Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSpis Treści
Coraz więcej przedsiębiorstw decyduje się na prowadzenie bloga firmowego. Dzięki niemu można przekazywać porady związane ze świadczonymi usługami, prezentować aktualności z życia firmy, wchodzić w interakcje z potencjalnymi klientami i zachęcać ich do zapoznania się z ofertą. Blog wspiera także proces pozycjonowania serwisu i uzyskiwanie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. Jak blogować na stronie firmy, aby inwestycja poniesiona na przygotowanie nowych treści przyniosła realne korzyści?
Zanim zatrudnisz copywriterów lub poprosisz działu marketingu o tworzenie angażujących treści, przemyśl techniczną stronę prowadzenia bloga. Nie zapomnij w szczególności o takich kwestiach jak:
Bloga firmowego możesz prowadzić w subdomenie (np. https://www.blog.domena.pl) lub w katalogu (np. https://domena.pl/blog). Każde z rozwiązań ma swoje plusy, jak i minusy, o czym piszemy w osobnym artykule. Ze względu na wpływ na pozycjonowanie rekomendujemy prowadzenie bloga w katalogu. Dodawanie kolejnych tekstów nasyconych słowami kluczowymi wzmocni cały serwis i pomoże zająć stabilną pozycję w rankingu Google.
Zastanów się nad segregacją artykułów na blogu. Dzięki kategoryzacji wpisów potencjalny klient z łatwością trafi do tekstów poruszających interesujące go kwestie. Np. nasz blog firmowy podzielony jest na 6 kategorii: SEO, SEM, Analityka, ePR, Web design oraz Słownik SEO. Uważaj, aby nie przesadzić z liczbą zakładek i nie tworzyć zbyt wielu podkategorii. Struktura bloga powinna być przejrzysta i logiczna, aby użytkownik mógł się w niej odnaleźć.
Jeśli napiszesz dobry tekst, istnieje szansa, że będzie on szerowany w social media, na forum lub stronie internetowej influencera. Aby link prezentował się dobrze, warto zadbać o generowanie przyjaznych adresów URL. Pamiętaj o zamieszczaniu słów kluczowych, unikaniu znaków specjalnych, polskich liter. Link może prezentować ścieżkę artykułu (np. Jak stworzyć przyjazne adres url?) , dzięki czemu użytkownik z łatwością wróci do głównej strony bloga lub kategorii tematycznej wpisu.
Ułatw użytkownikom i klientom czytanie treści opublikowanych na Twojej stronie – zwróć uwagę na wdrożenie czytelnej czcionki (najlepiej bezszeryfowej) o odpowiedniej wielkości. Zadbaj o kontrast między kolorem liter a tłem, żeby layout nie męczył wzroku internauty. Przemyśl także wygląd nagłówków (śródtytułów), aby podczas publikacji móc wdrożyć poprawną hierarchię znaczników H1-H6. Wszystkie elementy związane z formatowaniem tekstu powinny zostać zaimplementowane w pliku CSS, dzięki czemu zamieszczenie wpisu w przejrzystej formie nie będzie stanowiło większego problemu.
Przemyśl także design głównej strony blogowej. Najczęściej składa się ona z jednej lub dwóch kolumn, w których wyświetlają się tytuły i zajawki najnowszych artykułów. Nie przytłaczaj użytkownika zbyt dużą porcją informacji. Zadbaj o ciekawe leady, które zachęcą do zapoznania się z całym tekstem.
Po ustaleniu kwestii technicznych bloga firmowego kolejnym etapem jest opracowanie planu działań, czyli jakiego rodzaju treści, w jakiej formie i jak często będą publikowane. Należy zastanowić się, kto będzie odpowiedzialny za redakcję artykułów – pracownicy firmy, agencja marketingowa lub copywriter. Przygotowując strategię content marketingową, zwróć uwagę na takie aspekty jak:
Postaw sobie pytania: dla kogo prowadzisz bloga i jakie cele chcesz dzięki niemu uzyskać? Jeśli dostajesz wiele zapytań mailowych z prośbą o doprecyzowanie pewnych kwestii związanych z Twoimi produktami lub usługami, przygotuj tekst, w którym wyjaśnisz wszystkie wątpliwości. Polecamy opracowywanie artykułów poradnikowych, recenzji produktów, tutoriali lub rankingów, czyli treści evergreen – żyjącej długo, wartościowej i posiadającej potencjał do pozyskiwania ruchu w długim okresie.
Przygotowując artykuły na bloga firmowego, pamiętaj o ich optymalizacji pod wyszukiwarkę. Dzięki temu wspomożesz proces pozycjonowania strony internetowej, a także będziesz miał szansę pozyskać użytkowników poszukujących produktów lub usług w Google. Zwróć uwagę na:
Google lubi treść na stronie, ale użytkowników bardziej angażuje ciekawa grafika i materiały wideo. Jeśli chcesz przekazać kompleksową wiedzę, wykorzystaj w tym celu e-booka. Nic nie stoi na przeszkodzie, abyś łączył różne formy contentu w publikowanych wpisach. Wzbogacając artykuł o tematyczne obrazki, sprawisz, że stanie się on chętniej czytany. W treści zamieść także film lub infografikę, za pomocą których przekażesz część informacji.
