Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

18.05.2023 | czas czytania: 7 | SEO | autor: Artefakt

Google News – czym jest i jak dodać tam swoją stronę

Google News – czym jest i jak dodać tam swoją stronę

Google od lat pracuje nad tym, aby zapewniać swoim użytkownikom najbardziej trafne i jakościowe informacje, związane nie tylko ze złożonym przez nich zapytaniem, ale również związanych z zainteresowaniami i zachowaniem użytkowników w sieci.  

Po ataku terrorystycznym na World Trade Center wyszukiwarka Google miała problem z dostarczeniem aktualnych i prawdziwych informacji na temat tego zdarzenia. To zapoczątkowało prace nad tworzeniem obecnie dobrze nam znanej sekcji Google News, która cieszy się dużą popularnością i zaufaniem użytkowników, jeśli chodzi o publikowane w tej sekcji wiadomości. 

Czym jest Google News 

Google News (inaczej: Wiadomości Google) to jedna z usług Google, której zadaniem jest dostarczenie użytkownikom jak najbardziej aktualnych wiadomości z całego świata. Wiadomości Google skupiają się również na zapewnieniu spersonalizowanego zbioru informacji/nowości na postawie zainteresowań, preferencji czy lokalizacji użytkownika. Wpisy udostępniane w sekcji Wiadomości są precyzyjnie dobranymi aktualnościami z ostatnich 30 dni o zakresie globalnym, krajowym, a także lokalnym.  

Google umożliwia personalizowanie treści poprzez konfigurację ustawień na koncie użytkownika Google, tak aby algorytm wyświetlał więcej dopasowanych artykułów. Dodatkową możliwością jest zapisywanie artykułów do przeczytania na później czy też zmiana języka i regionu w zależności od miejsca pobytu. Dzięki temu można być na bieżąco z wydarzeniami dziejącymi się w naszej aktualnej lokalizacji.  

Obecnie Google News obejmuje ponad 120 krajów oraz 65 języków, dzięki czemu zasięg wiadomości jest na tyle szeroki, że w szybki sposób może zwiększyć ruch na Twojej witrynie w ciągu jednego miesiąca. Dodatkową zaletą dodawania artykułów do Google News jest możliwość ich wyświetlania się w SERP-ach, co zwiększa nie tylko ruch na stronie wydawcy, ale również zaufanie do marki. 

Wiadomości Google wyświetlają się zarówno na wersji komputerowej, jak i na wersji mobilnej. Interfejs jest intuicyjny dla osób w każdym wieku, dlatego też tak chętnie korzystają z tej sekcji nie tylko młodsi użytkownicy, ale i starsze grono czytelników.

źródło: https://news.google.com/

Jak dodać stronę do wiadomości Google 

Nie ma jednego jasnego sposobu na dodanie strony do wiadomości Google. Początkowo, aby pojawić się w Google News, wymagane było zgłaszanie witryny, z czego zrezygnowano w 2019 roku. Google udostępniło nowe narzędzie, jakim jest Centrum wydawców. Jest to interfejs ułatwiający przesyłanie treści i ich modyfikację, a dzięki funkcji Subskrybuj z Google wydawcy mają możliwość zarabiania na Wiadomościach Google.  

Centrum wydawców nie ma wpływu na pozycje witryny ani nie dodaje do Google News artykułów, które nie spełniają wymagań dotyczących publikowanych treści. Google zachęca do korzystania z Centrum wydawców ze względu na korzyści takie jak: możliwość modyfikacji treści i generowania dodatkowych przychodów poprzez funkcję Subskrybuj, dodawanie reklam z Google Ad Managera, a także etykiet do treści (oznaczanie, czy są to opinie, treści użytkowników czy może blogi).  

Google automatycznie podejmuje decyzję o umieszczeniu artykułów w Wiadomościach Google na podstawie wszystkich publikowanych treści w Internecie. Oznacza to, że zeskanowana treść, która spełnia ich wymagania i zostanie uznana za cenne źródło aktualnych informacji, będzie z automatu dodana do Wiadomości Google bez konieczności jej dodatkowego zgłaszania.

  

źródło: https://support.google.com/news/publisher-center/answer/9606538?hl=pl

Wiadomości Google – jakie wymagania trzeba spełnić  

O tym, czy dana strona wyświetli się w Wiadomościach Google, decydują czynniki związane z wymaganiami dotyczącymi contentu (jego przeznaczenie i jakość prezentowanych treści) oraz optymalizacji strony.  

