Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSpis Treści
Newsletter to forma elektronicznego czasopisma, biuletynu lub informatora rozsyłanego do klientów w celu poinformowania o nowościach, promocjach, aktualnościach. Za jego pomocą można również edukować użytkowników, podsyłając artykuły o charakterze eksperckim lub poradnikowym.
Korzyści, które przynosi skuteczny mailing, to m.in.:
Jeśli podejmiesz decyzję o przygotowaniu newslettera, pamiętaj, aby rozsyłać go regularnie, ale nie za często. Użytkownicy takie widomości uznają za spamowe i nie tylko usuną maile ze swojej skrzynki, lecz nawet zrezygnują z subskrypcji.
Zanim rozpoczniesz projektowanie newslettera, określ jego cel. Chcesz zwiększyć sprzedaż, poinformować o zmianie regulaminu e-sklepu, a może masz zamiar edukować klientów, odsyłając ich do wideo poradników na kanale YouTube? W zależności od tego, co planujesz osiągnąć, inna będzie forma przekazywania informacji i styl mailingu. Np. informacje o promocjach możesz rozsyłać w postaci grafiki załączonej do maila, natomiast poradniki najlepiej przygotować w pliku PDF.
Nic nie stoi na przeszkodzie, abyś opracował kilka różnych newsletterów, które pomogą realizować odmienne cele. W ten sposób do poszczególnych klientów będziesz kierował interesujące ich informacje. Zapobiegniesz porzuceniom subskrypcji i usuwaniu nieotwartych wiadomości ze skrzynki pocztowej.
Kiedy już określisz cel swojego newslettera, możesz rozpocząć jego projektowanie. Weź pod uwagę takie kwestie jak:
Zadaj sobie 2 pytania: Kim jest mój klient? Jakie są jego oczekiwania? Na podstawie odpowiedzi stwórz sylwetkę użytkownika Twojego serwisu i przemyśl, jaka forma treści będzie najbardziej skuteczna. Czy odwoływanie się do emocji przyniesie spodziewany efekt? A może prezentowanie korzyści sprawi, że mailing przekształci się w konwersje? Spójrz oczami klienta na swój biznes i postaraj się zrozumieć, jaką wartość możesz mu dostarczyć.
Wszystkie elementy powinny być spójne i dopasowane do celu, który ma spełniać newsletter.
Na etapie projektowania newslettera możesz przygotować kilka różnych wersji układu graficznego i przeprowadzić testy A/B. Nie zawsze to, co spodoba się Tobie i Twoim współpracownikom, wzbudzi zainteresowanie klientów. Podziel swoich subskrybentów np. na dwie grupy i każdej z nich wyślij inny wzór maila. Następnie analizuj, która wersja newslettera przyniosła większe zaangażowanie, konwersje i leady sprzedażowe.
Systemy służące do wysyłki maili pozwalają na personalizowanie newsletterów. Zamiast zwrotu powitalnego – Szanowni Państwo, w mailu może pojawiać się imię lub nick Twojego klienta. Innym pomysłem jest tworzenie treści dopasowanej do konkretnego odbiorcy. Taki newsletter przygotowywany jest np. w oparciu o historię zakupów klienta – osoby kupujące komplet filiżanek zostaną poinformowane o promocji na zestaw talerzyków deserowych. Proponowanie komplementarnych produktów jest kolejną, dobrą metodą na zwiększenie sprzedaży.
Nie zapomnij także o aspektach technicznych związanych z mailingiem:
Wszystkie niechciane wiadomości komercyjne, na które użytkownicy nie wyrazili jednoznacznej zgody, traktowane są jako spam. Obszar ten regulowany jest przepisami prawa:
Podejmowanie działań niezgodnych z obowiązującymi regulacjami i rozsyłanie niezamówionej informacji handlowej może nas narazić na dotkliwe konsekwencje, wśród których najczęściej znajdują się kary pieniężne.
Newsletter zgodny z prawem powinien obejmować takie praktyki jak:
Przygotuj formularze zapisu do newslettera na stronie oraz dodaj możliwość wyrażenia zgody na otrzymywanie informacji handlowych przy okazji finalizacji zakupów, organizacji konkursów, akcji promocyjnych.
W przypadku wysyłania wiadomości do osób prywatnych musimy pozyskać od nich jednoznaczną zgodę na otrzymywanie tego typu maili – użytkownik zaznacza odpowiednie okienko w formularzu. Właściciel sklepu nie powinien zakładać, że dokonanie zakupów jest równoznaczne z zapisem do newslettera!
Dodatkowo zgód nie można ze sobą łączyć – klient powinien mieć możliwość udzielenia zgody na przetwarzanie swoich danych bez konieczności zgadzania się na przesyłanie informacji handlowych. Niedobrą praktyką jest także wysyłanie formularzy z zaznaczonymi zgodami w check boxie – użytkownik musi wypełnić je samodzielnie!
Użytkownik powinien móc anulować zgodę na otrzymywanie informacji handlowych. Dobrą praktyką jest zamieszczenie informacji w stopce newslettera o możliwości wypisania się z bazy mailingowej.
Ustaliłeś cel mailingu, przygotowałeś treści i grafikę, rozpocząłeś rozsyłanie newslettera. Kolejnym etapem będzie analiza skuteczności kampanii mailingowej. Badaj zaangażowanie użytkowników – liczbę otwartych maili, przejść na stronę, dokonanie konwersji na landing page’u, anulowanie subskrypcji. Zebrane informacje wskażą, czy newsletter pomaga Ci realizować określone zamierzenia. Jeśli nie – zastanów się, co należy poprawić. Czasami wystarczy zmienić tytuł lub nadawcę wiadomości, by zwiększyć efektywność e-mail marketingu.