Podejmując się prowadzenia bloga firmowego, musisz pamiętać o ciągłym rozwoju treści. Staraj się jak najczęściej publikować nowe artykuły. Bądź systematyczny i codziennie poszukuj pomysłów na tematy do opracowania. Inspiracją mogą być pytania klientów, aktualne wydarzenia, trendy lub nowości w branży. Nie zapomnij także o aktualizacji treści. Co jakiś czas zweryfikuj, czy na blogu nie znajdują się zdezaktualizowane artykuły. Jeśli tak jest, dokonaj ich modyfikacji.
Edytor tekstowy wykryje błędy ortograficzne, ale Ty i Twój zespół musicie popracować nad poprawnością stylistyczną i interpunkcyjną. Uważaj na literówki, powtórzenia i zdania wielokrotnie złożone, aby nie zgubić sensu wypowiedzi. Teksty zamieszczone na stronie internetowej stanowią wizytówkę firmy i wpływają na wizerunek marki. Poprawne językowo artykuły pokazują profesjonalne podejście do tematu redagowania tekstów na bloga firmowego.
Dobre teksty posiadają potencjał do pozyskania ruchu na stronę i generowania konwersji. Wykorzystaj wszystkie możliwości zwiększenia zaangażowania użytkowników, które daje blog firmowy. W tym celu skorzystaj z takich rozwiązań jak:
Blog to dobre miejsce do zdobycia adresów mailowych potencjalnych klientów. Przygotuj odpowiedni przycisk np. na końcu artykułu, zachęcający do zapisania się do bazy mailingowej w celu otrzymywania najnowszych tekstów poradnikowych lub informacji o promocjach. Nie polecamy stosowania wyskakujących na cały ekran pop-upów, których nie można pominąć. Są zbyt nachalne i zniechęcają użytkowników do wejścia w interakcje ze stroną.
Pozwól użytkownikom wypowiedzieć się na temat poruszanego przez Ciebie tematu. Zaimplementuj sekcję z komentarzami. Możesz skorzystać z gotowych rozwiązań, np. z komentarzy Facebooka, Google+, Disqus lub wdrożyć własny system. Jeśli obawiasz się negatywnych wpisów, możesz na swojej stronie wprowadzić mechanizm wymagający akceptacji każdej opinii przez administratora przed jej opublikowaniem. Komentarze to źródło cennych rekomendacji, pomysłów, a nawet wskazówek dotyczących rozwoju firmy.
Wykorzystaj obecność w social media do dystrybucji treści z bloga firmowego. Pod każdym artykułem ustaw ikonki umożliwiające jego udostępnienie lub polubienie np. na Facebooku. Na swoim fanpage’u publikuj wpisy z linkami do swojej strony i zachęcaj fanów do przeczytania najnowszych tekstów z bloga. Im więcej reakcji i aktywności zbierzesz pod danym postem, tym większa szansa na zwiększenie ruchu na stronie z artykułem, co pozytywnie wpłynie na statystyki całego serwisu.
Sidebar to doskonałe miejsce do zamieszczenia przycisków call to action, poinformowania o najnowszych tekstach lub komentarzach, udostępnienia formularza zapisu do newslettera oraz przemycenia danych o usługach, produktach lub promocjach w Twojej ofercie. Boczne menu pomoże zwiększyć zaangażowanie i skierować ruch na inne podstrony, dzięki którym być może osiągniesz zamierzony cel.
Pomyśl o tym, aby użytkowników trafiających na bloga wprost z wyszukiwarki lub social media przekierować do sklepu albo podstrony ofertowej. Sposobów może być kilka – wspomniane wcześniej linki wewnętrzne w treści, przyciski zachęcające do przejścia na stronę firmową (np. Przejdź do sklepu, Zapoznaj się z naszą ofertą, Zobacz, co dla Ciebie przygotowaliśmy), nienachalne banery. Nie przesadzaj jednak z elementami reklamowymi, ponieważ blog ma przede wszystkim przekazywać wartościowe informacje, a przy okazji zachęcać do skorzystania z usług, które świadczysz.
Zastanawiając się nad prowadzeniem bloga firmowego, nie zapominaj, że tworzenie treści na stronę internetową powinno zostać uwzględnione w strategii marketingowej. Jeśli blog będzie elementem większego planu obecności firmy w Internecie, zdecydowanie łatwiej osiągniesz korzyści z pracy nad treściami – wspomożesz proces pozycjonowania strony, zwiększysz zaangażowanie użytkowników, a także wesprzesz generowanie konwersji, a tym samym uzyskanie zadowalających wyników biznesowych.