Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSpis Treści
Kampanie Facebook Ads, a w zasadzie już Meta Ads, nie tracą na popularności. Za ich pomocą jesteśmy w stanie zwiększyć liczbę osób obserwujących nasz profil, zdobyć więcej reakcji pod postami czy zainteresować użytkowników organizowanym przez nas wydarzeniem. Kampanie Facebook Ads przyczyniają się również do generowania ruchu w naszej witrynie, pomagają w zdobywaniu nowych leadów i większej liczby konwersji, a także poszerzają nasze zasięgi oraz zwiększają rozpoznawalność marki. Możliwości jest wiele i tylko od nas – a w zasadzie o naszej strategii marketingowej – zależy, jaki cel kampanii Meta Ads wybrać.
Facebook to przystępne źródło dla każdego przedsiębiorcy. Każdego dnia korzystają z niego w końcu miliony użytkowników. Łatwo więc za jego pośrednictwem dotrzeć do grupy odbiorców w każdym wieku. Czy są jednak jakieś ograniczenia, jeśli chodzi o targetowanie reklam? Tak, są i o tym powiemy w dalszej części artykułu.
Zawsze po wybraniu celu kampanii (do wyboru mamy rozpoznawalność, ruch, aktywność, kontakty, promocję aplikacji oraz sprzedaż) przychodzi moment na sprecyzowanie grupy odbiorców naszej reklamy. Jest to dość istotny proces, ponieważ od niego w dużej mierze zależy efektywność naszej kampanii. Grupa docelowa może być dobierana na podstawie takich kryteriów jak: lokalizacja, wiek, płeć, zainteresowania, zachowania, dane demograficzne, język. Do tego dochodzą listy odbiorców, czyli remarketing lub lookalike, czyli osoby podobne do tych, które weszły już w jakąkolwiek interakcje z Twoją firmą w sieci. W kampaniach Meta Ads mamy także możliwość wykluczania poszczególnych grup odbiorców oraz zawężania targetowania – dzięki temu nasze reklamy jeszcze precyzyjniej będą docierać do naszych potencjalnych klientów lub usługobiorców.
źródło: https://pl-pl.facebook.com/business/ads/ad-targeting?content_id
Ustawienia grupy odbiorców mogą być edytowane właściwie w każdym momencie trwania kampanii. Co ważne, takie zmiany powodują, że reklama ponownie trafia do fazy „uczenia się”, a więc system ponownie uczy się, do jakich odbiorców ma ją kierować. Może mieć to też wpływ na skuteczność kampanii.
Meta Ads definiuje też grupę reklam, które określane są jako „szczególne kategorie”. Zaliczamy do nich:
Jeśli nasza kampania ma dotyczy któregokolwiek z powyższych tematów, konieczne jest, oznaczenie jej jako reklamy szczególnej kategorii. W przeciwnym razie zostanie wstrzymana przez system i jej wyświetlanie będzie po prostu niemożliwe. Taka opcję mamy już na samym początku tworzenia kampanii, zaraz pod polem z nazwą.
źródło: https://pl-pl.facebook.com/business/help/298000447747885
Dobór grupy odbiorców w reklamach szczególnej kategorii jest dość ograniczony przez system. Nie mamy możliwości doboru wieku, płci, również szczegółowe opcje targetowania, które bazują na zainteresowaniach lub zachowaniach, są mocno okrojone. W dalszym ciągu możemy jednak korzystać z list remarketingowych czy lookalike oraz wybierać lokalizację – tutaj jednak uwaga: decydując się na wybór poszczególnego miasta, np. Wrocławia, od razu musimy dodać obszar minimum 15 km od niego.
Przy reklamach szczególnej kategorii ważne jest więc przede wszystkim skupienie się na grupach odbiorców, które już w jakiś sposób weszły w kontakt z naszą witryną – odwiedziły ją, dodały produkt do koszyka lub go zakupiły, zareagowały na wcześniejsze kampanie lub po prostu są obserwatorami naszego fanpage.
Ograniczone możliwości targetowania wcale nie muszą więc oznaczać, że Twoja reklama z góry jest skazana na porażkę. Nie bój się więc pokazywać swoją markę w Internecie, nawet jeśli treść Twojej kampanii jest traktowana przez system Meta Ads jako temat wrażliwy.
Jeśli nasza kampania ma dotyczyć tematów społecznych, wyborczych lub politycznych, to przed jej uruchomieniem konieczne będzie potwierdzenie tożsamości reklamodawcy. Jak to zrobić? Poprzez wysłanie do Meta kopii ważnego dokumentu tożsamości, wydanego przez organ administracji państwowej. Informacje z dokumentu nie będą wyświetlane w reklamach. Dodatkowo powiązana z reklamą strona również musi zostać zweryfikowana. Dlaczego te dwa procesy są wymagane przez system? Meta argumentuje to w ten sposób, że jako platformie reklamowej zależy jej, by wybory i kampanie wyborcze, przeprowadzane były w sposób bezpieczny, autentyczny i przejrzysty.
Warto również pamiętać o tym, że system Meta weryfikuje nie tylko treści reklam oraz banery reklamowe. Sprawdzane są tutaj również docelowe strony internetowe, do których linkują kampanie. Nie możemy więc łudzić się, że obejdziemy system poprzez zamieszczenie krótkiego, mętnego tekstu reklamowego, w którym nie wyjaśnimy, czego w zasadzie dotyczy nasza promocja. Niestety w takim przypadku bardzo ryzykujemy tym, że Meta wykryje oszustwo, czego skutkiem będzie oczywiście wstrzymanie kampanii.
źródło: https://pl-pl.facebook.com/business/ads/review-policy-guidelines
Odpowiedź na wyżej zadane pytanie jest prosta i logiczna. Reklamy szczególnej kategorii zostały wprowadzone, by uniknąć wszelkiego rodzaju dyskryminacji, jaką mogą kierować się reklamodawcy. Ten argument wydaje się być szczególnie trafny, gdy pomyślimy o reklamach dotyczących ofert pracy lub staży. Nikt z nas nie chce być wykluczany ze względu na płeć, wiek, status majątkowy lub pochodzenie. Reklamy szczególnej kategorii mają więc za zadanie zmniejszać przejawy dyskryminacji, szczególnie że każdy z nas, nawet jako użytkownik portalu społecznościowego, ma prawo do równego traktowania.
Jeśli na portalu Facebook albo na jakiejkolwiek innej stronie zauważysz reklamę lub po prostu zwykły post, który wydaje Ci się w jakiś sposób dyskryminujący, pamiętaj o tym, że masz możliwość zgłoszenia takiej treści.
Wiemy już, że Meta Ads zapewnia niemal nieograniczone możliwości, w przypadku kampanii reklamowych. To narzędzie, które zdecydowanie warto wykorzystać, jeśli zależy nam na zbudowaniu rozpoznawalności naszej marki – firmowej lub osobistej, zwiększeniu liczby konwersji i wizyt w witrynie, lub po prostu na stworzeniu społeczności internetowej, która z kolei w sposób organiczny pomoże nam rozkręcić zasięgi.
Warto znać to narzędzie i być świadomym zarówno jego możliwości, jak i ograniczeń. To właśnie pod nie musimy dopasować naszą strategię marketingową – tylko wtedy będzie mogła być w pełni efektywna. Konieczne jest także regularne śledzenie zmian i nowości, jakie z pewnością będzie wprowadzać ten system – niewykluczone, że za kilka tygodni lub miesięcy, coś w temacie reklam szczególnej kategorii się zmieni. Warto więc być z tymi informacjami na bieżąco, szczególnie jeśli nasze kampanie dotyczą któregoś ze wspomnianych wcześniej czterech tematów.