Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSpis Treści
Mobilne SEO to odpowiednie przystosowanie wersji mobilnej naszej strony do wymagań wyszukiwarki Google. Już od kilku lat ten gigant na rynku zwraca większą uwagę na serwisy w wersji na smartfony czy tablety, a wynika to między innymi z faktu, iż duża większość świata korzysta na co dzień ze smartfonów, a coraz większy procent ludzi robi zakupy tylko i wyłącznie przez telefon z poziomu aplikacji lub strony internetowej sklepu. Najważniejsze kwestie, które trzeba wziąć pod uwagę przy próbie optymalizacji serwisu pod tablety i smartfony, to między innymi dużo mniejszy rozmiar ekranu, niż na komputerze – trudniejszym zadaniem będzie pomieścić wszelkie istotne elementy strony na wyświetlaczu telefonu, który jest kilka razy mniejszy, niż przecięty monitor. Równie ważna jest świadomość o ilości i zróżnicowaniu urządzeń – smartfony i tablety dostępne na rynku to niezwykle szeroka gama rozmiarów, przekątnych i parametrów. Trzeba wziąć pod uwagę każdą możliwą opcję, aby użytkownicy jednej z nich nie byli pokrzywdzeni, chcąc skorzystać z naszej strony internetowej.
Przeczytaj! Badanie NPS – co to jest i jak je przeprowadzać?
Urządzenia mobilne z roku na rok coraz bardziej umacniają swoją pozycję na rynku. Według badań CBOS (Centrum Badania Opinii Społecznej), aż 96% dorosłych Polaków korzysta na co dzień z telefonu komórkowego, a 75% naszych rodaków konkretnie ze smartfonów lub tabletów. Warto zwrócić również uwagę na kwestię wieku respondentów – w grupie osób badanych w wieku 65 lat lub więcej, procent osób korzystających ze smartfona wyniósł 36%, za to wśród uczniów i studentów – okrągłe 100%. Świat rozwija się z dnia na dzień, a obraz młodszego pokolenia całkowicie zapoznanego już z urządzeniami mobilnymi pokazuje jasno, w którym kierunku musi zmierzać optymalizacja wyników wyszukiwania. Zdaje sobie z tego sprawę również Google, co potwierdza wcześniej wspomniany przez nas wprowadzony algorytm Mobile-First Index.
Przy optymalizacji naszej strony internetowej na wersję mobilną musimy zwrócić uwagę na kilka istotnych czynników. Niektóre z nich pokrywają się z optymalizacją klasycznej strony internetowej, jednak wyróżniamy również kilka elementów unikalnych dla mobilnego SEO. Nie zagłębiając się w to, które z nich są unikalne, a które nie, omówimy najważniejsze kwestie optymalizacji mobilnych wersji strony. Oto one:
Przeczytaj! Chatboty – czym są i czy warto w nie inwestować?
Chcąc zoptymalizować swoją stronę pod urządzenia mobilne, z pewnością natkniecie się w sieci na określenie „strony responsywnej”, często błędnie stosowanego zamiennie ze „stroną mobilną”. Jest to oczywiście błąd, którego nieznajomość może być fatalna w skutkach. Czym zatem różnią się od siebie te dwa pojęcia? Strona mobilna to wersja witryny dostosowana do smartfonów, tabletów itp., posiadająca inny adres URL, stworzona w zasadzie „od zera” i przede wszystkim zoptymalizowana od A do Z tak, aby była przejrzysta dla użytkowników mobilnych. Strona responsywna zaś to po prostu strona desktopowa wyświetlona na ekranie smartfona czy tabletu. Dopasowuje się rozmiarem do konkretnego wyświetlacza i w zasadzie nie robi nic więcej. Wygląd strony jest taki sam, jak na wersji na komputery, adres URL również się nie różni, treść na stronie jest dokładnie taka sama jak na wersji pierwotnej, a prędkość strony jest dużo wolniejsza. Korzystanie ze stron responsywnych na urządzeniach mobilnych to z reguły prawdziwe wyzwanie i doświadczenie absolutnie nieprzyjemne. Lepiej zdecydować się na stronę mobilną, która pochłonie więcej czasu przy realizacji, jednak korzyści, jakie może przynieść, a także złe rezultaty, którym zapobiegnie, są tego warte.
Wiesz już, czym jest mobilne SEO i dlaczego jest tak istotne. Z roku na rok urządzenia mobilne coraz bardziej wypierają komputery i laptopy, z czego Google zdaje sobie sprawę. Aby nie pozostać w tyle i nie przegapić okazji do działania, zainteresuj się optymalizacją swojej strony pod urządzenia mobilne jak najszybciej! Wiesz, na co zwrócić szczególną uwagę i jakie korzyści może przynieść profesjonalna i dobrze wdrożona strona mobilna. Nie ma na co czekać!