Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
10.05.2018 | czas czytania: 5 min | SEO | autor: Artefakt

Nowy Algorytm Google wykorzystujący Reinforcement Learning

Nowy Algorytm Google wykorzystujący Reinforcement Learning

Na przełomie kwietnia i maja w Vancouver odbyła się konferencja Sixth International Conference on Learning Representations poświęcona sztucznej inteligencji. Nie zabrakło na niej przedstawicieli Google, którzy zaprezentowali najnowszy algorytm oparty o Reinforcement Learning służący do zwracania adekwatnych wyników wyszukiwania na zapytania wpisywane przez użytkowników.

Maszynowe uczenie w algorytmie Google

Google chce dostarczać dokładniejsze odpowiedzi na zapytania użytkowników. W tym celu korzysta z machine learning, aby udoskonalić mechanizm wyszukiwarki. Nowy algorytm będzie pośrednikiem pomiędzy użytkownikiem a tradycyjnym algorytmem tworzącym listę wyników wyszukiwania na podstawie czynników rankingowych. Ma działać zupełnie niezależnie i na zasadzie uczenia przez wzmacnianie (Reinforcement Learning) zwracać internautom lepiej dopasowane strony. Sposób działania nowej technologii Google został opisany w artykule: Ask The Right Questions: Active Question Reformulation with Reinforcement Learning.

Na czym polega Reinforcement Learning?

Reinforcement Learning (uczenie przez wzmacnianie) to metoda należąca do machine learning stosowania do rozwiązywania problemów, w przypadku których nie można skorzystać z modeli analitycznych. Nawiązuje do psychologii behawioralnej i teorii wzmocnienia – wyrabiania prawidłowych wzorców zachowań poprzez kary oraz nagrody.

Uczenie przez wzmacnianie polega na tym, że agent (np. algorytm wyszukiwarki) działając w określonym środowisku (np. wyszukiwarce), podejmuje z nim interakcje. Wynik każdej akcji może być negatywny (niekliknięcie przez użytkownika w żaden z wyników wyszukiwania) lub pozytywny (przejście na jedną z zaproponowanych przez wyszukiwarkę stron). Na podstawie wszystkich interakcji agent tworzy określoną politykę, wzorzec postępowania w określonym środowisku, które gwarantuje sukces.

Proces Reinforcement Learning można porównać do nauki jazdy na rowerze. Jeśli dziecko będzie przechylać się za bardzo na lewą lub prawą stronę, nie utrzyma równowagi i upadnie. Na zasadzie prób i błędów w końcu uda mu się dobrać odpowiednią pozycję, dzięki której pojedzie samodzielnie na jednośladzie.

Jak będzie działać algorytm oparty o uczenie przez wzmacnianie?

Użytkownik wpisuje frazę do wyszukiwarki. Algorytm uczenia maszynowego (agent) przekształca zapytanie na wiele różnych pytań, a następnie przesyła je do tradycyjnego algorytmu opartego na czynnikach rankingowych. Na podstawie zwróconych odpowiedzi, nowy algorytm wykonuje wstępną selekcję i wysyła zagregowaną listę stron użytkownikowi.

W ten sposób agent ma za użytkownika przeprowadzać proces wielokrotnego przeformułowania zapytania i przeszukiwania wyników wyszukiwania w celu znalezienia satysfakcjonującej odpowiedzi. Algorytm maszynowego uczenia nie będzie miał dostępu do środowiska – głównego mechanizmu wyszukiwarki, więc na zasadzie prób i błędów, redefiniując zapytanie oraz porównując otrzymane wyniki, postara się znaleźć listę najlepszych stron dla internauty.

Znaczenie Reinforcement Learning Algorithm dla SEO

Nowy algorytm nie będzie co prawda wpływał na proces rankingowania stron internetowych, ale zadecyduje o wyglądzie listy wyników wyszukiwania. Odpytując kilkukrotnie wyszukiwarkę i dokonując selekcji zapytań, nowa technologia Google nie dopuści do użytkownika stron, które według niej nie są trafne i nie odpowiadają wyczerpująco na wpisane zapytanie. Tym samym serwisy bogate w content, linki lub doskonale zoptymalizowane mogą nie zostać zaprezentowane w rankingu.

Wprowadzenie algorytmu uczenia maszynowego po raz kolejny pokazuje, że wielu specjalistów SEO błędnie koncentruje się wyłącznie na czynnikach rankingowych Google, chociaż znaczenie odgrywa także trafność tematyki serwisu i treści oraz jej dopasowanie do zapytania użytkownika.

Przygotowanie serwisu do wyszukiwarki opartej o machine learning

Algorytm uczenia maszynowego to na razie teoria, nie wiadomo, kiedy stanie się jednym z mechanizmów wyszukiwarki odpowiadających za wygląd wyników wyszukiwania. Gdy tak się stanie, będzie należało z jednej strony optymalizować stronę ze względu na tradycyjne czynniki rankingowe, a z drugiej trzeba zadbać o to, aby pozycjonować serwis na odpowiednie słowa kluczowe i nasycać go treścią trafiającą w potrzeby użytkowników. Satysfakcja i zadowolenie internautów wyznaczają kierunek rozwoju googlowskich rozwiązań.

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

crm co to jest 31.03.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Czym jest CRM i dlaczego jest niezbędny w sprzedaży?

Efektywne zarządzanie relacjami z klientami stało się nieodłącznym elementem sukcesu każdej firmy. CRM, czyli Customer Relationship Management, to narzędzie, które pozwala na lepsze zrozumienie potrzeb klientów, budowanie trwałych relacji oraz zwiększenie sprzedaży. Dzięki CRM, firmy mogą skuteczniej zarządzać danymi klientów, analizować ich zachowania i dostosowywać swoje działania marketingowe. W niniejszym artykule przyjrzymy się bliżej, czym dokładnie jest CRM i dlaczego jego wdrożenie jest niezbędne w procesie sprzedaży. Czytaj wiecej
5 typów treści, których prawdopodobnie nie używasz. Warto je znać! 20.03.2025 | czas czytania: 2:00 min | SEO

5 typów treści, których prawdopodobnie nie używasz. Warto je znać!

Content na stronach internetowych ma znaczenie dla SEO i pozycji w wyszukiwarkach. Łatwo jednak zapomnieć, że powinien być tworzony przede wszystkim dla internautów, a nie robotów. Tylko wtedy będzie działać. Blogi czy posty na Social Media to dziś podstawa. Jak sprawić, by content był bardziej kreatywny? Oto 5 rodzajów treści, które warto znać! Czytaj wiecej
Strategia ESG w marketingu – jak wygląda? 25.02.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Strategia ESG w marketingu – jak wygląda?

Odpowiednia strategia w marketingu często decyduje o jej sukcesie. Strategia ESG polega na zintegrowanym podejściu. W jej skład wchodzą 3 sektory: środowiskowy, społeczny i ład korporacyjny. Dzięki temu firmy mogą prowadzić działalność w etyczny i stabilny sposób. W naszym artykule dokładnie opisujemy, na czym polega ta strategia w marketingu. Czytaj wiecej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt