Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSpis Treści
Rozszyfrowanie skrótu FAQ nie powinno sprawić problemu żadnemu internaucie. Z angielskiego frequently asked questions (inaczej nazywane Q&A, czyli questions and answers) to nic innego jak najczęściej zadawane pytania, które od lat pojawiają się na stronach internetowych o różnej tematyce. Dziś sekcja z odpowiedziami funkcjonuje jako jedna z form content marketingu, którą warto włączyć do strategii rozwoju witryny. Bez względu na to, czy prowadzisz e-sklep, czy bloga, stworzenie podstrony z FAQ sprawi, że użytkownik uzyska wyjaśnienie bez konieczności korzystania z chatu albo kontaktu mailowego.
Opracowanie konkretnych odpowiedzi na powtarzające się pytania zapewni klientom lub odbiorcom doraźną pomoc, a Tobie pozwoli zaoszczędzić czas przeznaczany na obsługę zapytań. To jednak nie jedyne powody, dla których warto wdrożyć sekcję FAQ na stronie internetowej. Ten rodzaj contentu może przynieść szereg korzyści.
Pewnie wiele razy zdarzyło Ci się zapytać obsługę w sklepie z ubraniami o politykę zwrotów lub poprosić o wytłumaczenie zasad promocji. Nic w tym dziwnego. Zadawanie pytań jest wpisane w proces zakupów, ponieważ ułatwia podjęcie decyzji. Zbiór istotnych informacji na stronie internetowej spełnia tę samą funkcję. Użytkownik może zapoznać się z nimi, by rozwiać swoje wątpliwości np. jeszcze przed włożeniem produktu do koszyka. Dzięki wyczerpującym odpowiedziom zyskuje pewność dobrze wydanych pieniędzy.
Profesjonalnie opracowana sekcja FAQ umożliwi również bliższe poznanie marki lub firmy. Na liście pytań i odpowiedzi mogą znaleźć się informacje dotyczące prowadzonej działalności, które uczynią ją bardziej wiarygodną. Jeśli nie chcesz, aby użytkownicy udali się na lepiej opisane strony konkurencji, zadbaj o przygotowanie rzeczowych opisów. Postaraj się jednak, aby nie były zbyt długie – nie chcesz przecież zniechęcić odbiorców, ale zbudować z nimi wartościową relację.
Na popularne formy content marketingowe składają się np. wpisy na blogu firmowym, teksty ofertowe, infografiki czy case studies. Lista FAQ doskonale wspomoże pozostałe treści, dzięki czemu użytkownik ujrzy przed oczami spójny obraz witryny. Co ważniejsze, każda z tych form pozwala dzielić się z czytelnikami wiedzą i doświadczeniem. Profesjonalne podejście do omawianych tematów zaprezentuje Cię w roli eksperta.
Rozwinięta sekcja FAQ spodoba się nie tylko użytkownikom odwiedzającym Twoją stronę. Doceni ją również Google, a w nagrodę zapewni serwisowi wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Dlaczego? Wyczerpująca, aktualna i przede wszystkim unikalna treść jest jednym z czynników rankingowych. Aby dobrze spełniała swoją funkcję, musi zaspokajać potrzeby informacyjne odbiorców (patrz korzyść nr 1).
Zanim przystąpisz do opracowania zestawienia Q&A, zastanów się, jakie pytania bezwzględnie powinny się w nim znaleźć. Skarbnicą wiedzy w tym przypadku z pewnością okaże się Twoja skrzynka mailowa. Jeśli klienci lub obserwatorzy strony internetowej przesyłają liczne zapytania, wystarczy przejrzeć tematy, które przewijają się najczęściej, a następnie umieścić je wraz z przejrzystymi odpowiedziami w sekcji FAQ.
Za źródło inspiracji mogą posłużyć również tematyczne fora dyskusyjne i grupy na Facebooku, fanpage Twojej firmy oraz komentarze na profilach w innych mediach społecznościowych (np. na Instagramie i Twitterze). Warto prześledzić także strony internetowe konkurencji oraz ich sposób na FAQ. W tym przypadku trzeba jednak zachować wyjątkową czujność, aby nie pokusić się o duplikację treści.
Co w przypadku, gdy przejrzenie powyższych kanałów nie przyniesie pomysłów na sekcję FAQ? Warto sięgnąć po narzędzia do analizy słów kluczowych, które pomogą przeprowadzić dogłębny research z korzyścią dla SEO. Do wyszukiwania konkretnych tematów świetnie posłuży aplikacja Answer The Public, która po wpisaniu danej frazy tworzy grafy z powiązanymi pytaniami. Przydatne zagadnienia znajdziesz również w Planerze słów kluczowych od Google, w Google Trends, a także w aplikacji UberSuggest.
Sporządzenie listy gotowych pytań i odpowiedzi wydaje się banalnie proste zwłaszcza dla specjalistów, którzy potrafią przewidzieć potrzeby klientów. Ugryzienie tematu w sposób merytoryczny to jednak tylko jeden z elementów składowych dobrze przygotowanej sekcji FAQ. O co jeszcze należy zadbać, opracowując tego rodzaju treści?
