Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

14.01.2024 | czas czytania: 5 min | SEO | autor: Artefakt

5 kroków do skutecznej promocji fundacji i stowarzyszeń

5 kroków do skutecznej promocji fundacji i stowarzyszeń

Dziś, aby aktywność fundacji czy stowarzyszenia była widoczna dla obecnych i potencjalnych darczyńców, nie wystarczy po prostu mieć stronę internetową oraz raz w roku zorganizować akcję charytatywną. Odbiorcy stają się coraz bardziej wymagający i oczekują jawnych oznak działania w imię konkretnej sprawy. Warto więc postawić na efektywną komunikację, która będzie szła w parze z interesami organizacji. Prezentujemy 5 wskazówek, jak zadbać o promocję fundacji lub stowarzyszenia.

Określ cel strony internetowej i działań marketingowych

Aby promocja fundacji lub stowarzyszenia miała szansę na powodzenie, musi opierać się na jasno określonych celach. Dobrze jest więc w pierwszym kroku zastanowić się, jakie założenia mają przyświecać planowanym działaniom. Przygotowując strategię marketingową, rozważmy takie zagadnienia jak:

  • sposób, w jaki fundacja lub stowarzyszenie zarabia na cel charytatywny – np. 1 procent podatku, darowizna, dochód ze sprzedaży gadżetów;
  • chęć pozyskiwania do współpracy przedsiębiorstw w ramach koncepcji Społecznej Odpowiedzialności Biznesu (CSR);
  • chęć zaangażowania wolontariuszy do działań w organizacji;
  • wola dotarcia do potencjalnych beneficjentów, którzy potrzebują pomocy.

W zależności od codziennej pracy organizacji możemy wytyczyć kilka kierunków (lub ograniczyć się do jednego), na których będziemy budować komunikację z otoczeniem. Jeśli brakuje nam wolontariuszy do współtworzenia akcji charytatywnych, a jednocześnie pragniemy zachęcić użytkowników do wpłacania datków np. na zbiórki publiczne dla podopiecznych, bez problemu możemy realizować oba dążenia za pośrednictwem strony internetowej.

Zadbaj o podstawowe elementy serwisu fundacji lub stowarzyszenia

Na podstawie ustalonych celów warto skonstruować układ strony internetowej, która ułatwi użytkownikom poszukiwanie istotnych informacji. Zanim jednak przystąpimy do tego etapu, musimy jeszcze przeprowadzić analizę słów kluczowych, aby w publikowanych treściach oraz strukturze strony posługiwać się powiązanymi frazami. W tym celu przydatne okażą się intuicyjne narzędzia online – m.in. Planer słów kluczowych od Google, aplikacja Ubersuggest, Answer The Public lub bezpośrednie podpowiedzi w wyszukiwarce.

Planer słów kluczowych Google

W następnym kroku możemy zabrać się za porządkowanie witryny organizacji charytatywnej, która powinna prezentować się przejrzyście i gwarantować odbiorcom łatwy dostęp do rzetelnych treści na temat organizacji oraz prowadzonych przez nią działań. W obrębie serwisu należy uwzględnić takie sekcje jak:

  • O nas / O fundacji – w tej części możemy opowiedzieć użytkownikom o realizowanej misji, prowadzonych działaniach, doświadczeniu czy członkach zespołu, których codzienna praca pomaga czynić dobro. Na dowód tego warto wyszczególnić rezultaty, posługując się konkretnymi statystykami (wspomnieć np. o kwocie zgromadzonych środków na cel lub pieniędzy wydanych na badania naukowe, o liczbie zakupionych urządzeń medycznych).

 

Fundacja „Na ratunek dzieciom z chorobą nowotworową” prezentuje swoją działalność w formie atrakcyjnej infografiki

  • Aktualności – przekazujmy aktualne informacje na temat m.in. akcji charytatywnych, wydarzeń towarzyszących czy też istotnych zmian w prawie. W ten sposób nie tylko sprawimy, że odbiorcy pozostaną na bieżąco z życiem organizacji, ale także zagwarantujemy naszej stronie internetowej nieustanny rozwój treści, który pozytywnie wpływa także na proces pozycjonowania.
  • Dla podopiecznych / dla firm / dla wolontariuszy – w zależności od obranych celów, możemy stworzyć sekcje, w których będziemy zwracać się do konkretnych grup docelowych – beneficjentów, darczyńców bądź ochotników do pomocy. Poszczególne informacje umieśćmy na osobnych podstronach i zadbajmy o to, aby odpowiadały na potrzeby osób zainteresowanych daną gałęzią działalności.
  • Poradnik – stwórzmy dział, w którym dla naszych odbiorców będziemy opisywać istotne zagadnienia związane z charytatywnością. Możemy skupić się na profilu działalności naszej organizacji lub opisywać różne aspekty dobroczynności. Jeśli jesteśmy w stanie dokładnie określić grupę tematów poruszanych w sekcji, możemy doprecyzować jej nazwę (np. Poradnik o 1 % podatku, poradnik o CSR).
  • Kontakt – tej zakładki bezwzględnie nie powinno zabraknąć w serwisie fundacji lub stowarzyszenia. Za jej pośrednictwem ułatwiamy odbiorcom komunikację z naszą organizacją, a także podkreślamy jej wiarygodność, uzupełniając podstronę o wszystkie najważniejsze dane teleadresowe. „Kontakt” koniecznie wzbogaćmy o wyraźny przycisk call to action, który będzie zachęcał do wykonania telefonu albo wpłacania dotacji.

Wraz z porządkowaniem wszystkich elementów warto również przeprowadzić optymalizację witryny pod kątem SEO. Dostosowując serwis do wymagań wyszukiwarek, należy zwrócić uwagę m.in. na: kod strony, metatagi, strukturę nagłówków, treść, grafiki oraz linkowanie wewnętrzne. W ten sposób uda się skutecznie wspomóc proces pozycjonowania strony www i zwiększyć jej widoczność w sieci.

Realizuj działania wizerunkowe fundacji w internecie

Ogromne znaczenie z punktu widzenia obserwatorów poczynań fundacji ma jej podejście do edukowania odbiorców. Strona internetowa sprawdzi się doskonale jako miejsce do dzielenia się wiedzą, którą udało się wypracować przez lata praktyki. We wspomnianej sekcji „Poradnik” w ciekawy i czytelny sposób można przygotować artykuły blogowe powiązane tematycznie z funkcjonowaniem organizacji. Realizując strategię content marketingową, uda się przyciągnąć uwagę osób związanych z organizacją, jak również nowych użytkowników, napływających do serwisu z wyników wyszukiwania.

Jakimi kryteriami kierować się przy wyborze wolontariatu? Jak przekazać 1% procent podatku w PIT? Jeśli użytkownicy szukają sensownych odpowiedzi m.in. na powyższe pytania, chętnie skorzystają z wartościowych informacji, płynących wprost od specjalistów w tej dziedzinie. Co ważne, tworzone treści można też podzielić tematycznie, kierując je do poszczególnych grup odbiorców. Inne teksty zainteresują wolontariuszy, a inne – ofiarodawców.

Rozbudowana treść na stronie Fundacji „Na ratunek dzieciom z chorobą nowotworową”

W treściach dotyczących stricte działalności organizacji, warto komunikować cele oraz korzyści z funkcjonowania instytucji, jednak niezwykle ważne okaże się również wypunktowanie rezultatów, które do tej pory udało się osiągnąć. Warto zaprezentować konkretne osoby lub grupy, bezpośrednio przyczyniające się do sukcesów fundacji (można stworzyć osobną podstronę o darczyńcach czy partnerach). Nie należy również zapomnieć o przeprowadzonych działaniach non-profit oraz o zrealizowanych projektach. Komunikację wizerunkową w internecie dobrze jest wzmocnić promocją w kanałach offline, np. podczas lokalnych eventów.

Zaprezentuj organizację non-profit w social mediach

Organizacje charytatywne powinny również budować wizerunek oraz rozwijać sieć swoich kontaktów za pośrednictwem mediów społecznościowych. Facebook i Twitter to studnia bez dna, jeśli chodzi o możliwości dotarcia do osób potencjalnie zainteresowanych działalnością fundacji. Bez trudu można komunikować się z użytkownikami w pobliżu naszego „podwórka”, jak również z tymi rozsianymi po całym świecie. Co ważne, odbiorcy chętnie dzielą się informacjami w gronie swoich znajomych, dzięki czemu praktycznie bezkosztowo udaje się rozreklamować działalność na dużą skalę.

Facebook udostępnia szereg narzędzi, które warto wykorzystać do promocji. Fundacje czy stowarzyszenia powinny w szczególności zadbać o fanpage, gdzie na bieżąco będą dzielić się informacjami z życia organizacji oraz promować przyszłe wydarzenia (poprzez eventy FB). Mogą również założyć grupę dyskusyjną, np. dla wolontariuszy lub darczyńców, która posłuży do wymiany myśli na temat współpracy, a w efekcie – do nawiązania bliższych relacji.

Reklamuj działalność z Google Ad Grants

Organizacje non-profit mają możliwość dzielenia się swoją misją z jeszcze szerszą grupą odbiorców. W tym celu mogą skorzystać ze wsparcia od Google, które przygotowało specjalny program Google Ad Grants. Na czym to polega? Fundacje i stowarzyszenia otrzymują bezpłatną możliwość prowadzenia kampanii reklamowej przy użyciu popularnej platformy AdWords (Google Ads). W ramach promocji mogą posłużyć się słowami kluczowymi, powiązanymi z misją i celami. Kwota dofinansowania wynosi 10 tysięcy dolarów.

Jakie wymagania trzeba spełnić, aby zakwalifikować się do Google Ad Grants? Podstawowym warunkiem jest status organizacji charytatywnej oraz aktywna witryna internetowa z wartościową treścią. Jeśli oba kryteria nie są problemem, należy zgłosić chęć uczestnictwa w programie Google dla Organizacji Non-Profit, a następnie potwierdzić i zaakceptować oświadczenia dotyczące przyjmowania oraz wykorzystywania darowizn, a także niestosowania dyskryminacji.

Marketing internetowy dla organizacji charytatywnych – warto!

Wdrożenie przemyślanych działań marketingowych, wsparte procesem pozycjonowania lokalnego, niesie za sobą wiele korzyści. Pozwala szerzyć informacje o organizacji, dzielić się jej misją i planami na przyszłość oraz powiadamiać społeczność zgromadzoną wokół o istotnych akcjach charytatywnych. Umiejętne funkcjonowanie w świecie internetu umożliwi także publikowanie newsów bezpośrednio powiązanych z bieżącą działalnością. Wszystko to sprawi, że aktywność fundacji na stałe wpisze się w świadomość odbiorców.

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt