Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
30.10.2017 | czas czytania: 5 min | SEO | autor: Artefakt

Czym różni się protokół HTTPS od protokołu HTTP?

Czym różni się protokół HTTPS od protokołu HTTP?

Protokół http:// lub https:// stanowi część adresu URL. Nawet jeśli o nim zapomnimy podczas wpisywania nazwy domeny, pojawi się automatycznie w pasku przeglądarki, zapewniając poprawne wyświetlenie strony internetowej. Czy rodzaj protokołu ma znaczenie np. dla pozycjonowania strony? Czym różni się HTTPS od HTTP?

Co to jest HTTP?

HTTP (ang. Hypertext Transfer Protocol) to protokół umożliwiający przesyłanie danych między klientem (przeglądarką) a serwerem, gdzie przechowywane są pliki strony. Odpowiada za zaprezentowanie strony internetowej użytkownikowi. HTTP posiada pewne mankamenty. Po pierwsze nie definiuje, w jaki sposób transmitowane są dane z serwera do klienta, więc istnieje ryzyko przechwycenia wrażliwych informacji. Po drugie nie przechowuje uprzednio przesłanych danych, które za każdym razem muszą być pobrane z serwera od nowa. Dlatego w celu przyspieszenia wczytania strony internetowej stosuje się mechanizm plików cookies.

Czym jest HTTPS?

Protokół HTTPS (czyli Hypertext Transfer Protocol Secure) to zabezpieczona wersja protokołu HTTP. Jego wdrożenie na stronie internetowej sprawia, że informacje przesyłane między serwerem a przeglądarką internetową nie dostaną się w niepowołane ręce. HTTPS szyfruje połączenie certyfikatem SSL lub TLS, gwarantując bezpieczeństwo danych użytkowników i właściciela witryny.

Często HTTPS jest błędnie utożsamiany ze wspomnianym wyżej SSL-em. Protokół HTTPS umożliwia przesyłanie informacji między serwerem a przeglądarką tak samo jak robi to HTTP, a SSL determinuje sposób „wędrówki” danych. Można więc powiedzieć, że to od zakupu certyfikatu SSL lub TLS zależy, czy strona internetowa zostanie zabezpieczona i protokół http:// w adresie URL zmieni się na https://.

Dlaczego warto przejść na HTTPS?

Implementacja certyfikatu SSL wiąże się z kosztami jego zakupu (od 50 zł rocznie) oraz z przeprowadzeniem konfiguracji plików strony i zewnętrznych narzędzi (np. Search Console lub Google Analytics). Konieczne jest także wdrożenie przekierowań 301 lub przekierowań kanonicznych (rel=”cannonical”), by nie stracić wypracowanych dotąd pozycji strony. Dla wyszukiwarki http://www.domena.plhttps://www.domena.pl to dwa inne adresy URL.

Skoro przejście na protokół HTTPS wiąże się z dodatkowymi wydatkami i pracami informatycznymi, czy warto na niego przechodzić? Tak. Google otwarcie mówi, że bezpieczeństwo przesyłanych informacji stawia bardzo wysoko. Prawdopodobnie wdrożenie certyfikatu SSL lub TLS należy do czynników rankingowych, wpływających na pozycję domeny w wynikach wyszukiwania. Ponadto coraz częściej w przeglądarkach internetowych przy adresie URL pojawia się ostrzeżenie o niebezpiecznym połączeniu. Taki komunikat może odstraszyć użytkownika od dokonania konwersji (np. zrobienia zakupów, przesłania formularza kontaktowego) ze względu na obawę o bezpieczeństwo przesyłanych informacji.

Kto powinien przejść z HTTP na HTTPS?

Bezpieczeństwo przesyłania danych powinni zagwarantować przede wszystkim właściciele sklepów internetowych, banki oraz wszystkie inne instytucje i przedsiębiorcy, którzy pozyskują informacje od użytkowników. Google w tym roku zapowiada aktywną walkę ze stronami, które pobierają dane, a nie posiadają  HTTPS. Jeśli Twój serwis zawiera formularze lub pola logowania, koniecznie zastanów się nad wdrożeniem certyfikatu SSL. Nie tylko zagwarantujesz bezpieczeństwo danych, ale także obronisz swoją pozycję w wyszukiwarce.

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

crm co to jest 31.03.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Czym jest CRM i dlaczego jest niezbędny w sprzedaży?

Efektywne zarządzanie relacjami z klientami stało się nieodłącznym elementem sukcesu każdej firmy. CRM, czyli Customer Relationship Management, to narzędzie, które pozwala na lepsze zrozumienie potrzeb klientów, budowanie trwałych relacji oraz zwiększenie sprzedaży. Dzięki CRM, firmy mogą skuteczniej zarządzać danymi klientów, analizować ich zachowania i dostosowywać swoje działania marketingowe. W niniejszym artykule przyjrzymy się bliżej, czym dokładnie jest CRM i dlaczego jego wdrożenie jest niezbędne w procesie sprzedaży. Czytaj wiecej
5 typów treści, których prawdopodobnie nie używasz. Warto je znać! 20.03.2025 | czas czytania: 2:00 min | SEO

5 typów treści, których prawdopodobnie nie używasz. Warto je znać!

Content na stronach internetowych ma znaczenie dla SEO i pozycji w wyszukiwarkach. Łatwo jednak zapomnieć, że powinien być tworzony przede wszystkim dla internautów, a nie robotów. Tylko wtedy będzie działać. Blogi czy posty na Social Media to dziś podstawa. Jak sprawić, by content był bardziej kreatywny? Oto 5 rodzajów treści, które warto znać! Czytaj wiecej
Strategia ESG w marketingu – jak wygląda? 25.02.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Strategia ESG w marketingu – jak wygląda?

Odpowiednia strategia w marketingu często decyduje o jej sukcesie. Strategia ESG polega na zintegrowanym podejściu. W jej skład wchodzą 3 sektory: środowiskowy, społeczny i ład korporacyjny. Dzięki temu firmy mogą prowadzić działalność w etyczny i stabilny sposób. W naszym artykule dokładnie opisujemy, na czym polega ta strategia w marketingu. Czytaj wiecej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt