Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSpis Treści
YMYL jest skrótem od „Your Money or Your Life” (z ang. „Twoje pieniądze lub Twoje życie”). Stronami typy YMYL są strony, których treści w znaczący sposób mogą mieć wpływ na podejmowane przez użytkowników decyzje zdrowotne, finansowe czy społeczne. Oznacza to, że wszystkie strony, które dotyczą szeroko pojętego bezpieczeństwa człowieka, muszą przekazywać treści poparte wysoką wiedzą ekspercką, badaniami bądź wiarygodnymi opiniami.
W 2013 roku Google upublicznił wytyczne dotyczące oceny jakości wyszukiwania, które zostały przygotowane dla pracowników Google, zajmujących się oceną jakości wyszukiwania i stron internetowych. We wspomnianym dokumencie wspomniano również o stronach typu YMYL i o tym, że strony te wymagają dokładnej analizy pod kątem oceny jakości strony.
Google mówi również o tym, że podczas oceny stron, co do których nie ma wątpliwości, że są stronami YMYL muszą być zachowane najwyższe standardy oceny ich jakości i wiarygodności. Wynika to z faktu, że nieodpowiednie treści na nich umieszczone mogą negatywnie wpłynąć na zdrowie fizyczne, psychiczne, stabilność finansową, bezpieczeństwo bądź samopoczucie odbiorcy.
Najważniejszym dokumentem opisującym kryteria oceny stron www są wcześniej wspomniane wytyczne dla oceniających jakość stron internetowych.
Stronami typu YMYL są zatem:
E-A-T, czyli Expertise, Authoritativeness and Trustworthiness (z ang. Ekspertyza, Autorytet i Wiarygodność). Jest to proces związany z oceną jakości treści na stronach internetowych przeprowadzany przez pracowników Google.
Co zatem kryje się pod każdą składową EAT?
Ta część EAT odnosi się do treści umieszczanych na stronie, a konkretniej do oceny ich twórców. Treści na stronie powinny być poparte ekspercką wiedzą i doświadczeniem w danej dziedzinie. Najważniejsze podczas oceny będzie to, czy autor treści zna się na tej dziedzinie, czy pracuje w branży, czy ma takowe branżowe wykształcenie. Ważne jest więc, aby takie informacje były umieszczone na stronie, bądź łatwe do odnalezienia za pomocą linku odsyłającego do informacji o autorze.
Co ciekawe, po tym kątem oceniane są również inne serwisy, nie tylko YMYL. Chodzi głównie o to, że w niektórych dziedzinach oceniana jest „codzienna wiedza ekspercka” (z ang. everyday expertise). Ta ocena dotyczy autorów treści, którzy ze względu na swoje szerokie doświadczenie życiowe w różnych codziennych aktywnościach, mogą zostać uznani za ekspertów w danej dziedzinie.
Druga część EAT dotyczy autorytetu. Ale jak zdobyć go w sieci? Autorytet w sieci zdobywa się poprzez pozyskiwanie linków do swojej strony z innych tematycznych źródeł. Duży wpływ na autorytet ma cytowanie treści, jako źródło dobrej informacji. Jeżeli inne strony w obrębie tej samej dziedziny będą linkować do Twojej, to zarówno Google, jak i użytkownicy uznają Cię za lidera w Twojej branży.
W sytuacji kiedy prowadzisz ogólnotematyczny serwis to oczywiste, że nie będziesz ekspertem i autorytetem w każdej dziedzinie. Wtedy możesz zatrudnić autora/eksperta, który specjalizuje się w tej konkretnej dziedzinie.
Wiarygodność autora ma szczególne znaczenie, jeżeli chodzi o podawanie danych osobowych oraz danych kart płatniczych. Wiarygodność jest również ważną kwestią w przypadku zaufania użytkowników i zasadności treści umieszczanych na stronie.
Wszelkie pozytywne opinie, jak i sprawne rozwiązywanie problemów w obrębie negatywnych opinii i komentarzy zwiększa wiarygodność autora i serwisu.
Wiarygodność związana jest również z technicznymi aspektami strony internetowej. Chodzi tu głównie o takie elementy jak:
Poniżej przedstawię kilka najważniejszych elementów, na które należy zwrócić uwagę podczas tworzenia treści na strony typu YMYL. Pragnę podkreślić, że do tych wytycznych mogą i powinny stosować się wszystkie witryny internetowe, bez względu na branżę i wpływ jaki wywierają na użytkownika.
Autorzy
Zadbaj o to, aby autorzy treści publikowanych na Twojej stronie mieli odpowiednie doświadczenie i wykształcenie w danym temacie. Nie oddawaj tego zadania byle komu. Jeżeli szkoda Ci zainwestować w odpowiednią osobę, prędzej czy później odbije się to na Twoim biznesie.
Profil autora
Pamiętaj, aby przy każdej specjalistycznej treści umieścić autora odpowiedzialnego za stworzenie jej wraz z linkiem do jego biografii. Każdy autor powinien posiadać własną zakładkę, a w niej następujące informacje:
Bezpieczeństwo danych
Sprawdź, czy wszystkie strony w obrębie Twojego serwisu zawierają szyfrowanie danych (protokół HTTPS)
Informacje kontaktowe i formularz kontaktowy
Sprawdź poprawność danych kontaktowych na stronie oraz ich pokrycie z danymi umieszczonymi w Google Moja Firma, czy też danymi umieszczonymi na innych stronach odsyłających. Dodaj do strony formularz kontaktowy/chat online i pokaż użytkownikom, że chcesz im w szybki sposób pomóc i odpowiedzieć na nurtujące ich pytania.
Informacje o firmie/właścicielu strony, pracownikach oraz o odniesionych sukcesach
Opisanie historii firmy, przedstawienie jej założycieli i pracowników bądź przedstawienie się samego właściciela strony (jeżeli nie jest to strona firmowa), może wpłynąć na poprawę EAT strony. Wszelkie certyfikaty, nagrody i wyróżnienia zaleca się dodawać do strony w widocznych miejscach.
Profil linków zwrotnych
Przeanalizuj wszystkie linki kierujące do Twojego serwisu. Zrzeknij się tych, które mogą podważać wiarygodność Twojej witryny oraz pozyskaj nowe, wartościowe linki z silnych domen o większym autorytecie.
Dostępność stron
Wszystkie strony w obrębie serwisu powinny być łatwo dostępne. Pozbądź się wszelkich błędów 4xx oraz 5xx.
Polityka prywatności i regulaminy
Polityka i wszelkie regulaminy związane z korzystaniem z serwisu, zakupami, zwrotami, itp. są nieodłącznym elementem wiarygodności każdego serwisu. Jest to element nie do pominięcia, więc sprawdź czy posiadasz je na swojej stronie i czy nie zawierają błędów.
Treści na stronie
Komentarze i opinie
Jeżeli nie masz włączonej funkcji komentowania i wystawiania opinii w obrębie swoich produktów/usług/wpisów blogowych to jak najszybciej się tym zajmij. Jeżeli otrzymujesz opinie/komentarze – odpowiadaj na nie, zarówno na te dobre, jak i złe. Proponuj rozwiązania, wyraź chęć zrozumienia użytkownika.
Google w ostatnim czasie kładzie konkretny nacisk na jakość i wiarygodność prezentowanych treści. Opisane wyżej zalecenia związane z oceną EAT powinny być spełnione przez wszystkie witryny, ale w kontekście stron YMYL są one niezbędne.
Jeżeli do tej pory najważniejsza dla Ciebie była optymalizacja treści pod kątem ilości fraz oraz techniczna optymalizacja strony a content był gdzieś daleko w tyle, to radzimy się obudzić!