Wbrew pozorom, aby oszczędzić wysiłku sobie oraz klientom, nie wystarczy opublikować na stronie odpowiedzi na wszelkie możliwe pytania. Po pierwsze, ważne informacje zginą w gąszczu tych nieistotnych. Po drugie, użytkownik przytłoczony ilością tekstu bardzo szybko wycofa się z poszukiwań rzeczowej treści. Spośród tematów znalezionych we wspomnianych źródłach wybierz te, które powracają najczęściej i poruszają najbardziej kluczowe kwestie.
Myśl jak klient – zadawaj pytania, które mógłby zadać i odpowiadaj słowami, które chciałby usłyszeć. Nie komplikuj zdań i nie używaj specjalistycznego języka. To nie żargon świadczy o Twoich kompetencjach, ale sens treści przekazywanej odbiorcom. Podczas przygotowywania tekstów zawsze miej więc z tyłu głowy grupę docelową i staraj się dopasować przekaz do jej potrzeb.
Jeśli zdecydujesz się umieścić na stronie internetowej kilkanaście pytań i odpowiedzi, postaraj się przyporządkować je do kilku kategorii tematycznych. W ten sposób stworzysz intuicyjną nawigację w sekcji FAQ, umożliwiając użytkownikom szybkie znalezienie poszukiwanych informacji. Z punktu widzenia SEO rozwiązanie również okaże się owocne. Nazwy kategorii możesz zbudować ze słów kluczowych. W ten sposób dostarczysz wyszukiwarkom jasny komunikat, o czym opowiada treść na danej podstronie.
Podczas opisywania konkretnych kwestii w FAQ nie ma sensu wdawać się w szczegóły. Nie chcesz przecież zanudzić czytelników. Warto jednak wskazać im drogę do bardziej rozbudowanych treści – być może zechcą zgłębić któryś z tematów. Sekcję z pytaniami i odpowiedziami śmiało możesz uzupełnić o odnośniki prowadzące do artykułów na firmowym blogu. Dzięki temu stworzysz użyteczną sieć linkowania wewnętrznego.
Zachęta do przejścia na blog to nie jedyna forma angażowania odbiorców, którą warto zastosować. Możesz pomyśleć również o wdrożeniu przycisków call to action tuż pod odpowiedziami. Krótkie komunikaty z wezwaniem do działania mogą skłonić użytkowników do pobrania darmowego e-booka, zapisania się na newsletter czy nawiązania bezpośredniego kontaktu, a także do skierowania wirtualnych kroków na podstronę z ofertą.
Czasy, kiedy pytania i odpowiedzi tworzące wyłącznie suchy blok treści wystarczały użytkownikom, już dawno za nami. Sekcję FAQ warto wzbogacić o materiały, które zaprezentują część informacji w formie atrakcyjnej wizualnie. Infografiki, zdjęcia ilustrujące dane zagadnienie, a także wideo poradniki (np. z instrukcją obsługi) sprawią, że zaciekawieni odbiorcy pozostaną na stronie internetowej zdecydowanie dłużej.
Treść w sekcji FAQ, podobnie jak artykuły na blogu lub szczegółowy opis produktów w sklepie internetowym, może przysłużyć się pozycjonowaniu witryny. Teksty dobrze jest jednak zoptymalizować zgodnie z zasadami SEO copywritingu.
Podczas tworzenia pytań i odpowiedzi trzeba pamiętać przede wszystkim o kwestii unikalności. Kopiowanie treści z innych stron internetowych, a nawet z podstron własnego serwisu należy do praktyk uważanych za niestosowne. Również Google traktuje je jako wyraźne nadużycia, za które karze obniżeniem pozycji witryny w wynikach wyszukiwania. Publikowanie duplikatów tylko po to, aby wypełnić podstronę tekstem, nie jest więc grą wartą świeczki.
W następnej kolejności należy zwrócić uwagę na zastosowanie właściwej hierarchii nagłówków H1-H6. Pytania można umieścić jako śródtytuły H2, pod którymi znajdzie się treść odpowiedzi. Jeśli do wyjaśnienia zawiłego tematu potrzebne okażą się dodatkowe rozwinięcia, warto nadać im kolejne podtytuły H3.
Opracowując Q&A, przeprowadź wspomnianą analizę słów kluczowych, aby wybrać hasła do zastosowania w treści. Nie przesadzaj jednak z ich ilością. Używaj fraz w formie dopasowanej, odmienionej oraz z długiego ogona, ale pamiętaj również o synonimach. Staraj się rozmieszczać je naturalnie w obrębie akapitów, aby nie odstawały od pozostałych zdań. W miarę możliwości wykorzystuj słowa kluczowe również w nagłówkach, czyli w pytaniach FAQ.
Poprawność językowa tekstu, atrybuty alt w opublikowanych grafikach, przejrzysty adres URL podstrony, opracowane metatagi Title i Description, a także linkowanie wewnętrzne to pozostałe elementy optymalizacji treści, o które koniecznie trzeba zadbać podczas tworzenia sekcji FAQ.
Stworzenie listy pytań i odpowiedzi FAQ to dobry krok w stronę zwiększenia popularności serwisu. Wystarczy, że weźmiesz pod uwagę wytyczne SEO, a jednocześnie pozostaniesz skoncentrowany na potrzebach użytkownika. W ten sposób zagwarantujesz swojej witrynie naturalny ruch z wyszukiwarki oraz innych podstron strony internetowej, który z pewnością przełoży się na wzrost współczynnika konwersji.