Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSpis Treści
Zanim użytkownicy trafią na Twoją stronę internetową, przemierzą dłuższą lub krótszą drogę w poszukiwaniu podobnych usług. Scenariusze mogą być różne – dostaną adres URL od przyjaciela, przejrzą fora internetowe, a czasem zajrzą do jednej z grup na Facebooku. Najbardziej prawdopodobną wersją będzie jednak ta z wpisaniem zapytania do wyszukiwarki Google i porównaniem ofert firm działających w okolicy. Właściciel firmy powinien zatem działać tak, aby to jego witryna wyświetlała się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania.
O co należy zadbać, tworząc serwis SEO friendly? W pierwszej kolejności trzeba przeprowadzić analizę keywords research, która pozwoli dobrać frazy kluczowe odpowiadające hasłom wpisywanym przez internautów. I choć większość usług IT udaje się dziś świadczyć bez względu na położenie klienta, pozycjonowanie na frazy ogólne i tak często ograniczy promocję do najbliższej okolicy. Wpływa na to geolokalizacja, czyli mechanizm automatycznie dostosowujący wyniki do lokalizacji odbiorcy.
Poszukując odpowiednich słów kluczowych, warto postawić na frazy jak najlepiej określające profil oraz miejsce działalności, na przykład:
W wyborze keywordsów pomogą Ci intuicyjne narzędzia online. Możesz skorzystać z Planera słów kluczowych od Google, z podpowiedzi w wyszukiwarce, a także z aplikacji takich jak: SemStorm, Majestic, Ahrefs, AnswerThePublic oraz Ubersuggest. Właściwie dobrane frazy należy rozmieścić w obrębie serwisu. Używaj ich nie tylko w tekstach, ale także m.in. w nazwach kategorii, metatagach czy nagłówkach H1-H6.
Keywords research jest częścią złożonego procesu, czyli optymalizacji serwisu pod kątem SEO. W jej skład wchodzi szereg działań, które mają za zadanie dostosować grafiki, treść oraz kod strony do wymagań wyszukiwarek, a w efekcie zwiększyć jej widoczność w internecie. Do najważniejszych elementów strony w tym kontekście należą m.in.: unikalna treść, dopasowanie do urządzeń mobilnych, prędkość ładowania witryny, uporządkowana struktura nagłówków, a także uzupełnione znaczniki Title i Description.
Przygotowując stronę internetową o usługach IT, trzeba mieć na względzie nie tylko roboty wyszukiwarek, ale przede wszystkim użytkowników. To przecież oni zamienią się w klientów, kiedy znaleziona propozycja wyda im się strzałem w dziesiątkę. Jak do tego doprowadzić? Warto skupić się na rzeczowych informacjach, podanych w uporządkowany sposób, aby osoby przeglądające serwis mogły szybko i bez dłuższego zastanowienia trafić do celu swoich odwiedzin.
Tak samo jak wybrakowany procesor nie pobierze poprawnie danych, również układ strony internetowej nie spełni swoich funkcji, jeśli zabraknie w nim choć jednego niezbędnego elementu. Aby struktura serwisu była w pełni intuicyjna i przyjazna użytkownikom, koniecznie trzeba wdrożyć:
Przykład menu z kategoriami
Sposób na call to action na stronie firmy Proformat
Wszystkie wymienione wyżej elementy nie odegrają istotnej roli, jeśli nie nadamy im odpowiedniego kontekstu. W tym celu niezbędny okaże się tekst, wprowadzający na stronę internetową komunikaty, które mają trafić do odbiorców. Bezwzględnie należy więc na każdą z podstron przygotować treść opisującą dane zagadnienie, np.: działalność firmy, korzyści wynikające z nawiązania współpracy, a przede wszystkim – rodzaj świadczonych usług.
Zbiór cennych informacji powinien skutecznie przyciągać uwagę czytelnika. Nie może więc być to suchy blok jednolitego tekstu. Zawsze należy pamiętać o wprowadzeniu zdjęć, filmów, ikon oraz infografik tematycznie powiązanych z opisywaną kwestią oraz profilem firmy. Elementy graficzne doskonale zobrazują myśl zawartą w treści, dzięki czemu przekaz dużo szybciej trafi do potencjalnego klienta. Warto przy tym pamiętać również o zasadach SEO copywritingu i Image SEO, czyli odpowiednio zoptymalizować obrazy i uporządkować tekst zgodnie z wymaganiami wyszukiwarek.
Opisy usług oraz pop-upy zachęcające do bezpośredniego kontaktu to za mało, by wyróżnić się spośród konkurentów na rynku. Klientów przyciągniesz, dając się poznać w roli fachowcy w swojej dziedzinie. Firmowa strona internetowa to doskonałe miejsce, aby do działań promocyjnych włączyć bloga (warto rozważyć, czy postawić blog w katalogu czy w subdomenie) lub sekcję FAQ, czyli zbiór najczęściej zadawanych pytań.
Pierwsze rozwiązanie w postaci bloga pozostawia dowolność w przygotowywaniu artykułów tematycznie powiązanych z działalnością – np. nowości z branży, aktualności z życia firmy, poradniki i instrukcje krok po kroku. Zestawienie odpowiedzi FAQ ma natomiast za zadanie rozwiać wątpliwości użytkowników, które dotyczą przede wszystkim poszukiwanych usług czy produktów.
Firma Proformat prowadzi bloga, na którym udostępnia porady związane ze stronami www
Bez względu na to, czy klient zamawia projekt strony internetowej, czy oprogramowanie dla działu księgowego, zawsze będzie oczekiwał zadowalającego efektu. Aby z wyprzedzeniem wiedział, że współpracuje ze specjalistami, warto zapewnić mu dostęp do dotychczasowych realizacji oraz rekomendacji wystawionych przez innych zleceniodawców. Obie sekcje powinny być widoczne dla użytkownika. Portfolio działań najczęściej przyjmuje formę osobnej zakładki, podczas gdy opinie klientów mogą znaleźć się np. w zakładce O nas.
Skupiając się na wszystkich wyżej wymienionych elementach, bez wątpienia stworzysz stronę internetową sprzyjającą odwiedzinom szerokiego grona potencjalnych klientów. Nie zapominaj jednak o najważniejszym i zapewnij gościom witryny widoczną opcję kontaktu. Tworząc czytelny formularz kontaktowy (zgodnego z rozporządzeniem RODO), a także wyszczególniając zakładkę Kontakt i wspomniane już przyciski call to action, nie pozostawisz użytkowników z poczuciem bezradności.