Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSpis Treści
Od momentu kiedy powstały social media, osoby zajmujące się pozycjonowaniem stron interesują się tematem indeksowania treści (i linków) z mediów społecznościowych. W 2014 r. Matt Cutts informował, że wyszukiwarka Google analizuje tylko część postów pojawiających się na Facebooku i Twitterze.
Najczęściej indeksowanymi treściami są “strony główne” fanpage’y, dzięki czemu bezpośrednio z wyników wyszukiwania możemy znaleźć profil społecznościowy dużej marki oraz małego przedsiębiorcy reklamującego swoje usługi jedynie za pomocą Facebooka.
Do niedawna wyszukiwarka znacznie gorzej radziła sobie z indeksowaniem treści wpisów na tablicach użytkowników i fanpage’y, komentarzy pod postami oraz na grupach. W związku z tym niektórzy nie zwracali uwagę na duplikację treści, publikując takie same teksty zarówno w obrębie swojej strony internetowej, jak i profilu na Facebooku, oszczędzając czas i koszty na tworzenie unikalnego contentu. O ile taka praktyka nie była groźna dla pozycji witryny jeszcze kilka lat temu, obecnie stanowi poważne zagrożenie, ponieważ Google coraz lepiej indeksuje zawartość Facebooka.
Duplikację treści wykrywają również narzędzia do weryfikacji oryginalności treści na stronie (np. Copyscape, Plagiarism Checker).
Wszystkie treści, które publikujemy zarówno na swojej stronie internetowej, jak i na profilach w mediach społecznościowych, powinny być unikalne. Nie należy kopiować tekstów z serwisu, a następnie wklejać je na fanpage. Chociaż z punktu widzenia użytkownika przekazywanie takich samych informacji nie ma większego znaczenia, to wyszukiwarka najprawdopodobniej niżej oceni naszą witrynę niż stronę na Facebooku ze względu na siłę domeny portalu społecznościowego Marka Zuckerberga.
W supporcie Facebooka znajduje się punkt Widoczność w wynikach wyszukiwarek (https://pl-pl.facebook.com/help/392235220834308), a w nim informacje dotyczące możliwości zablokowania przed indeksacją treści, które publikujemy w obrębie portalu. I tak:
* Facebook zwraca uwagę, że treści i informacje udostępnione z ustawieniem Publiczne, nadal mogą pojawiać się w wynikach wyszukiwania pomimo zablokowania profilu przed indeksacją.
Podsumowując, właściciel facebookowego fanpage’a nie ma możliwości wyindeksowania jego zawartości z wyszukiwarki Google. Wszystkie treści, które pojawią się na stronie, mogą zostać zaindeksowane przez roboty wyszukiwarki i wyświetlone użytkownikom przeprowadzającym wyszukiwanie z poziomu organicznych wyników wyszukiwania.
Nie możemy ignorować Facebooka w kwestiach związanych z duplikacją treści. Publikowanie unikalnego contentu w social media i na stronie internetowej to konieczność, której nie przeskoczymy, jeśli zależy nam na wysokich pozycjach witryny w wynikach wyszukiwania. Twórzmy więc oryginalne posty i nie kopiujmy tekstów ze serwisu internetowego na Fecebooka.