Content 

Witryna, która prezentuje daną treść, musi mieć charakter głównie informacyjny, skupiający się w dużej mierze na aktualnościach. Treści te powinny być jak najbardziej aktualne, w pełni wyczerpujące dany temat oraz zredagowane przez osoby specjalizujące się w danej tematyce. Content powinien być unikatowy i nie może opierać się na artykułach opisywanych już przez inne serwisy informacyjne. Najważniejsze są konkrety, jasność i spójność przekazywanych informacji oraz wzmianki/linki odsyłające do organizacji, wszelkiego rodzaju dokumentów i badań naukowych, które przekazują daną informację i potwierdzają jej prawdziwość.  

Ważne jest również otoczenie całej treści, m.in. informacje na temat autora, link do jego strony, aktualne daty, godzina, lokalizacja. 

Przeczytaj również: Najczęstsze błędy popełniane przy tworzeniu i wdrażaniu treści pod SEO

Optymalizacja  

Strony odpowiednio zoptymalizowane pod kątem wymagań wyszukiwarki mają większą szansę na wyświetlanie się w sekcji Wiadomości Google. Warto zwrócić uwagę na: 

  • Kodowanie strony w formacie UTF-8
  • Bezpieczeństwo strony – jednym z głównych czynników decydujących jest obecność certyfikatu SSL.  
  • Unikalne adresy URL – każdy z artykułów powinien mieć jeden unikalny adres URL, pod którym znajduje się wyłącznie jeden artykuł. Unikaj umieszczania kilku ważnych informacji pod jednym adresem URL. W adresie URL warto dodawać kategorię artykułu (news/aktualności/blog). 
  • Stałość adresów URL – robot Googlebot-News może mieć problemy z odczytywaniem przekierowanych adresów i ustaleniem, który z nich jest najbardziej aktualny, przez co weryfikacja strony pod kątem Google News może zostać odrzucona. 
  • Zgodność tytułów stron, kotwic linków kierujących do artykułu 
  • Podział tekstu na nagłówki – pamiętaj o dodaniu nagłówka H1, najważniejszych nagłówków H2 oraz prawidłowym dopasowaniu ich zawartości do konkretnych akapitów. 
  • Dodawanie treści jedynie w formacie HTML – roboty indeksujące newsy mogą odrzucić strony prezentowane jako pliki graficzne, PDF-y czy treści umieszczone za pomocą JavaScript. 
  • Plik robots.txt – ważne jest, aby artykuły nie były zablokowane przed robotami w pliku robots.txt.
  • W artykułach używaj tylko i wyłącznie jednego języka. Jeżeli jest potrzeba użycia kilku, lepiej utworzyć osobne adresy URL dla każdego z języków. Umożliwi to właściwe rozpoznanie treści przez roboty indeksujące. 
  • Szybkość ładowania się stron – niezwykle ważną kwestią jest zadbanie o szybkie ładowanie się stron, na których umieszczane są ważne aktualności. Przy klasyfikowaniu stron do Google News dużą rolę odgrywają strony AMP z uporządkowanymi danymi. Takie strony mają większe szanse na wyświetlanie się strony w karuzeli wiadomości w wynikach wyszukiwania.  
  • Dane strukturalne – każda publikacja powinna być opatrzona danymi strukturalnymi.  
  • Optymalizacja grafik w obrębie wpisów  – odpowiednio zoptymalizowane grafiki również mają wpływ na szybkość ładowania się stron. Zadbaj o odpowiednią jakość grafik, ich format oraz rozmiar. Preferowanym formatem, który ogranicza pobieranie danych i zapewnia lepszą kompresję jest format WebP.  

 

Dlaczego warto dodawać wpisy do Google News 

Do Google News trafiają wyłącznie strony, które przekazują rzetelne informacje na temat światowych i lokalnych wydarzeń. Użytkownicy większym zaufaniem obdarzają serwisy, które wyświetlane są w sekcji Wiadomości. Dzięki Google News można znacznie zwiększyć ruch na swojej stronie, a co za tym idzie – świadomość marki i autorytet witryny nie tylko w oczach użytkowników, ale i Google. Artykuły o dużym autorytecie są linkowane przez inne serwisy informacyjne. Wpływa to na poszerzenie profilu linków zwrotnych, a co za tym idzie – zwiększa się moc domeny.  

Dodatkową zaletą jest również wyżej wspomniana możliwość generowania dodatkowego przychodu poprzez subskrypcję czy umieszczanie reklam. 

Podsumowanie  

Obecnie główne miejsce w sekcji wiadomości zajmują duże serwisy informacyjne takie jak Onet, WP, RMF i inne serwisy uznawane za cenne źródło informacji. Ciężko przebić tego typu serwisy z uwagi na ich duży autorytet w ocenie Google. Niemniej jednak można przypatrzeć się ich działaniom i publikowanym przez nich treściom.  

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt