Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSpis Treści
Pierwszym etapem zarówno pozycjonowania strony, jak i przygotowania kampanii AdWords jest dobór słów kluczowych. Frazy, które pojawią się w serwisie lub treści reklamy, pozwalają na dotarcie do użytkowników zainteresowanych tematyką naszej witryny. Dzięki nim możemy zyskać uwagę internauty, poinformować o naszej działalności i zachęcić do dokonania konwersji. Jak dobrać słowa kluczowe, które pomogą w promocji strony internetowej i firmy?
Analiza słów kluczowych (ang. keywords research) polega na zidentyfikowaniu odpowiednich fraz, które pomogą przyciągnąć użytkowników i dokonać konwersji. Jest to bardzo ważny etap promowania strony w internecie, ponieważ jeśli dokonamy niewłaściwego wyboru, nie trafimy do grupy potencjalnych klientów.
Słowa kluczowe należy zamieścić w treściach na stronie, w nagłówkach H1-H6, metatagach Title oraz Description. W ten sposób wskażemy wyszukiwarce tematykę serwisu i zyskamy szansę na pojawienie się w wynikach wyszukiwania na pytania użytkowników zainteresowanych naszymi usługami. Prowadząc kampanie linków sponsorowanych, również powinniśmy posłużyć się frazami z analizy keywords research, by pozyskać wartościowy ruch. Podobnie przygotowana strategia linkowania uwzględni wzmacnianie podstron na wybrane słowa kluczowe.
Mamy domenę, działamy w określonej branży, znamy swoich użytkowników i rozpoczynamy keywords research. Jak się za to zabrać? Poszukując skutecznych i konwertujących słów kluczowych, zwróć uwagę na:
Po przeprowadzeniu keywords research następnym etapem będzie określenie liczby słów kluczowych do pozycjonowania strony. Niestety, nie ma jednej, prawidłowej odpowiedzi, ile fraz należy pozycjonować. Zależy to m.in. od wielkości i rodzaju serwisu, branży, możliwości rozbudowywania treści na stronie, budżetu na działania SEO.
Dobór słów kluczowych najlepiej przeprowadzić dwuetapowo: spisać listę słów kluczowych związanych z prowadzoną stroną, a następnie sprawdzić ich popularność i poszukać dodatkowych fraz przyciągających internautów za pomocą narzędzi takich jak:
Najprostszą metodą na znalezienie dodatkowych słów kluczowych jest skorzystanie z podpowiedzi Google. W pasku wyszukiwania wystarczy wpisać początek interesującej nas frazy/wyrażenia i zobaczyć, co zasugeruje wyszukiwarka. Podpowiedzi generowane są na podstawie zapytań użytkowników.
Z kolei jeśli chcemy sprawdzić, czy w naszej branży panuje sezonowość, warto skorzystać z Google Trends. Narzędzie pokaże popularność frazy w wybranym okresie. Niestety, jeśli wybrane słowo kluczowe charakteryzuje się niską wyszukiwalnością, nie otrzymamy informacji o trendach w wynikach wyszukiwania.
Keyword Planner to googlowskie narzędzie służące przede wszystkim do przygotowywania kampanii AdWords. Za jego pomocą sprawdzimy miesięczną liczbę wyszukań interesujących nas fraz. Niestety, dostępność do funkcjonalności planera słów kluczowych jest coraz bardziej ograniczana – należy posiadać konto i mieć uruchomioną kampanię, aby móc z niego skorzystać. Nie będziemy mieć także dostępu do dokładnych danych (zobaczymy jedynie szerokie przedziały liczby wyszukań), jeśli nie przeznaczymy dużego budżetu na reklamę w Google.
Kolejna darmowa i intuicyjna aplikacja, która pomoże w znalezieniu dodatkowych słów kluczowych. Nie otrzymamy co prawda informacji o popularności danej frazy, ale dowiemy się, jakimi wyrażeniami posługują się użytkownicy. Dane wyeksportujemy do pliku CSV.
W analizie potencjału fraz pomoże Google Search Console, a dokładnie raport Analityka wyszukiwania. Pod wykresem znajduje się lista słów kluczowych, na które strona wyświetla się w wynikach wyszukiwania. Posługując się odpowiednimi filtrami, sprawdzimy liczbę wyświetleń, kliknięć oraz pozycję naszej domeny na daną frazę.
Monitorowanie słów kluczowych w Search Console pozwala zweryfikować, czy podejmowane działania przynoszą spodziewane efekty. Frazy, dzięki którym duża liczba użytkowników trafia na naszą stronę, zasługują na szczególną uwagę – potencjał należy wykorzystać np. poprzez włączenie ich do kampanii AdWords lub uwzględnienie ich w strategii linkowania.
Modne i polecane narzędzie do tworzenia treści pod Direct Answer. Korzystając z Answer The Public, otrzymamy zbiór pytań związanych z daną frazą, które wpisują do wyszukiwarek użytkownicy. Od razu dostajemy gotowe sformułowania stanowiące inspirację i pomysły na nowe teksty. Dane możemy pobrać albo w pliku CSV, albo w postaci grafu wygenerowanego dla słowa kluczowego.
Skuteczność dotarcia do potencjalnych klientów zależy od dobrze przeprowadzonej analizy słów kluczowych. Przyjmij kompleksowe podejście i spójrz na serwis z różnych punktów widzenia: branży, konkurencji, użytkowników. Poszukaj fraz konwertujących i wyszukiwalnych. Skorzystaj z różnych narzędzi. Z powstałej listy słów kluczowych wyodrębnij tylko te, które najbardziej odzwierciedlają tematykę Twojej strony i są jednocześnie wpisywane przez liczne grono internautów w pasku wyszukiwarki. Unikaj wieloznacznych i zbyt ogólnych fraz dotyczących produktów lub usług, których nie oferujesz.