zasadzie działa platforma Whitepress i jakie znaczenie ma dla SEO? 19.11.2024 | czas czytania: 5 | SEO

Na jakiej zasadzie działa platforma Whitepress i jakie znaczenie ma dla SEO?

Whitepress jest stroną, na której możemy optymalizować treści oraz automatyzować działania związane z Content Marketingiem, jak również współpracować na rzecz Influencer Marketingu. W zakresie platformy możemy znaleźć oferty skierowane do wszystkich, którzy prowadzą biznes internetowy. Whitepress opiera się również na współpracy z agencjami SEO, serwisami informacyjnymi oraz na prywatnych działaniach vlogerów, oraz blogerów. Czytaj wiecej
google lens 18.11.2024 | czas czytania: 6 | Aktualności

Google Lens – do czego służy Obiektyw Google?

W każdym telefonie, który pracuje na systemie Android czy iOS (iPhone), fabrycznie zainstalowane są już pewne aplikacje. Oprócz rejestru połączeń, wiadomości SMS, aparatu czy zegara możemy zobaczyć również ikony do programów stworzonych przez Google. Każdy użytkownik smartfona z pewnością kojarzy znaczek Dysku, Map lub Gmaila. Jednym z rozwiązań jest Google Lens, inaczej nazywany Obiektywem. Do czego w ogóle służy i jak działa? Jak używać Obiektywu? Na te pytania odpowiemy w poniższym artykule! Czytaj wiecej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt