Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSpis Treści
Marketing w firmach jest często zaniedbywany, ponieważ dla większości zarządzających ten obszar biznesowy wiąże się jedynie z kosztami. Brak widocznego przełożenia działań promocyjnych na wyniki finansowe to zawsze pretekst do obniżenia budżetu na reklamę. Szczególnie pozycjonowanie i wszystkie nowoczesne metody zwiększania widoczności marki w Internecie, w przypadku których brakuje mierników efektywności i rzetelnego raportowania, znajdują się na czarnej liście. O tym, jak tworzyć skuteczny marketing treści i mierzyć zwrot z inwestycji dowiesz się w naszym artykule!
Odpowiednia strategia i dobrze przemyślany plan działania pozwolą każdej firmie zdobyć sukces w sieci. Sprawdź, dlaczego warto inwestować w treść, która jest filarem budowania nie tylko widoczności, ale także świadomości marki oraz wizerunku godnego zaufania eksperta.
Tworząc stronę internetową, sklep online czy jakiegokolwiek rodzaju serwis, należy pamiętać, że mają one służyć przede wszystkim użytkownikom sieci. Dlatego kluczem do sukcesu, który sprawi, że internauci będą chętnie odwiedzać Twoją witrynę i zostawać na niej na dłużej, jest stworzenie contentu, który odpowie na ich potrzeby i oczekiwania. Treść powinna więc być w pełni unikalna, stworzona na potrzeby Twojego serwisu i być bogata w informacje, które będą dla Twoich odbiorców użyteczne. Dbanie o merytorykę oraz odpowiednio dopasowany język sprawi, że użytkownicy z przyjemnością na niej zostaną, a może nawet polecą swoim bliskim czy znajomym. Drugi filar wysokiej jakości treści to dopasowanie jej nie tylko do potrzeb internautów, ale także algorytmów Google. Content powinien być więc stworzony zgodnie z wytycznymi wyszukiwarki tak, aby mógł zostać lepiej oceniony przez roboty indeksujące, a w efekcie pozwoli osiągnąć wysokie miejsce w rankingu Twojej witrynie. Zapewni to Twojej stronie doskonałą widoczność, a co za tym idzie, także świadomość marki, jej rozpoznawalność, wiarygodność oraz wizerunek eksperta.
Aby jednak móc cieszyć się doskonałymi wynikami w SERP, najpierw należy odpowiednio zdefiniować grupę docelową, do której chcesz, aby trafił Twój przekaz. Identyfikacja tzw. persony to jedna z metod, która pomoże Ci tworzyć content idealnie dopasowany do potrzeb i oczekiwań docelowego odbiorcy, którym równie dobrze mogą być seniorzy, osoby w średnim wieku czy nastolatkowie. Jednak nie tylko o wiek tu chodzi, a także płeć, status społeczny, zainteresowania, potrzeby, wartości, cechy charakteru czy motywacje. Persona to także potencjalne punkty styku z marką, ulubione kanały komunikacji czy aspekty, które obejmują podejmowanie decyzji i poszukiwanie rozwiązań. Wszystko to pozwala opracować obraz odbiorcy, który może być zainteresowany Twoją ofertą. W efekcie możesz tworzyć treści, które dotrą do potencjalnego klienta, zwrócą jego uwagę i zainteresują. Co ważne, identyfikacja grup docelowych, która jest kluczem skutecznego content marketingu, z pewnością przyda się także podczas prowadzenia innych działań promocyjnych i reklamowych – jest to więc prawdziwa inwestycja, która przyniesie Twojej marce sukces.
Skuteczność marketingu treści można mierzyć za pomocą różnych mierników efektywności. Marketerzy wykorzystują kilka wskaźników do oceny efektywności podejmowanych działań. Do najczęstszych należy zasięg, liczba leadów, czas spędzony na stronie i zaangażowanie użytkowników. W inwestycji w content marketing warto też uwzględnić analitykę treści. Pomiar wyników odbywa się za pomocą typowych narzędzi analitycznych takich jak Google Analytics, Hotjar czy Smartlook. Ale nie tylko! Doskonałym miernikiem skuteczności prowadzonych działań jest także ROI (ang. return on investment), czyli wskaźnik, który pozwala ocenić, czy i w jaki sposób środki, które zostały zainwestowane w content marketing, przynoszą marce zysk.
Poza mierzeniem zasięgu, leadów, czasu spędzonego na stronie, wskaźnika odrzuceń i wielu innych czynników, dających obraz na efektywność prowadzonych działań w ramach marketingu treści, niezwykle ważne jest również sprawdzenie, jak realizowane prace przekładają się na faktyczny zysk. Służy do tego właśnie wskaźnik ROI, który pozwala mierzyć rentowność content marketingu. Do obliczeń potrzebujemy dwóch podstawowych danych: zysku netto oraz kosztów, jakie marka poniosła na realizację działań związanych z przygotowaniem wysokiej jakości treści, jej stworzenia oraz dystrybucji. ROI to zatem zysk netto podzielony przez koszty i pomnożony przez 100%. W efekcie uzyskasz procentowy wynik, który pokaże Ci, czy prowadzone działania w ramach content marketingu przynoszą Twojej marce korzyści, czy może inwestycja jest nieopłacalna. Wskaźnik ROI może jednak być wykorzystany nie tylko do mierzenia stricte finansowych korzyści, ale także innych parametrów, takich jak pomiar sprzedaży, wzrost liczby obserwujących, generowanych leadów i wielu więcej – mierzyć można praktycznie wszystkie działania obejmujące content marketing, korzystając ze wzoru: ROI = (zysk z inwestycji /koszt inwestycji) * 100%.
Regularne badania prowadzone w celu weryfikacji rentowności marketingu treści są niezwykle ważne z punktu widzenia biznesowego. Żaden przedsiębiorca nie chce bowiem przepłacać i woli poświęcić zaoszczędzone środki na działania, które faktycznie przyniosą marce doskonałe efekty. Warto jednocześnie pamiętać, że nie tylko czysty zysk w postaci środków finansowych świadczy o sukcesie prowadzonych działań w ramach content marketingu. Treść może zapewniać także inne, niematerialne korzyści, do których zaliczamy dobrą widoczność w naturalnych wynikach wyszukiwania, wysoką świadomość czy pozytywny wizerunek marki wśród odbiorców.
Aby tworzony na stroną internetową content zapewnił jak najlepsze efekty, kluczowe jest projektowanie go w taki sposób, aby był atrakcyjny nie tylko z punktu widzenia użytkowników, ale także robotów indeksujących. Tylko tak przygotowana treść zapewni Twojej marce sukces w sieci!
Z racji tego, że content marketing pomaga realizować różne cele, wpływa także na uzyskiwanie efektu synergii. Wartościowe treści odpowiednio nasycone słowami kluczowymi wspierają proces pozycjonowania strony i zaspokajania potrzeb informacyjnych internautów. Wideo edukuje klienta oraz buduje wizerunek eksperta w branży. Infografiki służą do angażowania użytkowników w social media, a także wzbogacenia contentu na stronie internetowej. Zależnie od branży, w której działasz, rodzaje treści, jakie będą najbardziej atrakcyjne dla Twoich odbiorców, mogą być zupełnie różne. W przypadku tekstów najczęściej stosowane są takie formaty jak: artykuły sponsorowane i gościnne, wpisy blogowe, artykuły poradnikowe, newsy, książki, instrukcje, e-booki, magazyny, ulotki, case study, historie klientów, e-mail marketing, newslettery, listy, rankingi, recenzje, sekcje FAQ czy raporty. Grafika może natomiast obejmować komiksy, obrazki, infografiki, zdjęcia i fotografie, a także gify i memy. Coraz chętniej oglądanymi przez użytkowników sieci formatami są również materiały video w postaci blogów, poradników, relacji z wydarzeń, live’y, czyli transmisje na żywo oraz materiały audio takie jak podcasty, słuchowiska, audiobooki oraz webinary. Nie można jednocześnie zapominać o formatach interaktywnych, które stają się coraz bardziej popularne w sieci: quizach, grach, szkoleniach online czy forach i grupach tematycznych.
Niezależnie od tego, jaki rodzaj formatu treści wybierzesz, pamiętaj o tym, by publikowane materiały zawsze były zgodne z wytycznymi wyszukiwarek. W przypadku tekstów oznacza to np. odpowiednie formatowanie contentu, czyli dzielenie go nagłówkami na poszczególne akapity czy stosowanie wypunktowań i wyboldowań. Optymalizacja elementów graficznych na Twojej stronie internetowej powinna obejmować natomiast tworzenie przyjaznych adresów URL, zwięzłych opisów w nazwie pliku, wdrożenie atrybutu alt, kompresowanie oraz przygotowanie sitemapy. W przypadku materiałów video warto stworzyć również transkrypcję, dopasować odpowiednio miniaturkę czy zoptymalizować je pod kątem mediów społecznościowych. Jakikolwiek rodzaj materiałów chcesz publikować, pamiętaj, aby strona była responsywna, czyli dostosowana do urządzeń mobilnych, z których dziś większość internautów korzysta do przeglądania treści w sieci.
Prowadzisz stronę internetową, bloga, a może sklep online? Niezależnie od charakteru Twojej działalności, social media są dodatkowym kanałem, który pozwoli Ci docierać do jeszcze większej grupy odbiorców. Dlatego pamiętaj, aby wykorzystać ich potencjał i stworzyć profil swojej firmy na takich platformach jak Facebook, Instagram, YouTube, TikTok czy LinkedIn. Publikuj na nich zarówno nowe treści, jak i linki do contentu dostępnych w ramach serwisu – dzięki temu zwiększasz szansę na to, by z Twoich usług skorzystała większa grupa użytkowników.
Każdy przedsiębiorca inwestujący w content marketing chce mieć pewność, że realizowane prace przyniosą oczekiwane efekty. Chcąc maksymalizować ROI, wielu z nich popełnia dwa podstawowe błędy, o których więcej dowiesz się niżej.
Jeszcze nie tak dawno temu popularne było wypełnianie po brzegi stron internetowych niskiej jakości contentem, który nie miał dużej wartości merytorycznej, nie był użyteczny dla odbiorcy, często stanowił duplikaty zewnętrzne i był przesycony nienaturalną liczbą słów kluczowych. Dziś Google doskonale radzi sobie z odnajdywaniem spamu, który często surowo karze, wykorzystując w tym celu różnego rodzaju filtry oraz bany. Dziś Internet jest przestrzenią, w której liczy się nie ilość, ale jakość. Treści tworzone na witryny internetowe powinny być przede wszystkim przydatne użytkownikom, ale także w pełni oryginalne i optymalnie nasycone naturalnymi frazami. Jeśli zatem nie masz pomysłu na nowy content, zamiast kopiowania treści ze stron konkurencji czy sztucznego keyword stuffingu, poproś o wsparcie agencję SEO, która zapewni Ci najwyżej jakości zaplecze contentowe.
Aby zapewnić użytkownikom jak najlepiej dopasowane treści do ich potrzeb, Google regularnie modyfikuje swoje algorytmy, wdrażając niezbędne poprawki. Wszelkie wprowadzane zmiany mogą (choć nie muszą) dotyczyć wytycznych, w ramach których powinien być tworzony content na strony internetowe. Bycie na bieżąco jest zatem kluczowe, aby mieć pewność, że nie opublikujesz treści niezgodnych z wytycznymi wyszukiwarki. Adaptacja jest niezwykle ważna, ponieważ od zgodności z Google zależy pozycja Twojej witryny w rankingu.
Chcesz mieć pewność, że realizowane przez Ciebie działania w ramach content marketingu przyniosą oczekiwane efekty, a inwestycja szybko się zwróci? Sprawdź, jakie rozwiązania wdrożyć, aby wyjść naprzeciw Twoim odbiorcom i spełniać ich oczekiwania!
Jak już wspomnieliśmy wcześniej, aktualnie najbardziej pożądanym rodzajem treści przez internautów jest content o charakterze interaktywnym. Dzięki temu użytkownicy mają poczucie, że ich obecność w sieci faktycznie ma wpływ na to, co się w niej dzieje. Dodatkowo tego rodzaju materiały zdecydowanie bardziej angażują internautów, co może korzystnie wpływać na konwersję. Innym elementem jest personalizacja, która sprawia, że odbiorca czuje się wyróżniony. Zwracając się do niego po imieniu lub nicku, łatwiej jest nawiązać relację i skrócić dystans pomiędzy marką a klientem. Wszystko to może mieć ogromny wpływ na zwrot inwestycji w odpowiednio zaplanowany content marketing Twojej marki.
Z braku potrzeby wpisywania zapytań w formie tekstowej korzysta dziś coraz więcej użytkowników sieci – szczególnie tych poszukujących lokalnych informacji oraz osób z niepełnosprawnościami. Optymalizacja dla wyszukiwania głosowego jest zatem konieczna, jeśli chcesz mieć pewność, że Twoja inwestycja w marketing treści szybko się zwróci. Doceniają ją bowiem nie tylko internauci, ale także Google, który może wyżej ocenić Twoją witrynę i zapewnić jej lepsze miejsce w wynikach wyszukiwania.
Zastanawiasz się, która z metod dotarcia do odbiorców będzie lepsza dla Twojego biznesu?
Do najważniejszych zalet marketingu treści należy zaliczyć właśnie stosunkowo niskie koszty związane z prowadzonymi działaniami – możliwe jest to dzięki małej (choć dobrze sprecyzowanej) grupie odbiorców, do których treść ma dotrzeć oraz krótkim kanałom dystrybucji, jakimi komunikat do niej zostanie przekazany. Co więcej, content marketing jest także dwustronny – pozwala na interakcję, co jest niezwykle ważne w budowaniu pozycji eksperta oraz świadomości marki. Marketing tradycyjny uniemożliwia dotarcie do sprecyzowanego odbiorcy, co sprawia, że wymaga licznych i długich kanałów dystrybucji – a te są niezwykle kosztowne! ROI w marketingu treści zatem wygrywa, jeśli chodzi o efektywność kosztów i prowadzonych działań!
Dobre, wartościowe i merytoryczne treści mają potencjał do generowania ruchu w długim okresie. Tzw. evergreen content to strategia opracowywania tematów, które będą aktualne dzisiaj, za miesiąc, rok czy nawet kilka lat. W ten sposób inwestując w marketing treści, możesz spodziewać się korzyści w dłuższej perspektywie czasowej. Ważne jest też to, aby patrzeć na koszty contentu przez pryzmat np. kilku miesięcy albo roku. Często choć na samym początku nakłady finansowe wydają się być ogromne, przełożą się na wyniki osiągane na przestrzeni kilku miesięcy, a nawet lat. Zrównoważony wzrost dzięki ROI marketingu treści, czyli na jakie jeszcze korzyści możesz liczyć:
Poza pozostałymi korzyściami, jakie niesie ze sobą content marketing, należy wspomnieć również o jednym z najważniejszych elementów, decydujących o efektywności działań. Każda marka dąży nie tylko do maksymalizacji oszczędności, ale także zysków. Efektem skutecznej inwestycji w treści jest stworzenie grona odbiorców, którzy z potencjalnych klientów rzeczywiście dokonają konwersji, dzięki czemu marka zacznie zarabiać. Zrównoważony wzrost dzięki ROI przyczynia się także do budowania wizerunku marki godnej zaufania oraz eksperta w branży. Wszystko to razem sprawia, że content marketing przyjmuje już nie tylko formę komunikacji z użytkownikami sieci, ale także budowania więzi oraz lojalności, która wspiera rozwój przedsiębiorstwa.
Jeśli pierwsze testy ROI wykażą, że obrana strategia content marketingowa nie przyniosła oczekiwanych efektów, nie oznacza to od razu, że należy całkowicie zaprzestać działań. Warto natomiast zastanowić się, co mogło sprawić, że wyniki nie są zadowalające i udoskonalać działania w taki sposób, by w kolejnych tygodniach, miesiącach czy latach osiągnąć sukces. Badając rynek, konkurencję oraz swoich odbiorców możesz jeszcze skuteczniej planować podejmowane prace, nie tylko w ramach marketingu treści, ale także pozostałych działań biznesowych, wizerunkowych czy sprzedażowych.